Ski og fotgjenger-konflikten
|
Re: Ski og fotgjenger-konflikten
[Re: Espen J]
07/02/2015 20:07
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hmmmm, Tråkket opp 8 km med sti i jomfruelig snø, til fremtidige sykkelturer. Ser jeg så mye som en skiist eller fotist i løypen min så kommer jeg til å klinke til med sykkelpumpa. Forbrødring av syklister, fotister og skister kan vi ikke ha noe av. Basta! Var ute i timesvis med kone og barn i pulk. Mina var flink til å gå på ski enda hun går skikkelig sakte om jeg skal være ærlig. Tida flyr, jeg er dog litt usikker om hendelsesforløpet, hadde du kone og barn i pulken eller kun kona og gikk Mina selv på ski?
|
|
|
[Re: larsb]
07/02/2015 20:37
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Hvor gjemmer denne konflikten seg hen om jeg tør spørre? Typisk norsk asså! Her går du og venter på at noen andre skal ta ansvar og gjøre det når du utmerket godt kunne gjort det selv! (:
|
|
|
[Re: larsb]
07/02/2015 20:43
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Jeg er skikkelig skuffa. Var ute i timesvis med kone og barn i pulk. Og ja med ski på. Jeg hadde forberedt meg med alle argumentene fra denne tråden mot fatbikere og fotgjengere og komdomdressdirektører og løse hunder og trekkhunder.
Men fikk jeg noe nytte av det? Overhode ikke. Det er for dårlig altså. Ikke bare smilte de fleste vi møtte men de nikket også. Og noen sa at Mina var flink til å gå på ski enda hun går skikkelig sakte om jeg skal være ærlig. Ikke hjalp det om de hadde skiklubblogo på jakka en gang.
Hvor gjemmer denne konflikten seg hen om jeg tør spørre? Stukket seg unna sammen med fatbikere og forgjengerene i kommentarfeltene tenker jeg.
LarsB skuffa men litt letta også
Krigshissingen i mediene har hatt en effekt, dessverre. Måtte selv gi retorisk buksevann til en grinebiter idag. Han var egentlig mer anti sommer sykling, og benyttet anledningen til å lufte litt, noe han selvsagt fikk igjen med renter, og måtte slukøret trekke seg. Egen tråd om emnet på fatbike forumet: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1914373&page=13Jeg tror de fleste som gnåler på fatbikere er folk som vel så mye misliker stisykling og sikkert annen sykling på sommeren. Disse har en del nyttige idioter blant (påståtte) syklister som argumenterer uten stans for fatbike forbud (av ukjente grunner). Denne støtten til de generelle sykkelhaterne vil skade dem selv over tid. Forbud mot sykkel ett sted vil bare føre til mer forbud mot sykkel, og plutselig er det forbudsskilt der favorittstien starter, og da er det for sent å angre på sin vinterlige overløping.
Redigert av Espen W; 07/02/2015 21:04.
|
|
|
[Re: Espen W]
07/02/2015 21:25
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg tror de fleste som gnåler på fatbikere er folk som vel så mye misliker stisykling og sikkert annen sykling på sommeren. Disse har en del nyttige idioter blant (påståtte) syklister som argumenterer uten stans for fatbike forbud (av ukjente grunner). Denne støtten til de generelle sykkelhaterne vil skade dem selv over tid. Forbud mot sykkel ett sted vil bare føre til mer forbud mot sykkel, og plutselig er det forbudsskilt der favorittstien starter, og da er det for sent å angre på sin vinterlige overløping.
