|
|
Oute useriøse bruktmarkedsselgere?
|
Re: Oute useriøse bruktmarkedsselgere?
[Re: mtbmaniac]
17/02/2015 17:48
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Derfor krever en slik ordning en grad av dannelse og hederlighet også av den forbasket sinna, men fullstendig rene og uskyldige kjøperen. ...og begge deler er umulig å håndheve og å etterprøve. Sier ikke at en slags vurdering av selgere ikke hadde vært nyttig, men at det kunne bli problematisk på flere måter. Noe redaksjonen også later til å mene.
|
|
|
[Re: Cantona]
17/02/2015 18:23
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jaggu bra at Krekar ikke har forvilla seg inn her 
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
17/02/2015 19:42
|
Sparksykkel
Ringrev
|
Ringrev
Hadde det vært meg, hadde jeg utlevert vedkommende allerede!
Han har jo fått noen advarsler nå. Ingen bør finne seg i å bli behandlet på denne måten, og andre bør få muligheten til å bli advart mot ham. Alle kan få problemer, men ingen er fratatt muligheten til å kunne informere om det innen rimelig tid! Jeg mener at om du forventer å ha forumfolkets tillit ved salg av varer, bør du innfri Deres forventninger også. Hadde dette vært et firma, tipper jeg de hadde blitt hengt ut for lenge siden!
|
|
|
[Re: Sparksykkel]
17/02/2015 19:52
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hadde det vært meg, hadde jeg utlevert vedkommende allerede!
Han har jo fått noen advarsler nå. Ingen bør finne seg i å bli behandlet på denne måten, og andre bør få muligheten til å bli advart mot ham. Alle kan få problemer, men ingen er fratatt muligheten til å kunne informere om det innen rimelig tid! Jeg mener at om du forventer å ha forumfolkets tillit ved salg av varer, bør du innfri Deres forventninger også. Hadde dette vært et firma, tipper jeg de hadde blitt hengt ut for lenge siden!
Nå handler jo ikke tråden om denne ene selgeren som ble diskutert sist, og alle som lurte vet dessuten allerede hvem det var likevel.
|
|
|
[Re: Stein]
17/02/2015 22:25
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På en slik tråd vil jo den som eventuelt blir omtalt ha all mulighet til å komme med sine egne kommentarer om han føler seg urettferdig behandlet. Det hjelper jo ikke. Hvis en fornærmet kjøper med eller uten grunn poster i en slik tråd at Arne Bjarne Fjarnesen er en lurendreier som har lurt han for penger, kan det være injurierende uansett hva Fjarnesen måtte skrive etterpå. Jeg tenkte mest på å legge ut nick, ikke fullstendig navn med adresse, tlfnr, arbeidssted, navn på kone og barn og kanskje en labrador.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
17/02/2015 23:53
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hva med de som har sitt egentlige navn som nick, da, i signaturen sin, eller har postet e-postadressen eller telefonnummeret sitt i annonser?
|
|
|
18/02/2015 06:59
|
Raskall
More than words
|
More than words
Gapestokk er et tidligere strafferedskap som var plassert på torg eller foran kirker for å stille ut den dømte til allmenn spott og spe. Gapestokken kunne bestå av av en stokk med hull til hode og hender der den skyldige ble låst fast, og ble særlig brukt for å straffe mindre overtredelser som banning, blasfemisk tale, usømmelig oppførsel og gateuorden. Denne formen for skam- eller æresstraff ble også kalt «halsjern» eller «å lenkes til pælen».
Gapestokk ble sist brukt i Norge i Moss 11. oktober 1840, og ved lov av 17. mai 1848, da de gamle middelalderlovene ble revidert, ble bruk av gapestokk avskaffet i Norge for godt.
|
|
|
18/02/2015 07:17
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva med de som har sitt egentlige navn som nick, da, i signaturen sin, eller har postet e-postadressen eller telefonnummeret sitt i annonser?
Da skjerper de seg kanskje til neste gang
|
|
|
[Re: Hoaas]
18/02/2015 07:26
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Da skjerper de seg kanskje til neste gang Mulig det, men det var altså en forklaring på hvorfor en slik forumtråd kan være problematisk ang. personvernet.
|
|
|
18/02/2015 07:38
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Under min signatur ligger linker som er åpne for alle. På den måten kan alle se at jeg er "ekte". Det har ikke medført negative konsekvenser av noen art for meg selv om jeg ser at det er en del som ikke ønsker å være så åpen.
