Rulle i felt på landevei, what (not) to do
|
Rulle i felt på landevei, what (not) to do
#1920871
07/02/2015 18:41
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654 |
Hva er de viktigste tipsene for å få en rulle til å så fort, behagelig og sikkert som mulig når et lag samarbeider om å sette en god tid. Spesielt mht utnyttelse av svake/sterke ryttere, planlegging, kapteiner ?, avstand mellom ryttere, fort/sakte rundt, droppe ryttere som trekker ned tempoet, få alle med opp bakker, hvordan legge seg riktig inn når du svinger til venstre først. Hva blir den største forskjellen når hver enkelt kjemper for egne sjanser.
Satt på VR rulle og så Nord Hordland rundt i ettermiddag. Utrolig bra filming hvor man ser hendlene på styret med pekefingeren som bremser/girer. den første halvtimen presset den samme rytteren seg inn rett foran med liten klaring og slakket umiddelbart på farten. "Vår mann" måtte bremse hver eneste gang, sikkert utrolig irriterende, ødeleggende for rytme/fart og unødvendig høy risiko for alle på venstre side.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: EmilZipp]
#1920893
07/02/2015 20:16
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Det viktigste er å kjøre jevnt, unngå store luker, holde avstand til syklisten foran, holde grei avstand til rekken på siden. Være flink med å fortelle sistemann at han/hun er sist, gi klar melding når førstemann skal bytte rekke. Ikke gi jernet når du er førstemann i hurtigrekka.Ofte kan det holde å gå ned i bukken og evt. gire ett gir tyngre rett før det er din tur til å være først.
Kjører man med sekk er sekkefører en av de tyngste oppgavene i laget og bør/må gis til en av de aller, aller sterkeste rytterne i laget. Beste hvileplassen i sekken er i andre eller tredje paret bak sekkefører.
Ja, spising/drikking i hurtigrekka er et absolutt no-no!
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: gare]
#1920896
07/02/2015 20:21
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033 |
Mest sannsynlig et teit spørsmål, men hvem skal fortelle sistemann at han er sist, og hvorfor det?
- Stefan
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: Stefan77]
#1920902
07/02/2015 20:38
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
[spoiler][/spoiler] Mest sannsynlig et teit spørsmål, men hvem skal fortelle sistemann at han er sist, og hvorfor det? Han som er nest sist sier navnet på sistemann. Da vet sistemann at han må ta hjulet til han som sa navnet hans. Om ingen sier hvem som er sist, er rulla plutselig bare en lang strek.
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: EmilZipp]
#1920905
07/02/2015 20:47
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 2,978
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 2,978 |
Søk etter "kjedekjøring team jæren" på youtube.
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: Alpers]
#1920909
07/02/2015 20:57
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033 |
er dette når "sistemann" kommer bakover ?
- Stefan
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: EmilZipp]
#1920919
07/02/2015 21:36
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654 |
Kjedekjøring på Jæren var et kjempetips. Takker !!!
🚴🚴🚴🚴🚴🚴🚴🚴 🚴🚴🚴🚴🚴🚴🚴🚴 🏁🏁🏁🏁🏁🏁🏁🏁
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: EmilZipp]
#1920921
07/02/2015 21:37
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654 |
... og symboler fra iPhone funket tydeligvis ikke
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: Stefan77]
#1920974
08/02/2015 08:08
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256 |
er dette når "sistemann" kommer bakover ? Nei, når sistemann kommer framover. Du forteller ikke at DU selv er sist - du gir beskjed til han du passerer om at HAN er sist.
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: EmilZipp]
#1921020
08/02/2015 10:29
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862
Spartacus!
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862 |
Tror jeg er en av de eneste Rye-syklistene som ikke har noen tips til rullekjøring
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: traktoregg]
#1921103
08/02/2015 14:29
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: EmilZipp]
#1921210
08/02/2015 19:46
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
NOT to do: Krysse over uten at du får beskjed om at det er din tur. Dritfarlig.
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: EmilZipp]
#1921301
09/02/2015 07:44
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654 |
Takk for masse gode tips. Har ikke mange mil med kjøring av rulle men regner med å få det skikkelig in med teskje på Mallorca m sykkelklubben etter påske.
En ting jeg ikke har forstått. Hvordan legger man opp rullen slik at både den sterkeste og svakeste i gruppen kommer i mål og har tatt ut alt ? Hos oss har vi et par "sterke tempohester" som sikkert kan ligge foran med låst rulle men er det løsningen ?
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: EmilZipp]
#1921310
09/02/2015 08:05
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 454
shakudu
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 454 |
Når vi kjører med mål om å få med alle bruker vi kapteiner som følger med på rytterne og styrer farten hvis det blir ille.