Hvem har ivret for forbud mot fatbike her da? Personlig har jeg talt varmt for folkeskikk; når de som gjør det mulig å ferdes i marka de tre månedene det ligger snø ber folk om å ikke bruke skiløypene til annen aktivitet enn det de er tiltenkt så etterkommer man det. Den dagen Skiforeningen/andre løypelag åpner for (feit)sykler i deler av eller hele løypenettet skal jeg ønske vintersyklistene hjertelig velkommen. I mellomtiden vil mange oppfatte det som at de som ferdes med sykler i skiløypene tar seg til rette på en uakseptabel måte, og DET bidrar å skade syklistenes sak på sikt. Du burde ha gangsyn nok til å innse at du som har en økonomisk interesse av at flest mulig blir ovebevist om å kjøpe seg feitsykkel ikke har et 100 prosent objektivt syn på denne saken og roe ned retorikken et hakk eller to, å kalle andre syklister med et annet perspektiv enn deg for nyttige idioter er ikke veldig sympatisk eller produktivt.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
07/02/2015 21:37
|
sls
Veteran
|
Veteran
Enig med Torshov-Simen. Har fatbike, men ville ALDRI funnet på å sykle i en nylig preppet skiløype. Uansett om det er løst eller hardt. Det finnes alltid fullgode alternativer, og det er bare normal folkeskikk å la de som prepper løypene råde over disse. De dagene jeg bruker skiløypene har jeg nettopp ski på beina.
Tror vi som syklister gjør oss selv verst ved å pushe grensene og skape ytterligere konflikter i marka. En preparert skiløype er ikke det samme som en blåsti på sommeren.
|
|
|
07/02/2015 21:47
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Det ligger snø i marka i opptil 6 måneder. Rundt 20. oktober 2012 var jeg ute i 30cm med snø, og var ute i samme mengde ca 20 april 2013. Det er 6 måneder med bra snømengder, langt unna de 3 månedene som det nå gråtes krokodille tårer over. Det er heller ikke Skiforeningen som prepper mesteparten av de bynære løypene. Vi snakker også om å okkupere 100% av utfartsveier fra populære utfartsområder, som Sognsvann, opptil halve året og ikke om slemme fatbikere som tråkker i filler en lysløype på et lite sted.
Hvis vi snakker om retorikk så nøyer ikke Skiforeningen seg med å henstille folk, løypesjefen i Vestmarka lover å personlig kjefte på alle som beveger seg (ofte fullt lovlig) på offentlige grusveier uten ski, og det er en effektiv måte å skremme folk fra å bruke skogen. Det finnes antagelig lover mot den slags trusler, og å støtte slik oppførsel er etter min mening forkastelig, og ihvertfall svært lite klokt hvis man ønsker å hindre at generelle sykkelhatere får vann på mølla. Som jeg har nevnt, mitt inntrykk er at de (svært få) som gnåler på fatbikere er folk som har enda mer mot stisyklister og landeveissyklister. Folk flest i skauen synes fatbike virker utrolig spennende, så absolutt ikke negativt, i motsetning til stisyklister som generelt er mislikt blant fotturister, og også landeveissyklister som omtrent er fredløse blant en del bilister, så om noe så vil en fatbiker som vet å oppføre seg tilføre syklingens omdømme mye mer positiv PR enn sti og landeveisfolk, så å henstille folk om å holde seg vekk siden Skiforeningen sier det er lite fruktbart. Har man som prinsipp å bare gå på ski om vinteren så har man selvsagt ikke oppdaget hvor mye positivitet en fatbike tilfører en vinterdag. Folk smiler, vinker og stiller spørsmål, men vi har enkelte sure bær, og Skiforeningen og pressen har sin del av ansvaret for dette, akkurat som Skiforeningen har for at det tok lang tid før det ble preppet for skøyting i marka. Foreningen drev aktive løpere til vanvidd med sin hatholdning mot skøyting lenge etter skøyterevolusjonen i Seefeld 1985.
Foreslår at diskusjonen om fatbike i løypa holdes i relevant tråd.
Redigert av Espen W; 07/02/2015 22:24.
|
|
|
[Re: sls]
07/02/2015 21:55
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Enig med Torshov-Simen. Har fatbike, men ville ALDRI funnet på å sykle i en nylig preppet skiløype. Uansett om det er løst eller hardt. Det finnes alltid fullgode alternativer, og det er bare normal folkeskikk å la de som prepper løypene råde over disse. De dagene jeg bruker skiløypene har jeg nettopp ski på beina.
