Ny pendler/allround-sykkel
|
Ny pendler/allround-sykkel
18/02/2015 19:33
|
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei, Ettersom min arbeidsplass har flyttet seg et par mil lenger ut i provinsen, har jeg begynt å vurdere om jeg ikke skulle anskaffe meg en ekstra sykkel med 28" hjul og dertil egnede dekk for mer effektiv og rask forflytning langs Billingstadsletta og Nesbru. Denne sykkelen skal også fungere som en allround sykkel i nærmiljøet og familiesykkelturer med evt. oppakning. Ser derfor først og fremst på cyclocross eller hybridsykkel . Etter å ha gjort litt innledende screening på nettet, trenger jeg litt innspill på noen spesifikke ting. I utgangspunktet håper jeg kunne holde meg godt under 10k, men ser at i hvert fall for cyclocross kan dette fort sprekke. For det første lurer jeg på om noen kunnne fortelle om sine erfaringer med mekaniske skivebremser. Såvidt jeg kan lese meg frem til, krever disse ganske jevnlig justering og kan tildels være fiklete, og gir kanskje ikke så mye mer bremsekraft enn felgbrems, sett i forhold til hydraulisk skivebrems. De fleste cyclocross syklene i budsjettklassen ser ut til å være satt opp med dette - typisk Avid BB5 eller BB7, eller Hayes CX5. Er det noen typer mekaniske bremser jeg helst børstyre unna? Eksempler jeg kikker på er Fuji Cross 1.5, Canyon Inflite og Merida CX3 : http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1009_1015&products_id=6730https://www.canyon.com/en/roadbikes/series/inflite-al.htmlhttp://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51311161&searchclickthrough=trueJeg har også kikket litt i retning allround-sykler mellom cx og landevei, som ser ut til å være en kategori som er voksende, f.eks.Trek Crossrip eller Giant Revolt 1 eller http://www.trekbikes.com/no/no/bikes/road/fitness/crossrip/crossrip_elite/#http://www.giant-bicycles.com/nn-no/bikes/model/revolt.1/15414/67545/Spesielt ser Genesis sin stålramme-cx Croix de Fer importert av Friksjon Sykkel ganske bra ut: http://www.friksjon-sykkel.no/sykler-fra-saracen-og-genesis/236-genesis-croix-de-fer-20.htmlFordelen med en stålramme vil vel være holdbarhet og komfort, og man taper ikke så altforr mye vektmessig. Jeg vil tro at en stålramme vil være bedre egent til å laste opp sykkelen for en helgetur enn en typisk alu-ramme på en 10kg sykkel, noen som har synspunkter på dette? På den andre siden er det ikke rustfritt stål på de rimeligste variantene, så rust kan kanskje bli et problem? Er heller ikke fast bestemt på at jeg må ha bukkehornstyre og cx, en sporty hybrid vil være et godt alternativ. For meg ser det ut til at man fort får bedre utstyr og mer for pengene hvis man velger dette, f.eks. hydrauliske skivebremser og LX eller XT gir. F.eks eks ser Everest Attitude, Hard Rocx Cross Machine og Gavia Barletta ut til å være gode valg: http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-attitude-hybridsykkel-2014-33658.aspxhttp://www.oslosportslager.no/produkt/hard-rocx-cross-machine-c3-sl-28r-hybridsykkel-2014-33577.aspxhttp://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Hybridsykkel/Gavia/Gavia-Barletta-Ultegra-Hybridsykkel-2014-Sort-Bl%C3%A5-Str-56-cmGAVBAR56-p0000033751 Valgets kvaler, kanskje finnes det en modell som er midt i blinken som jeg har oversett? Alle gode råd mottas med takk! mvh Eirik
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: EirikS]
18/02/2015 19:44
|
perbl
More than words
|
More than words
Grunnen til at CX har wirebremser i dette leiet, er fordi hydrauliske skivebremser på bukkestyre er noe relativt nytt, og kun finnes i high/mid-highend-segmentet foreløpig. Men dette kommer nok snart i de lavere prisklassene og. Når det gjelder stål-CX i dette segmentet synes jeg denne og er ganske tøff: https://www.bcsport.no/all-city-macho-man-disc-orange
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
18/02/2015 19:57
|
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ja, noen dyrere varianter har det hvis jeg ser litt over mitt budsjett f.eks http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1009_1015&products_id=6729Men det burde jo være en god mulighet for at det kommer i lavere prisklasser også. Alle hybrid- og terrengsykler over 5000 har jo hydrauliske bremser (selvfølgelig av ulik kvalitet). Vil det være mulig å oppgradere en CX med mekaniske bremser til hydrauliske, eller er det ikke kompatibelt? All-city sykkelen ser forresten fin ut, er vel ganske lik type som Genesis Croix de Fer
