Nei og nei og nei! Det du kommer med er jo bare synsing/meninger som ikke har hold i noen som helst for testing/forskning.
Kuzmin har ju faktiskt skrivit en doktorsavhandling där han inkluderar vetenskapliga tester av just detta så nog finns det testing och forskning. Nu tror jag inte att man kan dra så mycket slutsatser av hans forskning (mycket beroende på väldigt få tester) men att stålsiklade ski inte tappar så mycket glid tror jag är en slutsats som man kan dra av hans forskning och andra tester som har utförts.
Nu är det väl också så att de flesta verkar vara enig om att mjuka gliders och pulver inte fungerar spesiellt bra i långa renn på grund av att de tappar sig för mycket så det är ju inte så heller att flour fixar allt.
Kuzmin skriver forskningsartikkel om eget produkt.. VELDIG objektivt syn der ja.
Ja fluor taper seg, og nei fluor fikser ikke alt. Men det er ingen produkter som ikke taper seg i løpet av ett 5 mils renn, og derfor er fluor det beste alternativet som taper seg minst.
Re: Fluorkloss vs fluorpulver - holdbarhet
[Re: fredriks]
#192371515/02/201512:58
Oj, det var en vetenskaplig artikel Den förklarar ju verkligen det som kolli sa (eller kanske inte alls om jag tänker efter).
Sanningen tror jag är:
Smöring, framförallt mjuk smöring drar till sig smuts. Flour gör så att det minskar och det är därför bra i långa lopp.
En stålsicklad ski utan någon smöring tror jag drar åt sig mindre smuts än en smörad ski (iallafall utan flour) och den tappar sig därför mindre under långa lopp.
Aldri sagt denne er vitenskaplig, men baserer seg på erfarne smørere sine utspill.
Du tror ja, vil gjerne høre en god grunn for hvorfor du tror det.
[Re: perbaa]
#192371715/02/201513:08
Du klagade på att det inte fanns forskning/tester och i nesta post så linkar du till något som i det närmaste är en reklam artikel för smöreprodusenter. Du sier också att kuzmin är partisk så du litar inte på hans forskning som har blivit publiserat och gett honom en doktorgrad men du lyssnar på vad smöreprodusenter sier.
Jag får det inte att gå ihop.
Men du verkar ju också ha missat nestan hela poängen. En stålsicklad ski kan tappa sig mindre än en skida med flour på utan att för den skull vara ett bättre alternativ.
Min goda grunn är väl det som jag har läst och hört under en del år.
[Re: fredriks]
#192371915/02/201513:15
Du klagade på att det inte fanns forskning/tester och i nesta post så linkar du till något som i det närmaste är en reklam artikel för smöreprodusenter. Du sier också att kuzmin är partisk så du litar inte på hans forskning som har blivit publiserat och gett honom en doktorgrad men du lyssnar på vad smöreprodusenter sier.
Jag får det inte att gå ihop.
Men du verkar ju också ha missat nestan hela poängen. En stålsicklad ski kan tappa sig mindre än en skida med flour på utan att för den skull vara ett bättre alternativ.
Min goda grunn är väl det som jag har läst och hört under en del år.
Jaha? Bladet skisport er en smørningsprodusent? Skjønner ikke hvordan du kommer fram til at en stålsikla ski taper seg mindre enn en med fluor men. Når det er snakk om at skia taper seg mener man ikke bare at smørninga blir slitt bort, men like mye hvor møkk/smuss som legger seg på såle og dermed skaper dårligere glid.
Redigert av perbaa; 15/02/201513:17.
