Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Landeveispinse 2014 - Côte d'Azur og Liguria

Landeveispinse 2014 - Côte d'Azur og Liguria #1920697 06/02/2015 20:40
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Pinsen 2014 var jeg tre dager i Menton, som ligger på den franske rivieraen like ved grensen til Italia. Dette er tredje gangen jeg er der - byen er koselig, avslappet og ligger fint til for både fotturer og sykkelturer. Jeg var der også pinsen 2013 og leide da sykkel én dag, denne gangen leide jeg i tre dager. Byen har en sykkelutleiebutikk med Scott racersykler i flere prisklasser. Jeg leide en enkel og grei Claris-utstyrt racer, men en kunne også leie karbonsykler med sprekere specs.

Dag 1 - Col de Castillion - ca 45 km

Jeg rakk innom sykkelutleien rett før de tok siesta, og spiste lunsj med havutsikt mens de gjorde klar sykkelen:

Sjekk av kart og utstyr før jeg la ut på ettermiddagstur...

Siden jeg først fikk hentet sykkelen i 14-tiden begrenset det litt hvor langt jeg kunne rekke på den første dagsutflukten. Jeg bestemte meg for å følge D2566 som snor seg oppover på fjellet Col de Castillion. Stigningen starter rett bak Menton.

Veiene svinger seg fint oppover fjellsiden uten altfor bratte kneiker. På toppen, ca 720 moh, kan man følge veien nedover mot Sospel, eller ta D54 som leder deg vestover og med mulighet til å følge fjellene mot Nice. Jeg hadde ikke så veldig mange timer til solnedgang, så jeg fulgte D54 noen kilometer og snudde og fulgte samme vei tilbake.

Selfie på toppen. Sospel ligger i dalen bak meg:

På toppen, D54 i retning vest:

På vei ned stoppet jeg i landsbyen Castellion for kaffe og is:

På vei ned tok jeg en avstikker via Castellar, før jeg fulgte ned til Menton igjen:

Re: Landeveispinse 2014 - Côte d'Azur og Liguria [Re: mogens] #1920698 06/02/2015 20:40
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Dag 2 - Italia - Ponente Ligure - ca 100 km

Neste dag gikk turen inn i Italia. Denne turen tok jeg også året før. Store deler av turen går langs den fantastisk flotte sykkelveien "Ponente ligure", som nå strekker seg mellom Ospedaletti via Sanremo til San Lorenzo al Mare. Mellom Menton og Ospedaletti fulgte jeg kystveien SS1. (Takk til Dan for tips om denne ruten).

Veien holder seg hele tiden nær havet, med noen mindre bakker mellom Menton og Ventimiglia:

I Ospedaletti begynner selve sykkelveien, og herfra er det nesten helt flatt.

Øst for Ospedaletti sykler man i en tidligere jernbanetunnel, med fotoutstilling fra landeveisklassikeren Milan-Sanremo i taket:

I Ventimiglia er det finest å sykle langs strandpromenaden:

Der sykkelveien slutter, i San Lorenzo al Mare, spiste jeg pizza til lunsj og syklet samme vei tilbake til Menton.

Re: Landeveispinse 2014 - Côte d'Azur og Liguria [Re: mogens] #1920699 06/02/2015 20:40
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Dag 3 - Menton - Port du Cros de Cagnes T/R (ca 100 km)

På dag 3 gikk turen vestover. Jeg hold kystveien og syklet gjennom Monaco, Éze, Villefranche-sur-Mer, Nice, forbi flyplassen til marina Port du Cros, der jeg spiste lunsj og syklet samme vei tilbake. Tok ikke bilder i Monaco og Nice da jeg har dokumentert begge steder grundig ved tidligere besøk.

Éze:

Ved Nice. Stil-gendarmeriet var heldigvis ikke på patrulje:

På returen i Nice merket jeg det var noe galt med forhjulet, som plutselig hadde fått et relativt markert sidekast. Det viste seg da at en eikenippel hadde jobbet seg løs og forsvunnet inn i felgen. Det ble da et ikke planlagt pitstop på strandpromenaden for reparasjon av hjul. Lenge leve multiverktøy med eikeverktøy!

