Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lære niåring å stå slalom

Lære niåring å stå slalom #1917898 31/01/2015 08:36
A
anderssb Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
A
Tenkte jeg skulle ta med 9-åringen i slalombakken for første gang i helga, og lurer på om noen har gode tips til hva vi starter med. Han er av typen som er litt engstelig for alt som er nytt (men han er også glad i fart og spenning når han først blir trygg).

Hvordan får jeg han opp i heisen? Det er skålheis, og jeg tror kanskje han er for stor til at vi kan ta heisen sammen?

Tips til øvelser? Hva starter vi med? Staver eller ikke?

Re: Lære niåring å stå slalom [Re: anderssb] #1917899 31/01/2015 08:51
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Jeg holder på med opplæring av vår femåring nå, og jeg bruker sele. Da får vi kjørt litt, men jeg ser skiskolene fokuserer kun på at en skal starte med å ploge. Og så ta svinger ut fra den posisjonen.
Det som funker greit er å stå baklengs mens en hjelper lærlingen med å holde tuppene sammen, da har en litt kontroll.
Heisen finner en kjapt ut av hva som funker, vi kjører sammen i tallerken.

Re: Lære niåring å stå slalom [Re: anderssb] #1917910 31/01/2015 09:12
Highvoltage Offline
Entusiast
Entusiast
Vi har en 8-åring som også holder på å lære. Det lureste vi gjorde (tror jeg) var å spandere på ham en instruktør i 90 minutter.
Da fikk han det grunnleggende. Det var som Vortex surfer sier: stå bakleng foran ham mens du holder tuppene til podens ski sammen i plog.
I mitt hode er det viktigst å lære dem til å kunne bremse/stoppe. Det er nok av dem som bare renner rett utfor i full fart.
Instruktøren sa til oss at staver er distraherende i denne fasen, så de kan du la ligge en stund.

Niels Petter
Re: Lære niåring å stå slalom [Re: anderssb] #1917923 31/01/2015 10:07
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ingen staver og fokuser på at han skal lage pizzaatykke med skiene (plog) viktig at de samtidig holder hendene på knæra (får vekta frem). Hold dere i barneområde hvor det ikke er bratt og bare la han stå rett ned med plog til den sitter. det tar ikke mange turene hvis han har gått litt langrenn/skileik. Når plogen sitter så kan dere øve på å stoppe uten å svinge bare trykke plogen ned. Når det sitter så er det enkelt å å svinge han trenger bare å flytte overkroppen fra side til side så lenge du har fokus på at hendene er på knæra. Henda på knæra er kanskje det aller aller viktigste i den tidlige fasen. Når dette sitter så kommer svingen av seg selv etterhvert og da blir staver naturlig. Når stavene kommer inn i bildet så blir det igjen viktig å fokusere på hendene siden det ikke lengre er naturlig å legge dem på knæra. Med staver så skal hendene litt opp og frem. Fokuser på trygghet og ikke pes ut av barneområdet før du er helt sikker på at han er trygg. En blå løype er forferdelig bratt hvis man er usikker.
Jeg synes det fungerer best å ha poden mellom bena og med grep rundt midjen i begynnelsen. Det føles trygt for småtten samtidig som man kan åpne opp for litt mer fart som gir dem en trygghet mtp fart. Etterhvert som tryggheten kommer så funker dette grepet fint siden du kan slippe og la dem kjøre litt for så å kroke dem opp igjen.
I heisen vil det alltid føles trygt å ha en trygg person å stå imellom bena på, spesielt hvis man mangler de mest grunnleggede skiferdigheter, de er som oftest ikke større i 9 års alder enn at det går fint med en arm over heisstanga feks.
Husk at å stoppe med plog handler om å trykke overkroppen frem og ned og ikke ved å lene seg bakover og trykke med hælen. Så når han skal stoppe så får du han bare til å legge seg enda litt lengre frempå. Plogen funker bare ved moderat fart så det er ikke noe vits å bevege seg opp i bakken før svingene sitter. Det tar noen ganger, men går fortere hvis du legger enn en kveld eller to i midtuka.

Redigert av sanouka; 31/01/2015 10:50.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Lære niåring å stå slalom [Re: sanouka] #1918026 31/01/2015 17:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Krokheisen løser du ved at du har din høyre eller venstre ski mellom barnets ski og så tar du kroken under MOTSATT rumpeball - dvs har du barnet på høyre side, hekter du kroken på venstre. Da får du balanse og slipper å blåholde på vei oppover.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Lære niåring å stå slalom [Re: sanouka] #1918029 31/01/2015 17:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ikke for å kuppe tråden, men jeg trenger råd for å komme videre i læreboka. Femåringen lærte seg plogsvinger i fjor og i år har vi kjørt blå løyper med store svinger som begynner å nærme seg parallellsvinger - fremdeles uten staver.

