Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny sykkel, Carbonhjul, DI2 eller vekt?

Ny sykkel, Carbonhjul, DI2 eller vekt? #1922657 11/02/2015 21:35
K
Knuthsolberg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Etter altfor mange år på en jamis xenith comp (07eller08) er det på tide med ny sykkel.
Siklet etter elektronisk gir, men er det behov for det?
Igjennom en jungel av sykler i alle former og fasonger har jeg i prisjiktet 20-25k kommet til disse tre syklene.

Canyon Ultimate CF SL 9.0 Aero
Canyon Ultimate CF SL 9.0 DI2
Canyon Ultimate CF SLX 8.0

Men hvem skal jeg gå for?Sykler turritt som Lillehammer-Oslo,Enebakk, Randsfjorden osv med klubben. Men den viktigste syklinga er vell alle turene i ukedagene og søndagsturene til nye plasser.

Fordelen med 9.0 Aero er jo helt klart hjula, men vil de være mer glede av sykkelen med DI2 istedenfor?
Eller vil mellomtingen SLX 8.0 være best? Ulempen med SLX er jo også leveringstid.

Eller kanskje jeg burde gå for noe annet en Canyon?

Re: Ny sykkel, Carbonhjul, DI2 eller vekt? [Re: Knuthsolberg] #1922680 11/02/2015 22:52
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg hadde litt tilsvarende dilemma, og endte opp med å bestille med Di2 (men jeg bestilte Aeroad, ikke Ultimate). Jeg tror ikke på noen måte at det er nødvendig med Di2, men jeg har ikke hatt det før, og har lyst til å prøve. Hjul er det jo slik sett mye enklere å eksperimentere med i etterkant.

Re: Ny sykkel, Carbonhjul, DI2 eller vekt? [Re: Knuthsolberg] #1922699 12/02/2015 06:56
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Di2 er langt fra nødvendig, men etter første gangen du girer fra lilleskiva til storeskiva er du solgt. Skal veldig mye til før man angrer på elektronisk giring, og det er tross alt framtiden ("95% of the peloton are using electronic gears").

Re: Ny sykkel, Carbonhjul, DI2 eller vekt? [Re: pharynx] #1922704 12/02/2015 07:22
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pharynx
Di2 er langt fra nødvendig, men etter første gangen du girer fra lilleskiva til storeskiva er du solgt. Skal veldig mye til før man angrer på elektronisk giring, og det er tross alt framtiden ("95% of the peloton are using electronic gears").

Di2 er supert, helt til det går i stykker. Du trenger det ikke, det girer ei heller raskere, men det har bare en utrolig god følelse. En ting jeg virkelig liker er at den samlede vekten på styret blir lavere, når en støter i bakkene eller manøvrerer seg ned en teknisk utforkjøring er det kult at det er lite vekt som skal håndteres.

Å være proffsyklist på Di2 er jo null problem, de har en bil bak seg som kommer med ny sykkel når dette skjer. Noter også bak øret at mange proffsyklister bruker Di2 fordi de må, og om de kunne velge ville de hatt noe annet. Fabian Cancellara valgte mekanisk i fjor, han var en av få med pondus nok til å kunne slippe det sponsorene ville foretrukket.

Men hvor ofte går Di2 i stykker? Svært, svært, svært sjelden av seg selv. Tror jeg har tilgode å se dette bare kollapse, slik en PC gjerne gjør et par ganger om dagen.

Problemene oppstår helst ved velt, om eksempelvis hendlene får en stygg kræsj, slik at ledninger nappes ut. Kanskje noen har viklet en hurtigkobling inn i ledningen til bakskifteren din, og røsker den løs når han skal ta tilbake sykkelen fra haugen?

Jeg har for min egen del valgt mekanisk. Jeg har over 100 reisedager med sykkel, som skal av og på tak, inn og ut av biler, kofferter, bakrom på hoteller og lignende. Dette er typiske situasjoner hvor utstyr får seg en trøkk. Jeg har ikke mulighet til å stå på et lite hotell i Alpene og plutselig ha et gir som ikke virker, det mekaniske kan jeg tross alt fikse selv.