Villefranche-sur-mer:

Et fint sted å stoppe for is og brus:

Cap d'Ail, vest for Monaco:

Cap Martin, med utsikt mot Menton:

Denne ruten har en del trafikk spesielt ved Monaco og Nice, men det er ikke verre enn hva man er vant med fra hjemlige trakter. Når en først har kommet til Nice går det sykkelvei gjennom byen og videre vestover forbi flyplassen. Ruten er kystnær, med noen mindre stigninger underveis.

Re: Landeveispinse 2014 - Côte d'Azur og Liguria [Re: mogens] #1921040 08/02/2015 11:36
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Ser ut som en fin tur! Ble det tid til å stoppe i avsidesliggende restauranter og smake på den lokale vinen når du syklet i fjellene?

Hvor går årets tur da? (:

Re: Landeveispinse 2014 - Côte d'Azur og Liguria [Re: knut77] #1921109 08/02/2015 14:58
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ble ikke noe særlig vinsmaking, men adskillige is&espresso-stopp ICON_SMILE

Hadde egentlig tenkt meg nedover der i området nå i pinsen i år også, men da jeg søkte etter hoteller oppdaget jeg at det var umulig å oppdrive noe da - det viser seg at Monaco Grand Prix går den helgen, så det er nok årsaken.

Mulig jeg tar en tur nedover der på sensommer/tidlig høst istedenfor. Kunne tenkt meg å utforske veiene fra Sospel og videre.

Skal også på en ukes "bike & hike" tur i Toscana med danske Topas i juli, det er organisert tur der man reiser med gruppe, og har mulighet å være med enten på sykkeltur eller vandretur i fjellet hver dag. Har reist med dem tre ganger tidligere, til hhv. Sardinia, Mallorca og Sicilia. Mallorca var også "bike & hike", mens Sardina og Sicilia begge bød på guidet fjellvandring, terrengsykling og padling i havkajakk. Veldig flotte turer.

Re: Landeveispinse 2014 - Côte d'Azur og Liguria [Re: mogens] #1921131 08/02/2015 16:16
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Ser alldeles nydelig ut. Jeg elsker å sykle i utlandet, og virkelig ikke vite hva som skjuler seg over den neste toppen, neste svingen eller etter tunnelen. Jeg må virkelig snart få kommet meg ut på ekspedisjon igjen.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Landeveispinse 2014 - Côte d'Azur og Liguria [Re: mogens] #1922250 11/02/2015 08:02
chalshus Offline
More than words
More than words
Flotte bilder og fin beskrivelse. Mer av dette takk.

Re: Landeveispinse 2014 - Côte d'Azur og Liguria [Re: mogens] #1922598 11/02/2015 19:38
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Var nede og tråkket i området der i mai 2012. Basert i Villefranche.
Helt fabelaktig flott område ICON_SMILE
Vi syklet på MTB med 1.5'' slicks, noe som fungerte veldig bra, da det stort sett går rett opp eller rett ned. Var vel oppe på ca 1600moh på det meste, så fantastiske dagsturer på sykkern.

For en bilfanatiker var det rått å ikke bare sykle gjennom tunnelen i Monaco der F1 bilene dundrer gjennom, se startgriden for et Classic løp med racerbiler linet opp der F1 starter.
RM Auctions var i byen da også.
Pluss selvsagt å sykle på de legendariske veiene der Monte Carlo rallyet går, hårnålssvingene og ikke minst Col de Turini.

Sykla opp Col de Madone og såklart (men tok ikke tiden).

Redigert av Espen W; 11/02/2015 19:47.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Landeveispinse 2014 - Côte d'Azur og Liguria [Re: mogens] #1922682 11/02/2015 23:02
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Tror jeg må ha meg en tur nedover i området igjen, kanskje i august/september.