MEN, i Åre i dag fikk han det for seg at svinger er kjedelig og at det er mye artigere å kjøre rett ned. Han dundrer rett ned de bratteste blåløypene i 40km/t og synes det er stort at han kjører fra alle andre mens jeg kjører bak med hjertet i halsen og vet at det kommer til å gjøre vondt hvis han ramler eller kjører på noen. Hvordan får jeg ham motivert til å begynne å øve svingteknikk igjen?

- Robert Green Ingersoll
Re: Lære niåring å stå slalom [Re: anderssb] #1918045 31/01/2015 18:54
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg tror at små barn gjør det de synes er morsomt og kjøring i vanlig bakke ikke nødvendigvis er det hvis man ikke kjører rett ned. Barn har i alle tider ønsket å leke, det å svinge i en bred bakke er voksenlek eller ihvertfall et konsept utenfor en smårollings opplevelse av hva som er gøy. Blåpark og barneområder med tilrettelagte hindre skaper en motivasjon for å svinge, hoppe, dukke og alt annet som er moro. Skogsløyper som blir til av at barn ønsker å utforske er et godt eksempel, der lærer de seg også nye ferdigheter som stoppsving, bruk av bena som dempere mm. Min erfaring er å bli med barna i bakken og ikke omvendt. Så kan man evt legge inn en "tur" som inneholder en utfordring eller belønning eller begge deler. Som feks kjøre den lengste løypa i anlegget eller en iskrem på en restaurant på andre siden av fjellet. Da får alle parter noe ut av en dag i "bakken".

Redigert av sanouka; 31/01/2015 18:55.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Lære niåring å stå slalom [Re: GeirK] #1918048 31/01/2015 18:58
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Min datter på fem er også der. I barnebakken i Natrudstilen hadde de små konuser satt opp som porter, annenhver blå og rød. Jeg trigget konkurranseinstinktet hennes med "tidtagning" og vips så var det attraktivt å lære og svinge bedre. Fordrer kanskje at ungen har konkurranseinstinkt, men kanskje verdt å prøve porter i en eller annen form?

Re: Lære niåring å stå slalom [Re: GeirK] #1918061 31/01/2015 19:30
pilaren Offline
Entusiast
Entusiast
Skauløypa er en hard og effektiv læremester.
Ingen ting motiverer mer til fartskontroll enn noen gode tryninger (mye mer enn når far roper brems).
Så vidt jeg kan se på min egen guttunge på 4 år kommer svingteknikk intuitivt når han mener han har en god grunn for å svinge.

Re: Lære niåring å stå slalom [Re: pilaren] #1918072 31/01/2015 20:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Gode forslag. Er jo plenty av løyper stukket med både det ene og det andre i Åre. Vi fant til og med ei kuleløype for barn. Den gjorde stor suksess selv om det var stor stas å ta stolheis for første gang og "kjøre ned fra et ordentlig fjell".

- Robert Green Ingersoll
Re: Lære niåring å stå slalom [Re: anderssb] #1918075 31/01/2015 20:22
Sevat Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ta med de små ut i skogen! Eller start med små løyper man alltid finner i kanten av bakken, der er det svinger, groper, hopp og annen moro! Det er vel ingen store eller små som synes det er stas å skli rundt i preppa løype!

Sevat
Specialized Stumpjumper FSR Expert Carbon EVO 29 - 2013(Hyttesykkel)
Surly Moonlander(Solgt...)
YT Jeffsy CF Pro Race 29 - 2017(Stjålet..)
Specialized Turbo Levo Comp - 2020
Re: Lære niåring å stå slalom [Re: anderssb] #1918125 01/02/2015 07:01
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Istemmer fler av forslagene over, untatt det med sele. Jeg tror ikke barn lærer på noen god måte, av å bli luftet som en puddel. Ikke lærer de å vurdere noe særlig heller. Finn heller en slakere bakke, der de får stå på egenhand. Våre er nå 8 og 10, og minsten har vel kjørt i 3 år allerede. Han kjører allerede som en gud, og har tilsynelatende full kontroll hele tida. Dyre hjelmer fra Sweet passer litt ekstra på personligheten, og sikkerhetsskinne brukes når brettene tas fram. Ellers er skogsløyper favoritten til begge to. Går jævlig hardt utover skia, og det er det verdt. Hadde en liten happening for 3 uker siden med eldste på Skeikampen, som endte med brekt tommel. Surt, men overlevbart. Vi som foreldre må ( dessverre ) godta at unger som er i aktivitet kan få seg en smell innimellom. Føler meg ikke så lur når jeg sitter på Ahus, men det varmer hjertet litt ekstra tenke på at mine unger får lov utforske elementene, slik jeg gjorde som barn.

Så får det offentlige finne en måte å fixe & finansiere den brekte tommelen på.

Re: Lære niåring å stå slalom [Re: Initium] #1918130 01/02/2015 07:44
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Jeg er egentlig helt enig ang læringsutbytte med sele, Men den gjør at vi kan få kjørt litt i større bakker med mye trafikk.
Men jeg tror ikke man kan lære kun i sele.

