Fikk tilbakemelding underveis at det ogaå var andre deler i navet som var ødelagt og måtte byttes, og at det kunne bli vanskelig å skaffe dette. Fikk derfor en litt dårlig magefølelse. Etter en del tid hentet jeg sykkelen i dag. Ville sjekke jobben som er gjort nå i kveld, og skuffelsen er stor når hjulet stopper etter 5-10 sekund når jeg spinner på det. Til sammenligning går fremhjulet mange minutter (ga meg etter to nå jeg testet).
Jeg kjenner at akslingen på fremhjulet virker løsere når jeg vrir på den. Nesten som om akslingen bak er for stram. Ingen ulyd eller ujevn gange i bakaksling. Akslingen bak var like "løs" som fremme før bytte av lager, og hjulet spant mye bedre enn nå.
Noen som vet hva dette skyldes? Ønsker tilbakemelding slik at jeg har noe håndfast når jeg tar med hjulet tilbake..
In the time of chimpanzees I was a monkey
Re: Bakhjulet triller dårlig etter bytte av lager.
[Re: Spacehawk]
#191883003/02/201506:50
Har du litt motstand som ikke hakker eller knaser, så har du et godt lager med masse fett. Har du slark foran, er det ikke bra. Spinner det veldig fritt, er det ikke nødvendigvis så bra det heller.
Det er litt friksjon i pakninger og fett, men ingenting som har betydning når sykkelen triller med vekten av sykkel og rytter på seg. Da virker bevegelsesmengden til ekvipasjen med så stort moment på lageret at den lille friksjonen i praksis er fullstendig uten betydning for rullemotstanden.
Det er selvsagt umulig å gi noe fasitsvar uten å kjenne selv, men hvis det ikke er tungt å rotere akselen med fingrene, og den roterer jevnt uten hakk eller "rugling", er nok lagrene tipp topp.
Hvis hjulet foran kan snurre i flere minutter, er kanskje det et signal om at lageret er tørt, og litt for slakt, og du burde kanskje heller ta med det hjulet tilbake til verkstedet?
#191899403/02/201510:58
Min erfaring er at det gir lite informasjon å snurre hjul mens de er montert i ramma. Det gir i beste fall en grov pekepinn. Det er mye bedre å ta hjulet ut og holde i akslingen mens hjulet roterer, eventuelt å dreie akslingen for hånd mens hjulet står i ro. Da kjenner man vesentlig mer. Jeg tenker også at en anelse motstand er naturlig i et nav som er i orden.
Slark i lageret er lettest å kjenne når hjulet er montert, da den sideveise bevegelsen ute ved felgen blir mye større enn inne ved akselen.
#191914803/02/201516:39
Når jeg har hjulet av sykkelen og dreier akslingen for hånd så kan det øott klønete sammenlignes med å stramme en mutter for hånd når du møter motstand/det begynner å stramme. Det er ikke snakk om å få akslingen til å spinne mens jeg holder i hjulet.
Tar det med tilbake i morgen og får en vurdering.
#191929904/02/201506:46
Det kan være at verkstedet har stammet lagerstrammingen for hardt under monteringsprosessen.
Når akslingen monteres igjen skal strammemutteren strammes til for hånd. At hjulet stopper å spinne etter 5-10 sek kan tyde på dette.
Løsne strammemutteren igjen og prøv på nytt. Dersom det er blir sideveis slark i akslingen (skjekkes best når hjulet er i ramma igjen) er strammemutteren for løs, snurrer hjulet tregt er den for hardt strammet.
Det kan være at verkstedet har stammet lagerstrammingen for hardt under monteringsprosessen.
Når akslingen monteres igjen skal strammemutteren strammes til for hånd. At hjulet stopper å spinne etter 5-10 sek kan tyde på dette.
Løsne strammemutteren igjen og prøv på nytt. Dersom det er blir sideveis slark i akslingen (skjekkes best når hjulet er i ramma igjen) er strammemutteren for løs, snurrer hjulet tregt er den for hardt strammet.
Stein. Alle vi andre regner med at det er maskinlager sporkulelager i det navet vi snakker om. Da er i de fleste tilfeller Gunner_ones forklaring riktig så presis.
LarsB
Redigert av larsb; 04/02/201508:20.
[Re: larsb]
#191934404/02/201508:57
Stein. Alle vi andre regner med at det er maskinlager sporkulelager i det navet vi snakker om. Da er i de fleste tilfeller Gunner_ones forklaring riktig så presis.
LarsB
Forklar gjerne litt nærmere her, Lars. Skjønner ikke helt hvorfor stramming av sporkulelager så enkelt kan strammes så mye at hjulet snurrer dårlig og stopper fort opp? Det mangler ikke noen deler da, avstandsskiver eller noe? [img:left][/img]
LarsB
Beklager. Jeg var trøtt og blandet med en annen tråd. (Den med Deore-navene.)
Men likevel skjønner jeg ikke hvilken mutter man skal kunne dra til sånn at navet ruller dårlig, med "maskinlagre".