Skal en kjøpe det? Tja, det må en jo velge selv. Jeg personlig hadde brukt pengene på fetere hjul, nye sko, en kul trøye eller noe lignende. Men har en ikke sykling som jobb, er det jo kult å bruke penger på en enda bedre sykkelopplevelse og dermed en flottere tur.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Ny sykkel, Carbonhjul, DI2 eller vekt? [Re: Knuthsolberg] #1922766 12/02/2015 08:54
R
RS|Stian Offline
Medlem
Medlem
R
Man har strengt tatt ikke behov for verken elektronisk giring, grommere hjulsett eller en sykkel som veier under 7kg men du verden så mye mer artig og motiverende det blir å sykle. Personlig valgte jeg Di2 fremfor bedre hjulsett når jeg handlet ny sykkel for snart tre uker siden (Cervélo S3). Sykkelen veier 7,4kg med et hjulsett (Mavic Cosmic Elite S) som løst veier ca. 2,7 kg med 11-delt Ultegra-kassett, standard dekk/slanger og hurtigkoblinger. Planen etterhvert er å kjøpe et lettere hjulsett alá Dura Ace CL24, og da har jeg regnet ut at jeg vil lette sykkelen med drøye 600 gram. 6,8kg for en aerosykkel med Di2 er hvertfall jeg meget fornøyd med men på en annen side er jeg ikke så opptatt av sykkelvekt som mange andre er.

Etter å ha syklet noen timer på rulla med nye sykkelen så er jeg ikke i tvil om at elektronisk giring er tingen for meg hvertfall.

Re: Ny sykkel, Carbonhjul, DI2 eller vekt? [Re: RS|Stian] #1922794 12/02/2015 09:30
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: RS|Stian
Planen etterhvert er å kjøpe et lettere hjulsett alá Dura Ace CL24, og da har jeg regnet ut at jeg vil lette sykkelen med drøye 600 gram.
Litt nysgjerrig på hvordan du har kommet frem til det? Forskjellen i vekt på Mavic Cosmic Elite S og DA CL24 er 375 gram (produsentenes vektangivelser).

Re: Ny sykkel, Carbonhjul, DI2 eller vekt? [Re: Knuthsolberg] #1922812 12/02/2015 10:04
K
Kleivis Offline
Medlem
Medlem
K
Kjøpte SLX med Di2 for ca et halvt år siden og eg kommer ALDRI til å gå tilbake til mekanisk. Og som en del andre er inne på er det mye lettere å bytte hjulsett i ettertid.

Re: Ny sykkel, Carbonhjul, DI2 eller vekt? [Re: RS|Stian] #1922905 12/02/2015 13:01
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hva er det som blir så mye mer artig og motiverende med f.eks. elektronisk giring? Er det så gøy å gire? Spør fordi jeg aldri har prøvd Di2, og lurer på hva som er de reelle oppsidene ved det.

Re: Ny sykkel, Carbonhjul, DI2 eller vekt? [Re: Knuthsolberg] #1922915 12/02/2015 13:13
Sykkel-Erik Offline
Entusiast
Entusiast
Det er et spørsmål om mekanisk eller elektrisk Ultegra, antar jeg?

Den ekstra vekta man får med elektrisk Ultegra vs mekanisk er cirka 200 gram - å kjøpe seg 200 gram lettere på andre komponenter kan fort koste en del.

Jeg har brukt Ultegra Di2 i et par år, og er nå over på mekanisk DA - og jeg foretrekker mekanisk DA av tre årsaker: Praktisk sett fungerer akkurat like bra/raskt/presist, det er lettere, og det er billigere.

Dessuten har Alpers et par gode poeng - det er lettere å fikse mekanisk enn Di2.

Min erfaring er at Di2 fungerte helt problemfritt i de to årene jeg hadde det, men på en annen side har jeg knapt hatt problemer med de mekaniske gruppessettene jeg har eid før og etter Di2-eierskapet.

