Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 21 av 25 1 2 19 20 21 22 23 24 25

Ikke ønsket i skitraséen

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1924998 18/02/2015 13:25
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Her var i det minste sykkelsporet veldig synlig. Men, som baronKanon sier: Hvordan påvirker dette faktisk skigåinga? Hvordan er det å skøyte over dette sykkelsporet? Merker du forskjell? Hvordan ville sporet sett ut hvis skøyteskiløperne hadde gått først? La oss si 10 stykker?

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Stein] #1925001 18/02/2015 13:31
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Stein
Tror ingen vil protestere å¨at det var dumt å sykle over det klassiske sporet. Faktisk var det fullstendig idiotisk, provoserende og hensynsløst. Her ser det dessuten ut som det er syklet i ganske nypreparerte løyper som ikke har satt seg noe særlig.

Men:

Er det noe problem ned så grunne spor i skøytesporet?

Forresten så er det nesten så jeg mistenker at detg bildet er arrangert, siden det er et helt ferskt preparert skispor, helt uten spor av et eneste stavtak eller noen skispor i skøytesporet, men tilfeldigvis et ganske markant provoserende sykkelspor. Enten har fotografen vært ekstremt heldig som har kommet rett etter at en syklist som igjen har kommet rett etter løyepmaskinen, uten at en annen levende sjel har vært i nærheten, ellers er det laget for artikkelen.

...Og da er vi tilbake ved den litt suboptimale journalistiske kvaliteten.

Sjekk videoen ja...
Fabrikering av bevis heter det vel på jussisk.
15psi?

Redigert av Espen W; 18/02/2015 13:33.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1925005 18/02/2015 13:35
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ah, ja. Her har de jo syklet og lage verst mulig spor med vilje, få minutter etter preparering. Ikke rart at de var "heldige" med bildet da.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Deckard] #1925007 18/02/2015 13:36
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Deckard
Neppe noe problem på føret som er på bilde, men det kan gi trøbbel om det fryser på. Så kan man jo tenke at 3 - 4 spor av denne typen vil forringe løypa ytterligere.

Det hadde nok ikke plaget meg, men jeg ser at andre kan bli irritert og jeg (edit) ville nok ventet til løypa hadde hardnet.

Bildet sier forøvrig lite om distansen som er tilbakelagt i sporet. Skisporet kan krysse en sti som gjør det nødvendig å følge sporet noen meter, eller syklisten kan ha innsett at dette fungerte dårlig og snudd.

Når det har frosset på er det fatbikesporet "dekket"/gått i stykker av hundrevis av skøytespor

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Stein] #1925010 18/02/2015 13:38
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Ah, ja. Her har de jo syklet og lage verst mulig spor med vilje, få minutter etter preparering. Ikke rart at de var "heldige" med bildet da.

Noe for Pressens Faglige Utvalg?

Fabrikerte bevis for å skape en nyhetssak, vel vitende om at det vil sverte en gruppe må ha en viss strafferamme innenfor norsk lov?
Noen jurister i salen?

http://presse.no/pfu/

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1925011 18/02/2015 13:39
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Herre min hatt...

Det der var en av de minst nyanserte avisartiklene jeg har lest på en stund.

Redigert av EHAa; 18/02/2015 13:39.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: nr7wave] #1925012 18/02/2015 13:40
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: nr7wave
En nydelig artikkel på førstesiden av Nettavisen:
http://www.nettavisen.no/nyheter/--syklister-delegger-skisporene/8544082.html

Illustrert med et bilde som viser det motsatte av hva de hevder i overskriften og krydret med en nisse på Fatbike uten hjelm. Herlig!

Heia Nettavisen, for å holde konfliktnivået nede og for å vise redaksjonell edruelighet

Klarer ikke se noe komprimering av dekkene. Her er det trykk for å lage spor. Få det til å se mest mulig ødeleggende. Takk for den nettavisen.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1925016 18/02/2015 13:43
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Espen du kom meg i forkjøpet med psi til å tråkke grus

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1925018 18/02/2015 13:45
S
Ski_og_sykkel Offline
Fersking
Fersking
S
Nå prater dere dere bort tror jeg. Bildet kan være arrangert, men det endrer jo ikke fakta (at fler og fler sykler i skiløypa).

Her er saken:

Skuterud, leder for langrenngruppa i Gjerdrum IL, til Romerikes Blad.bruker deler av natta og morgentimene til å preparere skitraseer.

Skitraseene i Gjerdrum blir laget av frivillige.
- Vi bruker mye tid og penger på å lage skiløyper. Det er rett og slett trist å se at syklister ødelegger sporene, fortsetter Skuterud.

I nypreparerte skiløyper, blir det tydelig spor etter fatbiken.
- Når kulda kommer, fryser snøen og blir fast, sier Skuterud.
...skiene glir ned i sykkelsporet som fører til at man mister balansen..