Tror vi som syklister gjør oss selv verst ved å pushe grensene og skape ytterligere konflikter i marka. En preparert skiløype er ikke det samme som en blåsti på sommeren. Derfor holder jeg meg borte fra fotturstiene (aka) blåstiene om sommeren. De er for folk på beina. Ligger i navnet fottursti, men hvis folk av en eller annen uforståelig grunn vil knote rundt i gjørma på dem, ta for all del hensyn til folk på beina (og det skjer ikke her i Nordmarka, E6 for eksempel) En skiløype i Nordmarka er ikke det samme som en skiløype i Gressvik. Her er det ingen utfartsårer, f.eks fra Sognsvann, Kjelsås, osv som ikke er en skiløype fra så tidlig som oktober til langt uti april. Du kan ikke kommentere forhold på et lite sted og projisere det til et annet sted der skiløyper okkuperer så og si alt av utfartsårer.
|
|
|
07/02/2015 21:59
|
sls
Veteran
|
Veteran
Håper du kødder nå... 6 mnd med preppede skiløyper i Oslomarka? Det går mot all statistikken jeg har direkte fra preppemaskinene. Selvsagt kommer første snøfall tidlig og vårsnøen kan ligge lenge enkelte plasser, men fakta er at det har vært korte og dårlige vintre for langrenn de siste årene. Poenget er at alle syklister på langt nær er samstemt og at fatbikes bør kunne ferdes i skiløypene. Vilt gjettet vil jeg tro den gjengse syklist vil ha forståelse for at forbud. Så vi må ha rom for at syklister kan ha andre synspunkter enn fatbikere uten at det skrikes om at sommeren også kommer til å bli tatt fra oss.
|
|
|
07/02/2015 22:08
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Opptil 6 måneder, ja. Både 12/13 og 13/14 sesongen var det store snømengder i marka. Varmere hav og varmere atmosfære kan pr idag holde på 4% mer fuktighet, gir økt nedbør, og over snøgrensen (ifjor på ca 150moh i Oslo) så kommer det mer snø enn det gjorde tidligere. Forbud på vinter vil være et kjempesteg mot forbud på sommer ja. I Oslo, spesielt en del steder i Østmarka er et sommerforbud en veldig reell trussel. Det vi må gjøre i Oslo og sikkert andre steder er å redefinere hva som skal være skiløype på vinteren, slik som de har gjort i Tromsø, med svært stor suksess. Siden du tydeligvis ikke er klar over det, her er tråden hvor vi diskuterer http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1914373&page=13 tilgang: Bedre å samle diskusjonen der. BTW, bli gjerne med og sykle fatbike i Nordmarka en gang. problemet er at man kan bli kald og forkjølet, for skiløperne vil prate, ta bilder av sykkelen, selfies med sykkelen, teste sykkelen. Etter å ha gått enorme mengder på ski så sent som vinter 12 så har jeg bare tatt noen få turer siden, men det som jeg legger merke til er at de smilende fjesene jeg møter når jeg er ute på fatbiken er helt utrykksløse når jeg selv er på ski. Fatbiken er en gledesspreder blant 99.9% av de som vi møter.Synd at folk er så låst i mønstre at de ikke vil prøve det. Siden jeg er biased med tanke på sykkelsalg så sier jeg: lån eller lei en sykkel (og trykkmåler hos f.eks Bull Ski og kajakk for å se selv. da kan man faktisk diskutere dette (jeg snakker ikke om deg, SLS, vet du har fatbike)
Redigert av Espen W; 07/02/2015 22:22.
