|
|
Ikke ønsket i skitraséen
|
Re: Ikke ønsket i skitraséen
[Re: Ski_og_sykkel]
17/02/2015 14:54
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Skispor er laga for skigåing. Vi kan godt preppe mindre, færre km, men det betyr ikke at du kan sykle i mine sjøltråkka skispor. Du får lage din egen sykkelsti og stemme på politikere som vil bruke penger på å brøyte stier for deg.
Og du rører selvfølgelig ikke en eneste sti eller sykkelspor når du er ute på ski? Fantastisk arrogant å kreve suverenitet over dine selvlagde skispor.
Lars Olav
|
|
|
17/02/2015 14:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Problemet er at sykling faktisk ødelegger skiløypene, uansett hvor feite dekk man har. Selv om du ødelegger bare litt, så betyr mer sykling i skiløypene at det snart kommer en annen som ødelegger litt mer, han kan ha smalere dekk eller være feitere sjøl, eller temperaturen kan ha steget litt?
Så dersom jeg utviser varsomhet og ikke lager spor, så er jeg ansvarlig for dem som ikke gjør de rette vurderingene og lager spor? Gjelder dette også om sommeren der for eksempel syklistene som kommer etter meg, drar med seg bakhjulet rundt hver sving og harver opp stien. Er jeg ansvarlig for dette også. Du får lage din egen sykkelsti og stemme på politikere som vil bruke penger på å brøyte stier for deg. Sier hvem?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
17/02/2015 15:09
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det som jeg synes er spesielt, er at Skiforeningen flere ganger har uttalt at de ikke ønsker fatbike i skiløypene, selv hvis bruken ikke ødelegger skiløypene. Såvidt meg bekjent, så har ingen foreninger/organisasjoner uttrykkt at rulleskiløpere er uønsket på sykkelvei eller i kjørebanen. Problemet er at sykling faktisk ødelegger skiløypene, uansett hvor feite dekk man har. Selv om du ødelegger bare litt, så betyr mer sykling i skiløypene at det snart kommer en annen som ødelegger litt mer, han kan ha smalere dekk eller være feitere sjøl, eller temperaturen kan ha steget litt. Om jeg sykler over panseret på bilen din, så er ikke bilen ødelagt, er den vel?  Mange bilister er irritert på både syklister og rulleskiløpere, men det er en annen sak. Skispor er laga for skigåing. Vi kan godt preppe mindre, færre km, men det betyr ikke at du kan sykle i mine sjøltråkka skispor. Du får lage din egen sykkelsti og stemme på politikere som vil bruke penger på å brøyte stier for deg. Skiforeningen sier de har 72000 medlemmer og grovt blir vel det i underkant av 10% av innbyggerne i berørte kommuner. Det er særs interessant at man i "skikretser" tror man har har en evig rett til å benytte bortimot alle traseer i marka kun til ski selv om man velger å kjøre opp skispor. Med holdninger som dine ender jo dette raskt som en prinsipiell diskusjon der spørsmålet blir om man har lov til å tilrettelegge for kun 10% med offentlige tilskudd?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: quattro]
17/02/2015 16:40
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Skispor er laga for skigåing. Vi kan godt preppe mindre, færre km, men det betyr ikke at du kan sykle i mine sjøltråkka skispor. Du får lage din egen sykkelsti og stemme på politikere som vil bruke penger på å brøyte stier for deg.
Og du rører selvfølgelig ikke en eneste sti eller sykkelspor når du er ute på ski? Fantastisk arrogant å kreve suverenitet over dine selvlagde skispor. Men hvorfor må man sykle i sporene som noen selv har gått opp og bruker jevnlig? Skal man ikke vise hensyn til hverandre? Grunnen til at det sykles i disse sporene er antakelig fordi det er det eneste stedet det bærer. Ja, man har sikkert ikke brutt noen lov om man sykler i disse sporene, det er tross alt ikke preparerte løyper, men om man ønsker harmoni og sameksistens mellom brukergruppene så må man vel som syklist kunne vise såpass hensyn? Det er mulig å unngå å ødelegge skiløypa med fatbike, men ikke alle med en fatbike er klar over hvilke krav det stiller til volum og trykk, og det er uunngåelig at noen bruker sykkelen sin selv om forholdene ikke tillater det.