Man mister fullstendig flyten når syklister har vært i løypetraseen, sier han.

All ferdsel til fots og på sykkel skaper merker, som gjør at vi må ut å preppe på nytt. Noe som er veldig tidkrevende.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1925022 18/02/2015 13:55
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ødelegger der skøytesporet at man SER at det har vært sykler der?

Er det vanlig at et hjulspor er det eneste sporet i et skøytespor før det fryser til hard skare/is, eller er det vanligvis tett i tett med skøyteskispor der også? Er i så fall disse bedre i så måte enn hjulsporet?

Er det riktig at skiløperne skal ha enerett på det som ofte er alle lett tilgjengelige lysløyper på vinterstid, eller kan det hende de burde være fleksible og dele med seg, selv om de gjør en gedigen dugnadsinnsats. (Noe syklistene også forøvrig gjør.)

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: baronKanon] #1925026 18/02/2015 13:57
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
Sitat: baronKanon
Ta 3 skritt tilbake og se på det bildet igjen. Trekk pusten og lukk øynene og tenk: "Påvirker dette for hvordan skiene mine beveger seg i sporet?" Hvis så, tenk "Taper jeg på det?" Jeg vil tippe at det blir nei på begge.

Hvis jeg skal skøyte på ski dagen derpå, og det har fryst på i løpet av natten så er det der definitivt ødeleggende. "Tapet" er frustrasjon av å ikke kunne gå godt på ski, dårlig balanse, teknikk og fremdrift. Det blir litt som å kjøre racersykkel på et svingete fortau med grus og løv. Det hemmer en god del for kjørefølelsen (og grunnen til at mange ikke bruker gang og sykkelvei med racer)

"Trekk pusten og lukk øynene", sier mest om at du f.eks ikke har samme behov som meg til en skiløype ICON_WINK

Redigert av Trond Vidar; 18/02/2015 14:20.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Stein] #1925028 18/02/2015 14:01
Trond Vidar Offline

Kan man ikke si det samme om bilder tatt av fatbikere i skiløypa når det er bedre forhold for sykler da?

Skikkelig "heldig" med bildet liksom?

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1925029 18/02/2015 14:02
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Pussig at RB/Nettavisen/SOL (og sikkert flere) ikke brukte dette bildet som de tok på samme session. Viser jo sykkelen også:
Lagde ikke nok spor, mon tro?

http://www.rb.no/_Marka_er_for_alle_-5-43-23220.html

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1925030 18/02/2015 14:03
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg er veldig pro flerbruk, men om det sykles når det blir sånne spor, da synes jeg syklisten gjør noe uklokt. I tillegg synes jeg ikek man kan akseptere sykling i skisporene. Sånne som gjør det burde bli straffet med å sykle tynn-hjuling i trikkespor på sommeren da man bare ødelegger. Flerbruk handler om sameksistens og da må man vise hensyn og ikke bare hevde sin rett...

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Stein] #1925032 18/02/2015 14:04
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig

Er det vanlig at et hjulspor er det eneste sporet i et skøytespor før det fryser til hard skare/is, eller er det vanligvis tett i tett med skøyteskispor der også? Er i så fall disse bedre i så måte enn hjulsporet?

Uten at jeg tar parti med "ski og sykkel" forøvrig, så er svaret på det siste spørsmålet JA fra en skiløper sin synsvinkel. Når jeg skøyter spiller det liten rolle om det er til dels dype spor fra andre som har skøytet på ski. De sporene har samme retning som mine egne spor (skøytespor),

Det verste er spor som har en liten vinkel i forhold til mine skispor. Det blir litt som å sykle over våte røtter: Ei rot parallelt med retningen din kan du sykle ved siden av, ei rot på tvers er helt ok, men ei rot som går i nesten samme retning som du sykler kan være nok til å sende deg i bakken. Og ikke kom med at "da har du for dårlig teknikk", for det stemmer ikke:)

Så ja, et langsgående sykkelspor med litt varierende retning kan være mye mer forstyrrende enn skøytespor.

MEN: Jeg mener ikke å si at det betyr at syklister aldri skal ha tilgang til skiløypa (jeg har fatbike selv, for å si det slik)..

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Trond Vidar] #1925033 18/02/2015 14:04
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Trond Vidar

Kan man ikke si det samme om bilder tatt av fatbikere i skiløypa når det er bedre forhold for sykler da?

Jo, det er klart, men dette var jo ekstremt. Knallharde dekk i krappe svinger, over klassisk-sporet i en nypreparert løype laget for anledningen, tydeligvis bare minutter før.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Trond Vidar] #1925034 18/02/2015 14:05
perbl Offline
More than words
More than words

Litt som stisyklister på sommerstid som tar bilder av stier mens de er tørre nok til å sykles uten å sette dype spor etter seg?