Kjøpte en bok med forslag til sykkelruter i en lokal sykkelsjappe siste dagen der, jeg har et par på listen jeg har lyst å ta, spesielt fra Sospel og videre langs/over grensen. Var på fem dagers fottur med guide fra Tende og nedover Vallèe de Roya til Menton i 2012 - fantastisk flott tur! Fransk turlunsj er ikke akkurat knekkebrød med brunost:

La Brigue - Saorge [Day 2] by Morten Hoff, on Flickr

Akkurat tunnelene i Monaco var vel det jeg likte minst, men det har å gjøre med at man ikke vet hvor lang tunnelen er, og i den ene tunnelen var det en rundkjøring, så da måtte jeg ta et kort navigeringsstopp på veiskulderen...

Den turen inn i Italia som jeg beskriver over tok jeg også året før. Da jeg passerte Sanremo var det tilfeldigvis veteranbil-rally der og bilene sto linet opp som perler på en snor. Mye lekkert!
På vei tilbake var løpet i gang, det var en smal asfaltløype der de kjørte én bil om gangen på tid. De gamle Fiat Cinquecento'ene hadde en stor fordel med sin absurd korte svingradius på hårnålssvingene de hadde laget til ICON_SMILE

Vintage Rally Cars in San Remo - Fiat 131 Abarth by Morten Hoff, on Flickr

Vintage Rally Cars in San Remo - Fiat Abarth by Morten Hoff, on Flickr

Vintage Rally Cars in San Remo - Fiat Cinquecento by Morten Hoff, on Flickr

Vintage Rally Cars in San Remo - Lancia Delta Evoluzione by Morten Hoff, on Flickr

Redigert av mogens; 11/02/2015 23:25.
Re: Landeveispinse 2014 - Côte d'Azur og Liguria [Re: mogens] #1923126 12/02/2015 23:18
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Konge bilbilder!

Den dagen da vi syklet over Col de Turini så var det en kolonne med en sportsbilklubb eller noe slikt som kom nedover da vi var på vei opp. Må ha vært oppimot 100stk klassiske Porscher, Ferrarier, Lanciaer, Lamboer, og masse annet gromt i det som fremstod som en uendelig rekke på en utrolig kjørevei i fabelaktig natur.

Bildene dine vekker minnene til live igjen, så takker og bukker ICON_SMILE

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Landeveispinse 2014 - Côte d'Azur og Liguria [Re: mogens] #1923774 15/02/2015 16:57
Dan Offline
More than words
More than words
Selv en februarsøndag med gråvær og noen regndråper og bare noen få solgløtt er det fint her. Tok sykkelveien fra Ospedaletti i dag (bilde 1), bort til San Lorenzo al Mare og deretter Milano-Sanremo-klatringene opp til Cipressa (bilde 2) og Poggio (bilde 3). Disse klatringene er skikkelig sjarmerende. Korte og ikke særlig tunge hvis ikke man har syklet fra Milano samme morgen og skal prøve å komme først over mållinjen noen få kilometer etter Poggio. Hvis man har en god dag kan man gi alt uten å være redd for å gå tomt før toppene. Man må bare huske to ting. Kirken i Costarainera er ikke kirken i Cipressa, det er litt mer oppover først, og flaten på vei opp til Poggio er ikke Poggio, det er litt mer oppover først. ICON_SMILE

Re: Landeveispinse 2014 - Côte d'Azur og Liguria [Re: Dan] #1925295 19/02/2015 07:10
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Nydelige bilder fra et sykkelparadis!
Vi bommet dog litt med å bosette oss i Nice sentrum, med 20 mann gikk det laaaang tid i tett trafikk før vi var ute på landeveien.

Re: Landeveispinse 2014 - Côte d'Azur og Liguria [Re: vortex surfer] #1925684 19/02/2015 22:42
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
En fordel med Nice er jo at de har sykkelveien som går langs strandpromenaden - men blir vel straks litt mer omstendelig med 20 stykker.

Menton er fin i så måte, siden byen er såpass liten og det ikke er så mye trafikk å manøvrere seg gjennom. Og fjellene ligger så tett på at det faktisk er mulig å ta fotturer direkte fra byen, eventuelt starte med en kort busstur. Jeg liker også at byen er litt mer folkelig og avslappet enn enkelte andre steder på rivieraen.

