Få i gang nedfrosset bil som spinner på flat mark
|
Få i gang nedfrosset bil som spinner på flat mark
02/02/2015 09:04
|
trondob
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg har en Skoda Octavia stasjonsvogn, diesel, automatgir (DSG), 2010-modell, en utmerket bil jeg er godt fornøyd med, som også tar seg bra fram på vinterføre. Jeg har nye Michelin piggfrie dekk.
Med jevne mellomrom kjører jeg til fjells (Hafjell) og parkerer bilen på en stor offentlig P-plass (ved Gaiastova). Nå har jeg opplevd det samme to ganger på rad: Etter at bilen har stått et par døgn på P-plassen (og fått tid til å bli kald og nedblåst av snø) skal jeg kjøre hjem. Etter å ha skrapt ruter og startet motoren forsøker jeg å få bilen i bevegelse. Men - til tross for nye vinterdekk og en relativt moderne bil som er bra på vinterføre - så spinner bilen på flat mark, og jeg kommer ingen vei! Hjulspinnet omdanner raskt snøen under drivhjulene til polert is. Måtte tilkalle hjelp til å dytte bilen ut fra parkeringspunktet.
Er dette et velkjent fenomen - at moderne biler spinner på flat mark ved igangsetting fra nedfrossen tilstand - og finnes det enkle løsninger for å unngå det?
Jeg forsøker å kjøre sekunder etter at jeg har vridd om nøkkelen, så olje og drivverk er iskald, alle bevegelige deler er naturligvis trege når bilen er frossen. Kan det ha noe med saken å gjøre? Kan ikke tenke meg at en gjennomvarm bil ville oppføre seg sånn. Ville det hjelpe om jeg lot bilen stå på tomgang noen minutter før jeg setter den i bevegelse?
Og/eller bør man sørge for at det ligger noe under drivhjulene når man parkerer, som gir friksjon, i så fall hva egner seg til det? Noe så enkelt som gruskorn kanskje?
Redigert av trondob; 02/02/2015 09:09.
|
|
|
Re: Få i gang nedfrosset bil som spinner på flat mark
[Re: trondob]
02/02/2015 09:08
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Tja. Ta f.eks. papir frå ei ferdiglese avis under begge drivhjula.
|
|
|
02/02/2015 09:09
|
Odinpodin
Avhengig
|
Avhengig
Synes dette høres merkelig ut men, når jeg var 18 år og kjørte en "kul" senket mercedes med automatgir, dårlig dekk og en lei tendens til å "fryse fast" så hadde jeg en sekk med sand i bagasjen.
"Don’t buy upgrades, ride up grades." Merckx
|
|
|
02/02/2015 09:10
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Mener du at hadde bilen vært varm så hadde du kommet løs uten problemer?
Det enkleste er vel å parkere i nedoverbakke.
|
|
|
02/02/2015 09:10
|
tron
Besatt
|
Besatt
Bakbremser som fryser fast?
|
|
|
02/02/2015 09:15
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Hadde du hatt manuelt gir kunne du sikkert gynget den frem. Prøver du å starte rullingen så forsiktig som mulig, eller bare tar du av som normalt?
Bakhjulene kan fryse fast i bakken.
At drivverket er iskaldt er nok bare en fordel for grepet siden differensialen da er tregere slik at det er mindre sjanse for å spinne på kun det ene hjulet.
Å legge noe under hjulene funker bra. Jeg ville hatt med en sekk med strøsand om jeg skulle kjørt til fjells. Det har jeg liggende i garasjen til en hver tid. I gamle dager la jeg dørmatter under hjula, men dørmattene i dag er ho så jålete at det er uaktuelt.
|
|
|
02/02/2015 09:15
|
Kanondal
Ringrev
|
Ringrev
Lei oppvarmet garasjeplass under de nye leilighetene.
En av SYKKELGUTTA på Sæter.
|
|
|
02/02/2015 09:17
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: Odinpodin]
02/02/2015 09:22
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Eneste som funker med automatgira bil når sånt skjer er å sørge for fri vei for bakhjulene og grep under drivhjulene. Synes dette høres merkelig ut men, når jeg var 18 år og kjørte en "kul" senket mercedes med automatgir, dårlig dekk og en lei tendens til å "fryse fast" så hadde jeg en sekk med sand i bagasjen. En liten sekk tørr og fin sand/grus er den enkle løsningen. Hilsen Finnmarking P.S. og aldri bruk handbrekket på flat mark om vinteren.
Redigert av Stefan77; 02/02/2015 09:37. Rediger grunn: håndbrekk av..
- Stefan
|
|
|
[Re: Dexter]
02/02/2015 09:23
|
trondob
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Mener du at hadde bilen vært varm så hadde du kommet løs uten problemer?