Per B.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Stein] #1925035 18/02/2015 14:06
S
Ski_og_sykkel Offline
Fersking
Fersking
S

Les hva han sier.
"ødeleger flyten" , "mister balansen", "kan falle".
Ja, det ødelegger for ræserne, småbarn og gamle.

... skøyteskispor der også? Er i så fall disse bedre i så måte enn hjulsporet?

Ja, skøyteskispor i skøyteskisporet er bedre enn sykkelspor.
Hvis ingen gikk på føttene eller syklet i skiløypene kunne de preppes mye sjeldnere.

Er det riktig at skiløperne skal ha enerett på det som ofte er alle lett tilgjengelige lysløyper på vinterstid, eller kan det hende de burde være fleksible og dele med seg, selv om de gjør en gedigen dugnadsinnsats. (Noe syklistene også forøvrig gjør.)

Jeg vet ikke hvordan det er i Oslo-området, men i Trondheim tror jeg ikke syklistene gjør noen betydelig innsats. Si fra de som vet. Det er vel helst Veteranene i skuklubben som legger klopper og lager bruer om sommeren og kjører på snø med scooter og kjelke i dårlige vintre.
Bymarka er ihvertfall så stor at det ikke er noen grunn til å sykle i skispor.
I Oslo-området kan det virke som om flere traseer burde få bli urørt av preppemaskiner kanskje?

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: perbl] #1925036 18/02/2015 14:06
Trond Vidar Offline
Sitat: perbl

Litt som stisyklister på sommerstid som tar bilder av stier mens de er tørre nok til å sykles uten å sette dype spor etter seg?

jepp

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Stein] #1925039 18/02/2015 14:12
Trond Vidar Offline

Jo, det er klart, men dette var jo ekstremt. Knallharde dekk i krappe svinger, over klassisk-sporet i en nypreparert løype laget for anledningen, tydeligvis bare minutter før.

Poenget mitt, som kom dårlig frem - er at det er høy bevissthet inne på dette forumet om når man bør holde seg unna et gitt område. Men det betyr ikke at resten av Fatbikemiljøet der ute har samme tankesett eller kompetanse. Det er ikke sikkert at de forstår hvor lavt man skal ned i PSI engang. Det er jo fortsatt folk som sykler birken med 50psi uavhengig av dekkbredde, selv om det beviselig går saktere.

Og hvorfor antar vi at det de viser frem ikke er normalen der de prepper spor? Fordi vi vet hva PSIen skal være?

Redigert av Trond Vidar; 18/02/2015 15:53.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Trond Vidar] #1925044 18/02/2015 14:14
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sant nok. Gode poenger, det.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1925047 18/02/2015 14:17
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Som et apropos til denne saken, førte en eller annen grunneier-krangel til at lysløypa her i Sarpsborg ble brøytet i år, i stedet for å få preparert skispor. ICON_SMILE Sykkelvennlig!

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Stein] #1925052 18/02/2015 14:22
sveinaa Offline
More than words
More than words
Som et apropos til denne saken, førte en eller annen grunneier-krangel til at lysløypa her i Sarpsborg ble brøytet i år, i stedet for å få preparert skispor. ICON_SMILE Sykkelvennlig!

Dette er noe langrennsmiljøet bør tenke litt på. Spesielt i konteksten; eksklusivitet. Langrenn er ikke det det var og man kan på en måte ikke forvente at man har eksklusiv bruksrett til bare fordi noen (ofte fellesskapet) har bidratt med midler til å kjøpe utstyr og løpende finansiering av et løypenett. Derfor tror jeg at idrettsmiljøene heller burde slå hodene sammen å sørge for løsninger som får flerbruk til å virke i praksis.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1925053 18/02/2015 14:26
S
Ski_og_sykkel Offline
Fersking
Fersking
S
Det preppes alt for mye i Bymarka ICON_SMILE

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: sveinaa] #1925055 18/02/2015 14:27
Trond Vidar Offline
Sitat: sveinaa

Dette er noe langrennsmiljøet bør tenke litt på. Spesielt i konteksten; eksklusivitet. Langrenn er ikke det det var og man kan på en måte ikke forvente at man har eksklusiv bruksrett til bare fordi noen (ofte fellesskapet) har bidratt med midler til å kjøpe utstyr og løpende finansiering av et løypenett. Derfor tror jeg at idrettsmiljøene heller burde slå hodene sammen å sørge for løsninger som får flerbruk til å virke i praksis.

Støtter dette 100%

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Ski_og_sykkel] #1925058 18/02/2015 14:30
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Ski_og_sykkel

Les hva han sier.
"ødeleger flyten" , "mister balansen", "kan falle".
Ja, det ødelegger for ræserne, småbarn og gamle.

