Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor lenge bør en krank holde?

Hvor lenge bør en krank holde? #1918736 02/02/2015 20:12
?
Øyvind.h Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
?
Jeg kjøpte en Merida Cyclocross for 1 3/4 år siden, og har nå fåt problemer med kranken.
Pedaler/gir foran flytter seg flere mm sideveis og i høyden, og har med andre ord blitt ganske slarkete.

Sykkelen er brukt til/fra jobb på asfalt, men jeg la vinterdekk på den nå i desember for å forsøke meg som vinter-syklist for første gang (for øvrig gått utrolig bra, så det fortsetter jeg med!)

Burde kranken holde mer enn to sommer-sesonger til/fra jobb (20 km totalt) pluss en halv vinter-sesong? Eller er dette en reparasjon jeg bør dekke selv?
Ettersom sykkelen er under 2 år vil jeg tro jeg har reklamasjonsrett, men jeg ønsker ikke presse butikken til noe urimelig.

Min forrige sykkel holdt et tosifret antall år med aktiv bruk av og på, uten problemer med krank. Meridaen derimot har i løpet av 1 3/4 år hatt problemer med lageret i felgen foran, defekt boss bak, og nå slark i krank. Merida Cyclocross frister med andre ord ikke til gjenkjøp, men det er strengt talt ikke Merida-deler som har knelet.

Re: Hvor lenge bør en krank holde? [Re: Øyvind.h] #1918737 02/02/2015 20:18
-Joachim- Offline
Entusiast
Entusiast
En krank bør holde lenger enn det du beskriver, men det er ikke sikkert den er ødelagt.

Det er mulig du bare må stramme skruen som holder kranken sammen. Hvis denne blir løs så kan du få sideveis slark.

Det er også mulig at kranklageret ditt har tatt kvelden. Det kan også gi slark i kranken.

Ta med sykkelen til butikken hvor du kjøpte den og be de ta en titt.

Re: Hvor lenge bør en krank holde? [Re: Øyvind.h] #1918752 02/02/2015 20:40
?
Øyvind.h Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
?
OK. Takk for tipsene. Jeg sendte dem akkurat en e-post for å høre hva de mener. Pedalene beveger seg både sideveis og opp/ned. Håper det bare er noe som kan strammes, men ødelagt lager høres ikke usannsynlig ut.

Får håpe de kan reparere den i vinterferien når jeg uansett er borte (evt ta den på dagen senere denne uken). Sist jeg leverte den inn ble den stående en stund fordi de ventet på deler fra Merida som brukte evigheter.

Re: Hvor lenge bør en krank holde? [Re: Øyvind.h] #1918861 03/02/2015 07:50
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Regner med at kranklageret er utslitt og slarkete. Ikke selve kranken. Dette er en slitedel, så selv om ikke butikken går med på at dette er noen reklamasjonsgrunn, (Noe det likevel godt kan hende de gjør.) koster ikek detteg mer enn et par hundre kroner pluss montering.

Jfr. denne tråden:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1825435#Post1825435

Re: Hvor lenge bør en krank holde? [Re: Øyvind.h] #1919686 04/02/2015 20:44
?
Øyvind.h Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
?
Kranklageret var defekt. Butikken har bestilt ny del som kommer en eller annen dag i nærmeste fremtid.

For øvrig takk for tråd-tips Stein. Konklusjonen er at med såpass bruk og vinter-sykling så kan kranklageret ryke.

Problemet mitt er at forrige sykkel holdt 15 år uten plagsomme feil. Enkelte ulyder ja, men ikke slark i krank, defekt boss eller andre ting som i praksis medfører driftsstans. Da blir det vanskelig for sykkel nr 2 å innfri på opplevd kvalitet ICON_SMILE

Re: Hvor lenge bør en krank holde? [Re: Øyvind.h] #1920228 05/02/2015 20:29
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Øyvind.h
Kranklageret var defekt. Butikken har bestilt ny del som kommer en eller annen dag i nærmeste fremtid.

For øvrig takk for tråd-tips Stein. Konklusjonen er at med såpass bruk og vinter-sykling så kan kranklageret ryke.

Problemet mitt er at forrige sykkel holdt 15 år uten plagsomme feil. Enkelte ulyder ja, men ikke slark i krank, defekt boss eller andre ting som i praksis medfører driftsstans. Da blir det vanskelig for sykkel nr 2 å innfri på opplevd kvalitet ICON_SMILE

Du er nok ikke den eneste med denne erfaringen. Er selvsagt forskjeller mellom modellene, men gjennomgående hadde de gamle lagrene med firkantaksling både bedre tetning og lager enn de nyere.

Re: Hvor lenge bør en krank holde? [Re: alfred] #1920500 06/02/2015 12:23
?
Øyvind.h Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
?
Sitat: alfred

Du er nok ikke den eneste med denne erfaringen. Er selvsagt forskjeller mellom modellene, men gjennomgående hadde de gamle lagrene med firkantaksling både bedre tetning og lager enn de nyere.

Ja jeg sitter med følelsen av at kvaliteten var bedre før. Endte opp med å kjøpe en DBS Intruder T3 29er i dag for å bruke når føret er utfordrende. Blir spennende å se om komponentene holder bedre på den.

Re: Hvor lenge bør en krank holde? [Re: Øyvind.h] #1920507 06/02/2015 12:41
Ratatosk Offline
Fersking
Fersking
Sitat: alfred

Ja jeg sitter med følelsen av at kvaliteten var bedre før. Endte opp med å kjøpe en DBS Intruder T3 29er i dag for å bruke når føret er utfordrende. Blir spennende å se om komponentene holder bedre på den.

Hei ØyvindH
Ut av nysgjerrighet. Var det en CX3 du kjøpte?
-Vegar

Moderator  support, Valentino