[Re: Marøder]
#192372215/02/201513:23
En stålsiklet såle taper seg mindre enn en som er sauset inn med div. produkter. Stålsikling brer om seg, men foreløbig sakte i det konservative skinorge. At Swix har øvet litt press her og der mot forhandlere, og andre arenaer der folk presenterer skiprodukter har selvfølgelig også bidratt i så måte. Eller ser jeg at mange sidestiller Kuzmin med stålsikling, men det er etter min mening i alle fall 2 siklinger som er bedre med tanke på å fjerne hår og "blanke" sålen og det sammen med rettrill fra "padda" e krute godt
Nei og nei og nei! Det du kommer med er jo bare synsing/meninger som ikke har hold i noen som helst for testing/forskning. At stålsikling ikke taper seg like fort som "innsausa" ski er jo bare tull. Møkk og dritt og partikler fester seg mye raskere til ei såle som kun er sikla, med andre ord gliden taper seg. En steinslip gjør jobben med å fjerne håra i såle, noe som man egentlig kun trenger gjøre en gang. Men det betyr ikke at det er godt nok, og at man ikke skal bruke glider.
Men for å spørre, hvor ofte stålsikler du skia dine? Skal man holde ett par ved like bør man sette inn såle med glider kanskje etter hver 2-3 tur. Såla tåler jo også ett begransa antall stålsiklingsrunder før det ikke er mere såle igjen. Samma med steinslip, ei såle tåler kanskje steinslipes 3-4(?) ganger.
Har du røyket sokkene dine?(blunkesmilefjes) Du snakker om synsing og mangel på forskning, men sannheten er jo at Swix og andre enda ikke har greid å komme opp med noe forskning som backer opp påstandene om glidpreparater som trenger inn i såla osv. Den eneste såvidt jeg har fått med meg som har noe som ligner på forskning er Kuzmin og hans funn som støtter min synsing. Man kan stille mange kritiske spm. til denne forskningen, men det er jo mye bedre enn ingen forskning
Påstanden om at man må sette inn såla med glider hyppig for å ta vare på den er bare vrøvl. Hyppig varmebehandling av såla vil forringe den fortere. Det beste er å oppbevare skia kaldt i så henseende. Jeg sikler såla ca. 1 gang i året, dvs Multicutmannen Sauge gjør det for meg.
iq
[Re: olechr]
#192379715/02/201518:27
Framfor forskning er vel kanskje testing om hva som funker best i praksis. Og der er det vel ingen tvil om at fluor har bevist gang på gang at det funker.
Noe jeg har opplevd, og som også flere har, er jo at såla tørker ut og blir grå om den ikke blir satt inn med glider med gjevne mellomrom. Også grunnen til at nye ski anbefales å sette i varmeskap/mette såla med myk glider.
Jeg anser meg selv som smører på relativt greit nivå - og bruker både Kuzmin og alt av fluorpreparater. Ja, det finnes fører der Kuzmin fungerer bra, men fluor har enorme fortrinn. Det er også enkelt for alle å jobbe med - uten fare for å ødelegge sålen. Den store ulempen er selvsagt potensielle helseskader, men med de enorme glidforskjellene som jeg har påvist ved testing så tar jeg definitivt risken på hyppig fluoreksponering. Jeg har lagt fluor på samme ski nærmere 30 ganger uten noen påviselig såleforandring. Cluet med fluor er jo at det skaper vannavstøtende film på skiene. Dette gir bedre glid på de fleste fører i forhold til stålsiklet såle. Man trenger heller ikke bekymre seg om å teste ulike fluorprodukter opp mot hverandre. Den relative forskjellen er veldig liten i forhold til resultatet med og uten fluor.
#192380415/02/201518:47
For ordensskyld er jeg ikke negativ til kuzmin. Jeg har vurdert det selv men jeg kan ikke se at det tar over oppgavene til glider. Ser det mer som et tillegg når det gjelder struktur.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
#192381515/02/201519:31
Tror man må skille litt på bruken av Kuzmin vs. Fluor. Jeg har brukt Kuzmin siden det kom på markedet i Norge og om man tenker seg trening og greit mosjonistnivå er det mer enn bra nok. Det er lettvint og billig, og min erfaring etter å ha gått opp og ned fra Skramstadsetra flere ganger i uka under meget varierende forhold er at jeg stort sett glir fra de fleste under de fleste forhold. Tørr nysnø er det føret det gir dårligst glid på.