|
|
|
18/02/2015 19:59
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
For det første lurer jeg på om noen kunnne fortelle om sine erfaringer med mekaniske skivebremser. Såvidt jeg kan lese meg frem til, krever disse ganske jevnlig justering og kan tildels være fiklete, og gir kanskje ikke så mye mer bremsekraft enn felgbrems, sett i forhold til hydraulisk skivebrems. Har god erfaring med Avid BB7 på cyclocross (Vipera CX5). Blant de få gode mekaniske skivebremsene på markedet. Jeg ville ikke gått for BB5 eller andre rimeligere modeller. Men - jeg fiklet mye med dem selv uten særlig godt resultat. Min erfaring er at fagmann bør justere dem nå og da - da fungere de godt. Sram-bremser har en stygg tendens til å pipe. Jeg løste problemet ved å sette på stillegående Jagwire-klosser. Men: Vær oppmerksom på at annenhåndsverdien av sykkel med hydrauliske vil være høyere, i tillegg til de praktiske fordelene med hydrauliske bremser. Mekaniske skivebremser vil nok snart være fortrengt av hydrauliske på de fleste modeller unntatt de aller rimeligste. Selv har jeg gått over til hydrauliske, og de har merkbart bedre modulering. Jeg har også kikket litt i retning allround-sykler mellom cx og landevei, som ser ut til å være en kategori som er voksende. Det er nå stadig flere såkalte gravel bikes eller grusracere på markedet. Dette kan være et utmerket alternativ for deg - sykler med bukkestyre som er raske på asfalt og mer stabile på grus og annet røffere underlag enn klassisk cyclocross: Specialized Diverge, Niner RLT, Giant Revolt og Any Road, Kona Rove, Salsa Warbird m.fl. Alle tar piggdekk og kan dermed utvide sesongen til 12 måneder i året, om du vil. Rimeligste Diverge lå på rundt 10K på høsten, mulig at den er priset høyere nå som kronekursen har falt. Flere andre modeller er også rimelige. Fordelen med en stålramme vil vel være holdbarhet og komfort, og man taper ikke så altforr mye vektmessig. Jeg vil tro at en stålramme vil være bedre egent til å laste opp sykkelen for en helgetur enn en typisk alu-ramme på en 10kg sykkel, noen som har synspunkter på dette? På den andre siden er det ikke rustfritt stål på de rimeligste variantene, så rust kan kanskje bli et problem?. Har ikke erfaring med stålsykkel i voksen alder. Blir litt for tungt etter min smak. Men elegant er det. Mange som elsker stål på forumet. Du vil sikkert få gode svar. Er heller ikke fast bestemt på at jeg må ha bukkehornstyre og cx, en sporty hybrid vil være et godt alternativ. For meg ser det ut til at man fort får bedre utstyr og mer for pengene hvis man velger dette, f.eks. hydrauliske skivebremser og LX eller XT gir. Markedet for brukssykler med flatt styre er nok større og dermed er tilbudet bredt og ofte rimeligere. Her må du velge hva du liker. Selv har jeg en bruks/vinter/bysykkel med flatt styre (29er med stiv gaffel) i tillegg til landeveissykkel og cyclocross. Må si at jeg får abstinens etter bukkestyre når det går mye på flatt styre. Det er smak og behag. Hvis jeg bare skulle hatt en sykkel, ville gått for gravel bike/grusracer eller cyclocross med hydrauliske skivebremser.
|
|
|
18/02/2015 20:06
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Vil det være mulig å oppgradere en CX med mekaniske bremser til hydrauliske, eller er det ikke kompatibelt? Det er kompatibelt, men en dyr fornøyelse å skifte. Så vidt jeg vet vil det ikke (i hvertfall ikke ennå) lønne seg å kjøpe sykkel med mekaniske skivebremser for siden å oppgradere til hydrauliske. Noen av grusracerne jeg nevnte, som Diverge, kommer med hydrauliske bremser i alle prisklasser.
|
|
|
18/02/2015 20:08
|
perbl
More than words
|
More than words
Et annet aspekt du bør tenke over, er om du skal sykle hele året. Skal du farte på middels bra brøyta vinterveier, er det en fordel med skikkelige piggdekk. På mange hybridtype-sykler får du kun plass til de smalere variantene med relativt få pigger, noe som kan gjøre det mindre trygt å pendle på vinterstid.