Det enkleste er vel å parkere i nedoverbakke. Jeg har kun opplevd fenomenet i bunnfrossen bil (som har stått 2-3-døgn i rundt minus 10 eller kaldere). Det virker som om de normale kjøreegenskapene er ute av drift når olje og bevegelige deler er iskalde. Drivhjulene må jobbe ekstra hardt for å trekke det nedfrosne og trege kjøretøyet i gang, og da kommer man raskt over i hjulspinn, som omdanner snøen til blankis. Føles nesten som å kjøre med bremsene på. Helt enig i poenget med utforbakke, men den aktuelle P-plassen har ingen. Jeg foresøkte å sette bilen i det jeg oppfattet som en "mikro-utforbakke", men det hjalp ikke.
|
|
|
02/02/2015 09:30
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Jeg setter 50 øre på at bakbremsene ligger på (som en har nevnt over).
Setter du på håndbrekk når du parkerer? Hvis ja, dropp det.
|
|
|
02/02/2015 09:33
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Setter du på håndbrekk når du parkerer? Hvis ja, dropp det. +1 bruker aldri håndbrekket for å unngå slike problemer; kan være at bremsene ligger på bak mulig at dekkene blir så kalde at gummien ikke griper ? tror ikke helt på det selv...:)
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
[Re: ScottRacing]
02/02/2015 09:45
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Setter du på håndbrekk når du parkerer? Hvis ja, dropp det. +1 bruker aldri håndbrekket for å unngå slike problemer; kan være at bremsene ligger på bak mulig at dekkene blir så kalde at gummien ikke griper ? tror ikke helt på det selv...:) Det er vel dette i kombinasjon med at dekkene er fryst fast i bakken + hjulene har dannet en senkning i den harde snøen/isen som gjør at det krever mer kraft å få bilen i gang. Jeg vil tro at temperaturen har mindre å gjøre med bilen og mer å gjøre med egenskapene til snø/is.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
02/02/2015 09:49
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
02/02/2015 09:51
|
trondob
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Setter du på håndbrekk når du parkerer? Hvis ja, dropp det. Jeg har vært veldig nøye med å sette på håndbrekket ja ... Det virker faktisk nøyaktig som om jeg kjører med bakbremsene på. Jeg kan gjerne sette kr. 50 inn på din konto om bilen sklir ut fra P-spot'en som varm kniv i smør neste gang jeg forsøker tilsvarende start, da uten å være i nærheten av å berøre håndbrekket når jeg parkerer. Vurderer også å gå til anskaffelse av strøsand, for sikkerhets skyld.
|
|
|
02/02/2015 09:59
|
Trillebår
Ivrig
|
Ivrig
Setter du på håndbrekk når du parkerer? Hvis ja, dropp det. Jeg har vært veldig nøye med å sette på håndbrekket ja ... Det virker faktisk nøyaktig som om jeg kjører med bakbremsene på. Jeg kan gjerne sette kr. 50 inn på din konto om bilen sklir ut fra P-spot'en som varm kniv i smør neste gang jeg forsøker tilsvarende start, da uten å være i nærheten av å berøre håndbrekket når jeg parkerer. Vurderer også å gå til anskaffelse av strøsand, for sikkerhets skyld. om du parkerer med håndbrekket på så slutt med det mang en bil som henger litt på p bremsen når det er litt kaldt, ikke minst pga noe som har vært i bevegelse og holdt seg litt varm(kanskje) blir låst fast av klosser og vips ett par dager med kuldegrader og varme blei til kondens som blei til is  voila du spinner gøtt i starten. min kjære bestefar hadde alltid med seg to filleryer, som han kunne legge under fremhjula om han sku sitte fast 
|
|
|
[Re: Trillebår]
02/02/2015 10:11
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Jeg vil nå heller si: Fiks håndbrekket som åpenbart henger, deretter ALLTID parker med håndbrekket på. Da blir det brukt hele tiden, slik at det ikke blir sittende fast. Hvis man skjelden bruker håndbrekket, må man forvente å bytte bakbremser ganske ofte, noe som koster en del. Jeg har de siste ti årene byttet en bremsekalipper bak, ikke på grunn av at den hang fast, men en gummipakning ble ødelagt ved bytte av bremseklosser. Jeg drar alltid på håndbrekk uansett når bilen parkeres.
Lars Olav
|
|
|
02/02/2015 10:14
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
På autoatmaten bruker jeg utelukkende "park" og ikke håndbrekket, med mindre det er seriøs helling i bakken jeg parkerer i.
|
|
|
[Re: quattro]
02/02/2015 12:17
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg vil nå heller si: Fiks håndbrekket som åpenbart henger, deretter ALLTID parker med håndbrekket på. Da blir det brukt hele tiden, slik at det ikke blir sittende fast. Hvis man skjelden bruker håndbrekket, må man forvente å bytte bakbremser ganske ofte, noe som koster en del. Jeg har de siste ti årene byttet en bremsekalipper bak, ikke på grunn av at den hang fast, men en gummipakning ble ødelagt ved bytte av bremseklosser. Jeg drar alltid på håndbrekk uansett når bilen parkeres. +1 Jeg skjønner jo at folk som kjører opel, peugeot og lignende skrap sliter med slikt, jeg har alltid parkert med håndbrekk, og bakhjulene har aldri vært i nærheten av å fryse fast på noen som helst måte.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: pharynx]
02/02/2015 12:19
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På autoatmaten bruker jeg utelukkende "park" og ikke håndbrekket, med mindre det er seriøs helling i bakken jeg parkerer i. Man skal alltid ha stoppet bilen, satt på håndbrekket og ha sluppet bremsen for så å sette girkassen i P. Det er ikke meningen at bilen skal hvile på P.