Jeg sier meninga mi om en del ting, ikke alt like velfundert sikkert, men håper at linkene bidrar til at jeg oppfattes som noenlunde seriøs og til å stole på.
|
|
|
[Re: kaiost]
18/02/2015 07:43
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Under min signatur ligger linker som er åpne for alle. På den måten kan alle se at jeg er "ekte". Det har ikke medført negative konsekvenser av noen art for meg selv om jeg ser at det er en del som ikke ønsker å være så åpen.
Jeg sier meninga mi om en del ting, ikke alt like velfundert sikkert, men håper at linkene bidrar til at jeg oppfattes som noenlunde seriøs og til å stole på. Det er selvsagt ikke noe problem å gi opplysninger om seg selv, men for den saks skyld, kunne vel hvem som helst opprette en bruker som heter "kaiost" og lage noen linker til sider om deg, dersom de ønsket. ...Eller om en hvilken som helst annen syklist som ikke er medlem på forumet.
|
|
|
18/02/2015 07:49
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da skjerper de seg kanskje til neste gang Mulig det, men det var altså en forklaring på hvorfor en slik forumtråd kan være problematisk ang. personvernet. Jeg synes det blir helt feil å sammenligne en feedback-tråd med gapestokk. Det er langt fra det samme, det er en rating basert på sine egne handlinger, og det er likt for alle på godt og vondt. Går man inn på datatilsynet og leser om personvern får man opp følgende: "Foreninger skal bare behandle opplysninger som er nødvendige og relevante for å administrere medlemskapet. Foreningen må selv vurdere hvilke opplysninger dette er ut fra hva slags forening det er snakk om. De fleste foreninger ønsker å registrere kontaktopplysninger slik som: -navn -adresse -telefonnummer -e-postadresse -medlemsnummer Som medlem skal du som hovedregel bli bedt om å gi ditt samtykke til registrering og behandling av dine personopplysninger. Du skal også få tilstrekkelig informasjon om foreningens bruk og lagring av opplysningene, før du registrerer deg. Samtykke Behandling av personopplysninger skal være basert på frivillig, uttrykkelig og informert samtykke. " Det er ikke verre enn at man som person samtykker til at det er ok at man blir "ratet" om man driver med kjøp/salg på forumet, det kan være en del av registrering på forumet og som en informasjonsbit på at man automatisk samtykker til sånn og sånn ved å drive med kjøp og salg. De opplysninger som spesielt skal vernes er: "Sensitive personopplysninger trenger særlig vern Behandling av sensitive personopplysninger er underlagt særlig strenge regler. Personopplysningsloven betegner følgende opplysningskategorier som sensitive: -rase eller etnisk opphav -politiske oppfatninger -religiøs eller filosofisk overbevisning -medlemskap i fagforeninger -helse -seksualliv "
|
|
|
18/02/2015 08:01
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ja, men da må i så fall noen lage et opplegg for dette, og alle som vil bruke salgsforumet må registrere seg der på nytt/godkjenne de nye betingelsene. Høres for opfattende og tungvint ut til at jeg tror akkurat det blir noe av.
...Men jeg bare synser, jeg altså. Jeg kan jo ikke svare på hva de som styrer og steller med forumet tenker.
|
|
|
18/02/2015 08:03
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synes ikke det er tungvint hvis det ligger en infoflik på salgsforumet, som alle har et eget ansvar for å lese. Der kan det stå at man automatisk samtykker til ditt og datt ved å poste i salgsforumet. Dette kan være opplysninger som bruker får både under registrering på forumet og når man går inn på salgsforumet.
|
|
|
18/02/2015 08:08
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Synes ikke det er tungvint hvis det ligger en infoflik på salgsforumet, som alle har et eget ansvar for å lese. Der kan det stå at man automatisk samtykker til ditt og datt ved å poste i salgsforumet. Dette kan være opplysninger som bruker får både under registrering på forumet og når man går inn på salgsforumet. Tror ikke det vil holde juridisk, at informasjonen er tilgjengelig på siden, om at vi kan bli "hengt ut" dersom vi bruker bruktmarkedet. Spesielt ikke når mange av oss har brukt det uten at det har vært slik i 12-13 år allerede og er vant til det slik, men jeg er selvsagt ikke jurist heller.  Enig med deg i at det hadde vært kjekt med en slags karaktersetting, men sier bare at det er en del problemer involvert, som jeg tror at sannsynligvis vil sørge for at det ikke blir slik.