Per B.
|
|
|
18/02/2015 20:16
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Et annet aspekt du bør tenke over, er om du skal sykle hele året. Skal du farte på middels bra brøyta vinterveier, er det en fordel med skikkelige piggdekk. På mange hybridtype-sykler får du kun plass til de smalere variantene med relativt få pigger, noe som kan gjøre det mindre trygt å pendle på vinterstid. +1 Viktig poeng. Nettopp derfor jeg har valgt 29er med stiv gaffel som vintersykkel. Kan dundre frem over isen med Ice Spiker Pro og 400 pigger. Varierer hva hybrider, grusracere og cyclocrosser tar - enkelte modeller har plass kun til de smaleste piggdekkene, som du skriver, mens andre tar opptil rundt 40mm. Suomi Hakkapeliitta er for øvrig det beste dekket jeg har brukt i den klassen.
|
|
|
18/02/2015 20:27
|
perbl
More than words
|
More than words
I tillegg bør du også sjekke at sykkelen du velger kan ha skikkelige skjermer. Jeg liker å kunne sykle på en brukssykkel uten å kle meg ut som syklist, og dermed er heldekkende skjermer, gjerne med en skvettlapp en nødvendighet. Disse plastskjermene de fleste sportsbutikker selger er lite egnet for å holde spruten såpass borte at jeansen ser særlig bra ut når du kommer fram til bestemmelsesstedet.
Men skal du sykle langt og raskt, vil du kanskje ha klesskift og, i så måte er skjermer mindre kritisk. Jeg sykler ofte kort og tregt, og vil gjerne kunne gå på kontoret i klærne jeg syklet til jobb med.
Per B.
|
|
|
[Re: Sepeda]
18/02/2015 20:34
|
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for meget utfyllende svar - heller nok mye mot en type "gusracer" ja, selv om man kanskje får mer pang for penga ved å velge en hybridsykkel fra en av de større sportskjedene. Specialized Diverge som du nevner ser jo meget fin ut, men kan se ut til at dert først og fremst er de dyre karbon-modellene som er å få tak i her på berget
|
|
|
18/02/2015 20:36
|
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Et annet aspekt du bør tenke over, er om du skal sykle hele året. Skal du farte på middels bra brøyta vinterveier, er det en fordel med skikkelige piggdekk. På mange hybridtype-sykler får du kun plass til de smalere variantene med relativt få pigger, noe som kan gjøre det mindre trygt å pendle på vinterstid. Skal ha plass til skjermer, piggdekk og helst også bagasjebrett ja. Det vil nok bety at sykler som egentlig er ræser med flatt styre som f.eks Merida Speeder Gent utgår. Men jeg skulle tro at Everest Attitude kan rigges med det nødvendige.
|
|
|
18/02/2015 20:37
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Specialized Diverge som du nevner ser jo meget fin ut, men kan se ut til at dert først og fremst er de dyre karbon-modellene som er å få tak i her på berget Bull Ski & Kajakk, Specialized Concept Store på Lysaker eller Milslukern skaffer deg akkurat den modellen du vil ha 
|
|
|
18/02/2015 20:39
|
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
I tillegg bør du også sjekke at sykkelen du velger kan ha skikkelige skjermer. Jeg liker å kunne sykle på en brukssykkel uten å kle meg ut som syklist, og dermed er heldekkende skjermer, gjerne med en skvettlapp en nødvendighet. Disse plastskjermene de fleste sportsbutikker selger er lite egnet for å holde spruten såpass borte at jeansen ser særlig bra ut når du kommer fram til bestemmelsesstedet.