|
|
|
07/02/2015 22:24
|
sls
Veteran
|
Veteran
Mener uansett at å falsifisere skisesongen er en dum vei å gå. I oktober og november og desemer må jeg reise milevis med mine skisatsende unger for å finne OK forhold. Og fra mars er de aller fleste skiløyper på hell. Så at enkelte tidligere har påstått 3 mnd kan jeg ihvertfall gå god for og bekrefte via loggene fra løypemaskinene. ingen som klager om noen sykler gjennom snøene når man allikevel ikke kan gå på ski. I fjor la jeg bort skiene i midteb av februar pga dårlige skiforhold her og kunne da boltre meg alene med fatbike i lillomarka. Så det er i praksis ikke lange perioden en fatbiker må holde seg litt i skinnet for å unngå å bli uglesett. Tror heller ikke at fatbiken min sprer glede hos 99.9 % hvis jeg tar turen ut i nypreppede løyper. På lik linje med at jeg aldri kjefter på de med hunder som driter ved løypa, så vil jeg tro at veeeldig mange opplever det som negativt,men holder kjeft.
|
|
|
07/02/2015 22:30
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Jeg har aldri spesifisert nypreppede løyper, men det er også mulig at jeg har en mer smilfremkallende effekt enn deg. Smil avler ofte smil  Ang snøforhold i Nordmarka: sjekk den originale fatbike tråden. Jeg har bilder og videoer tilbake til høsten 2012 der. Syklet i mye snø ut fra Sognsvann frem til helgen før påske forrige vinter. NB: diskusjonen om fatbike i løype har fortsatt i løypetråden i fatbike forumet
Redigert av Espen W; 07/02/2015 23:26.
|
|
|
[Re: Espen W]
08/02/2015 09:17
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
BTW, bli gjerne med og sykle fatbike i Nordmarka en gang. problemet er at man kan bli kald og forkjølet, for skiløperne vil prate, ta bilder av sykkelen, selfies med sykkelen, teste sykkelen. Etter å ha gått enorme mengder på ski så sent som vinter 12 så har jeg bare tatt noen få turer siden, men det som jeg legger merke til er at de smilende fjesene jeg møter når jeg er ute på fatbiken er helt utrykksløse når jeg selv er på ski. Fatbiken er en gledesspreder blant 99.9% av de som vi møter.Synd at folk er så låst i mønstre at de ikke vil prøve det.
Samme erfaring etter noen hundre meter i skisporet med fatbikeen i går (Kobberhaughytta - Blankvann og Skjennungstua - Heggehullet). Flere brede glis og hyggelige kommentarer enn jeg noen gang har fått med ski på beina. Burde tydeligvis sykle MER i skisporet ettersom det sprer så mye glede!
|
|
|
08/02/2015 12:08
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Problemet er at Espen W presenterer det som om skiløype på grusen mellom Sognsvann og Ullevålseter er et tiltak som tilgodeser en minoritet. Sånn er det jo ikke.
|
|
|
[Re: larsdx]
08/02/2015 12:22
|
Bahamontes
Entusiast
|
Entusiast
Problemet er at Espen W presenterer det som om skiløype på grusen mellom Sognsvann og Ullevålseter er et tiltak som tilgodeser en minoritet. Sånn er det jo ikke. I den grad tallene er det viktige (det er langt viktigere å få folk til å benytte marka - ikke å få dem ut på langrenn) så er det faktisk slik at det er et mindretall av befolkningen som går på ski. SSB sier at 4 av 10 har gått kortere skiturer siste tolv måneder mens 8 av 10 har gått fotturer. Altså er det ikke slik at "alle" går på ski i den grad noen tror det. I stedet for å fokusere på negative konflikter bør man innse at marka er stor nok for alle. Men utenfor interwebben og avisene er heldigvis disse konfliktene nær sagt fraværende og så får vi håpe at det fortsetter slik også fremover:-)
|
|
|
08/02/2015 12:33
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et mindretall som går på ski ja, men det betyr ikke at det store flertallet ville gått til fots til Ullevålseter om man brøytet vei i stedet for å preppe skiløyper. Jeg tror nok preparering av løyper fra de største utfartstedene er et godt og viktig folkehelsetiltak.