Slik det var i dag med rundt null grader og litt yr i lufta med høy luftfuktighet var det kanonglid. Jeg gikk på Madshus Nanosonic skøyteski, Kuzminsiklet. Har hatt ei hard treningsuke med fire harde turer opp fra Birkebeinerstarten og 70 km ski i går slik at overskuddet ikke var det største. Gikk opp på 34.49 til Skramstad (til sammenligning gikk Tore Ruud Hofstad til setra på 34.59 i 2013). Ned igjen brukte jeg 17 minutter (kan sjekkes på Strava). Skriver tidene for å vise at det var god glid..og ikke at jeg skal være i så god form...
Har du funnet et brukbart par ski i klassisk er du mer sårbar om du legger for mye feste, eller bommer litt der er min påstand.
Jeg har testet en del ski med ren Kuzmin mot ski med slip av type fin, og såkalt Birkenslip (slipt av Intersport Rena). Det er minimale forskjeller egentlig, men i kald snø, med litt drevsnø i sporet da er slip best.
Så har jeg lagt på glider på Kuzmin og på slipte ski, og resultatene er hipp som happ.
Har en Kuzmin Fluor Brush, denne har jeg brukt på Kuzmin, og slipte ski, utenpå glider ( og uten glider), denne syns jeg har gitt god glid. Enkelt rask måte å få fluor på skiene.
Skal jeg gå renn er det en kombinasjon jeg hadde helt fantastiske ski med under Furnesåsen rundt i 2013, med følgende forhold: faste fine spor, ca 5 minus, snøen hadde ligget noen dager og var ikke "trå". Skiene var et par Madshus Hypersonic 200 cm, Kuzminsiklet, børstet godt med rotorbørste, bronse og nylon. SkiGo kaldpulver C380, deretter SkiGo flytende Fluor Fluid C105, korket inne med rotorkork. Gled noe enormt fra toppen av løypa (samme som på Stenfjellrunden), og vant klassa mi. Vet at jeg tok ca 2 minutter på en habil skiløper fra Mjøsski som var like bak meg før det bikket nedover.
Smører ski for noen kjente under Birken ( vanlige mosjonister), da er det Kuzmin, rotorbørste, og Kuzmin Fluor Brush. Smører feste også. Har ikke hørt at de har noe dårligere ski enn de rundt seg. De syns ikke det er noe vits med pulver for 500 kr under skiene, ikke med deres treningsgrunnlag.
Nei, men det var ju inte direkt mycket jouranlistik och tester i den artikeln. Det som stod var väl bara information från produsenter?
Quote:
Skjønner ikke hvordan du kommer fram til at en stålsikla ski taper seg mindre enn en med fluor men.
Som sagt så finns det faktisk lite forskning på just det.
Quote:
Når det er snakk om at skia taper seg mener man ikke bare at smørninga blir slitt bort, men like mye hvor møkk/smuss som legger seg på såle og dermed skaper dårligere glid.
Ja, och det är väl en av kuzmin huvudpoänger i sin forskning. En sak han gjorde var att jämföra hur smutsiga olika skidor blev efter att man gått på dem ett antal km.
[Re: kaiost]
#192382415/02/201519:57
Tror man må skille litt på bruken av Kuzmin vs. Fluor. Jeg har brukt Kuzmin siden det kom på markedet i Norge og om man tenker seg trening og greit mosjonistnivå er det mer enn bra nok. Det er lettvint og billig, og min erfaring etter å ha gått opp og ned fra Skramstadsetra flere ganger i uka under meget varierende forhold er at jeg stort sett glir fra de fleste under de fleste forhold. Tørr nysnø er det føret det gir dårligst glid på.
