|
|
Ikke ønsket i skitraséen
|
Re: Ikke ønsket i skitraséen
[Re: perbl]
20/02/2015 12:02
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Kan kanskje være lurt å kreve sitatsjekk for evt framtidige intervjuobjekter. Det ble gjort. Hjalp ikke.... (men som sagt ikke kritisk.... denne gangen.)
|
|
|
[Re: Andrehua]
20/02/2015 12:41
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Fy faen for en gjeng nissehuer i det kommentarfeltet.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
20/02/2015 12:55
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Dette er jo bare tull. Her bruker journalisten visuelle virkemidler som sier det motsatt av hva intervjuobjektet uttaler seg om (skikkelig urent trav.). Dette fremstår faktisk mer som propaganda enn objektiv journalistikk for min del.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: magnusc]
20/02/2015 13:25
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
Ta 3 skritt tilbake og se på det bildet igjen. Trekk pusten og lukk øynene og tenk: "Påvirker dette for hvordan skiene mine beveger seg i sporet?" Hvis så, tenk "Taper jeg på det?" Jeg vil tippe at det blir nei på begge. Hvis jeg skal skøyte på ski dagen derpå, og det har fryst på i løpet av natten så er det der definitivt ødeleggende. "Tapet" er frustrasjon av å ikke kunne gå godt på ski, dårlig balanse, teknikk og fremdrift. Det blir litt som å kjøre racersykkel på et svingete fortau med grus og løv. Det hemmer en god del for kjørefølelsen (og grunnen til at mange ikke bruker gang og sykkelvei med racer) "Trekk pusten og lukk øynene", sier mest om at du f.eks ikke har samme behov som meg til en skiløype Seriøst? Om ingen har gått i det sporet før det har fryst så er det vel ikke spesielt stort behov for å gå ski der i det hele tatt? Det sykkelsporet der er borte etter 2-3 personer har skøytet, og etter et par personer har stukket stavene sine ned i det. eller så kan jo jeg være like ego og petimeter … Hvis jeg skal gå klassisk dagen etter du har skøytet, og det har fryst på i løpet av natten så vil skøytingen til dere skøytere definitivt være ødeleggende. Dere klarer aldri å holde dere midt mellom trikkeskinenen, og lager dype spor der jeg skal gå klassisk. "Tapet" er frustrasjon av å ikke kunne gå godt klassisk på ski, dårlig balanse, teknikk og fremdrift. Folk som går rundt i marka og irriterer seg over små merker i skisporet burde skaffe seg en stakemaskin, slik at de slipper å måtte forholde seg til andre mennesker. Er folk på Romeriket så dårlige til å gå på ski at det der skaper farlige situasjoner og blir skummelt så burde de kanskje lære seg å gå på ski først. I Oslomarka har vi isete humpete nedoverkjøringer med 90 graders svinger i bunnen fulle av rumpehull. Og det er lite som er mer morsomt enn akkurat det! Jeg er helt seriøs jeg. Men jeg lurer på om du mistolker meg litt. Sporet som settes i artikkelen er jo bare 10-15 meter langt, og går innom klassisksporet - som et eksempel til artikkelen. Det er selvsagt ikke et problem. Men, hadde syklisten f.eks syklet 10km i skiløypa, så er det noe helt annet. Det er faktisk forstyrrende for teknikken. Kall meg gjerne dårlig på ski, men sånn er det - for meg. Det er vanskelig å holde god balanse i skøyting, ihvertfall når det er ujevnt underlag. Det er litt som å drikke kaffe mens en fyr dunker deg litt lett i bakhuet  Hva om syklisten hadde vært på tur med to kompiser i tillegg? Hadde det vært greit, men den sporsettingen som ble vist i artikkelen? Alle her inne vet at mange av oss er gode til å ikke sette spor med fatbike i skiløypa, men det er jaggu mange vi ikke har kontroll på fra moderskipet (forumet på terrengsykkel.no  ). Jeg ser ihvertfall ingen grunn til å betvile en del preppere når de sier at de opplever problemer med dette. Når det er sagt, så ødelegger jo skiløpere naturlig nok skiløypa selv gjennom bruk. Og her er cruxet: Dette er jo kulturelt betinget. Skiløyper er tradisjonelt sett laget for skiløpere, så de tolerer sine egne. Jeg forstår deg godt jeg om du blir irritert av skøyteløpere som har ødelagt klassiskspor for deg. Men jeg regner ikke med at du mister nattesøvnen av det. Det gjør heller ikke jeg, selv om løypa er ødelagt av skiløpere, syklister, hester eller fotgjengere. Jeg skulle ønske at det ikke var sånn, men det kan jeg ikke påvirke i stor grad. Utfordringen vår er at vi ikke bør si "Trekk pusten og lukk øynene og tenk: "Påvirker dette for hvordan skiene mine beveger seg i sporet?" Hvis så, tenk "Taper jeg på det?". Det er få skiløpere som er klare for å høre det fra syklister som vil leke på deres hjemmebane. Eskimoene har 80 forskjellige ord for snøforhold (Take that 50 shades!). Det er ikke lett å vite når det er/blir et problem er ikke.
