Hæ, aldri hørt om Sandvika? De som har Sandvika Storsenter og greier (:
Jeg tok gjerne utganspunkt i parkeringsplassen på Vestmarksetra når jeg bodde rett ved Sandvika. Ellers kan det stisykles i Lommedalen, uten at jeg har forsøkt det, derfra er det vel mulig å komme seg til Nordmarka og.
Sandvika er ikke så værst. Det er ganske likt og veldig nært Oslo, det er naturlig å sykle i Vestmarka, Bærumsmarka, Nordmarka vest og Asker med blant annet Kjekstadmarka. Men Lillo og Østmarka er innenfor rekkevidde. En fordel er at det er kortere vei til Aron i Drammen for heisbasert. Landeveissyklingen er relativt bra men det er mye trafikk i Bærum og også i Asker. Men Asker er fint. For langtur er Ringerike, Lierdalen og Hurumlandet fine destinasjoner.
Utfor gjør du i Oslo, eller aller helst Drammen kanskje? Sti kan sykle i Bærumsmarka med start ca 10-15 minutter fra Sandvika "sentrum", i Vestmarka avhengig av om du har bil, men Vestmarksetra og Semsvann er fine steder å starte. Lommedalen/BærumsVerk/Gardlaushøgda(innfallsport som kan ta deg til Østmarka om du friske ben).
Kjører du bil kan du fint ta deg til Lier og Drammen, Kjekstadmarka har MASSE fint, Drammen det samme, Kongsberg enda et stykke.
Først og fremst stisykkel, så landevei og utfor. Har aldri hørt om plassen, og vil gjerne vite mer fra dere på terrengsykkel..
Mvh
Jeg har bodd der i noen få år, og er fra området rundt.
Sandvika er et fint utgangspunkt for landeveissykling. Fin tilgang til Asker/Hurumlandet/Drammensområdet (Du er i Drammen på under en time med sykkel). Det er også fint å sykle mot Vestmarka/Nikebatteriet/Lommedalen(Bærum generelt).
Det er ikke bra for utfor i nærområdet, men 25 minutter med bil så er du i Aronløypa i Drammen hvor det er gode muligheter. 25 minutter til Tryvann hvis de velger å holde åpent.
Stisyklingen er best fra Vestmarksetra, men det er et kupert og til dels vått område tidlig på sesongen. Du bruker 35-40minutter på sykkel til vestmarksetra tenker jeg. Du er også nære Dælivannområdet (ca 20 minutter på sykkel), og derfra har du Bærumsmarka for dine føtter. Teknisk område.
Mye fin grussykling fra By innerst i Lommedalen og som nevnt fra parkeringsplassen ved Vestmarkssetra.
Fra By kan du f.eks ta bakken opp til Kampen og derfra bakkene ned til Skansebakken og Sørkedalen. Derfra er nettverket i Nordmarka lett tilgjengelig.
Fra Vestmarksetra kan du ta veien mot Asker over det gamle Nikebatteriet og ned mot Semsvann eller videre gjennom skogen mot Tranby og Drammen.
Fra Lommedalen også inn i Krokskogen. Dette gjelder hovedsakelig grus, sti og utfor må andre supplere.
Når det gjelder Landevei, er Hurumlandet en perle. Full Tofterunde fra Sandvika er ca 130 km i småkupert terreng. Denne kan forkortes og forlenges etter ønske og behov og Hurum kan sykles på kryss og tvers. Fra Sandvika over Sollihøgda og deretter mot Hønefoss og rundt Nordmarka er en klassiver, alternativt til venstre og ned mot Tranby Drammen og tilbake over Asker.
Fergen fra Lysaker til Nesoddtangen åpner også for fine turer der en sving ned til Moss, båten til Horten og opp via Holmestrand og Drammen vil være en fin søndagstur. En annen klassiker er Sandvika til gressbanen og så mange ganger opp og ned til Tryvann du ønsker :-) Apropos Tryvann, det var vel noe downhill der, men tror det er borte.