... skøyteskispor der også? Er i så fall disse bedre i så måte enn hjulsporet?

Ja, skøyteskispor i skøyteskisporet er bedre enn sykkelspor.
Hvis ingen gikk på føttene eller syklet i skiløypene kunne de preppes mye sjeldnere.

Jeg vet ikke hvordan det er i Oslo-området, men i Trondheim tror jeg ikke syklistene gjør noen betydelig innsats. Si fra de som vet. Det er vel helst Veteranene i skuklubben som legger klopper og lager bruer om sommeren og kjører på snø med scooter og kjelke i dårlige vintre.
Bymarka er ihvertfall så stor at det ikke er noen grunn til å sykle i skispor.
I Oslo-området kan det virke som om flere traseer burde få bli urørt av preppemaskiner kanskje?

Du uttaler jeg om ting du tydeligvis ikke har peiling på. Mange av stiene i Estenstadmarka og Bymarka er ryddet for vindfall og greiner av stisyklister. De fleste jeg sykler sammen med har bestandig ryddesag i sekken.

Big wheels keep on turning
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Kjartandaddy] #1925062 18/02/2015 14:33
S
Ski_og_sykkel Offline
Fersking
Fersking
S
Sitat: Kjartandaddy

Jeg vet ikke hvordan det er i Oslo-området, men i Trondheim tror jeg ikke syklistene gjør noen betydelig innsats. Si fra de som vet..

Du uttaler jeg om ting du tydeligvis ikke har peiling på. Mange av stiene i Estenstadmarka og Bymarka er ryddet for vindfall og greiner av stisyklister. De fleste jeg sykler sammen med har bestandig ryddesag i sekken.

Bra du sa fra da ICON_SMILE
Det er bra med ryddesag, for marka gror igjen.
Merkelig påfunn at man i prinsipp ikke har lov til å bryte en kvist i naturreservatet

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Ski_og_sykkel] #1925099 18/02/2015 15:32
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Kjartandaddy

Jeg vet ikke hvordan det er i Oslo-området, men i Trondheim tror jeg ikke syklistene gjør noen betydelig innsats. Si fra de som vet..

Bra du sa fra da ICON_SMILE
Det er bra med ryddesag, for marka gror igjen.

Merkelig påfunn at man i prinsipp ikke har lov til å bryte en kvist i naturreservatet

Det siste året har jeg delt og fjernet omlag 8-10 trær som har falt ned over lokale stier.
Jeg tar med vedsag på 60cm som jeg fester på sekken før jeg drar ut etter å ha lokalisert nye problemtrær på forrige tur.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1925113 18/02/2015 16:25
Rednaskela Offline
Ivrig
Ivrig
Angående PSI i dekkene på sykkelen brukt i artikkelen, så skal det sies at det ikke er noen selvfølge at alle forstår hvorfor og hvordan man bør kjøre med lavt trykk på fatbike. Noobs eller de som ikke tilbringer flerfoldige timer på nettfora for å diskutere dette, er kanskje nettopp de samme som sykler uvørent i skiløypa. Just saying.

Intet forsvar av den latterlige artikkelen forøvrig.

Medlem av NOTS
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Ski_og_sykkel] #1925131 18/02/2015 17:25
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg har selvsagt ikke nøyaktige måledata, men omtrent 10 skiløpere og en sykkel ser ut til å gå bra. Hvis det blir like mange sykler som skiløpere så blir det en sykkelsti uten skispor. Da snakker jeg ikke om maskinpreppa spor, men manuelt tråkka spor. Og fotspor er selvsagt værre og også mer vanlig mange steder, så dette er et større problem enn sykling ja.

Menneh, hvis det er:
- ti som går på ski og har problemer med de som sykler og de som går
- ti som sykler og ikke har problemer med verken de som går på ski eller til fots
- i tillegg noen som går til fots som ikke har problemer verken med de som går på ski eller de som sykler
...hvorfor skal det da kalles skiløype? Fordi det er vinter og da skal man gå på ski ellers er man en dumming?

Poenget er at når det blir så mye annen bruk at det faktisk blir et problem for skiløperne, selv de som ikke er veldig fintfølende, da er det jo den andre bruken som er i majoritet og bør få tilgang til området. "Jammen de ville ikke ha brukt løypa hvis ikke den var preppet." Neivel, det tror jeg for det første er feil når vi snakker om løyper på veier og annet fast underlag, og for det andre så synes jeg kommunens penger og gjerne DNTs også, burde gå til å preppe sykkel- og vandreløyper, som skiløperne kan få lov til å bruke hvis de lover å ikke slå etter folk med stavene.

Side 21 av 25 1 2 19 20 21 22 23 24 25

Moderator  support