Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 17 av 25 1 2 15 16 17 18 19 24 25

Ikke ønsket i skitraséen

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Kjartandaddy] #1921893 10/02/2015 11:57
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nei, jag tänkte på de som går på ski och på olika sätt fått till så att det har tillrättalagts för ski i marka.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1921897 10/02/2015 12:06
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror, mulig feil og basert på følelser, at dette (les "skifolket") er de samme som er i mot at andre brukere av marka (les alpinister og syklister) får tilrettelagt for sin type bruk av marka. Raseringen av Emarka for å lage enda bredere langrennstraseer vises som stygge sår de 9 mnd i året det ikke er langrennsforhold.

Big wheels keep on turning
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1921920 10/02/2015 12:52
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Det er feil og basert på følelser ja. Jeg definerer meg i høy grad som en del av skifolket, samtidig som jeg er for at både alpinister og syklister får tilrettelagt for sin type bruk av marka.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Ola R.] #1921922 10/02/2015 12:57
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hva om potten som går til langrenn hadde blitt delt på alle brukergrupper slik at alle fikk litt til å tilrettelegge for egen idrett. Hadde det vært en god utvikling eller hadde tilbudet til alle blitt veldig mye dårligere? Tror sambruk er den eneste veiene å gå ift. finansiering.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1921923 10/02/2015 12:57
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Min enfoldige slutning ble trukket på basis av de mange innlegg mot Gråkallen vinterpark i Adresseavisens Ordet fritt siste år. Jeg ser at dette ikke nødvendigvis er et representativt utvalg for "skifolket".

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Kjartandaddy] #1921936 10/02/2015 13:30
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Kjartandaddy
Min enfoldige slutning ble trukket på basis av de mange innlegg mot Gråkallen vinterpark i Adresseavisens Ordet fritt siste år. Jeg ser at dette ikke nødvendigvis er et representativt utvalg for "skifolket".

Det er åpenbart ikke et representativt utvalg. Utvalget er gjort med det som kriterie at man har skrevet et leserinnlegg mot Gråkallen vinterpark. Da er det stor sjanse for at det overveldende flertallet i utvalget er mot Gråkallen vinterpark:)

Like lite representativt utvalg er et innlegg på terrengsykkel.no, hvor en syklist/skiløper bekjenner at han ikke føler seg truffet av "beskyldningene".

Begge deler sier særdeles lite om den noe diffuse gruppen "skifolket" sine holdninger til tilrettelegging av marka for andre brukere.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1921953 10/02/2015 13:59
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Jo, men jeg tror nok at mange av de som er mot GVP, med naturinngrep som hovedgrunn, ikke har motforestillinger mot naturinngrep for langrennstraseer og rulleskiløyper. Av det tolker jeg at disse definerer seg selv som "skifolk". Uten at det dermed sier noe statistisk relevant om denne gruppen.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Kjartandaddy] #1921960 10/02/2015 14:07
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det där tror jag inte. Jag har fått för mig att det är många som är iallafall är imot asfalterade rulleskilöyper. Jag har iallafall sett en del inlägg (husker dock inte var) om folk som är negativa till så gått som allt av utbyggning i marka.

Att flertalet av de som går på ski är för asfaltering av delar i marka tror jag iallafall inte på.

Lite rar diskussion angående sambandet med gråkallen skipark då det till och med på det här forumet med syklister verkar finns rätt få personer som verkar vara väldigt positiva till vinterparken.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: fredriks] #1921965 10/02/2015 14:14
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: fredriks
Det där tror jag inte. Jag har fått för mig att det är många som är iallafall är imot asfalterade rulleskilöyper. Jag har iallafall sett en del inlägg (husker dock inte var) om folk som är negativa till så gått som allt av utbyggning i marka.

Att flertalet av de som går på ski är för asfaltering av delar i marka tror jag iallafall inte på.

Lite rar diskussion angående sambandet med gråkallen skipark då det till och med på det här forumet med syklister verkar finns rätt få personer som verkar vara väldigt positiva till vinterparken.