I siste nummer av Gruppetto er det forresten reportasje fra området, med beskrivelse av ulike turer med utgangspunkt i Nice.

Re: Landeveispinse 2014 - Côte d'Azur og Liguria [Re: mogens] #2018087 03/10/2015 23:42
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Tok meg en ny tur til Menton nå forrige helg og leide sykkel igjen i tre dager. Siden jeg ikke hadde syklet Col de la Madone tidligere sto denne på planen. Fjellet er 925 m høyt, og når man begynner fra havet i Menton får man samtlige høydemetere med seg. Snittstigningen er 7%. Fjellet er bl.a. kjent for å være brukt som formkurve/EPO-testbakke av Lance Armstrong i hans glansdager.

Stigningen går jevnt og trutt oppover fra Menton, det er lite trafikk og stigningskurven holder seg noenlunde jevn, så det er greit å finne rytmen.

Underveis passerer man under den enorme viadukten som motorveien går på:

Climbing to Col de la Madone by Morten Hoff, on Flickr

Rundt 600 høydemeter passerer man St. Agnés - Europas høyestliggende kystlandsby:

Climbing to Col de la Madone by Morten Hoff, on Flickr

Herfra blir veien smalere og minner om klassisk Vestlandsvei:

Col de la Madone by Morten Hoff, on Flickr

Det var lite trafikk, denne søndagsmorgenen møtte jeg flere sykler enn biler:

Når man passerer dette usedvanlig pene skuret, er det ikke langt igjen til toppen:

Obligatorisk selfie på toppen:

Col de la Madone - summit by Morten Hoff, on Flickr

Jeg fortsatte videre over toppen i retning La Turbie. Storslått utsikt mot dalen på baksiden av fjellet:

Col de la Madone to La Turbie by Morten Hoff, on Flickr

La Turbie:

La Turbie by Morten Hoff, on Flickr

Fra La Turbie følger man tilbake til Menton. Det er et par alternative veier man kan ta der. På vei tilbake passerer man over Monaco med de heslige høyhusene:

Monaco by Morten Hoff, on Flickr

På vei tilbake passet det fint med lunsj på Cap Martin, som ligger rett ved siden av Menton. Burger og øl fra "Le Kiosk":

Lunch at Cap Martin by Morten Hoff, on Flickr

De øvrige turene jeg tok var sammenfallende med dem lenger oppe i tråden her, så de er allerede godt dokumentert ICON_SMILE Jeg fikk også tid til å klatre Col de la Madone én gang til, men da med retur samme vei ned.

Veldig fin tid å være der på nå - "norsk" sommer med dagtemperaturer 20-23 grader, egentlig perfekt sykkelvær. Må ha meg en tur ned igjen neste år.

Re: Landeveispinse 2014 - Côte d'Azur og Liguria [Re: mogens] #2018089 04/10/2015 01:08
Dan Offline
More than words
More than words
Lekkert! Col de la Madone står fortsatt på todo-listen for meg. Må tas til våren.

Re: Landeveispinse 2014 - Côte d'Azur og Liguria [Re: mogens] #2409538 26/05/2017 22:09
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Fikk meg en tur til området i år også, i slutten av april - bodde i Juan-les-Pins. Hadde et par fotooppdrag og hadde ikke all verdens tid til sykling, men leide en hybdridsykkel og fikk tatt noen turer på strekket Golf Juan - Juan les Pins - Cap d'Antibes - Antibes - Nice. Bildene under er derfra.
Vi hadde rundt 20 grader på dagtid mens det snødde hjemme i Bergen, så det var herlig å få en liten forsmak på sommer.

Cap d'Antibes by Morten Hoff, on Flickr

Cap d'Antibes by Morten Hoff, on Flickr

Antibes by Morten Hoff, on Flickr

Fint å få frisket opp skillet! ICON_LAUGH

Tan lines by Morten Hoff, on Flickr

Moderator  support