[Re: jerik]
#191936904/02/201509:43
LarsB
Forklar gjerne litt nærmere her, Lars. Skjønner ikke helt hvorfor stramming av sporkulelager så enkelt kan strammes så mye at hjulet snurrer dårlig og stopper fort opp? Det mangler ikke noen deler da, avstandsskiver eller noe? [img:left][/img]
Jeg er ikke noen stor fan av hjul med sporkulelager, jeg foretrekker skikkelige saker, men jeg har eid American Classic, Mavic og Tune, og alle disse har en lagerjustering der akselkoppene skrus på akslingen til det er passe spenn på lageret slik at alt er fast og ikke slarker. Drar man til denne med et par fem mm nøkler og manglede finesse blir det for stramt og snurrer dårlig. Akkurat som med konuslagere. Jeg vet at noen nav ikke har justering i det hele tatt, men bare dytter lagrene på plass og setter en propp utenpå. Det er ikke de jeg snakker om.
LarsB
Redigert av larsb; 04/02/201509:44.
#191941004/02/201510:53
Det er maskinlager i navene. Jeg var tilbake med hjulet i dag og fikk beskjed om at jeg må regne ca 50 mil innkjøring på disse nye lagrene. Etter dette skal jeg kunne kjenne en markant forskjell. Dette stemmer også med en tråd jeg fant på bikeradar i går.
#191962804/02/201517:03
Nå veit ihvertfall jeg hvaslags hjul jeg ikke skal bruke uforholdsmessig mye penger på. Etter en fire fem Gran Fondoer Da, ja da blir det pokker så bra
"It never gets easier, you just go faster."
[Re: sanouka]
#191963604/02/201518:09
Nå veit ihvertfall jeg hvaslags hjul jeg ikke skal bruke uforholdsmessig mye penger på. Etter en fire fem Gran Fondoer Da, ja da blir det pokker så bra
[Re: Stein]
#191979205/02/201508:07
Hvilke nav med sporkuleringer har justering/forspenning? Chris King, og...?
Sitat: LarsB
Tune, Mavic, American Classic. som jeg kjenner til.
Er det noen som kan framskaffe dokumentasjon på dette, splittegninger, servicemanualer e.l., jeg er veldig nysgjerrig på dette? Hvis vi snakker om "sealed bearings", så skjønner jeg ikke helt greia med forspenning.
Er det noen som kan framskaffe dokumentasjon på dette, splittegninger, servicemanualer e.l., jeg er veldig nysgjerrig på dette? Hvis vi snakker om "sealed bearings", så skjønner jeg ikke helt greia med forspenning.
Det som gjerne gjøres, er å klemme på indre lagerbane, mens ytre lagerbane ligger mot gods. Det er også en måte å omgå slakke produksjonstoleranser.
Ser den, men når slitasje oppstår, så blir det ikke bare mer rom i horisontalplanet, men også vertikalt, og jeg ser ikke helt hvordan en etterstramming fikser det?
Det blir ikke fikset av etterstrammingen. Men på den annen side er det altså mulig å lage slitasje ganske raskt med å stramme for hardt. Det er noe av det som gjør at jeg ikke synes sporkulelager er så fantastisk i nav.
LarsB
Redigert av larsb; 05/02/201508:57.
#192002505/02/201514:02
Det blir ikke fikset av etterstrammingen. Men på den annen side er det altså mulig å lage slitasje ganske raskt med å stramme for hardt. Det er noe av det som gjør at jeg ikke synes sporkulelager er så fantastisk i nav.
LarsB
Det er jo et designvalg som gjør at når lagrene blir utslitt, er det billig og enkelt å bytte dem. Når kulebanene i et "skål og konus"-lager blir slitt ut, er kanskje hele navet kassabelt, så et slikt er avhengig av bedre vedlikehold.
Er man flink med vedlikehold, justering og smøring, og har kjøpt kvalitet, er man trygg, men for "mannen i gata" er nok "maskinlager" bankers. IMNSHO
[Re: Stein]
#192007105/02/201514:56
Your not so humble opinion (?) tar ikke høyde for at folk kjører til lagrene ruster fast og så graver de bort setet (heter det det?) i navet. Da er alt kaputt og kan kastes.
LarsB
#192007205/02/201515:01
Your not so humble opinion (?) tar ikke høyde for at folk kjører til lagrene ruster fast og så graver de bort setet (heter det det?) i navet. Da er alt kaputt og kan kastes.
LarsB
Har du sett det? Det har ikke jeg, men dersom man gir så fullstendig blaffen i vedlikeholdet, hadde absolutt alle nav vært ødelagt, tenker jeg.
#192007705/02/201515:07
Jeg har sett det ja. Det skal ikke så veldig mye til heller. Det holder at det er en "vanlig syklist" som sykler til jobben i Oslo og oppbevarer sykkel inne ellers. Vasker man litt innimellom med vann og ellers foretar seg lite så merkes det litt at det triller dårlig, men det går over. Og så kommer slarken. Og så åpner noen navet og ser hva som har skjedd.
Så blir eier ganske sur og mener at en sykkel til 10 000 bør holde mer enn åtte måneder.
Forresten, dette skjer ekstra lett om sykkelen står en periode der det er som kaldest så fett og vann i lageret får skilt seg fra hverandre.