Slik det var i dag med rundt null grader og litt yr i lufta med høy luftfuktighet var det kanonglid. Jeg gikk på Madshus Nanosonic skøyteski, Kuzminsiklet. Har hatt ei hard treningsuke med fire harde turer opp fra Birkebeinerstarten og 70 km ski i går slik at overskuddet ikke var det største. Gikk opp på 34.49 til Skramstad (til sammenligning gikk Tore Ruud Hofstad til setra på 34.59 i 2013). Ned igjen brukte jeg 17 minutter (kan sjekkes på Strava). Skriver tidene for å vise at det var god glid..og ikke at jeg skal være i så god form...
Har du funnet et brukbart par ski i klassisk er du mer sårbar om du legger for mye feste, eller bommer litt der er min påstand.
Jeg har testet en del ski med ren Kuzmin mot ski med slip av type fin, og såkalt Birkenslip (slipt av Intersport Rena). Det er minimale forskjeller egentlig, men i kald snø, med litt drevsnø i sporet da er slip best.
Så har jeg lagt på glider på Kuzmin og på slipte ski, og resultatene er hipp som happ.
Har en Kuzmin Fluor Brush, denne har jeg brukt på Kuzmin, og slipte ski, utenpå glider ( og uten glider), denne syns jeg har gitt god glid. Enkelt rask måte å få fluor på skiene.
Skal jeg gå renn er det en kombinasjon jeg hadde helt fantastiske ski med under Furnesåsen rundt i 2013, med følgende forhold: faste fine spor, ca 5 minus, snøen hadde ligget noen dager og var ikke "trå". Skiene var et par Madshus Hypersonic 200 cm, Kuzminsiklet, børstet godt med rotorbørste, bronse og nylon. SkiGo kaldpulver C380, deretter SkiGo flytende Fluor Fluid C105, korket inne med rotorkork. Gled noe enormt fra toppen av løypa (samme som på Stenfjellrunden), og vant klassa mi. Vet at jeg tok ca 2 minutter på en habil skiløper fra Mjøsski som var like bak meg før det bikket nedover.
Smører ski for noen kjente under Birken ( vanlige mosjonister), da er det Kuzmin, rotorbørste, og Kuzmin Fluor Brush. Smører feste også. Har ikke hørt at de har noe dårligere ski enn de rundt seg. De syns ikke det er noe vits med pulver for 500 kr under skiene, ikke med deres treningsgrunnlag.
Har ikke noe i mot det du skriver, og tviler ikke på du har god glid med det der.
Men det å gi et bilde på gli gjennom å sammenligne med andre løpere går nesten ikke da man ikke vet hva de har under skia. Og eksemplet med Hofstad blir jo ikke samenlignbart i det heletatt! Blir jo som å se på resultatlista i ett renn å rangere skia etter den. 1. Plass = best ski osv.
#192382615/02/201520:04
Hehe...ned fra setra sikkert 100 ganger...mange av de jeg har glidd fra med Kuzmin vet jeg kan smøre ski...så det er høyst relevant...og mange ganger har jeg gått sammen med de oppover også...slik at det er sammenlignbart med tanke på gli/feste som total.
Ruud Hofstad var bare noe jeg fant på for å "sprite" opp diskusjonen.
Jeg er absolutt ikke 100% Kuzmin fan, men er også litt lei av smøringsprodusentene som skal selge...det er vel en god del "Keiserens nye klær" der...
På samme måte som skiprodusentene skifter farge/logo annethvert år slik at alle MÅ kjøpe nytt. Derfor er det moro å se at Bjørgen med flere bruker gamle ski..for så å bytte dem ut med en gang de er på skjermen...
På samme måte som skiprodusentene skifter farge/logo annethvert år slik at alle MÅ kjøpe nytt. Derfor er det moro å se at Bjørgen med flere bruker gamle ski..for så å bytte dem ut med en gang de er på skjermen...
Nå er vel ski kanskje en av de idrettene folk skifter minst pga nye farger etc. Er ikke så mange som går med årets modeller hvis du ser i feltet.
[Re: olechr]
#192383015/02/201520:14
Nå er vel ski kanskje en av de idrettene folk skifter minst pga nye farger etc. Er ikke så mange som går med årets modeller hvis du ser i feltet.
