Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Runner's knee (eller ikke)

Runner's knee (eller ikke) #1921818 10/02/2015 10:09
O
oggaman Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Ble diagnostisert med runner's knee av legen min for snart et halvt år siden. Har ikke løpt siden. Likevel har jeg smerter i kneet, egentlig hele døgnet. Gjør ikke veldig vondt, men vondt nok til at det irriterer.

Kjøpte inn en rulle og gjorde tøyeøvelser noen uker. Merket ingen bedring.

Jeg begynner å mistenke at jeg ikke har runner's knee, men derimot problemer med menisken eller lignende.

Har aldri hatt problemer med kneet før jeg plutselig fikk veldig vondt under en tredemølle-økt.

Vet at runner's knee kan vare i over et år, men jeg trodde smertene opphørte om man ikke belastet kneet?

Ønsker nå å gå tilbake til legen og "kreve" en MR-undersøkelse.

Noen som har noen råd?

Re: Runner's knee (eller ikke) [Re: oggaman] #1921842 10/02/2015 10:48
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
er vel mye som kan gå galt med ett knee. jeg greier å holde det i sjakk med å bruke Limex. får kjøpt på det XXL. vidunermiddel ICON_TONGUE

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2022 Scott Spark RC 900 Team Issue
2021 Scott Addict RC 10
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
Re: Runner's knee (eller ikke) [Re: oggaman] #1921844 10/02/2015 10:52
pharynx Offline
Besatt
Besatt
hvordan diagnoserte han deg? tok han på deg? uansett burde problemet gått over til nå, ett år er lenge hvis du har gjort som du har sagt. godt mulig en lateral menisk-skade som må trenes opp, operasjon er hipp som happ om det blir bra hvis det er menisken.

Re: Runner's knee (eller ikke) [Re: oggaman] #1921846 10/02/2015 10:54
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har hatt runners knee, da hadde jeg ikke vondt om jeg ikke spesifikt løp. Kunne gå lange turer, sykle osv, men straks jeg løp (og spesielt på asfalt/nedover) fikk jeg smerter etter kort tid. Smerten satt på utsiden av kneet, rundt den "kulen" du har der, veldig intens smerte.
Forsøkte først å ta det med ro med løping i en mnd eller to, så korte løpeturer, men det kom tilbake etter kun kort tid.
Droppa løping i 6mnd, tøyde senen som går langs lår og på utsiden av kneet når jeg hadde trent sykkel osv. Når jeg da tok opp løpinga igjen gikk det fint, begynte med korte turer og økte sakte lengden.

Hvor sitter smerten din?

You are what you eat...mmm nuts
Re: Runner's knee (eller ikke) [Re: oggaman] #1921850 10/02/2015 11:05
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Han sak man ska tänka på om man söker på kneeskader är att vi i norden verkar ha förvirrande namn på löparkne och att man ändå använder sig av det engelska utrykker förvirrar ju ändå mer.

I övriga världen är runners knee något som handlar om att kneskållen hamnar lite fel eller något liknande. patellofemoralt syndrom tror jag det kallas och det är smärton under och frampå kneet.

Det vi kallar löparknee/runner's knee kallar de för iliotibial band syndrom eller något liknande och är smärta på utsidan av kneet.

Re: Runner's knee (eller ikke) [Re: fredriks] #1921855 10/02/2015 11:18
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks
Han sak man ska tänka på om man söker på kneeskader är att vi i norden verkar ha förvirrande namn på löparkne och att man ändå använder sig av det engelska utrykker förvirrar ju ändå mer.

I övriga världen är runners knee något som handlar om att kneskållen hamnar lite fel eller något liknande. patellofemoralt syndrom tror jag det kallas och det är smärton under och frampå kneet.

Det vi kallar löparknee/runner's knee kallar de för iliotibial band syndrom eller något liknande och är smärta på utsidan av kneet.

Høres riktig ut, jeg har to i familien som har hatt patellofemoralt syndrom og jeg selv har hatt runners knee (norsk versjon;)

Redigert av Hoaas; 10/02/2015 11:19.

Re: Runner's knee (eller ikke) [Re: oggaman] #1921868 10/02/2015 11:29
O
oggaman Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Som sagt har jeg ikke veldig vondt. Bare litt vondt hele tiden, nok til at det irriterer og bekymrer. Har prøvd å løpe og da går det ok i 3 km før det plutselig gjør kjempevondt. "Kjempevondten" går over etter et døgns tid.

Det er vanskelig å beskrive hvor smerten sitter. Som oftest er det på utsiden av kneet, og opp mot hoften. Men akkurat nå merker jeg smerter på innsiden av kneskålen. Diffuse knesmerter er jo det mest typiske symptomet på runner's knee...

Er bekymret over at det ikke blir bedre og at smertene vedvarer. Som sagt så tror jeg at om jeg hadde hatt "runner's knee" så ville ikke smertene vært der når jeg sitter stille, og ikke har løpt på et halvt år. Jeg sykler litt for å holde meg i form, men dette forverrer ikke smertene, men mulig at det ikke gjør det bedre.

Re: Runner's knee (eller ikke) [Re: oggaman] #1921871 10/02/2015 11:30
O
oggaman Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Legen diagnostiserte meg ved å ta på kneet og gjøre noen "øvelser", men jeg kjenner ingen spesiell smerte om man trykker på eller strekker forskjellige deler av kneet/foten.