Det var vel Ulvang som foreslo dette i Nordmarka (asfaltering) for et par år siden, og det forslaget ble ikke spesielt godt mottatt og skrinlagt umiddelbart.

Når det gjelder løypetraseene, så har mange av de vært det veldig lenge. Tror ikke det er behov for flere traseer i Nordmarka hvertfall, og tror nok ikke alle hadde vært like positive til nye traseer.

Redigert av Goldrush; 10/02/2015 14:26.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1921980 10/02/2015 14:29
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Ulvang sitt forslag er interessant med tanke på den interessen som er for rulleski.
Hva om Skiforeningen fikk støtte av folket og selvsagt kommunen til å asfaltere noen traseer i Oslo området for rulleski.
For eksempel disse tilfeldig utvalgte forslagene:
Trulsrunden
E6
Bunghole
Fagervannsåsen
Barlindåsen

På den måten ville det bli færre rulleskiløpere i Maridalen og Sørkedalen, mao bedre forhold for landeveissykling der, og vi ville kanskje helt bli kvitt rulleskiløperne på grusveiene i Nordmarka, mao bedre for grussykling der.
Svært mange som går på rulleski i forhold til stisyklister, og ski er jo tross alt nasjonalidretten vår.

Finnes sikkert tilsvarende egnede rulleski traseer i Trondheimsmarka, etc. også.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1921985 10/02/2015 14:37
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Du fleiper nå???

Etter å ha lest innlegget en gang til, tipper jeg du er ironisk? Hvis det er tilfelle, har jeg ingen anelse om hvor du vil med ironien.

Redigert av Goldrush; 10/02/2015 14:46.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1921996 10/02/2015 15:00
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
interessant förslag. Min erfaring är dock att till och med skifolket och kommunen tänker igjenom sina förslag bättre än det. Det är ju för exempel inte så att dagens rulleskilöyper går långt inne i marka eller har förstört några fina stier. Trots det så tror jag faktiskt att de är kontroversiella också bland folk som går på ski.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1921999 10/02/2015 15:04
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Langrennstraseer (de nye og de som er gjort bredere), har ødelagt en del av min opplevelse av naturen på sti opplevd fra sykkelsetet. Men jeg klarer meg nok.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Kjartandaddy] #1922012 10/02/2015 15:24
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Av nysgjerrighet, gjelder dette bare langrennstraseer eller også andre inngrep i naturen?

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1922030 10/02/2015 16:29
VemundSimensen Offline
Entusiast
Entusiast
Litt offtopic, men hva er greia med å sykle i skitraseen?

- Er du trass for du får sykle der om sommeren?
- Er det for å unnslippe salt og bare veier?
- Er du for lat for å sykle på trange og vanskelige stier med minimal flyt og max slit?
- Er det for å holde o2opptak og kroppen vedlike, kjøre intervaller vekk fra biler?

Hva er greia?

Var selv ute i går, i skogen i turgåernes spor.. Det er moro, men her er ikke det nok snø til å bære meg over marka, så her må man pløye sin egen vei..
Får jeg mer igjen for å sykle imellom trikkeskinnene?

Klatre, klatre, klatre.... weeeee!
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: VemundSimensen] #1922041 10/02/2015 16:53
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: VemundSimensen

Litt offtopic, men hva er greia med å sykle i skitraseen?

Det at mange ønsker å sykle fatbike i skogen om vinteren på de samme sykkelrutene http://www.skiforeningen.no/marka/sykkelruter/index.cgi?q=1&bybike=1&area_id=7 som de sykler på om sommeren er nok av samme grunn som at de fleste skiløpere foretrekker oppkjørte løyper i skogen på blant annet snødekte sykkelruter istedenfor å brøyte spor selv eller å gå på ski langs snødekte, men til dels sterkt trafikkerte og nedsaltede bilveier.
Her i Oslo ser vi også det samme syndromet om sommeren. Stadig flere skiløpere går på rulleski på de samme sykkelrutene i marka som de går på snøski om om vinteren. Skal jeg tippe så er det nok for å slippe å gå langs sterkt trafikkerte veier, og for å slippe å gå langs stier der selv de nye fatrulleskiene sliter. Derfor velger de naturlig nok sykkelrutene.
Vi syklister ønsker dem selvsagt hjertelig velkommen ICON_SMILE

Redigert av Espen W; 10/02/2015 19:54.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: VemundSimensen] #1922066 10/02/2015 18:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

- Er du trass for du får sykle der om sommeren?