Redigert av Espen E; 17/02/201513:19.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
Først og fremst stisykkel, så landevei og utfor. Har aldri hørt om plassen, og vil gjerne vite mer fra dere på terrengsykkel..
Mvh
Jeg har bodd der i noen få år, og er fra området rundt.
Sandvika er et fint utgangspunkt for landeveissykling. Fin tilgang til Asker/Hurumlandet/Drammensområdet (Du er i Drammen på under en time med sykkel). Det er også fint å sykle mot Vestmarka/Nikebatteriet/Lommedalen(Bærum generelt).
Det er ikke bra for utfor i nærområdet, men 25 minutter med bil så er du i Aronløypa i Drammen hvor det er gode muligheter. 25 minutter til Tryvann hvis de velger å holde åpent.
Stisyklingen er best fra Vestmarksetra, men det er et kupert og til dels vått område tidlig på sesongen. Du bruker 35-40minutter på sykkel til vestmarksetra tenker jeg. Du er også nære Dælivannområdet (ca 20 minutter på sykkel), og derfra har du Bærumsmarka for dine føtter. Teknisk område.
+1 (for alt unntatt landvei, for det sykla jeg ikke der ) :-D
Hvilke distanser er det snakk om for å komme til skogs? Har ikke bil, og kommer ikke til å få det på en stund.
Høres jo veldig fint ut! Blir litt hopp i det situasjon, kjenner jo ingen der nede.. Er lei av været her, selv om sommeren 2014 var veldig fin. Vil også ha muligheten til å "earn your descent", her i området må man egentlig dytte sykkelen opp de fleste stier.
Fra Sandvika storsenter er det omlag 15 km til skogkanten innerst Lommedalen med mulighet til avstikkere høyre og venstre inn hele dalen. Stisykling rundt Dælievann og rundt Kolsåstoppen (teknisk)ca 5 km. Ca 10 km til Vestmarksetra. Alt stiger innover i landet så det er jevnt noen høydemeter oppover.
Beklager dårlige tekst på kart. Frihånd med mus i paint :-)
Redigert av Espen E; 17/02/201515:27.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
10-15km med asfalt/grus på stisykkel er ikke noe større problem selv om jeg kommer til å bruke nærmere stier for det meste, det går kanskje å ta kollektiv transport rundt om også.
Om jeg tar hoppet, må vi sykle en tur på Genesis Equilibrium sammen ( jeg og har en)
Området rundt Sandvika er kryr av fine steder og er et Eldorado for terrengsykling om sommeren. Kommer du deg til Sollihøgda kan du kjøre på sti til Asker eller Lier. Du kan kjøre på sti til Kleivstua. Du kan også kjøre på grusvei til Løvlia og langt innover i Nordmarka. By i Lommedalen er også bra startpunkt for fantastisk stisykling til Løvlia eller en tur over til Sørkedalen.
Det er heller ikke lange veien fra Sandvika til brunkollen. Et herlig område for en del stisykling i mine øyne. Tidvis ganske teknisk, men fryktelig morsomt og tidvis fin utsikt. Mulig å komme seg til og fra enten via ren transport på vei, eller via feks lommedalen med flott terreng.
Som de fleste har nevnt er det stier, grusveier og landevei i alle retninger fra Sandvika. Mye koker ned til hvilken side av Sandvika du bosetter deg på og kanskje hvor du skal jobbe slik at du kan kombinere litt. Var det du som jobbet på XXl i Ålesund/Moa så blir det kanskje XXL på Storsenteret som blir arbeidsted.
Hiver du deg på toget er det fort gjort å komme seg til Lier eller Drammen også. Fra Lier stasjon kan du komme deg opp i Kjekstadmarka, fra Drammen stasjon er det også mange muligheter. Både Kjekstadmarka og Finnemarka (Drammensmarka) har mye bra å by på. Jeg er ex-Ålesunder selv. Et godt tips er å skaffe seg en tur GPS eller sykkel GPS og sette i gang og utforske, gjerne i kombinasjon med noen gode gammeldagse turkart eller orienteringskart (de sistnevnte har normalt langt flere detaljer og mange flere stier er tegna inn).