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: EmilZipp]
#1921353
09/02/2015 09:19
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654 |
... og å styre farten betyr at de sterkeste ikke får tatt ut alt eller kan enkelte skjermes på et vis ?
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: EmilZipp]
#1921365
09/02/2015 09:39
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Er gjerne slik at de sterkeste ikke får tatt ut alt og de svakeste henger som slips. Gruppens laveste W/kg bestemmer farten oppover. Og så har du klatregeitene som ikke klarer å kjøre 75 km/t utfor i rulla om du så slår dem med en gammel Silcapumpe...
Tren tempo på flatene.
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: EmilZipp]
#1921382
09/02/2015 09:52
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654 |
Takk for svar... da er det tydeligvis like vanskelig å styre som jeg trodde... weakest link osv... og Hr Gylne Gutuer fikk reklamert for tempo (igjen), høres veldig logisk ut..
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: EmilZipp]
#1921424
09/02/2015 11:07
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Takk for svar... da er det tydeligvis like vanskelig å styre som jeg trodde... weakest link osv... og Hr Gylne Gutuer fikk reklamert for tempo (igjen), høres veldig logisk ut.. Det man jo kan gjøre(og gjør i stor grad)når enkelte begynner å bli trette/trenger å hvile litt, så kan man låse rullen og kjøre med de sterkeste to-tre parene foran. Disse bytter to og to(en variant av Belgisk rulle for de som er kjent med terminologien), og de som ligger bak kan roe ned og spise/drikke.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: EmilZipp]
#1951366
26/04/2015 21:30
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219
Reke
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219 |
Finnes det noe tommelfingerregel på hvor fort saktekøen skal sykle relativt til hurtigkøen? 3 km/t saktere feks?
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: Valentino]
#1951560
27/04/2015 10:28
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 591
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 591 |
Er gjerne slik at de sterkeste ikke får tatt ut alt og de svakeste henger som slips. Gruppens laveste W/kg bestemmer farten oppover. Og så har du klatregeitene som ikke klarer å kjøre 75 km/t utfor i rulla om du så slår dem med en gammel Silcapumpe...
Tren tempo på flatene. men merkelig nok er det helt kurant å kjøre oss klatregeiter av gruppene på flatene og i nedoverbakkene i turritt, mens det er utskjelling og fløyteblåsing av en annen verdenf hvis tempobukkene synes det går for fort oppover.
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: peterpan]
#1951570
27/04/2015 10:37
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Er gjerne slik at de sterkeste ikke får tatt ut alt og de svakeste henger som slips. Gruppens laveste W/kg bestemmer farten oppover. Og så har du klatregeitene som ikke klarer å kjøre 75 km/t utfor i rulla om du så slår dem med en gammel Silcapumpe...
Tren tempo på flatene. men merkelig nok er det helt kurant å kjøre oss klatregeiter av gruppene på flatene og i nedoverbakkene i turritt, mens det er utskjelling og fløyteblåsing av en annen verdenf hvis tempobukkene synes det går for fort oppover. Da er det noe gæernt med laget ditt!
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: EmilZipp]
#1951647
27/04/2015 12:50
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654 |
Det er klart Biff-gutta er vant til å få viljen sin i godteskålen og på grillen. De presser oss stakkars "pinglene" unna heder & ære også på landeveien med dyp bassrøst ... Men de er sabla gode å ha. Tipper et rent "bifflag" slår et "klatrelag" på de fleste turritt. Jeg har jo ikke peiling men håper jeg hisser opp en og annen med tempolår. Kun ment som vennskapelig sjikane...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: peterpan]
#1951653
27/04/2015 12:55
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 419
Sykkel-Erik
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 419 |
Er gjerne slik at de sterkeste ikke får tatt ut alt og de svakeste henger som slips. Gruppens laveste W/kg bestemmer farten oppover. Og så har du klatregeitene som ikke klarer å kjøre 75 km/t utfor i rulla om du så slår dem med en gammel Silcapumpe...
Tren tempo på flatene. men merkelig nok er det helt kurant å kjøre oss klatregeiter av gruppene på flatene og i nedoverbakkene i turritt, mens det er utskjelling og fløyteblåsing av en annen verdenf hvis tempobukkene synes det går for fort oppover. Haha, enig. Det er ofte i nedoverbakkene jeg har høyest puls - feks i Lågendalsrittet 2014 hadde jeg omtrent samme puls ned Surliveien (den store bakken etter cirka 5 mil) som jeg hadde opp. C'est la vie!
