Grenserittet og gir.
|
Grenserittet og gir.
#1921249
08/02/2015 21:15
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 97
Berntjk
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 97 |
Skal viss nok kjøre Grenserittet for jobben. Hvilket gir oppsett skal jeg velge? Har kjørt Birken på 3.15 og Trondheim-Oslo på 15 timer. Har planer om å kjøre med 30/42 og 11-28 bak. Men lurer på om dette er rett. Lurer på om 30/44 og 11-28 kan være et bedre valg. Har terskel watt på 320. Hvordan er løypa? Er det bratte partier så dette er nok lett oppsett.
Bernt
|
|
|
Re: Grenserittet og gir.
[Re: Berntjk]
#1921259
08/02/2015 21:51
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898 |
3:15 på Birken 2014 her. 320 W på 20 min test. Altså noenlunde sammenliknbart, i alle fall. Syklet GR 2014 på 2:55 (?).
Jeg syklet på 29er med 24/36 foran og 11-36 bak. Fungerte helt OK. Kan ikke huske at jeg savnet utveksling, og tviler på at jeg brukte de helt letteste girene.
Kan ikke huske at det var så mange stupbratte kneiker, og jeg ble heller ikke frakjørt nedover.
|
|
|
Re: Grenserittet og gir.
[Re: EHAa]
#1921263
08/02/2015 21:56
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583 |
Det er en skikkelig kneik omtrent halvveis, men jeg har kjørt den på 32/32 uten problemer, så 30/28 bør gå greit. Bakken er uansett kort nok til st du ikke vil tape mer enn et halvminutt eller så om du må av og løpe.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
Re: Grenserittet og gir.
[Re: Torshov-Simen]
#1921265
08/02/2015 22:03
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Det er en skikkelig kneik omtrent halvveis, men jeg har kjørt den på 32/32 uten problemer, så 30/28 bør gå greit. Bakken er uansett kort nok til st du ikke vil tape mer enn et halvminutt eller så om du må av og løpe. Men velger man gir så man må gå da har man valgt feil. ;-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Grenserittet og gir.
[Re: olechr]
#1921270
08/02/2015 22:19
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898 |
Enig i den konklusjonen:)
Det var ingen grunn til å gå av sykkelen på GR.
|
|
|
Re: Grenserittet og gir.
[Re: olechr]
#1921389
09/02/2015 09:59
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583 |
Det er en skikkelig kneik omtrent halvveis, men jeg har kjørt den på 32/32 uten problemer, så 30/28 bør gå greit. Bakken er uansett kort nok til st du ikke vil tape mer enn et halvminutt eller så om du må av og løpe. Men velger man gir så man må gå da har man valgt feil. ;-) Der er vi helt enige, men det er alltid noen som skal være litt "smartere" enn de har godt av :-)
Redigert av Torshov-Simen; 09/02/2015 09:59.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
Re: Grenserittet og gir.
[Re: Berntjk]
#1921592
09/02/2015 19:15
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011 |
32/32 opp der? Respekt! - eller så har du kadens som et møllehjul 
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
Re: Grenserittet og gir.
[Re: Berntjk]
#1921621
09/02/2015 20:10
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121 |
Det kommer vel litt an på hvor god man er på høy kadens? Jeg må ihvertfall trene på å tråkke fort samtidig som det skal gi sykkelen fart  Syklet 29" med 38/24 i fjor, og savnet et tyngre gir i den lange utforkjøringa mor Berby og når rulla gikk i apefart. Byttet til 40t foran før Vasan, og det funket fint for meg der. Interessant nok klarer jeg ikke å matche farta nedover asfalten som jeg hadde med 26" og trippel foran for mange år siden, selv om totaltiden har blitt kappet masse. Men det er en annen diskusjon...
|
|
|
Re: Grenserittet og gir.
[Re: Berntjk]
#1923636
15/02/2015 07:46
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 322
svine
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 322 |
Opp Berbybakken passer det perfekt med 22/34 og 26" hjul for denne gubben, men så har jeg alltid hatt et tråkk som en nevrotisk hjulvisp i fortfilm...
It doesn't get any harder - you just go slower
|
|
|
Re: Grenserittet og gir.
[Re: Berntjk]
#1923682
15/02/2015 11:14
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011 |
Samme Berbybakken måtte jeg tråkle meg vei opp gjennom svermen som hadde hengt slepetau på K elite men nå skallet nådeløst av. Mener jeg var nede på minste da, 26-36. Gjetter det kunne gått med 26-32.
I 2013 hadde jeg teknisk og kunne bare bruke storeskiva, da måtte jeg vel gå opp der. Tapte kanskje 15-20? sekunder på det. Mange ganger før det har det vært såpass kø opp der at man må av og gå uansett, i tilfelle er det selvsagt ett fett hvilket gir man kunne ha brukt.
Konklusjonen er at det er like nytteløst hver gang å spørre om utveksling i eksakte tall. Du får helt forskjellige svar, og alle er riktige. Du har en sykkel, hvor tunge og lette gir trenger akkurat DU i dag?
Grenserittet går rimelig fort og få bratte oppover. Det er samtidig få lengre strekker med høy fart, det er alltid en sving eller en kneik hvert øyeblikk. Selv hadde jeg ikke vært bekymret for 28-42/11-36 men Berby hadde fort vært mer hnnnng enn optimalt og det hadde kostet syre.
Gjetter du og jeg kan ha sluttid i samme størrelsesklasse.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
Re: Grenserittet og gir.
[Re: Berntjk]
#1925608
19/02/2015 19:42
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 231
nesteby
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 231 |
Har du 29" trenger du i hvertfall ikke mer enn 28-42 foran. Tipper du klarer deg fint med 40 på storeklinga også. Det er utrolig lite av totaltiden du er på tyngste giret. Det er kun på Birken at jeg savner større klinge enn 42. Pers på 2.39. Og 28 kassett er vel bare tull. 32 kassett, så kan du kjøre mer og bedre på storeklinga i det kulete terrenget ellers.
|
|
|
|
|