Re: Lære niåring å stå slalom [Re: vortex surfer] #1918136 01/02/2015 08:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: vortex surfer
Jeg er egentlig helt enig ang læringsutbytte med sele, Men den gjør at vi kan få kjørt litt i større bakker med mye trafikk.
Men jeg tror ikke man kan lære kun i sele.

Er det noe poeng å dra i større bakker med mye trafikk før barnet har lært å kjøre selv? Jeg brukte kun plogetrening da vi startet på senvinteren i fjor. I påska lærte han seg å svinge og i år går det fremover med sjumilssteg. Farten har økt 5x siden vi tok frem skia i jula.

- Robert Green Ingersoll
Re: Lære niåring å stå slalom [Re: Initium] #1918138 01/02/2015 08:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Initium
Føler meg ikke så lur når jeg sitter på Ahus, men det varmer hjertet litt ekstra tenke på at mine unger får lov utforske elementene, slik jeg gjorde som barn.

Du burde følt deg stolt der du satt, synes jeg. Det farligste aktiviteten for barn er å sitte foran en skjerm.

- Robert Green Ingersoll
Re: Lære niåring å stå slalom [Re: anderssb] #1918441 02/02/2015 09:40
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sele er bra i starten, for å komme i gang men bør droppes så fort som mulig. De lærer ikke konsekvensen av og ikke ha kontroll. Tror nesten det beste er at de slår seg litt så de skjønner at de må kunne stoppe. Dessuten så får i alle fall jeg vondt i knærne når jeg må stå å ploge en hel dag.

Jeg har det samme problemet som Geir. Minstemann står rett ned uten å ha nok kontroll. Det beste er nok å få noen andre til å lære de å svinge, lettere å få instruksjoner fra andre.

Re: Lære niåring å stå slalom [Re: Dexter] #1918498 02/02/2015 11:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Problemet med poden min er at han kan svinge, men gidder ikke. Jeg tror en løype stukket med insentiver til å svinge er veien å gå.

- Robert Green Ingersoll
Re: Lære niåring å stå slalom [Re: anderssb] #1918516 02/02/2015 12:04
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg gjorde det samme som 5-6-7-åring for 25 år siden, GeirK.

Jeg fikk beskjed om at det var strengt forbudt å kjøre rett ned bakkene, spesielt når det var mange andre til stede, og hvis jeg fortsatte slik ville det ikke bli flere turer til Vassfjellet.

Heldigvis var jeg ikke dummere enn at jeg skjønte hvem som hadde makten da..

Re: Lære niåring å stå slalom [Re: anderssb] #1918528 02/02/2015 12:21
sveinaa Offline
More than words
More than words
Dersom man velger en bakke der sele er nødvendig, da har man lagt lista for høyt syne jeg. Har aldri brukt sele på jr. da sele gjør at man får helt feil balanse på skien (Alt for mye bakpå.). Jr. gikk på skiskole i regi av slalomklubben (i lavlandet) det året han var 4, og etter det har vi ved bortimot alle ferier hatt han på skiskole der vi har vært. Dette kan anbefales da skiskolene generelt er veldig flinke til å legge opp kjøringen slik at det er morsomt samt at de er flinke pedagogisk og i tillegg er det sosialt å møte andre barn (+ at de voksne får noen timer med kjøring uten barn ICON_SMILE ).

Synes og sanouka er inne på noe viktig. Barn har helt andre preferanser for hva som er moro enn voksne. Jr. kjørere rødløype med oss voksne uten at det er skummelt, men han synes det er mer moro å være "alene" i barnebakken å leke på ski.

For å lære basic svinging er det å holde henda på knærne genialt. Husk bare at bakken må være slak. Så jobber man med at begge hendene skal legges på det kneet som blir ytterski i svingen. Med moderne ski så går svingen da av selg selv da pga trykket.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Lære niåring å stå slalom [Re: sveinaa] #1918703 02/02/2015 18:35
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Strengt tatt trenger ikke en 3-4-5-6-7 åring et skisenter i det hele tatt? Jeg og mest sannsynligvis flere med meg lærte å stå på alpinski i bakken bak huset der jeg vokste opp. God læring i å tråkke bakken i forkant av noen meter kjøring:-)

Re: Lære niåring å stå slalom [Re: vortex surfer] #1918716 02/02/2015 19:11
sveinaa Offline
More than words
More than words
De har det sikkert like moro det, men artig i skisenter også. Litt av poenget mitt er at man får mye tilbake ved å benytte seg av skiskole tilbudet. Sån ift. sele så har jeg sett at mange barn som bruker det henger i selen nedover der det er bratt i steden for feks å kjøre lange svinger. Det tror jeg er uheldig for læringskurven. Pluss at mange barn ikke har trykk nok på skia til å ploge eller svinge når det er for bratt med det resultat at det ikke bremser noe særlig.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Moderator  support