|
|
|
18/02/2015 08:10
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg ser faktisk ikke poenget med en sånn "rating-tråd". De (få) gangene det er trøbbel med en selger sørger forumet for å lage minst én tråd der man tar opp saken og alle kan med bittelitt innsats finne ut hvem det er snakk om (noen går så langt at de omtrent outer hele nicket, så da kreves vel strengt tatt null innsats å finne ut hvem saken gjelder). Da vet man det neste gang man er fristet til å kjøpe noe. Er man redd for å tape penger sikrer man seg med oppkrav eller en annen løsning.
Hvis man absolutt vil advare andre mot en selger kan man jo bare gå inn i den aktuelle salgstråden og berette om sine erfaringer. Det blir vel omtrent det samme som å skrive i en egen tråd om denne selgeren.
Redigert av Øyvind V; 18/02/2015 08:14.
|
|
|
18/02/2015 08:16
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En enkel løsning mtp folk som allerede er brukere kan være at det lages en tekst med informasjon om hvordan salgsforumet fungerer, med rating osv fra en gitt dato. Denne informasjonen dukker opp som en popup fra en gitt dato når man er logget inn og går inn på salgsforumet, der må man lese gjennom og huke av for "samtykker", noe som bare gjøres èn gang. På den måten vil alle som allerede er brukere og nye brukere få samme informasjon, som de er nødt til å samtykke til for å kunne benytte seg av salgsforumet.
Da har forumet det skriftlig at brukeren samtykker til reglene og det vil holde juridisk.
|
|
|
18/02/2015 08:16
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg har vel nevnt det før men en god ting kan ikke sies for ofte.
Alle salg har en salgstråd her inne. Hvis man "avslutter" salgs-tråden med en liten oppsummering av handelen når man har mottatt (eller konkluderer med at man ikke kommer til å motta) varen.
F. eks. i tilfellet som har utløst dette så kan man f. eks. kommentere "Det tok litt tid og masing, men varen ankom i god stand".
Da kan man enten gjøre et forumsøk og se hva slags tilbakemelding selger har fått på tidligere salg.
En løsning kan være moderering. Nå vet jeg ikke hvordan tilgangs-systemet er i UBB, men admin/moderatorer må vel kunne sperre brukere fra enkeltfora? Så om noen ikke oppfører seg og nekter å la seg veilede kan de vel bare stenges ute fra salgs-delen. Om så for en tidsperiode. Så kan de hutte seg over på finn.no eller ebay for å selge tingene sine samtidig med at de kan fortsette å bidra i "fag"-foraene.
Men er ikke dette en storm i et vannglass? Jeg har både kjøpt og solgt her på forumet i 5 år og det har vel bare vært 2 eller 3 tilfeller hvor jeg har sett mistenkelige ting.
|
|
|
[Re: Raskall]
18/02/2015 08:26
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Men er ikke dette en storm i et vannglass? Jo. Det er vel ytterst sjelden at noen blir regelrett lurt/svindlet her inne, og som nevnt over sørger jo forumet for å informere grundig dersom det er noen "uregelmessigheter" ved en selger.
|
|
|
18/02/2015 08:29
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Gapestokk er et tidligere strafferedskap som var plassert på torg eller foran kirker for å stille ut den dømte til allmenn spott og spe. Gapestokken kunne bestå av av en stokk med hull til hode og hender der den skyldige ble låst fast, og ble særlig brukt for å straffe mindre overtredelser som banning, blasfemisk tale, usømmelig oppførsel og gateuorden. Denne formen for skam- eller æresstraff ble også kalt «halsjern» eller «å lenkes til pælen».
Gapestokk ble sist brukt i Norge i Moss 11. oktober 1840, og ved lov av 17. mai 1848, da de gamle middelalderlovene ble revidert, ble bruk av gapestokk avskaffet i Norge for godt.