|
|
|
[Re: sveinaa]
17/02/2015 16:43
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Skiforeningen sier de har 72000 medlemmer og grovt blir vel det i underkant av 10% av innbyggerne i berørte kommuner. Er det lite? Hvilke andre aktivitetsformer kan skilte med tilsvarende tall? Det er ikke slik at en aktivitetsform må ha en medlemsmasse over 50% av innbyggertallet for at man skal kunne forsvare slik tilrettelegging? Jeg har gått på ski mange ganger uten å være medlem i en skiforening, og når jeg tenker meg om så gjelder det nesten alle i min omgangskrets og. Lykke til i kampen med å bevise at langrenn er en marginal aktivitet i Norge (:
|
|
|
[Re: knut77]
17/02/2015 16:51
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Skiforeningen sier de har 72000 medlemmer og grovt blir vel det i underkant av 10% av innbyggerne i berørte kommuner. Er det lite? Hvilke andre aktivitetsformer kan skilte med tilsvarende tall? Det er ikke slik at en aktivitetsform må ha en medlemsmasse over 50% av innbyggertallet for at man skal kunne forsvare slik tilrettelegging? Jeg har gått på ski mange ganger uten å være medlem i en skiforening, og når jeg tenker meg om så gjelder det nesten alle i min omgangskrets og. Lykke til i kampen med å bevise at langrenn er en marginal aktivitet i Norge (: Jeg har ikke til hensikt å bevise at det er en marginal aktivitet i Norge. Jeg vil bare belyse at det er få andre aktiviteter som på samme måte båndlegger bruken av utmark i Norge vinterstid. Har ingen verdens ting i mot langrenn, men jeg liker ikke at noen tror at det å kjøre opp løype gir rett til å ekskludere andre brukergrupper.
Redigert av sveinaa; 17/02/2015 16:52.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
17/02/2015 16:53
|
Dan
More than words
|
More than words
Vi kan godt preppe mindre, færre km, men det betyr ikke at du kan sykle i mine sjøltråkka skispor. Hehe, så den som setter første sporet eier løypa? Da tror jeg skifolket taper gitt, siden fotgjengere og syklister kan bruke marka selv fra de første snøfnuggene. For øvrig hadde jeg jo en morsom opplevelse i fjor hvor jeg syklet fatbike i en løype som ikke var preppet ennå. Da jeg snudde og syklet tilbake møtte jeg en skigåer som konsekvent hadde valgt å gå i mitt sykkelspor. Burde jeg ha kjeftet på ham siden jeg hadde etablert sykkelløype på denne strekningen?
|
|
|
17/02/2015 21:10
|
perbl
More than words
|
More than words
Det er mulig å unngå å ødelegge skiløypa med fatbike, men ikke alle med en fatbike er klar over hvilke krav det stiller til volum og trykk, og det er uunngåelig at noen bruker sykkelen sin selv om forholdene ikke tillater det. Det er også mulig å bruke hund uten å plage andre markabrukere, det er mulig å sykle sti om sommeren uten å slite nevneverdig på stiene ved å etablere nye gjørmehull etc. Men skal jeg la være å gjøre noen av delene fordi noen ikke klarer å tenke tilstrekkelig på konsekvensene av egen oppførsel?
Per B.
|
|
|
17/02/2015 21:14
|
perbl
More than words
|
More than words
Problemet er at sykling faktisk ødelegger skiløypene, uansett hvor feite dekk man har. Selv om du ødelegger bare litt, så betyr mer sykling i skiløypene at det snart kommer en annen som ødelegger litt mer, han kan ha smalere dekk eller være feitere sjøl, eller temperaturen kan ha steget litt. Om jeg sykler over panseret på bilen din, så er ikke bilen ødelagt, er den vel?  Her må du nesten vise litt mer konkrete eksempler. Jeg er nå bortimot tresifra i vekt med sekk, klær og drikke ombord på en 15kg tung fatbike. Sist jeg tråkka et lite strekk ved siden av et skispor så jeg veldig nøye på avtrykket etter meg, og så på ingen måte noe som slet særlig mer enn skiløperne gjorde sjøl ved f.eks skøytespor og ploging i nedoverbakkene. For meg minner denne slitasjedebatten litt om det man ser på sommerstid, der det at man ser antydninger til knaster i et spor visstnok er mye verre enn et rent skjær fra en skøyteski eller en godt itråkket lærstøvelsåle på våt sommersti. Hvorfor går man ikke heller etter idiotene framfor å skulle generalisere.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
17/02/2015 21:16
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Problemet er at sykling faktisk ødelegger skiløypene, uansett hvor feite dekk man har. Det er mulig å unngå å ødelegge skiløypa med fatbike, men ikke alle med en fatbike er klar over hvilke krav det stiller til volum og trykk, og det er uunngåelig at noen bruker sykkelen sin selv om forholdene ikke tillater det. Det er også mulig å bruke hund uten å plage andre markabrukere, det er mulig å sykle sti om sommeren uten å slite nevneverdig på stiene ved å etablere nye gjørmehull etc.