Får du et kick av å ha noe elektrisk mellom beina er det jo ingenting å lure på, men jeg vil påstå at fra et praktisk, økonomisk og vektmessig perspektiv er mekanisk mer fornuftig. ICON_SMILE

Medlem av Tryvann CK
http://www.sykkelerik.com
Re: Ny sykkel, Carbonhjul, DI2 eller vekt? [Re: Sykkel-Erik] #1922918 12/02/2015 13:18
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Sykkel-Erik
Den ekstra vekta man får med elektrisk Ultegra vs mekanisk er cirka 200 gram - å kjøpe seg 200 gram lettere på andre komponenter kan fort koste en del.

Med Ultegra 6870 og internt batteri så er Di2 visstnok 9 gram lettere enn mekanisk.

Re: Ny sykkel, Carbonhjul, DI2 eller vekt? [Re: Knuthsolberg] #1922940 12/02/2015 14:05
K
Knuthsolberg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Nå har jeg som sagt i mange år hatt en Jamis Exenith Comp med Mavic Ksyrium Equipe Hjulsett. Ikke prøvd eletonisk gir ute vei, og heller ikke noen hjulsett av bedre kvalitet en Mavic som jeg har nå.

Fordelen slik jeg ser det som dere poengterer med å velge Di2 for meg nå er at jeg kan lett oppgradere hjul i ettertid.

Derimot så er jo ulempen, hvis det skal skje noe med DI2 er det dyrere og vanskeligere å fikse selv, enn hvis det er mekanisk.
Mekanisk vil jeg helt klart kunne fikse selv, men elektonisk har jeg jo null peiling på.

Aero Sykkelen ligger på 7.15kg
Di2 sykkelen ligger på 7.00kg

Så det bygger vell da ned til hvilken sykkel vil gi mest sykkelglede ut av boksen?

Di2 sykkelen er 700kr dyrere, men såpass liten forskjell at det ikke har noen stor betydning

Re: Ny sykkel, Carbonhjul, DI2 eller vekt? [Re: Øyvind V] #1922943 12/02/2015 14:07
R
RS|Stian Offline
Medlem
Medlem
R
Sitat: mroek
Litt nysgjerrig på hvordan du har kommet frem til det? Forskjellen i vekt på Mavic Cosmic Elite S og DA CL24 er 375 gram (produsentenes vektangivelser).

Jeg skal dobbeltsjekke dette og skrive ned de eksakte tallene men ut i fra det jeg husker så mener jeg bakhjulet veide ca. 1700 gram med Ultegra-kassett, std. dekk/slange og hurtigkobling. Framhjulet veide rundt 1000 gram med std. dekk/slange og hurtigkobling.

Sitat: Øyvind V
Hva er det som blir så mye mer artig og motiverende med f.eks. elektronisk giring? Er det så gøy å gire? Spør fordi jeg aldri har prøvd Di2, og lurer på hva som er de reelle oppsidene ved det.

Artig pga. lyden framgiret lager når den girer mellom klingene og autojusterer seg for optimal kjedelinje (veldig geeky ja, jeg veit det) og motiverende fordi du slipper å tenke på at vaiere strekker seg og gir dermed trenger etterjusteringer. Jeg sier ikke at Di2 er vedlikeholdsfritt så ikke misforstå. Men som sagt jeg er også helt ny på Di2, kanskje jeg mener noe helt annet etter en sesong eller to ICON_SMILE

Re: Ny sykkel, Carbonhjul, DI2 eller vekt? [Re: RS|Stian] #1922957 12/02/2015 14:28
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: RS|Stian

Jeg skal dobbeltsjekke dette og skrive ned de eksakte tallene men ut i fra det jeg husker så mener jeg bakhjulet veide ca. 1700 gram med Ultegra-kassett, std. dekk/slange og hurtigkobling. Framhjulet veide rundt 1000 gram med std. dekk/slange og hurtigkobling.

Men kassett, dekk og slanger må du jo ha på begge hjulsettene, så med mindre du bruker lettere kassett og/eller lettere dekk og slanger blir det ingen ekstra besparelse der.