Re: Runner's knee (eller ikke) [Re: oggaman] #1921873 10/02/2015 11:36
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg fikk diagnose fra en manuell terapeut. Mine smerter gikk også over etter et døgns tid, men jeg merket niks og nada til det når de først var gått over, kom kun når jeg løp. Kjente også at det var senen på utsiden av kneet som var vond når jeg klemte på denne. Den senen som jeg plagdes med går jo på utsiden av kneet og opp låret.
Jeg gjorde tøyeøvelser i måneder, fikk èn spesifikk øvelse som tøyer godt på selve sena. Opplevde også at denne øvelsen hjalp godt om jeg forsøkte meg på en løpetur og fikk vondt, da kunne jeg tøye når jeg kom hjem så var smerten så og si borte momentant.

Re: Runner's knee (eller ikke) [Re: oggaman] #1921878 10/02/2015 11:40
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag skulle gå till en fysioterapeut som har peiling på löparskador. Jag skulle iallafall inte tro att en vanlig allmenlege skulle komma med rätt diagnos och lösning.

Re: Runner's knee (eller ikke) [Re: fredriks] #1921879 10/02/2015 11:40
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks
Jag skulle gå till en fysioterapeut som har peiling på löparskador. Jag skulle iallafall inte tro att en vanlig allmenlege skulle komma med rätt diagnos och lösning.

Støttes

Re: Runner's knee (eller ikke) [Re: oggaman] #1921895 10/02/2015 11:59
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: oggaman
Som sagt har jeg ikke veldig vondt. Bare litt vondt hele tiden, nok til at det irriterer og bekymrer. Har prøvd å løpe og da går det ok i 3 km før det plutselig gjør kjempevondt. "Kjempevondten" går over etter et døgns tid.

Det er vanskelig å beskrive hvor smerten sitter. Som oftest er det på utsiden av kneet, og opp mot hoften. Men akkurat nå merker jeg smerter på innsiden av kneskålen. Diffuse knesmerter er jo det mest typiske symptomet på runner's knee...

100% det samme som jeg hadde. Begynte øverst på utsiden av hofta, og beveget seg ned til kneet hvor den "virkelige vondten" satt.

Den 3km-greia var rar, og utrolig irriterende. Gjaldt uansett underlag. Høres ut som en perfekt beskrivelse av IBS for meg.

Skrev litt om det på bloggen min den gang da *reaktivere blogg*

“Pain on the outside of your knee (not usually accompanied by swelling or locking). The pain may be sporadic and disappear with rest, only to reoccur suddenly, often at the same point in a run. Depending on the individual, this could happen at four miles, two miles or just 200 yards. The pain often goes away almost immediately after you stop running. ”
(http://www.coolrunning.com/engine/2/2_5/194.shtml#iliotibial)

http://www.springe.no/2010/11/30/loperkne-itbs-syndrom-og-andre-skumle-ting/

Vet ikke om det kan hjelpe litt, det er ihvertfall håp ICON_SMILE

Re: Runner's knee (eller ikke) [Re: knutspeed] #1921910 10/02/2015 12:29
O
oggaman Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Takker for svar.

Det som ikke rimer helt med din historie er jo at smertene mine har pågått i over et halvt år. Ingen bedring selv om jeg ikke løper/trener.

Bør nok ta turen til fysioterapaut...

Re: Runner's knee (eller ikke) [Re: oggaman] #1921918 10/02/2015 12:51
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
For all del, fysioteriapi FTW - jeg hadde selv flere legekonsultasjoner. Tror også forskjell kan være at jeg utløste min skade ved å falle og slå kne/hofte kombinert med å fortsette, mens din kan være pga overbelastning alene.

Ser at jeg skrev at det var vips og noen uker, men det pågikk nok litt lenger. Husker fortsatt at jeg ble deppa når jeg så noen på joggetur da våren kom.

Krysser fingra for at du blir kvitt plagene!

Re: Runner's knee (eller ikke) [Re: oggaman] #1921927 10/02/2015 13:07
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: oggaman
Ble diagnostisert med runner's knee av legen min for snart et halvt år siden. Har ikke løpt siden. Likevel har jeg smerter i kneet, egentlig hele døgnet. Gjør ikke veldig vondt, men vondt nok til at det irriterer.

Kjøpte inn en rulle og gjorde tøyeøvelser noen uker. Merket ingen bedring.

Jeg begynner å mistenke at jeg ikke har runner's knee, men derimot problemer med menisken eller lignende.

Har aldri hatt problemer med kneet før jeg plutselig fikk veldig vondt under en tredemølle-økt.

Vet at runner's knee kan vare i over et år, men jeg trodde smertene opphørte om man ikke belastet kneet?

Ønsker nå å gå tilbake til legen og "kreve" en MR-undersøkelse.

Noen som har noen råd?

Dropp legen, min ga meg bare betennelsesdempende som ikke fungerte i det hele tatt. Gå til en fysioterapeut el. som spesialiserer seg på idrettsskader. Han vil gjøre en grundig utredning av kroppen din og sannsynligvis finne ut at du har svake stabiliserende muskler og gi deg styrke/tøyeøvelser + noen nåler som får deg raskt tilbake igjen på veien. Hadde en fysio som mente jeg skulle hvile som jeg dumpet etterhvert, nestemannvar løper og tvang meg ut på asfalten, selv om jeg ikke klarte noe mer enn noen km. for å opprettholde musklene

Redigert av peterpan; 10/02/2015 13:15.
Re: Runner's knee (eller ikke) [Re: oggaman] #1921942 10/02/2015 13:39
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Her er en fin leveregel:

Har du vondt - gå til fysio/kiropraktor

Er du syk - gå til fastlegen.

Moderator  support