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
20/02/2015 21:40
|
Nanok
Veteran
|
Veteran
Eskimoene har 80 forskjellige ord for snøforhold (Take that 50 shades!). Det er ikke lett å vite når det er/blir et problem er ikke.
Off topic: Forstår hva du mener, men det er nok en myte. Trodde det jeg også men sjekka det opp tidligere i vinter.
If you play in the dirt, you get dirty. McNulty
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
20/02/2015 22:40
|
perbl
More than words
|
More than words
Eskimoene har 80 forskjellige ord for snøforhold (Take that 50 shades!). Det er ikke lett å vite når det er/blir et problem er ikke. Var ikke den der oppe i QI en gang, med tilhørende alarm for feil svar. Det de derimot hadde var endel artige demonstrativ som er ganske unike for grammatikken deres.
Per B.
|
|
|
[Re: Nanok]
20/02/2015 23:23
|
Trond Vidar
|
Eskimoene har 80 forskjellige ord for snøforhold (Take that 50 shades!). Det er ikke lett å vite når det er/blir et problem er ikke.
Off topic: Forstår hva du mener, men det er nok en myte. Trodde det jeg også men sjekka det opp tidligere i vinter. Faaaaan. Ja ja. Det var heldigvis ikke hovedpoenget mitt 
|
|
|
[Re: perbl]
20/02/2015 23:23
|
Trond Vidar
|
Eskimoene har 80 forskjellige ord for snøforhold (Take that 50 shades!). Det er ikke lett å vite når det er/blir et problem er ikke. Var ikke den der oppe i QI en gang, med tilhørende alarm for feil svar. Det de derimot hadde var endel artige demonstrativ som er ganske unike for grammatikken deres. QI=konge!
|
|
|
21/02/2015 18:12
|
Dan
More than words
|
More than words
I kveld syklet jeg i skiløypa fra Stein gård til Burudvann. Knallforhold. Hardt og fint, og likevel mange steder så slitt at det stakk fram litt jord og stein innimellom. Møtte ikke en eneste skiløper på hele turen. Og den verste skaden i løypa var det elgen som hadde stått for. Der snakker vi herping.
|
|
|
[Re: Dan]
21/02/2015 20:29
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Opplevde i dag et eksempel på en fatbiker jeg kunne kaldkvelt ute i løypa. Forholde i dag var fine ved litt minsket lufttrykk, men det hadde før oss (enten i dag eller en dag eller to siden) som IKKE hadde skjønt greia. Dype lange spor flere steder så vi som fatbikere på tur i dag ble irritert over manglende fornuft.
Den ene skiløperen vi møtte ristet "naturlig nok" på hodet til oss ettersom han akkurat hadde skøytet i de herpa spora.
Trist når noen idioter ødelegger for mange andre.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
21/02/2015 20:34
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Og den verste skaden i løypa var det elgen som hadde stått for. Der snakker vi herping. Og du ser hvordan det går med elgen, når enkelte elger bare ikke klarer å oppføre seg. Hvert år skytes det 30-40.000 elg i Norge. Hadde de bare lært seg å ikke tråkke i skiløypa før snøen har fått satt seg ordentlig, kunne det ha vært plass til alle i skogen. Men elgen har null respekt for at traseen mellom sporene faktisk brukes til skøyting. Når man ser på hvordan det går med andre brukergrupper som utfordrer skiløpernes enerett til skiløypene, kan man faktisk hevde at vi fatbikere slipper billig unna..