Men skal jeg la være å gjøre noen av delene fordi noen ikke klarer å tenke tilstrekkelig på konsekvensene av egen oppførsel? Hmm?? Ikke for min del...
|
|
|
17/02/2015 21:19
|
perbl
More than words
|
More than words
Men skal jeg la være å gjøre noen av delene fordi noen ikke klarer å tenke tilstrekkelig på konsekvensene av egen oppførsel? Hmm?? Ikke for min del... Slik jeg tolket deg så det ut til at du ville de fleste syklister skulle holde seg unna fordi det er noen som ikke evner å tenke langt nok til å holde seg vekk fra løypene når de er uegna til sykling uten å gjøre skade.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
17/02/2015 21:25
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Neida, jeg har ingen ønsker om et slikt forbud. Men det er uunngåelig at disse syklene setter spor her og der ila vinteren, selv om det hevdes at fabike ikke ødelegger løypa.
|
|
|
[Re: GeirK]
18/02/2015 06:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Problemet er at sykling faktisk ødelegger skiløypene, uansett hvor feite dekk man har. Selv om du ødelegger bare litt, så betyr mer sykling i skiløypene at det snart kommer en annen som ødelegger litt mer, han kan ha smalere dekk eller være feitere sjøl, eller temperaturen kan ha steget litt?
Så dersom jeg utviser varsomhet og ikke lager spor, så er jeg ansvarlig for dem som ikke gjør de rette vurderingene og lager spor? Gjelder dette også om sommeren der for eksempel syklistene som kommer etter meg, drar med seg bakhjulet rundt hver sving og harver opp stien. Er jeg ansvarlig for dette også. Du får lage din egen sykkelsti og stemme på politikere som vil bruke penger på å brøyte stier for deg. Sier hvem? Når kan jeg forvente et svar på disse spørsmålene?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Andrehua]
18/02/2015 08:08
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Det ble dessverre spor etter meg i det øverste løssnø-laget i går :-o (:
|
|
|
18/02/2015 08:18
|
VemundSimensen
Entusiast
|
Entusiast
Det der kan jo ikke plage noen! Nysnø oppe på preppa løyper skader jo ikke noe, og ikke ødelegger du noe heller =)
Klatre, klatre, klatre.... weeeee!
|
|
|
18/02/2015 09:20
|
Rednaskela
Ivrig
|
Ivrig
Det er vel ikke snakk om å ikke etterlate seg synlige merker, men om å ikke sabotere underlaget. Men har på følelsen av at knut77s innlegg hadde glimt i øyet.
De samme synlige merkene er det jeg har inntrykk av at de som urettmessig bærer seg over "slitasje" på sommerstiene henger seg opp i (sier ikke at slitasje ikke forekommer). Er det uvante, synlige merker etter en farkost på stien, defineres som slitasje eller ødeleggelse.
|
|
|
[Re: quattro]
18/02/2015 09:47
|
Ski_og_sykkel
Fersking
|
Fersking
Fantastisk arrogant å kreve suverenitet over dine selvlagde skispor. Det er som oftest massevis av plass, store fine myrer. INgen grunn til å sykle der jeg har gått på ski. Med mindre du er avhengig av et spor da! Og da har du feil utstyr, er for feit, eller det er ikke sykkelføre...
|
|
|
[Re: GeirK]
18/02/2015 09:51
|
Ski_og_sykkel
Fersking
|
Fersking
Så dersom jeg utviser varsomhet og ikke lager spor, så er jeg ansvarlig for dem som ikke gjør de rette vurderingene og lager spor? Gjelder dette også om sommeren der for eksempel syklistene som kommer etter meg, drar med seg bakhjulet rundt hver sving og harver opp stien. Er jeg ansvarlig for dette også.
Det er fint hvis du snur og avslutter turen med en gang du faller gjennom, men de færreste gjør det. Det er selvsagt ikke ditt ansvar, men all sykling i skiløypene er med på å legitimere mer sykling. Og det dere kaller "ikke spor" og viser bilder av, er faktisk spor, selv med feite dekk, som vanligvis har knaster eller pigger.
|
|
|
18/02/2015 10:01
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så dersom jeg utviser varsomhet og ikke lager spor, så er jeg ansvarlig for dem som ikke gjør de rette vurderingene og lager spor? Gjelder dette også om sommeren der for eksempel syklistene som kommer etter meg, drar med seg bakhjulet rundt hver sving og harver opp stien. Er jeg ansvarlig for dette også.
Det er fint hvis du snur og avslutter turen med en gang du faller gjennom, men de færreste gjør det. Det er selvsagt ikke ditt ansvar, men all sykling i skiløypene er med på å legitimere mer sykling. Og det dere kaller "ikke spor" og viser bilder av, er faktisk spor, selv med feite dekk, som vanligvis har knaster eller pigger. Er det slik at du mener at i det man kan se avtrykk av dekk så er skiløypen ødelagt?
|
|
|
[Re: erikskon]
18/02/2015 10:15
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Er det slik at du mener at i det man kan se avtrykk av dekk så er skiløypen ødelagt?
