Eftersom han tar vårlöypan som ett exempel så antar jag att han menar enkelspår som ibland körs med skooter.
Ok, så det finnes scootere som kjører opp enkelt klassiskspor. Det har jeg ikke sett/lagt merke til.
Det er det samme nede i min bakgårdsskog, snøscootere kjører opp enkeltspor. Disse er det lite hensiktsmessig å sykle i ettersom plassen ved siden av sporet ikke er bredt nok til å passere skiløpere. Det er også vanskelig å ikke streife innom selve skisporet.
Eftersom han tar vårlöypan som ett exempel så antar jag att han menar enkelspår som ibland körs med skooter.
Ok, så det finnes scootere som kjører opp enkelt klassiskspor. Det har jeg ikke sett/lagt merke til.
Det er det samme nede i min bakgårdsskog, snøscootere kjører opp enkeltspor. Disse er det lite hensiktsmessig å sykle i ettersom plassen ved siden av sporet ikke er bredt nok til å passere skiløpere. Det er også vanskelig å ikke streife innom selve skisporet.
Jepp, ifølge de som prepper nærløypene i Oslo (Bymiljøetaten) så er det kun lov å bevege seg med ski i disse enkeltsporsløypene etter at de har blitt kjørt. I dobbeltsporsløyper, derimot, så presiserer de at annen ferdsel er fullt lovlig mellom og ved siden av sporene (men ikke oppi trikkeskinnene, naturlig nok.)
På lørdag fant jeg en scooterkjørt løype der det ikke var satt spor i det hele tatt. Artig berg og dalbane.
Jepp, ifølge de som prepper nærløypene i Oslo (Bymiljøetaten) så er det kun lov å bevege seg med ski i disse enkeltsporsløypene etter at de har blitt kjørt. I dobbeltsporsløyper, derimot, så presiserer de at annen ferdsel er fullt lovlig mellom og ved siden av sporene (men ikke oppi trikkeskinnene, naturlig nok.)
Er denne informasjonen tilgjengelig noe sted på nettet?
Har syklet nesten 2 timer på snø med smalsporsykkelen. Skiister som har tenkt å benytte seg av den siste snøen kan bare ta seg en bolle og pelle seg vekk. Jeg var først.
Det var da litt av en holdning!?
Jeg har aldri vært kjent for å være særlig fintfølende.
Er denne informasjonen tilgjengelig noe sted på nettet?
Det som står på Bymiljøetatens sider er bl.a. at: "Bymiljøetaten tolererer at de mindre brukte 2-sporsløypene i Oslomarka benyttes til spasering, så lenge de gående holder seg i midten av løypa og ikke tråkker i sporene. Det tolereres ikke at noen ferdes til fots i løyper med bare ett spor."
Vil tro det innebærer at det ikke er lov å gå i de fleste to-sporsløypene i området Frognerseteren - Tryvannsstua - Sognsvann - Ullevålsseter, f.eks. (Ref "mindre brukte tosporsløypene..)
Det er nye websider så linken min fungerer ikke. Vet heller ikke om reglene er hjemlet i forskrift eller bare skal forstås som en oppfordring.
Redigert av Goldrush; 25/02/201508:16.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Har syklet nesten 2 timer på snø med smalsporsykkelen. Skiister som har tenkt å benytte seg av den siste snøen kan bare ta seg en bolle og pelle seg vekk. Jeg var først.
Det var da litt av en holdning!?
Jeg har aldri vært kjent for å være særlig fintfølende.
Og heller ikke spesielt konstruktiv, kanskje?
Er du gærn? Alle som har syklet i byen vet hvorfor man kaller klassisk dobbeltspor for trikkeskinner. Har du havnet med forhjulet i skinnegangen så er det ingen vei tilbake.
Er det lov å sykle på rødmerkede løyper i marka på sommeren? Det er jo lov å sykle på stier i utmark, men hvis rødløypene kun eksisterer om vinteren, så er det kanskje ikke sti på sommeren?
Rødmerkede løyper går ikke alltid på sti eller vei. Noen ganger går de rett over myr. Da er det ikke lov, slik jeg forstår loven.
Når er en trasé å betegne som en sti, da? Må stier være avmerket på kart? Eller er det lov å sykle i traséer som ikke er avmerket på kart, slik som dyretråkk o.l.?
Tror det er et greit utgangspunkt. Hvilket skulle bety at de fleste (?) rødmerkede løyper i Nordmarka ikke er tillatt å sykle på fordi det kun er en trase og ikke en sti. Tror heller ikke merking i kart el.l. har noen betydning for den juridiske vurderingen.
Tror det er et greit utgangspunkt. Hvilket skulle bety at de fleste (?) rødmerkede løyper i Nordmarka ikke er tillatt å sykle på fordi det kun er en trase og ikke en sti. Tror heller ikke merking i kart el.l. har noen betydning for den juridiske vurderingen.
Så hvis det lages skiløype i en rødmerket trasé hvor det ikke er sti på sommerstid, så er det ulovlig å sykle på denne skiløypa?
Mulig jeg er kunnskapsløs, men det er da ingen lover, regler eller forskrifter som regulerer ferdsel i "skisporet"?
§11 i friluftsloven sier riktig nok at man "skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade."
og da sykler man ikke i selve skisporet, like lite som man skøyter eller lar hunden løpe der. Dette punktet tilsier også at man ikke sykler over våt myr, mens frossen myr er helt ok.
Enkelte deler av marka er vernet/naturreservat men da står det som regel skiltet hva man ikke skal gjøre.
Så hvis det lages skiløype i en rødmerket trasé hvor det ikke er sti på sommerstid, så er det ulovlig å sykle på denne skiløypa?
Etter lovens bokstav, ja. Med mindre skisporet i seg selv er en sti eller en vei? ...eller er "på fjellet".
I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.
Det samme gjelder ferdsel med ride- eller kløvhest, kjelke, tråsykkel eller liknende på veg eller sti i utmark og over alt i utmark på fjellet, såfremt ikke kommunen med samtykke av eieren eller brukeren har forbudt slik ferdsel på nærmere angitte strekninger. Kommunens vedtak må stadfestes av fylkesmannen.