|
|
|
[Re: EHAa]
22/02/2015 14:09
|
Dan
More than words
|
More than words
I dag var det noen på fatbike som hadde vært verre enn elgen. Fant stygge gjennomslagsspor rett før jeg kom til Vensåsseter og rett etter at jeg hadde passert et par barnefamilier på ski. Så jeg måtte sitte der med kaffen og vaffelen og skamme meg over noen andres spor. Siden mine egne spor nesten ikke var synlige så må de jo ha tatt det for gitt at gjennomslagssporene var mine. I barnefamiliegruppen var det i hvert fall én av fedrene som snudde seg demonstrativt vekk i det jeg sa hei og passerte så velviljen var ikke akkurat på topp. Nuvel, likevel en veldig fin tur og en del blide folk ute til fots med hunder og på truger som veier godt opp for skiløpere som ikke gidder å hilse. Men her under er altså problemet. Mitt spor er til venstre og den andres til høyre. Og det er ikke satt der for å gjøre en sak i Nettavisen. Det er satt der av en helt vanlig fatbikesyklist med alt for høyt trykk i dekkene. (Det skal sies at dette 5-10 meter lange sporet var det eneste gjennomslaget jeg kunne se at han hadde hatt, så det kan jo tenkes at han slapp ut litt luft rett etterpå.) 
|
|
|
22/02/2015 14:58
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Nettopp slike spor jeg også fant i går på tur, og lagde lite like som deg selv. Passe irriterende å se slikt. Ikke rart folk blir sure av slikt.
|
|
|
22/02/2015 15:52
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Æsj!
Er det hundebæsj under snøen midt i bildet?
|
|
|
[Re: Tange]
22/02/2015 16:04
|
Dan
More than words
|
More than words
Er det hundebæsj under snøen midt i bildet? Ikke umulig, men det er nok stor sjanse for at det bare var jord eller gjørme Mange steder var det gjørme i grøftene som hunder hadde lekt seg i før de løp opp i løypa igjen.
|
|
|
22/02/2015 17:32
|
Ottoturbo
Ringrev
|
Ringrev
De som skriver om dette har misforstått. Jeg har møtt flere på fatbike, aldri sett noen sykle i sporet, aldri hatt problemer med å passere og har alltid svært vanskelig for å se noen hjulspor.
De som ødelegger skiløyper (ja løyper og ikke bare sporet for de fleste går klassisk) er de som går fristil. Selv i 6m bred trasé klarer de å spolere nøysomt preparerte spor. Samt de klarer å forvirre seg ut i 2,5-3m trasé å ødelegge sporet i begge retninger. De verste synderne er de som skøyter og har hund. Personen spolerer sporet, og hunden gjør det samme da disse trekker inn i sporet. Går man klassisk med hund foran jevner man ivhertfall det ut noe.
|
|
|
[Re: Ottoturbo]
22/02/2015 17:40
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det verkar vara kaos i andra delar i landet. Här förstör iallafall inte de som sköytar ski spåren i breda löyper och de håller sig oftast borta från smallare löyper.
Här verkar det till och med som att flertalet som går på ski går utanför spåret i många fiskebeinsbackar.
|
|
|
22/02/2015 19:15
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Både skiløpere, fatbikere, hundeluftere, fotgjengere og fandens oldemor mener tydeligvis at problemet er "de andre". Ikke så overraskende, kanskje.
|
|
|
[Re: Stein]
23/02/2015 08:32
|
olechr
More than words
|
More than words
Både skiløpere, fatbikere, hundeluftere, fotgjengere og fandens oldemor mener tydeligvis at problemet er "de andre". Ikke så overraskende, kanskje. Sånn er det jo med alt. Men tross alt så blir de kjørt opp til folk med ski på bena, så greit å ta litt ekstra hensyn til de.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
23/02/2015 08:43
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når jeg sykler andre steder enn fatbikeløyper viker jeg alltid for de løypene i utgangspunktet er ment for, det være seg skiløyper eller sledeløyper, synes det er helt naturlig siden disse løypene egentlig ikke er tilrettelagt for meg og sykkelen min. Det koster meg ingen kalorier å være hyggelig.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: olechr]
23/02/2015 09:19
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Både skiløpere, fatbikere, hundeluftere, fotgjengere og fandens oldemor mener tydeligvis at problemet er "de andre". Ikke så overraskende, kanskje. Sånn er det jo med alt. Men tross alt så blir de kjørt opp til folk med ski på bena, så greit å ta litt ekstra hensyn til de. Klart. Man må klare å ikke ødelegge, eller holde seg vekk, men samtidig må man bli akseptert dersom man ikke ødelegger. Forstår irritasjonen når folk kommer til herpa løyper, selvsagt.