Men skal du sykle langt og raskt, vil du kanskje ha klesskift og, i så måte er skjermer mindre kritisk. Jeg sykler ofte kort og tregt, og vil gjerne kunne gå på kontoret i klærne jeg syklet til jobb med. Til jobb har jeg med klesskift og dusjer - uansett for langt og for mye oppover til at jeg ikke blir svett. Tar det som en treningstur (men tar hensyn til trafikk og medtrafikanter ! ).
|
|
|
18/02/2015 20:43
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Jeg ville uansett kjørt med skjermer. Om jeg ikke husker helt feil fra naturfagen på vgs så holder saltlaka på veien noe sånt som -17 grader, i tillegg til å bli våt blir man veldig kald.
|
|
|
18/02/2015 21:28
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hvorfor skulle saltlaken være kaldere enn omgivelsene?
|
|
|
[Re: Stein]
18/02/2015 21:36
|
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hvorfor skulle saltlaken være kaldere enn omgivelsene? Det menes nok her at den ikke fryser før ved -17C - såkalt frysepunktsdepresjon
|
|
|
18/02/2015 21:42
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
I tillegg bør du også sjekke at sykkelen du velger kan ha skikkelige skjermer. (....) Disse plastskjermene de fleste sportsbutikker selger er lite egnet for å holde spruten såpass borte at jeansen ser særlig bra ut når du kommer fram til bestemmelsesstedet. Enig. Men dessverre blir utvalget av aktuelle modeller begrenset om man krever skikkelig feste og plass for solide skjermer. Det finnes heldigvis også en del plastskjermer som fungerer rimelig bra. På vintersykkelen bruker jeg for øyeblikket Zefal No Mud som tar spruten overraskende bra og som ikke ser så verst ut heller. Fikk dem for en rimelig penge på Bike24. Oppgitt til å være for 26, men passer faktisk utmerket til 29, selv med tykke dekk. Kan også fungere på grusracer eller cyclocross med bredere dekk enn det raceblade-skjermer o.l. kan ta.
|
|
|
[Re: Sepeda]
18/02/2015 21:48
|
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
I tillegg bør du også sjekke at sykkelen du velger kan ha skikkelige skjermer. (....) Disse plastskjermene de fleste sportsbutikker selger er lite egnet for å holde spruten såpass borte at jeansen ser særlig bra ut når du kommer fram til bestemmelsesstedet. Enig. Men dessverre blir utvalget av aktuelle modeller begrenset om man krever skikkelig feste og plass for solide skjermer. Det finnes heldigvis også en del plastskjermer som fungerer rimelig bra. På vintersykkelen bruker jeg for øyeblikket Zefal No Mud som tar spruten overraskende bra og som ikke ser så verst ut heller. Fikk dem for en rimelig penge på Bike24. Oppgitt til å være for 26, men passer faktisk utmerket til 29, selv med tykke dekk. Kan også fungere på grusracer eller cyclocross med bredere dekk enn det raceblade-skjermer o.l. kan ta. Slike kan nok være en god ide dersom en skulle sette på piggdekk. Ser for meg at en god del cx og hybrider vil ha liten plass til vanlige skjermer i kombinasjon med piggdekk. Nå skal det sies at jeg ikke kommer til å bedrive mye vintersykling, men noen turer på glatta er ambisjonen
|
|
|
18/02/2015 21:53
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Nå skal det sies at jeg ikke kommer til å bedrive mye vintersykling, men noen turer på glatta er ambisjonen Slik tenkte jeg også for noen år siden 
|
|
|
19/02/2015 07:30
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Hvorfor skulle saltlaken være kaldere enn omgivelsene? Fordi det foregår en endoterm reaksjon. Når reaksjonen er over vil temperaturen etterhvert utjevnes. Jeg snakker altså ikke om frysepunktet (som har blitt senket). Når natriumklorid og snø blandes, synker temperaturen mens snøsmeltingen pågår (kuldeblanding). Da har vi en endoterm reaksjon. I en endoterm reaksjon er "systemet" kaldere mens reaksjonen pågår sammenlignet med før den startet, og varme (energi) opptas fra omgivelsene. http://www.mamut.net/stoppveisaltingen2/subdet5.htm
|
|
|
19/02/2015 07:52
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hva med Scott SUB 10 EVO? Denne vil tåle mye sykling og kreve lite vedlikehold. Samboeren min har hatt en i 3 år nå, og den skal få en kompis med elmotor grunnet lang vei, mange høydemeter og barn i henger fra barnehage. Jeg har selv en SUB 10 EVO i bestilling, og gleder meg som en unge.
