Tallboy 2 har vel ord på seg for å være en god sykkel- men er sammen med JET og Czar kanskje blant de mer allsidige(stivennlige) rittfulldemperne på markedet, selvsagt avhengig av oppsett. Siden du har stisykkel kan du, litt avhengig av hvilket bruk du ser for deg, se på noen av de litt skarpere syklene, spark og epic (WC)..
Godt poeng, men Ser for meg og bruke den på endel lange stiturer (40-80 km) i Nordmarka i tillegg til noen ritt. Stisykkelen er en nomad med vivid air bakdemper, så den blir litt for grov til de lange treningsturene.
Jeg har en Tallboy 1 som jeg bruker til det du beskriver. Det er en veldig alsidig sykkel som klarer alt fra lange grusturer til grove stiturer samt ritt som TSR, UB og bukkerittet. Jeg har en talas 95/120 gaffel på den nå, men skal bytte til en ren 120 gaffel. Med Crest/tune, Syntace pinne og stem, Easton Haven styre, Formula r1 bremser full XTR og RARA snakeskinn dekk veier sykelen 11 kg med pedaler. Sykkelen er veldig tråkkeffektiv men ikke så rask og lett de rene rittfuldemperne. Jeg sprakk kjedestaget på bremsesiden etter et år men fikk ny bakramme på garanti. Ellers kunne jeg ønske meg en grad slakkere styrevinkel og 20 mm mere vandring bag. Sykkelen virker noe stutt og hopper litt i grove klatringer. Til rene stiturer gjør jeg nesten som deg og sykler Bronson. Med disse to syklene dekker jeg hele behovet.
Jeg skal selvfølgelig snakke varmt om Santa Cruz uansett, men kan røpe at jeg sjøl tok kontakt med Speedproducts for å ordne en avtale da dette var en sykkel jeg virkelig hadde lyst bruke til det området du skisserer. Fått testet litt på sti allerede og er veldig godt fornøyd! 120 foran funker bra på sti og 100 til litt mer alsidig kjøring.
ingen av dere som har hatt utfordringer med at den har et relativt lavt krankhus?
Hva slags utfordringer da? Den er 1mm lavere enn Epic f.eks. Synes ikke det høres ut som den er spesielt lav. Som rittsykkel er jo det knall. Som stisykkel avhengere det av terrenget :-)
Jo når du nevner det var det veldig uvant etter 2 år med Nomade og 14" krankhøyde til 12,8. på Tallboyen. Det blir en del mere pedalkrashing samt at ytterste drevet fik seg noen skikkelige treffer der hvor det vanligvis gikk greit med Nomaden. Med gaffelen i 120 stilling er det ikke fult så ille men helt klart bedre klaring på Bronson jeg nå sykler med krankhøyde på 13,6"
Da er en hvit Tallboy 2 ramme satt i bestilling😊
Skal bygges opp med følgende deler: Rock Shox Xx Wc 100mm gaffel i hvit XX1 bakshifter XX1 trigger XX1 kassett XT bremser Sun ringle blackflag pro hjulsett Thompson setepinne Også har jeg en slx krank med wt 34t drev som jeg tenkte å bruke..
Har sett på syntace styre og stem, men er åpen for anbefalinger..
Jeg hadde vurdert reverb, det føles sjukt uvant med høy setepinne når man har vent seg til å senke. Man vil jo gi gass nedover uansett. Hope og Cane Creek har ikke alt for dyre, men holdbare styrelager.
Jeg har Tallboy 2 og er storfornøyd! Sykla ultrabirken med den i fjor og gleder meg allerede til i år. En veldig god allround stisykkel. Jeg har 120 foran og har ikke opplevd noe problem med "lavt krankhus". Hvit min og - lekker! lykke til med bygginga.
Aner meg at gaffelen blir med fra en annen sykkel, men hvis jeg selv skulle valgt deler til en Tallboy 2 (uten å tenke økonomi, så klart), ville jeg bestemt gått for 120 mm gaffel.
Det har du rett i Gaute, noe av delene kommer fra en annen sykkel. Prøver med 100mm først, og om det blir for lite så får jeg oppgradere senere..
Røyk på enn xx1 krank til den idag og vurderer nå et hjulsett med light bicycles 30mm Carbon felger på hope pro2 nav:-) noen som har erfaring ned disse felgene?
