Det øvre styrelageret lar seg rikke noen få micrometer når det er plassert i rammen. Det nedre styrelageret er tight og fint, men slarken i det øvre lageret gjør at gaffelen rikker seg når den er montert. Skal lageret presses på plass med kraft/verktøy, eller skal det bare "gli" ned på plass? Er det noe jeg har gjort feil, eller er det dårlig arbeid med rammen?
Når du sier at "gaffelen rikker seg", mener du da at det er bevegelse i lageret når du har dratt til topplokket til ekspansjonsbolten med anbefalt moment?
Re: Slark i øvre styrelager på kinaramme
[Re: Thomas-]
#192124508/02/201521:09
Når du sier at "gaffelen rikker seg", mener du da at det er bevegelse i lageret når du har dratt til topplokket til ekspansjonsbolten med anbefalt moment?
Har ikke kappet kronerøret enda, så har ikke montert topplokket.
Redigert av Dloh; 08/02/201521:09.
[Re: Dloh]
#192125308/02/201521:25
Jeg har hatt samme problem på min kinakarbonsykkel, men siden anleggsflatene er koniske så blir det relativt tight når du strammer opp. Ulempen er at det også er store krefter i sving når du bruker sykkelen, og i mitt tilfelle fører det til knirk/knepp fordi lageret beveger seg i skålen. Grusomt irriterende, og til dags dato har jeg ikke funnet noen permanent løsning på det. Det nærmeste jeg kom var å legge litt locktite på anleggsflaten mellom lager og lagerskål, men det er jo ikke noen god løsning. Det holdt imidlertid ganske lenge før ulydene kom tilbake...
Nå kan det jo tenkes at det ikke blir så ille i ditt tilfelle, så jeg foreslår at du bare monterer det sammen, strammer det opp og ser hvordan det går.
#192156809/02/201518:01
Ingen som fortalte meg at jeg måtte sette i top cap´en å skru til for at lageret skulle sette seg . Kuttet kronerøret idag og satte i star nuten. Problem solved!
#192157809/02/201518:24
Det er jo obligatorisk å drikke øl mens man mekker sykkel og noen ganger slett ikke så dumt...
Jeg opplevde dette med min datters nye kinaramme. Løsningen kom rett under nesen min da jeg tok en frustrasjonsslurk. Endte opp med å klippe til en smal stripe alu fra ølboksen jeg drakk og "shimmet" opp mellom lager og ramma. Lengde og antall kan enkelt justeres.
Fordelen med å klippe i ølboksen var jo at den måtte tømmes raskere :-)