Det er da ikke gapestokk som er hensikten med et good guys/bad guys-system. Poenget er at man kan få informasjon om hvem det er hyggelig å handle med. Jeg vil tro at 99% av alle her inne er ryddige kjøpere/selgere, men som eksempelet i denne tråden viser, er det noen som ikke er til å stole på, og det hadde sikkert vært fint å vite på forhånd for de som har handlet med h*n. Nuvel, det vil jo bestandig være noe usikkerhet rundt det å handle brukt, og personlig har jeg aldri gått på en smell selv om jeg har kjøpt og solgt ganske mye over årenes løp.
I was just riding along...
|
|
|
18/02/2015 08:31
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Så veldig kontroversielt er det vel ikke med et system for tilbakemelding. Det ser ut til å fungere bra hos ebay, de har riktignok folk som administrerer systemet. Ellers fungerer slike løsninger tilsynelatende godt på mange andre forum.
|
|
|
[Re: JB.]
18/02/2015 08:40
|
Raskall
More than words
|
More than words
Det er da ikke gapestokk som er hensikten med et good guys/bad guys-system. Poenget er at man kan få informasjon om hvem det er hyggelig å handle med. Jeg vil tro at 99% av alle her inne er ryddige kjøpere/selgere, men som eksempelet i denne tråden viser, er det noen som ikke er til å stole på, og det hadde sikkert vært fint å vite på forhånd for de som har handlet med h*n. Joda. Men med tanke på den opphissede tonen i noen diskusjoner her inne så kan slike tråder bli ganske stygge. Tror mange kan slite med å holde seg kalde og saklige om de innser at de ikke får en ting de ønsker seg og har betalt for. Slike tilbakemeldingstråder må i så fall ha streng og døgnkontinuerlig moderering. Jeg mener fremdeles at vi ikke trenger det her og at en enkel kommentar om hvordan handelen gikk på salgstråden er mer enn godt nok.
|
|
|
[Re: knut77]
18/02/2015 08:42
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Men er behovet reelt da? Hvor mange kjøp/salg går skeis? Veldig få, i forhold til det totale antallet vil jeg tro. Å skryte av selgere som sender varene innen rimelig tid ser jeg ikke poenget med (de gjør slik alle forventer av dem), og igjen: Forumet sørger jo allerede for å oute de som ikke gjør slik som forventet.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
18/02/2015 10:34
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
...Men jeg bare synser, jeg altså. Jeg kan jo ikke svare på hva de som styrer og steller med forumet tenker.
Sånn veldig kort oppsummert hva vi tenker: Hvor mange kjøp/salg går skeis? Veldig få, i forhold til det totale antallet vil jeg tro. og igjen: Forumet sørger jo allerede for å oute de som ikke gjør slik som forventet. Sett opp mot antall brukere og annonser er det veldig sjelden vi hører om handler som går så skeis at det ikke lar seg løse, og de gangene folk har dårlige opplevelser, blir det sagt tydelig fra i tråder. Vi har verken tid eller ressurser til å lage og følge opp tråder/systemer for å rangere brukere, og de gangene folk har opptrådd uærlig/ufint, det være seg kjøp/salg eller trolling forøvrig, har vi tatt tak i det. // Kristoffer
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
[Re: KKippernes]
18/02/2015 10:57
|
Raskall
More than words
|
More than words
|
|
|
18/02/2015 11:09
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sånn veldig kort oppsummert hva vi tenker: Hvor mange kjøp/salg går skeis? Veldig få, i forhold til det totale antallet vil jeg tro. og igjen: Forumet sørger jo allerede for å oute de som ikke gjør slik som forventet. Sett opp mot antall brukere og annonser er det veldig sjelden vi hører om handler som går så skeis at det ikke lar seg løse, og de gangene folk har dårlige opplevelser, blir det sagt tydelig fra i tråder. Vi har verken tid eller ressurser til å lage og følge opp tråder/systemer for å rangere brukere, og de gangene folk har opptrådd uærlig/ufint, det være seg kjøp/salg eller trolling forøvrig, har vi tatt tak i det. // Kristoffer Det hadde vært meget nyttig for selgere og kjøpere å ha slik feedback-underforum, også for å få samlet positive tilbakemeldinger. Slik kan selgeren vise til andre kjøperes erfaringer, og nye kjøpere kan bli betrygget om at selgeren er til å stole på. Dette er en helt vanlig tjeneste å ha på online salgsmedier i 2015. Ser ikke at noe slikt ville kreve mye oppfølging. Det er bare å ta en titt til andre forum, og høre der om adm har så mye ekstraarbeid med det. Har de ikke dét, så bekymrer man seg kanskje unødig. Jeg tør vedde på at de aller fleste i sum har konkludert med at fordelene langt overgår ulempene, og at det ikke er aktuelt å fjerne tjenesten igjen.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
18/02/2015 11:22
|
Raskall
More than words
|
More than words
Det hadde vært meget nyttig for selgere og kjøpere å ha slik feedback-underforum, også for å få samlet positive tilbakemeldinger. Slik kan selgeren vise til andre kjøperes erfaringer, og nye kjøpere kan bli betrygget om at selgeren er til å stole på. Dette er en helt vanlig tjeneste å ha på online salgsmedier i 2015.