|
|
|
08/02/2015 12:37
|
Bahamontes
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tror nok preparering av løyper fra de største utfartstedene er et godt og viktig folkehelsetiltak. Enig i det. Akkurat som jeg tror det er et dårlig folkehelsetiltak å ekskludere 60% av befolkningen fra disse løypene:-)
|
|
|
08/02/2015 12:43
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Problemet er at Espen W presenterer det som om skiløype på grusen mellom Sognsvann og Ullevålseter er et tiltak som tilgodeser en minoritet. Sånn er det jo ikke. Nå bor jeg ikke i Oslo og har heller ikke oversikt over hvor stor andel av skiløypene er preppa på grusveier eller annet underlag som brukes til andre foremål (og er laget til andere foremål) ellers i året og hvor stor andel blir preppa på rene skiløypetraseer. Jeg sakset denne fra Aftenposten: Det er egentlig en litt merkelig diskusjon, dette, for det bør ikke være så vanskelig å avgjøre hvem som har «retten» til skiløypene. Preparerte skiløyper er laget for skiløpere og langt på vei betalt av skiløpere mange steder.
Og det er kun én årsak til at det ferdes fotgjengere og syklister i disse løypene: fordi det er mulig.http://www.osloby.no/oslodebatt/Kommentar-om-skiloyper-Harverk-i-sporet-7885915.htmlOg den ser i stor grad ut til å omfatte hovedargumentasjonen for at skilkøyper skal være forbehold skifolk. Stiller så spørsmålet hva som er årsaken til at disse løypene kan kjøres opp på akkurat disse grusveier og stier? Er det fordi iherdig arbeid av skiforenningen om sommeren har sørget for at det kan kjøres opp løyper på disse grusveier og turstier om vinteren eller er det bare: fordi det er gjort mulig av andre. Noen som oversikt over andel løyper som er kjørt opp på det som er til allmen bruk om sommeren i Osloområdet? Og noen som har oversikt over hva som kom først; bruk og tilrettelegging av stinettet (veinettet) til turgåing i sommerhalvåret eller bruk og tilrettelegging av stinettet for skigåing om vinteren?
|
|
|
08/02/2015 12:45
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Et mindretall som går på ski ja, men det betyr ikke at det store flertallet ville gått til fots til Ullevålseter om man brøytet vei i stedet for å preppe skiløyper. Jeg tror nok preparering av løyper fra de største utfartstedene er et godt og viktig folkehelsetiltak. Og et enda bedre folkehelsetiltak hvis denne løypa prepareres, merkes og markedsføres (som i Tromsø) som åpen for alle, slik at de mange som ikke går på ski kan benytte den uten å frykte få kommentarer slengt etter seg. Jeg har snakket med folk som går mye der, og de sier at de får sure kommentarer hver eneste gang, så jeg er imponert over hvor tykkhudet de er. Andre ville holdt seg unna etter en slik tur. Jeg er rimelig sikker på at denne typen preparering/merking kommer til å skje i løpet av de nærmeste årene.
Redigert av Espen W; 08/02/2015 12:48.
|
|
|
08/02/2015 16:21
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Slik merking er jeg mot. Da får man raskt en situasjon der stier og veier merkes for det ene eller andre formålet. Allemannsretten er jo klar, det eneste man er uenige om er hvorvidt man kan gå i skiløypene om det skader løypa eller ikke.
Om man begynner å merke kan det fort komme krav fra for eksempel Østmarka-brukere om at blåstier skal merkes kun for fotgjengere, etc.
|
|
|
08/02/2015 17:42
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Det er ikke fritt frem for gående eller syklende i lysløypa i Tromsø. Skiltet viser hvor gående og andre skal plassere seg i lysløypa, disse skal plassere seg på utsiden av sporene og skøytetrase. Det tråkkes eget område utenfor løypa for disse.
Det kunne funket perfekt. Dessverre er det mange som missforstår allemannsretten og går, gjerne 2 eller flere i bredden, i skøytetrase. Klar for en fight hvis noen påpeker at det er tråkket opp egen gåsone. Disse kan risikere å få sure kommentarer. Men folk flest er fornuftig og jeg ser ingenting til den dårlige stemninga i lysløypa i Tromsø. Det funker ok i Tromsø men det finnes alltid noen som skal ødelegge for andre.
|
|
|
[Re: Tange]
08/02/2015 17:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Preparerte skiløyper er laget for skiløpere og langt på vei betalt av skiløpere mange steder.