Hvem er det som kjøper årets modeller da? De som ikke går skirenn?
Selvsagt er det folk som går renn som kjøper årets modeller. Men syntes de fleste andre idretter er mer på å kjøpe årets utstyr og kvitte seg med det gamle. Som feks sykkel hvor stort sett alle på de første rekkene på ritt har årets modell. På ski derimot er det ikke uvanlig å se at klassevinnere og andre høyt opp går på "eldre" ski.
Redigert av olechr; 15/02/201520:39.
#192384715/02/201520:46
Enig der, det er større forskjell på et godt skipar enn en god sykkel...
ellers skryter jo du så ille av Scott..og jeg har akkurat bygd meg en (fikk tak i ny2011 RC ramme) så skal bli artig å se om det er noen effekt der..vs. Kina sykkelen jeg bygde i fjor..
Enig der, det er større forskjell på et godt skipar enn en god sykkel...
ellers skryter jo du så ille av Scott..og jeg har akkurat bygd meg en (fikk tak i ny2011 RC ramme) så skal bli artig å se om det er noen effekt der..vs. Kina sykkelen jeg bygde i fjor..
Du kommer til å FLY i forhold ;-)
[Re: perbaa]
#192391616/02/201508:35
Noe jeg har opplevd, og som også flere har, er jo at såla tørker ut og blir grå om den ikke blir satt inn med glider med gjevne mellomrom. Også grunnen til at nye ski anbefales å sette i varmeskap/mette såla med myk glider.
Sålen blir grå pga at mikrohårene som oppstår ved steinsliping reiser seg. Gliderens oppgave er å holde mikrohårene nede.Når glideren er slitt bort blir sålen grå. Poenget med stålsikling er å fjerne mest mulig mikrohår. Godt stålsiklede ski holder seg like svarte og blanke i 100mil og ved lagring i lang tid.
#192392016/02/201508:51
Jeg har jo gått på den. Lurer bare på hvorfor man kaller det "å mette"? Kapilærsuget til sålemateriellet må jo være så nærme null som det er mulig å komme?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
#192395016/02/201509:43
Jeg har steinslip på samtlige av mine skipar, har tilgode å få grå såler. Når jeg trener går jeg 10-15mil mellom hver gang jeg glider skiene, og jeg legger bare vanlig glider til trening. Har nå gått 10 mil på "grusskiene" mine siden jeg la på grønn start, sålen er svart som natten.
Såler som blir raskt grå har vel en sammenheng med at sålen ikke er spesielt god og/eller godt behandlet..?
You are what you eat...mmm nuts
#192395116/02/201509:47
Jeg har et skøytepar jeg kjøpte for 2 år siden. Ikke brukt så mye, men så og si ikke dullet med i det hele tatt. Fikk varmeskap med en gang og ikke glidet mer enn et par ganger. Sålen på det paret er tilnærmet helt sort
#192396116/02/201510:09
Nettopp. Det må være uante muligheter. En laserslip ville jo hatt helt andre muligheter enn steinslip for å få den finishen man ønsket. Det burde feks vært null problem å bli kvitt de "hårene" som reiser seg som noen nevnte tidligere.
[Re: sveinaa]
#192397216/02/201510:45
Teknologien har jo kommet langt. Er det noen "såle-produsenter" som har forsøkt å lage såle-materiellet med egenskapene til fluor bakt inn i sålen?
Mener at Madshus hadde noe fluorsaker i sålen på Nanosonic...
Ellers har jeg tilgode å helt forstå hensikten med varmeskap. Poenget med glider er jo at den skal jevne ut sålen- dvs de microporene som ligger nede i slipen..at glideren skal trekke noe mer ned i sålen har jeg enda ikke klart å skjønne.
Ellers bruker jeg forresten gullsåpa innimellom på skiene, også utenpå Kuzmin. Det gir bra glid fra første stavtak.