Fordelene med denne er: - remdrift - null vedlikehold - Alfine internt gir - null vedlikehold - Navdynamo foran med integrerte lykter - ikke behov for å lade lykter. - Aluramme - tåler vintersykling litt bedre
Samboers har hatt plass til Schwalbe Marathon Winter 42mm, i hvert fall - er usikker på hva det er plass til i årets med medfølgende skjermer.
|
|
|
[Re: baronKanon]
19/02/2015 08:28
|
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Scott Sub 10 ser jo unektelig meget praktisk ut - men den må da være ganske treg med 8 girs Alfine? Er det ikke slik at man taper en del respons på navgir. Jeg liker å gi jernet når forholdende tillater det.
|
|
|
19/02/2015 08:47
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Scott Sub 10 ser jo unektelig meget praktisk ut - men den må da være ganske treg med 8 girs Alfine? Er det ikke slik at man taper en del respons på navgir. Jeg liker å gi jernet når forholdende tillater det. Du taper litt effekt i navet, men til jobbsykling veier vedlikeholdsbehov langt tyngre enn å tape litt effekt. Den er ikke treig i det hele tatt.
|
|
|
19/02/2015 08:58
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg gikk for en "terrengsykkel"-pendlesykkel, fordi jeg synes de er artigere og mer komfortable. (YMMV, selvsagt) Skrytetråd her.
|
|
|
19/02/2015 09:02
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Canyon sin super-pendler er noe av det stiligere på markedet for tiden synes jeg. Hadde jeg ikke hatt hjemmekontor tror jeg sannelig jeg hadde røket på en sånn en: 
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: baronKanon]
19/02/2015 09:02
|
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hva med utveksling? Min nåværende sykkel er en 26" HT med rimelig standard MTB giring, er vel ca 44/32/22 - 11/32 såvidt jeg husker. Skulle gjerne hatt ett hakk tyngre giring for nedover - hvordan blir en alfine 8 giring i forhold? Ikke så viktig å ha de letteste utveklsingene for tiltenkt bruk
|
|
|
19/02/2015 09:06
|
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg gikk for en "terrengsykkel"-pendlesykkel, fordi jeg synes de er artigere og mer komfortable. (YMMV, selvsagt) Skrytetråd her. En 29" HT med stiv gaffel og egnede dekk er også en opsjon ja. Men HT med stiv gaffel tenderer vel å være i den dyre racing-delen av markedet, og kanskje ikke beregnet på også å kunne lastes opp for en helgetur. Tør jeg spørre hvilken modell du gikk for?
|
|
|
19/02/2015 09:10
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg har Alfine 11 og 20T bak med 42T foran og hybridhjul, og holder følge med bilene i 60-sonen ned mot jobben.
Jeg har også sett på Canyonen, og det jeg har funnet som bakdel med den er tilgang på piggdekk i 27,5 og hybridbredde.
|
|
|
19/02/2015 09:19
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
med Alfine 8 har du 1,615 utveksling på tyngste gir. Det anbefales å ha >1,9 forhold mellom krankdrev og navdrev. Så med 39:20 og 1,615 bør det bli et forhold tilsvarende 36/11 hvis jeg ikke har regnet meg helt bort. Bytter man til 18T drev, får man 10% tyngre gir igjen. (ca. tilsvarende 38-39/11).
|
|
|
19/02/2015 09:28
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
En 29" HT med stiv gaffel og egnede dekk er også en opsjon ja. Men HT med stiv gaffel tenderer vel å være i den dyre racing-delen av markedet, og kanskje ikke beregnet på også å kunne lastes opp for en helgetur. Tør jeg spørre hvilken modell du gikk for?
Klart. Det står i tråden, forøvrig.  Full spec-liste og alt. Det er en On-One Inbred 29. Tror ikke denne kostet meg mye over 10K, men jeg har ikke regnet på det. Dette er en solid, men behagelig fleksibel, stålramme og ditto gaffel. Feste til skjermer, etc. Ikke noe "racing" over denne. Tåler nok finfint båre oppakning og henger.
|
|
|
|
|