|
|
|
02/02/2015 12:35
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Stans bil, brems inne, P, slå av. Hvorfor skal jeg ikke gjøre dette? Bare spør, jeg aner ikke.
|
|
|
[Re: pharynx]
02/02/2015 13:02
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Stans bil, brems inne, P, slå av. Hvorfor skal jeg ikke gjøre dette? Bare spør, jeg aner ikke. Når du slipper bremsen etterpå så triller bilen til den "hviler" på P. Altså kraften fra bilen som vil trille blir stoppet av girkassen, noe som er ugunstig.
Redigert av cvrokka; 02/02/2015 13:03.
|
|
|
02/02/2015 13:15
|
Odinpodin
Avhengig
|
Avhengig
Det har noe med "pinnen" som låser kasse i P å gjøre, men gjelder dette hypermoderne DSG kasser o.l?
"Don’t buy upgrades, ride up grades." Merckx
|
|
|
02/02/2015 13:39
|
chalshus
More than words
|
More than words
Hvorfor forsøker du å kjøre rett etter at du har vridd om nøkkelen? Jeg lar min bil stå på tomgang opp mot 15 minutter før jeg begynner å kjøre om den er iskald. Hvordan er smøreegenskapene til motorolje som har en temperatur på minus 15?
Men som svar på spørsmålet, sett bilen i park uten håndbrekket på
|
|
|
[Re: chalshus]
02/02/2015 13:41
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Hvorfor forsøker du å kjøre rett etter at du har vridd om nøkkelen? Jeg lar min bil stå på tomgang opp mot 15 minutter før jeg begynner å kjøre om den er iskald. Hvordan er smøreegenskapene til motorolje som har en temperatur på minus 15?
Men som svar på spørsmålet, sett bilen i park uten håndbrekket på Diesel i nedfrosset bil i -15, den får tomgange seg "varm" en god stund før den kjøres ja.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
02/02/2015 14:01
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Setter penger på frosset håndbrekk og dårlige/møkkete (ikke vaskede etter kjøring i saltsørpe) piggfrie vinterdekk. Kan det stemme? Dekkene fryser ikke fast i bakken. Som andre sier, dropp håndbrekk. Men, jeg må innrømme det høres jo ut som en veldig merkelig problemstilling. Jeg parkerer ofte i flere dager i samme område.
|
|
|
[Re: Larsemannen]
02/02/2015 14:20
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Setter penger på frosset håndbrekk og dårlige/møkkete (ikke vaskede etter kjøring i saltsørpe) piggfrie vinterdekk. Kan det stemme? Dekkene fryser ikke fast i bakken. Som andre sier, dropp håndbrekk. Men, jeg må innrømme det høres jo ut som en veldig merkelig problemstilling. Jeg parkerer ofte i flere dager i samme område. Dekk kan fryse fast i bakken. Det har jeg opplevd flere ganger. Da sier det "boing" når de slipper.
|
|
|
17/02/2015 10:10
|
trondob
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Setter du på håndbrekk når du parkerer? Hvis ja, dropp det. Jeg har vært veldig nøye med å sette på håndbrekket ja ... Det virker faktisk nøyaktig som om jeg kjører med bakbremsene på. Jeg kan gjerne sette kr. 50 inn på din konto om bilen sklir ut fra P-spot'en som varm kniv i smør neste gang jeg forsøker tilsvarende start, da uten å være i nærheten av å berøre håndbrekket når jeg parkerer. Vurderer også å gå til anskaffelse av strøsand, for sikkerhets skyld. Nå har jeg vært på Hafjell igjen og forsøkt en tilsvarende start. Bilen var helt nedfrossen og dekket av et panser av is og snø da jeg ankom parkeringsplassen. Den stod til og med i en slak oppoverbakke, men jeg passet på at jeg også hadde mulighet til å rygge. Denne gangen hadde jeg ikke satt på håndbrekket da jeg parkerte. Bilen gled fram fram som en lek da jeg begynte å gi gass, selv i slak oppoverbakke. Det var ikke antydning til hjulspinn. Konklusjon: ved å droppe håndbrekket ved parkering over flere dager i kalde og værharde områder unngår man uønsket hjulspinn på flat mark ved igangsettelse. Selv var jeg ikke i nærheten av å tenke i retning av at problemet kunne ligge i håndbrekkbruken. Er det noe problemområde dette forumet IKKE kan gi intelligente og gode svar på?
|
|
|
|
|