Redigert av mroek; 12/02/2015 14:28.
Re: Ny sykkel, Carbonhjul, DI2 eller vekt? [Re: Knuthsolberg] #1922964 12/02/2015 14:49
M
mshoydal Offline
Entusiast
Entusiast
M
Er kanskje litt epler og pærer her.

Di2 vs mekanisk: Fet tech vs driftsikkerhet

Aero hjulsett eller ikke: lavere luftmotstand (størst effekt fartsmessig?) vs lavere vekt

Og ikke minst..

Total vekt: Ultimate CF SLX med Ultegra er lettere enn begge, da får du en lettere ramme med mulighet for oppgradering senere hvis det ønskes, til ca 1000 kr mer.

On-One Pickenflick Ti Hydr
Re: Ny sykkel, Carbonhjul, DI2 eller vekt? [Re: mroek] #1922968 12/02/2015 15:16
R
RS|Stian Offline
Medlem
Medlem
R
Men kassett, dekk og slanger må du jo ha på begge hjulsettene, så med mindre du bruker lettere kassett og/eller lettere dekk og slanger blir det ingen ekstra besparelse der.

Det er klart men det er også flere faktorer som spiller inn her for å få den 'eksakte' vekten. En ting er hevdet vekt (claimed weight) fra produsentens side, en annen ting er vekten jeg får opp på min kjøkkenvekt - bare her kan det skille 'mye'. Jeg vet ikke hva std. slange og dekk veier hver for seg, eneste løse komponenten til bakhjulet jeg har funnet hevdet vekt på er kassetten, 212g. Det kan være større vektforskjell på std. dekk og slange sammenlignet med et GP4000S II 23mm-dekk på 205g og en superlett racerslange på 50g enn det jeg faktisk var klar over.

Re: Ny sykkel, Carbonhjul, DI2 eller vekt? [Re: Knuthsolberg] #1922976 12/02/2015 15:40
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Kjøp enten med høyprofil eller SLX'n. Føler meg ganske trygg på at det er de to alternativene som gjør at du sykler fortest.

Re: Ny sykkel, Carbonhjul, DI2 eller vekt? [Re: Knuthsolberg] #1923004 12/02/2015 17:19
K
Knuthsolberg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Hvor mye vil jeg merke i forskjell på SLX og SL?
Ramma er lik i geometri, men SLX er stivere enn SL.

Slik det står heller jeg mest mot DI2 for å oppgradere hjul eventuelt i ettertid. Di2 sykkelen vil gi meg lettere mulighet for oppgradering enn aero modellen

Redigert av Knuthsolberg; 12/02/2015 18:30.
Re: Ny sykkel, Carbonhjul, DI2 eller vekt? [Re: Knuthsolberg] #1923037 12/02/2015 19:04
mseather Offline
Avhengig
Avhengig
etter 3 sesonger på Di2 kommer jeg aldri til å gå tilbake til mekanisk. punktum ICON_SMILE 2 sesonger på første gen ultegra di2 og nå en sesong på nyeste DA Di2. storfornøyd ICON_SMILE

Re: Ny sykkel, Carbonhjul, DI2 eller vekt? [Re: Knuthsolberg] #1923087 12/02/2015 21:18
K
Knuthsolberg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Blir det vell DI2 på meg og da

Re: Ny sykkel, Carbonhjul, DI2 eller vekt? [Re: Knuthsolberg] #1923092 12/02/2015 21:29
torbis Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg holder meg også til mekanisk, rett og slett av den enkle grunn av at jeg klarer å fikse det meste selv dersom det skulle skje noe. Dessuten så liker jeg feelingen av å gire "manuelt".

Det skal sies at jeg har aldri har hatt flottere og mer kostbar sykkel enn nå, men jeg har aldri kost meg mer på sykkelen enn den første sykkelen jeg kjøpte med karbonramme, mekanisk ultegra og rimelige, tunge hjul. Motivasjonen og pågangsmotet er det viktigste :-)

Moderator  support, Valentino