Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Alternative bremseklosser til Exalith-felger?

Alternative bremseklosser til Exalith-felger? #1924427 17/02/2015 12:00
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Har ny sykkel på vei som kommer med Mavic-hjul som har Exalith-behandlet bremsebane.

Den leveres jo med spesielle bremseklosser til disse felgene, men når jeg så sjekker prisen på å bestille disse Exalith-klossene løst så er jo den helt hinsides. Rett og slett latterlig dyrt.

Derfor: Er det noen som har erfaring/vet om andre klosser som fungerer greit på Exalith-felger? Slik jeg har skjønt det, så er Exalith-klossene hardere i gummien for å takle den spesielle overflaten på bremsebanen, og at vanlige klosser både vil fungere dårligere og slites fortere.

Re: Alternative bremseklosser til Exalith-felger? [Re: mroek] #1941591 04/04/2015 12:13
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Har kjøpt felger som krever de samme klossene. Fikk med klosser som desverre var standard til alufelg der jeg kjøpte hjulsettet brukt. Bestilte klosser til Shimano og fikk til SRAM. Returnerte og i mellomtiden gikk de tomme for klossene. Nå skyver de et par dager på leveringsdato hver gang jeg sjekker og har forsøkt å finne et alternativt sted å kjøpe disse. Det er lettere sagt enn gjort. Ingen jeg har snublet over av sportsbutikker eller nettbutikker har bortsett fra de jeg har bestillt fra.

Hvordan er det mulig å ikke har klosser på lager når man faktisk selger felgene selv? Og hvorfor klarer ikke importør eller produsent å levere uten at det går flere uker?

Jeg har for vane å kjøpe inn det jeg vet jeg kommer til å trenger før jeg faktisk er der at det kniper. Da kan jeg skifte når det passer uten å få ukers ventetid midt i sessongen. Denne erfaringen gjør at jeg skal fortsette med det.

BTW Klossene er mykere enn originalt og må brukes om egenskapene som loves med exalith belegget skal vare. Om dette betyr at de sliter fortere enn vanlige klosser gjenstår å se ;-)

Uansett. Gleder meg til å prøve det nye hjulsettet, men trasig å vente grunnet noe så elementert som at klosser ikke kan oppdrives :-( Også aner jeg ikke om det finnes alternativer til de originale som ikke ødelegger felgbanen .

Redigert av ØyvindHr; 04/04/2015 12:17.

Moderator  support