Blir jo alltid litt dyrere enn man hadde tenkt til når man bygger... :-/
Setter du på 120mm kan du jo fort ende opp med to superanvendelige sykler i hver ende av spektrumet, som kanskje vil ha litt drøyt overlapp?
Jeg klarer meg fint med Nomad så langt, men jeg ser jo at jeg kunne latt meg friste til en hardtail eller kortbeint sak i andre enden av spektrumet for når jeg f.eks inviteres med på lange grusturer, der jeg føler jeg ikke har den ideelle sykkel per i dag
Jeg klarer meg fint med Nomad så langt, men jeg ser jo at jeg kunne latt meg friste til en hardtail eller kortbeint sak i andre enden av spektrumet for når jeg f.eks inviteres med på lange grusturer, der jeg føler jeg ikke har den ideelle sykkel per i dag
n+1 anyone?
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
n+1 anyone?
Tror jeg har handlet såpass mye stæsj det siste halvåret at jeg nå må sette på stopp og se hva jeg faktisk kan gjøre med det utstyret jeg har. Verken fatbike eller toppturski var jo egentlig på budsjettet denne sesongen
Men greit å ha gjort seg ferdig med det før man evt anskaffer seg et pengesluk av en bil.
Tror hvertfall Tallboy er en knallbra sykkel for den bruken som skisseres her, fabelaktig flott sykkel er det og.
Tror hvertfall Tallboy er en knallbra sykkel for den bruken som skisseres her, fabelaktig flott sykkel er det og.
Enig! Jeg var ca 30minutt for seint ute til at en Tallboy LT ble min når jeg så etter ny sykkel. Endte da opp med Mojo'en som jo var et greit alternativ.
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
Det er klart at Nomad og Tallboy har en viss overlapp, men hvilke sykler innen terreng segmentet har ikke det. I 1995 syklet jeg sti med helstiv mens i 2010 brukte jeg Nomad til alt fra lange grusrunder til heisbassert. Jeg vil påstå at Nomaden er mye mer spesifikk mens Tallboyen er en utrolig bra allrounder. En annen ting er hvordan du setter opp syklene. Bronson setter jeg opp med grovere dekk styre stemm 1x11 hev senkepinne mens Tallboyen går det mere i lettere rittvenlige deler samt 2x10. Jeg koser meg utrolig godt på disse to syklene og veksler ofte mellom de på stier i oslomarka, går jeg litt lei av den ene tar jeg den andre, luksus. Den sykkelen jeg har i stallen som jeg opplever overflødig er en helstiv niner som skulle brukes til lange grusturer. Her syntes jeg Tallboyen funker like godt , selv om den ikke er så rask. Tallboy LT vil jeg dog si bli for lik Nomaden. Den sykkelen vil jeg tro kunne klare hele spekteret fra enduro til UB.
Hadde faktisk tallboy ltc for et par år siden.. Det er utrolig fet sykkel som funket ok til alt. Men for min del, så falt den litt mellom to stoler.. Ikke lett og kvikk nok som rittsykkel også ble det litt for mange turer over styret i rufsete nedkjøringer pga styrevinkelen. Ville heller kjørt f.eks UB på en bronson med et lett hjulsett, enn tallboy ltc... Hvis det var de to det sto mellom:)
Etter og ha testet en kompis sin tallboy, så er jeg blitt overbevist! tror komboen med Nomad og tallboy 2 blir perfekt:-)
Har de siste årene hatt Blur trc, tallboy ltc, Bronson c og Nomad c fra Santa Cruz og en ting er hvertfall sikkert.. De skuffer aldri!!
Det er klart at Nomad og Tallboy har en viss overlapp, men hvilke sykler innen terreng segmentet har ikke det. I 1995 syklet jeg sti med helstiv mens i 2010 brukte jeg Nomad til alt fra lange grusrunder til heisbassert.
Mente ikke overlappet var noe negativt altså, var vel mer en betraktning om at jeg tror 120mm ville være en utrolig bra sykkel mtp allsidighet. Iom at han alt har en langbent doning, skjønner jeg at det kanskje kan være aktuelt å spisse den ekstra mot rittdelen av sykkelskalaen.