Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fryktelig leven i Tacx Bushido

Fryktelig leven i Tacx Bushido #1916619 28/01/2015 08:02
TFN Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Bushidoen min - som er 3-4 år gammel nå - har tatt seg til å bråke noe infernalsk. Den har aldri vært helt stillegående, det ville være å overdrive skrytingen, men den er blitt påtakelig verre etterhvert. Den har akseptabelt lydnivå de første 10 minuttene (eller så). Da er den ikke akkurat stille, men det er til å leve med. Men så - formodentlig etterhvert som den blir varm - tar lydnivået seg opp til en marg-gjennomtrengende durelyd. Det er nesten så jeg må bruke hørselvern.

Noen som har opplevd det samme - og løst det?

Et lager som er røket? Rulla er så kompakt at det er vanskelig å se noe inni den uten å pelle den helt fra hverandre - og det har jeg så langt ikke gjort. Vil kanskje heller ikke finne noe ved å åpne den - ettersom rulla må være varm for at problemet skal være størst.

- Tom
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Fryktelig leven i Tacx Bushido [Re: TFN] #1916746 28/01/2015 10:05
Liol Offline
Ringrev
Ringrev
Har opplevd noe av det samme på min Flow-rulle. Den gikk fra å ikke bråke så alt for mye (til Tacx å være) i starten av økten og kald, til å sørge fort at guttungen i naborommet ikke fikk sove etter at jeg hadde tråkket i noen minutter. Rulla fant en eller annen egenfrekvens som bråkte mye, spesielt hvis kadensen var over 90.

Fikk løst problemet ved å demontere motoren fra rullestativet og montere det på nytt igjen. Regner med at det var blitt noe slark i festet som gjorde at den begynte å vibrere ekstra mye.

Re: Fryktelig leven i Tacx Bushido [Re: TFN] #1916891 28/01/2015 13:54
TFN Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hmm, ok, takk for tipset. Jeg har forsøkt å stramme festene til rullestativet, men jeg får gjøre et forsøk på å ta den helt av og montere på nytt. Det er jo lov å håpe!

- Tom
Re: Fryktelig leven i Tacx Bushido [Re: TFN] #1916894 28/01/2015 13:54
TFN Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
"den" = "motorenheten" ICON_SMILE

- Tom
Re: Fryktelig leven i Tacx Bushido [Re: TFN] #1916933 28/01/2015 15:04
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Veldig uten å sjekke noe som helst; jeg mener å huske noen løste prøøblem med støy i Taxc ved å ta av et beskyttelsesdeksel en plass. Pass på barnefingre og hamstere om du finner noen vibrerende deksler.

LarsB

Re: Fryktelig leven i Tacx Bushido [Re: TFN] #1917376 29/01/2015 14:56
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg opplevde det samme med min Bushido for to år siden. Forsøkte alle tips/råd, men det endte med at jeg kastet den og kjøpte meg en ny Bushido. Det er en dyr "løsning" så jeg håper du finner en billigere.

Re: Fryktelig leven i Tacx Bushido [Re: TFN] #1917459 29/01/2015 19:17
TFN Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ja, kjøpe ny rulle har slått meg, men jeg er jo ikke laget av penger, så jeg skal gjøre noen forsøk på demontering/montering av hele greia, deksler og annet før jeg går til det skrittet. Takk for tipsene. Skal rapportere tilbake når jeg får gjort dette.

- Tom
Re: Fryktelig leven i Tacx Bushido [Re: TFN] #2010485 15/09/2015 10:43
TFN Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Det har gått lang tid siden denne tråden ble oppdatert, men nå har jeg omsider fått skrudd og testet litt:

* Jeg har testet sykkelen på en annen rulle - for å utelukke at det fra sykkelen duringen kommer. Sykkelen er stille på annen rulle (Tacx Flow).
* Jeg har demontert motorenheten fra stativet og konstatert at et par plast-tapper i festet var knekt (de som gjør at du kan montere motorenheten i tre forskjellige stillinger avhengig av hjulstørrelse).
* Nytt deksel er innkjøpt og montert. Duringen er fortsatt tilstede.

Dermed er det neppe annet å gjøre enn å kjøpe ny rulle. Sukk. Litt skeptisk til Tacx etter opplevelsen. Er Elite bedre og stillere, eller har jeg bare endt opp med en mandags-Tacx?

- Tom
Re: Fryktelig leven i Tacx Bushido [Re: TFN] #2010657 15/09/2015 16:28
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har veldig god erfaring med Elite Qubo digital wireless rulla, sykla på den vel et år. Rimelig stillegående, ikke den høyfrekvente hylinga jeg har inntrykk at mange ruller har. Jeg har sykkelrom vegg i vegg med stua. Jevn og fin motstand.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Fryktelig leven i Tacx Bushido [Re: TFN] #2010887 16/09/2015 07:37
TFN Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for tips, Hoaas. Jeg har sett på Elite Qubo Digital. Et mulig alternativ.

Har for øvrig lest meg opp på Tacx-forum. Flere melder om at mye støy kan skyldes at metall-sylinderen som ligger uten på plastrulla (og som bakhjulet har kontakt med) kan komme løs fra plastrulla. Skal sjekke om dette kan være saken i mitt tilfelle.

- Tom

Moderator  support