Hvordan betaler man som skiløper for å få kjørt opp løyper? Og den ser i stor grad ut til å omfatte hovedargumentasjonen for at skilkøyper skal være forbehold skifolk.
Det finnes også de som argumenterer for at utlendinger som ikke jobber og betaler skatt, ikke har noe i Norge å gjøre. De må de gjerne mene, men man kan ikke sette seg over den loven som gir enkelte utlendinger rett til å være her. I debatten om sykling langs landeveien, prøver jeg å forklare yrkessjåfører som mener at dette skulle vært forbudt, at det at de mener det, ikke er noe argument. Så lenge syklistene følger vegtrafikkloven, må man bare finne seg i at slik er det, og heller bruke energien på å forandre lovverket.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
08/02/2015 18:12
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan betaler man som skiløper for å få kjørt opp løyper?
Det är ju många skilöyper som kjörs opp av lokala klubbar och då betalar man gjenom att vara medlem i den klubben. Om man ser på trondheim så är det två klubbar som betalar för konstsnön på saupstad, bysåsen IL kör en del i nilsbyen, skiklubben preparerar en del med skooter och spadar runt om i marka och jag tror andra klubbar också kör en del (rundt trolla?). Parkeringsavgiften på helgerna tror jag också i praktiken är en betalning för oppköring av löyper. Men det är ju också så att en hel del betalas av kommunen. På andra ställen tror jag att parkeringsavgiften är där för att betala en del av löypeprepareringen. En annan variant är att hytteföreningen betalar för oppkörningen.
|
|
|
08/02/2015 18:40
|
tron
Besatt
|
Besatt
Hvordan betale for å få kjørt opp løyper?
Vel, i hovedstaden er mange medlem av Skiforeningen for å støtte opp om arbeidet de gjør med løypekjøring. Medlemskap koster 595 kroner i året. Her jeg bor sender idrettslaget ut et brev hvor de ber om donasjoner for å finansiere løypekjøring. Jeg satte inn 400 kroner, og har dermed støttet løypekjøring med snaut tusenlappen totalt denne sesongen, noe jeg synes er en lav pris for ha det enorme løypenettet i Nord- og Lillomarka tilgjengelig rett utenfor stuedøren.
|
|
|
[Re: tron]
08/02/2015 18:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vel, i hovedstaden er mange medlem av Skiforeningen for å støtte opp om arbeidet de gjør med løypekjøring. Medlemskap koster 595 kroner i året. Her jeg bor sender idrettslaget ut et brev hvor de ber om donasjoner for å finansiere løypekjøring. Jeg satte inn 400 kroner, og har dermed støttet løypekjøring med snaut tusenlappen totalt denne sesongen, noe jeg synes er en lav pris for ha det enorme løypenettet i Nord- og Lillomarka tilgjengelig rett utenfor stuedøren. OK, men det er vel ikke slik at de som har betalt, har særrettigheter på å bruke løypenettet - slik det ble argumentert med i den artikkelen fra Aftenposten.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
08/02/2015 19:11
|
tron
Besatt
|
Besatt
Vel, i hovedstaden er mange medlem av Skiforeningen for å støtte opp om arbeidet de gjør med løypekjøring. Medlemskap koster 595 kroner i året. Her jeg bor sender idrettslaget ut et brev hvor de ber om donasjoner for å finansiere løypekjøring. Jeg satte inn 400 kroner, og har dermed støttet løypekjøring med snaut tusenlappen totalt denne sesongen, noe jeg synes er en lav pris for ha det enorme løypenettet i Nord- og Lillomarka tilgjengelig rett utenfor stuedøren. OK, men det er vel ikke slik at de som har betalt, har særrettigheter på å bruke løypenettet - slik det ble argumentert med i den artikkelen fra Aftenposten. Korrekt. Og det er selvsagt ikke noe i veien for at dem som går til fots eller sykler også kan melde seg inn i Skiforeningen eller støtte idrettslagene økonomisk :-)
|
|
|
[Re: tron]
08/02/2015 20:55
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Vel, i hovedstaden er mange medlem av Skiforeningen for å støtte opp om arbeidet de gjør med løypekjøring. Medlemskap koster 595 kroner i året. Her jeg bor sender idrettslaget ut et brev hvor de ber om donasjoner for å finansiere løypekjøring. Jeg satte inn 400 kroner, og har dermed støttet løypekjøring med snaut tusenlappen totalt denne sesongen, noe jeg synes er en lav pris for ha det enorme løypenettet i Nord- og Lillomarka tilgjengelig rett utenfor stuedøren. Du er sikkert klar over at Oslo Kommune kjører opp en god del løyper også, så du betaler sånn sett enda litt mer for å få kjørt opp løypene (..hvis du betaler skatt i Oslo). I Lillomarka er det vel stort sett kommunen som kjører opp løypene?