|
|
|
23/02/2015 10:22
|
Ski_og_sykkel
Fersking
|
Fersking
... da er det jo den andre bruken som er i majoritet og bør få tilgang til området. "Jammen de ville ikke ha brukt løypa hvis ikke den var preppet." Neivel, det tror jeg for det første er feil når vi snakker om løyper på veier og annet fast underlag, og for det andre så synes jeg kommunens penger og gjerne DNTs også, burde gå til å preppe sykkel- og vandreløyper, som skiløperne kan få lov til å bruke hvis de lover å ikke slå etter folk med stavene. Folk går heller i skiløypa enn i den nedsnødde turstien rett ved siden av, eller har du observert det motsatte? Kanskje dette er annerle4des i Oslo enn i Trondheim?
|
|
|
23/02/2015 10:51
|
Ski_og_sykkel
Fersking
|
Fersking
Jeg tror dette ordner seg etter hvert  Flere stier blir vinterbrøytet eller kjørt med scooter for fot og sykkel. Skiløypesyklister ser an føre og justerer lufttrykk og sykler helst off piste uansett, skiløypesykling er jo egentlig ikke særlig morsomt. Ingen tråkker eller sykler i smale klassiskløyper (som f.eks. nostalgiske romantiske Vårløypa).
|
|
|
[Re: Ski_og_sykkel]
23/02/2015 10:54
|
Dan
More than words
|
More than words
Folk går heller i skiløypa enn i den nedsnødde turstien rett ved siden av, eller har du observert det motsatte? Kanskje dette er annerle4des i Oslo enn i Trondheim? Da jeg syklet i skiløypa i går så noterte jeg, ikke overraskende, at der skiløypa og blåstien skilte lag og skiløypa gikk over myrhøl mens stien gikk fem meter opp i skogen så hadde 100% av vandrerne valgt å gå i skiløypa. Men det er ikke den typen skiløyper jeg snakker om når jeg sier at fotvandrere fint klarer å holde løypene åpne gjennom vinteren. Jeg snakker om grusveiene. Der finnes det ikke sti rett ved siden av, siden det er grusveien som er turveien om sommeren.
|
|
|
[Re: Ski_og_sykkel]
23/02/2015 17:49
|
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tror dette ordner seg etter hvert  Flere stier blir vinterbrøytet eller kjørt med scooter for fot og sykkel. Skiløypesyklister ser an føre og justerer lufttrykk og sykler helst off piste uansett, skiløypesykling er jo egentlig ikke særlig morsomt. Ingen tråkker eller sykler i smale klassiskløyper (som f.eks. nostalgiske romantiske Vårløypa). Hva mener du med smale klassiskløyper?
|
|
|
23/02/2015 18:26
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag såg faktiskt spår från en eller två fatbikes igår. Kan man inte sykla rakt med en fatbike? Spåret svängde nestan hela tiden.
|
|
|
[Re: Håvard Berger]
23/02/2015 18:28
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Eftersom han tar vårlöypan som ett exempel så antar jag att han menar enkelspår som ibland körs med skooter.
|
|
|
23/02/2015 19:53
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Har syklet nesten 2 timer på snø med smalsporsykkelen. Skiister som har tenkt å benytte seg av den siste snøen kan bare ta seg en bolle og pelle seg vekk. Jeg var først.
|
|
|
[Re: Tange]
24/02/2015 07:00
|
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
Har syklet nesten 2 timer på snø med smalsporsykkelen. Skiister som har tenkt å benytte seg av den siste snøen kan bare ta seg en bolle og pelle seg vekk. Jeg var først. Det var da litt av en holdning!?
|
|
|
[Re: fredriks]
24/02/2015 07:02
|
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
Eftersom han tar vårlöypan som ett exempel så antar jag att han menar enkelspår som ibland körs med skooter. Ok, så det finnes scootere som kjører opp enkelt klassiskspor. Det har jeg ikke sett/lagt merke til.
|
|
|
|
|