Hvor gammaldags er det ikke å invitere 8 parasitter (fagforeningspamper og yrkespolitikere) til å stå rett opp og ned og spy ut propagandaen sin, og sleipe argumenter de har klekket ut med rådgiverene sine hele dagen i forveien, i beste sendetid på TV? Eh?

Utrolig svak måte å lage patchwork av tilfeldige yrker og tilfeldige eksempler for å diskutere aml-forandringer. Aktiv tåkelegging.

Jeg savner litt faglige autoriteter. Jeg savner litt morgenbladet-varianten. Dette er statskanalen og de serverer bare piss. Det sentrale her er at markedssituasjonen til forskjellige yrkesgrupper dikterer hvorvidt en har fordel av en løsere aml eller en strengere en.

Videre er det slik komponenter av begge reguleringer kan være fordelaktig. Jeg f.eks har fordel av at arbeidsgiver kan kreve masse overtid, og at det ikke er timebegrensninger. Fordi det skreller vekk halvparten av konkurransen min ved å få en jobb. Men når jeg først har en jobb, så vil jeg ha fordel av at arbeidsgiver ikke har lov til å kreve en dritt, og at jeg er uoppsigelig. Og hvor du er i dette landskapet har mye å si for hva slags aml du har fordel av.

Fordelen med strenge lover, er at arbeidsgiverene samlet sett ikke har noe valg, dersom de ønsker å ha en bedrift i Norge. Det er kartellvirksomhet fra arbeidstakerenes side. Når så vi sist karteller drive kartellet slik at det ikke lønte seg å ha kartell?

Midlertidig arbeidskraft - ja, dersom forutsetningen for å ansette folk midlertidig, er at de tar noen som har vært x antall måneder utenfor arbeidslivet, så vil man kunne unngå store deler av det som ellers vil skje - at arbeidsgiver i de yrkene hvor de har markedsmakten vil forvalte arbeidsplassene slik at all forutsigbarhet forsvinner, og arbeidstaker blir rævkjørt.

Det hadde vært fint om NRK hadde hatt et litt bedre panel og et litt mer interaktivt opplegg for å belyse alle spm og sider av dette. Det de serverer nå er bare munnhuggeri fra PR-kåte jævler.