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: EmilZipp]
#1951817
27/04/2015 18:23
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219
Reke
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219 |
Ingen som kan si noe om hastighet i bakoverkøen relativt til framoverkøen?
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: Reke]
#1951854
27/04/2015 19:13
|
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
KenR
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531 |
Ingen som kan si noe om hastighet i bakoverkøen relativt til framoverkøen? 2-3 km/t er vanlig, men dette er noe som kommer av seg selv i en velfungerende rulle. Den viktigste posisjonen i en rulle er den første i hvilerekka. Denne skal velge en god og trygg linje samt regulere farten. Om en ikke legger av nok, vil fartsgrensen starte å akselerere for å komme forbi og fartsforskjellen bakerst blir raskt veldig stor. Legger en av for mye fart vil rulla gå saktere og saktere samt at det fører til mye bremsing og utrygg kjøring bakover i hvilerekka.
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: EmilZipp]
#1951877
27/04/2015 19:44
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219
Reke
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219 |
Takker for svar. Det hender jo det gjøres noen forsøk på ruller i de forskjellige gruppene på turritt, og det er mye forskjellig som skjer. Greit å ha en pekepinn for egen del, så får man prøve å få flest mulig med på de gode prinsippene underveis.
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: Reke]
#1951898
27/04/2015 20:14
|
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
KenR
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531 |
Vær forsiktig med rulle med ukjente ryttere i turritt, temmelig høy kræsj-risiko der.
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: EmilZipp]
#1951912
27/04/2015 20:29
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219
Reke
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219 |
Merka meg at risikoen var relativt høy. Var derfor jeg ville vite akkurat dette. Jeg syntes sakterekka gikk litt fort, men var usikker på om det var jeg som var på jordet.
Klart, risikoen er høyere, men de fleste tok høyde for at det var en del uerfarne. Relativt god plass i alle retninger. Ikke på langt nær så tight som jeg har sett på TV:)
|
|
|
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do
[Re: EmilZipp]
#1952175
28/04/2015 09:52
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 808
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 808 |
Skrev ned noen tips som jeg ikke så var nevnt! Da jeg sykla i Rye og trente på middels-lavt nivå til Lillehammer-Oslo var rulletrening noe av det vi gjorde mest. Har opplevd mye rart...
- Ha en hale og en halekaptein (trengs ikke på rolige treningsturer), og fortell alle at de selv må ta ansvar for bevege seg bak til halen for å spise eller hvile. Det er slik du får med alle på langtur; de sterkeste kan kanskje ligge i rulla hele veien, mens de svakeste må ha lengre pauser i halen.
- Bli enige om hvor mange som skal være med til mål. Å si at "alle skal imål" vil få katastrofale følger for sluttiden i ritt om man skal ta det bokstavelig, si heller at "vi starter med 20 mann og regner med å miste 4-5 underveis". Da vet alle hvor lista ligger.
- Ha en kaptein som kan gi ordrer som faktisk blir respektert. Uten en som kan bestemme blir det ofte uenigheter om hva man skal korrigere på når noe ikke fungerer. Kapteinen kan gjerne også være bindeledd mellom halen og rulla, og gi ordre til når folk kan bevege seg bak i halen. Det trengs også f.eks ordre fra halekaptein til den som havner sist i hvilerekka om at vedkommende skal la noen fra halen komme inn foran seg.
- Når du kommer forrest i fartsrekka, hold f.eks et øye på speedometeret for å sørge for at du ikke øker farten når du ikke skal det, hvis man bare tar det på feelingen så er det lett å øke farten. På flatene skal alle i fartsrekka, inkludert den som drar, ha samme fart (utenom de som er påvei inn/ut, selvfølgelig)
- Dere bør terpe på å vente med å øke farten når dere kommer over bakkekuler. Om rulla er lang nok så er en del av rulla kanskje i utforbakke mens halen fortsatt er i oppoverbakke, hvis dette gjentar seg igjen og igjen så sliter du ut de som er på halen. Det er i halen man skal kunne hvile.
- Ikke tett luker for fort! Luker vil alltid oppstå i alle lag som ikke er særdeles samkjørt, og hvis du gønner på for å tette de fem meterne med en gang, legger du også en stor belastning på alle bak deg som dermed må gønne på like mye etter tur. Hvis mulig, bruk gjerne 15-20 sekunder i stedetfor 5-10 sekunder på å få tetta luka. Tenk at alle endringer i fart og retning skal være rolige og forutsigbare.
- Sørg for at alle vet at beskjeder fra kapteinen skal gjentas forover/bakover, man hører veldig dårlig hva som blir sagt noen ryttere unna.
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
|
|