Dette er jo ikke et salgsmedium. Man oppnår også det du ønsker med mitt forslag: Kommenter i salgstrådene hvordan salget/kjøpet gikk. Edit: F. eks. slik: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1924907&#Post1924907
Redigert av Raskall; 18/02/2015 11:23.
|
|
|
18/02/2015 11:23
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Forslaget til Raskall om å avslutte salgstråder med erfaringen fra handelen er jo fin. Både selger og kjøper oppfordres herved til å gjøre det.
Etter hvert kan selger og kjøper linke til disse trådene som referanse.
Dette er en av flere grunner til at vi aldri sletter tråder på salgsforumet etter endt handel.
Vi har tidligere påpekt at salgstråder bør avsluttes med Solgt, eller Kjøpt. Men da gjerne med en kort beskrivelse av opplevelsen.
God handel.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
18/02/2015 11:42
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det hadde vært meget nyttig for selgere og kjøpere å ha slik feedback-underforum, også for å få samlet positive tilbakemeldinger. Slik kan selgeren vise til andre kjøperes erfaringer, og nye kjøpere kan bli betrygget om at selgeren er til å stole på. Dette er en helt vanlig tjeneste å ha på online salgsmedier i 2015.
Dette er jo ikke et salgsmedium. Tja. Ja, det er en måte å se på seg selv og snevre seg inn på. Men jeg vet nå ikke helt om det stemmer. Hvis terrengsykkel.no ikke er "et salgsmedium", hvorfor har vi da annonser øverst og overalt? Selvfølgelig er terrengsykkel.no et salgsmedium. Det er i direkte konkurranse med feks finn, rubrikk, snapsale osv. Derfor har også kjøp & salg så stor trafikk som det har. Handel gir økt interaksjon mellom brukere. Interaksjon er nøkkelen til hvordan man skaper verdi av nettverkstjenester. Ref Facebook, finn, banktjenester, flyselskap. Desto flere noder og mer interaksjon, desto høyere verdi for den enkelte brukeren og for eieren. terrengsykkel.no er også slik nettverkstjeneste. Uten noen andre brukere å tøyse med hadde det vært ganske kjedelig her. Mulig jeg tar feil, men man skulle da tro at eieren av domenet ville ønske å utvide med tjenester som vil skape mer samhandling og tillit mellom brukere, dermed øke legitimiteten av det sosiale mediet, for dermed å generere mer trafikk. Økt trafikk kan gi høyere annonseinntekter ved høyere antall klikk. For nettsteder som terrengsykkel.no betyr det å ikke legge til tjenester som stimulerer samhandel at man avstår fra muligheter til å få økt sine annonseinntekter. Derfor bør man søke måter å øke interaksjon på, eksempelvis forløpende oppdatere / legge til relevante kategorier (såsom for "tjukksykling", "retro" osv), eller utvide med feedback etter salg.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
18/02/2015 11:50
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Forslaget til Raskall om å avslutte salgstråder med erfaringen fra handelen er jo fin. Ser for meg at salgstrådene i god forum-ånd kommer til å bli et herlig sammensurium av en dings som skal avhendes og beskrivelse av denne, samt ørten innlegg fra folk som er mer eller mindre enige om den aktuelle selgeren faktisk er til å stole på 
|
|
|
|
|