|
|
|
09/02/2015 08:01
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Preparerte skiløyper er laget for skiløpere og langt på vei betalt av skiløpere mange steder.
Hvordan betaler man som skiløper for å få kjørt opp løyper? Ingen aning hva skribenten tenkte på, men her lokalt er det mulig å støtte 'tråkkemaskinen'. Løyper kjøres opp på jorder/dyrket mark og diskusjonen om hvem som eier hva er så vidt jeg vet fraværende her. Syklister finnes ikke, fatbikere er det en del av i distriktet men de ser ikke ut til å bruke fatbiken om vinteren så det som er igjen er skiister, fotister og bikkjer og de ser stortsett ut til å leve i brukbar harmoni med hverandre, i hvertfall i skiløypa.
|
|
|
[Re: Radival]
09/02/2015 10:21
|
tron
Besatt
|
Besatt
Du er sikkert klar over at Oslo Kommune kjører opp en god del løyper også, så du betaler sånn sett enda litt mer for å få kjørt opp løypene (..hvis du betaler skatt i Oslo). I Lillomarka er det vel stort sett kommunen som kjører opp løypene?
...sammen med Nittedal IL og Gjelleråsen IF.
|
|
|
10/02/2015 19:16
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Ble minnet om denne tråden da jeg gikk på ski i Østmarka ikveld. Fotgjengeren med bikkje som jeg traff ved Krokhol og de to med fatbike som jeg traff ved Petersbråten var null stress å dele løype med.
Men den løkskallen som hadde skøytet hull og klumper i helt nypreppa perfekte trikkeskinner av noen klassiskspor forbi Gullsmeden - han eller hun skulle jeg gjerne hatt en alvorsprat med. Det var ikke mer enn 1,20 mellom sporene, og skulle være temmelig opplagt at det ikke var plass til skøyting.
At sporet blir litt ødelagt i enkelte bakker av fiskebein og ploging plager meg ingenting, men at et flott, slakt flytparti blir til et klumpehelvete hvor skia lugger for hvert tak er dritirriterende.
Redigert av lph; 10/02/2015 19:17.
|
|
|
[Re: lph]
10/02/2015 19:44
|
kid loco
Entusiast
|
Entusiast
+1
Jeg har gått mye på ski i Nordmarka i vinter. Har møtt på noen få til fots, med bikkje, de utgjorde ikke noe problem. Har kun møtt på en kar på fatbike, han utgjorde selvsagt heller ikke noe problem. Har forsåvidt ikke møtt på noen som har utgjort noe problem, men har blitt overrasket over all skøytingen, der det er så smalt mellom sporene at man ødelegger/forringer begge sporene når man skøyter.
Så min konklusjon blir at ski vs. fotgjenger(syklist) er en konstruert konflikt, mens klassisk vs. skøyting(der det ikke er skøytetrasse) er et mer reelt problem. Et I-landsproblem riktignok.
"anybody who rides a bike is a friend of mine" -gary fisher-
|
|
|
|
|