Personalhånderingssystemet vårt (med timefangst) har to hovedoppdateringer pr år men disse dagene er systemet nede. Fra spillindustrien er jeg vant med flere varianter men de fleste legger patching til tidspunkt der det er få brukere slik at ulempen blir minst mulig. Hos oss påvirker dette mange hundre mennesker og virker for meg veldig rart at dette blir gjort i normalarbeidstiden, det er mange hundre om ikke tusen arbeidstimer som går tapt.
Hva er andre vant med her?
Det koker jo ned til hva slags oppdateringer og hva slags system det er snakk om. Et godt designet system kan oppdateres uten at noen merker noe som helst. Noen typer systemer er er vanskeligere å designe slik, og da blir det nedetid. Men det er latskap/fagforeningener/overtidsnekt at det ikke gjøres utenfor arbeidstid når det er så mange som påvirkes.
Personlig er jeg fornøyd med å jobbe med systemer som oppdateres/produksjonsettes 50-100 ganger i uka, uten av noen merker noe særlig, men det er en helt annen type systemer enn det det snakkes om her.