Åpenbart. Mye likt turgåere som mener hjulspor i bløte stier er mye mer skjemmende enn dype fotspor.
|
|
|
18/02/2015 10:53
|
Ski_og_sykkel
Fersking
|
Fersking
Noen av deer lurer dere selv litt, eller går kanskje aldri på ski. Jeg har selvsagt ikke nøyaktige måledata, men omtrent 10 skiløpere og en sykkel ser ut til å gå bra. Hvis det blir like mange sykler som skiløpere så blir det en sykkelsti uten skispor. Da snakker jeg ikke om maskinpreppa spor, men manuelt tråkka spor. Og fotspor er selvsagt værre og også mer vanlig mange steder, så dette er et større problem enn sykling ja.
|
|
|
18/02/2015 12:50
|
nr7wave
Aquafil
|
Aquafil
En nydelig artikkel på førstesiden av Nettavisen: http://www.nettavisen.no/nyheter/--syklister-delegger-skisporene/8544082.htmlIllustrert med et bilde som viser det motsatte av hva de hevder i overskriften og krydret med en nisse på Fatbike uten hjelm. Herlig! Heia Nettavisen, for å holde konfliktnivået nede og for å vise redaksjonell edruelighet
Christian S.
|
|
|
[Re: nr7wave]
18/02/2015 12:58
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Nettavisen er ikke akkurat noen spydspiss innen journalistisk kvalitet, nei. Har lest mye smørje derfra, gitt.
|
|
|
18/02/2015 13:07
|
Ski_og_sykkel
Fersking
|
Fersking
Mange skigåere vil mene det motsatte av dere. For det første så er det tydelig sykkelspor i skøyteområdet, vanskelig å ikke se det. For det andre ser man øverst i bildet at sykkelsporet krysser klassisksporet. 
|
|
|
18/02/2015 13:12
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ta 3 skritt tilbake og se på det bildet igjen. Trekk pusten og lukk øynene og tenk: "Påvirker dette for hvordan skiene mine beveger seg i sporet?" Hvis så, tenk "Taper jeg på det?" Jeg vil tippe at det blir nei på begge.
|
|
|
18/02/2015 13:13
|
Ski_og_sykkel
Fersking
|
Fersking
tror ikke vi blir enige 
|
|
|
18/02/2015 13:14
|
Ski_og_sykkel
Fersking
|
Fersking
MEN, det er jo bare syklistene som har et forum som dette. Tenk hvis de stakkars fot-gåerne hadde et forum!
|
|
|
18/02/2015 13:15
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Tror ingen vil protestere å¨at det var dumt å sykle over det klassiske sporet. Faktisk var det fullstendig idiotisk, provoserende og hensynsløst. Her ser det dessuten ut som det er syklet i ganske nypreparerte løyper som ikke har satt seg noe særlig.
Men:
Er det noe problem ned så grunne spor i skøytesporet?
Forresten så er det nesten så jeg mistenker at detg bildet er arrangert, siden det er et helt ferskt preparert skispor, helt uten spor av et eneste stavtak eller noen skispor i skøytesporet, men tilfeldigvis et ganske markant provoserende sykkelspor. Enten har fotografen vært ekstremt heldig som har kommet rett etter at en syklist som igjen har kommet rett etter løyepmaskinen, uten at en annen levende sjel har vært i nærheten, ellers er det laget for artikkelen.
...Og da er vi tilbake ved den litt suboptimale journalistiske kvaliteten.
|
|
|
18/02/2015 13:16
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
MEN, det er jo bare syklistene som har et forum som dette. Tenk hvis de stakkars fot-gåerne hadde et forum! Mulig Østmarkas Venner har et forum, men jeg tipper at knickers-adelen ikke nedlater seg til nymotens uhumskheter som internett, når skriftruller på papyrus gir en mye mer genuin skriveopplevelse.
|
|
|
18/02/2015 13:23
|
Deckard
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Neppe noe problem på føret som er på bilde, men det kan gi trøbbel om det fryser på. Så kan man jo tenke at 3 - 4 spor av denne typen vil forringe løypa ytterligere.
Det hadde nok ikke plaget meg, men jeg ser at andre kan bli irritert og jeg (edit) ville nok ventet til løypa hadde hardnet.
Bildet sier forøvrig lite om distansen som er tilbakelagt i sporet. Skisporet kan krysse en sti som gjør det nødvendig å følge sporet noen meter, eller syklisten kan ha innsett at dette fungerte dårlig og snudd.
Redigert av Deckard; 18/02/2015 13:25.
|
|
|
|
|