Man kan ikke være trass, men man kan være trassig - eventuelt gjøre noe på trass. ingen av delene er tilfelle.

- Er det for å unnslippe salt og bare veier?

Ja. Landeveissykling om vinteren er ubehagelig og tildels utrygt.

- Er du for lat for å sykle på trange og vanskelige stier med minimal flyt og max slit?

Nei, men ofte må langrennspor inngå i en stirunde fordi stiene går mellom skiløypene.

- Er det for å holde o2opptak og kroppen vedlike, kjøre intervaller vekk fra biler?

Ja til det første spørsmålet. Nei til det andre.

Får jeg mer igjen for å sykle imellom trikkeskinnene?

Det kan ikke jeg svare på siden jeg ikke er deg.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1922089 10/02/2015 19:07
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Espen W

Det at mange ønsker å sykle fatbike i skogen om vinteren på de samme sykkelrutene ( http://www.skiforeningen.no/marka/showbikeroute.cgi?q=1&bybike=1&sort=byarea) som de sykler på om sommeren er nok av samme grunn som at de fleste skiløpere foretrekker oppkjørte løyper i skogen på blant annet snødekte sykkelruter istedenfor å brøyte spor selv eller å gå på ski langs snødekte, men til dels sterkt trafikkerte og nedsaltede bilveier.

Jag hade fått för mig att flertalet av fatbike syklisterna mest syklade sti på sommaren men enligt det du skriver så gissar jag att de flesta syklar mest grus och asfalt.

Kör de föresten opp skilöyper på offentliga veier i oslo med tanke på hur många sådana det fanns med på den listan?

Men vi kom väl fram till att detta bara handlade om Oslo. I trondheim finns det iallafall en masse turveier och stier utan skilöyper på vintern så om det du kommer med är orsaken till att folk syklar i skilöyperna så gäller det iallafall inte här.

Det är ju också så att en hel del av skilöyperna går på ställen där det inte är spesiellt bra sykling på sommaren om man ens kommer fram.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: fredriks] #1922092 10/02/2015 19:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det är ju också så att en hel del av skilöyperna går på ställen där det inte är spesiellt bra sykling på sommaren om man ens kommer fram.

Det siste du sier endrer seg en del med fatbike.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GeirK] #1922094 10/02/2015 19:21
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Säkert men jag är också rimeligt sikker på att du har riktigt stora problem att komma fram med fatbike på en hel del av myrarna. Du kan ju pröva för exempel myren mellan stien opp mot rönningen och smistad på sommaren.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1922101 10/02/2015 19:41
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Et rent anekdotisk innlegg fra meg; fikk en god runde på langrenn fra Ellingsrudåsen nå i kveld - og da jeg kom til Petersbråtan, så slo det meg at selv om det åpenbart hadde vært noen på fatbike der og krysset sporene flere ganger, var ikke "skadene" noe i NÆRHETEN av hva man ser av de som skøyter oppå klassisksporene, går fiskebein pga bakglatte ski i hver eneste kneik, går i løypa på beina, har hund med på tur, bare er dårlige på ski etc. Grovt oppsummert slik det blir når vi deler Marka med alle. Forferdelige greier....

For meg fremstår dette som nok en problemstilling der forutinntatte egoister vil ha ting for seg selv, og som vanlig er "syklister i kondomdress" et lett mål som alle kan legge for hat.

Løypene preppes i mange tilfeller på daglig basis, så om man vil ha strøkne spor fri for folk kan man jo stikke ut kl 0600...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: fredriks] #1922102 10/02/2015 19:43
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever

Det at mange ønsker å sykle fatbike i skogen om vinteren på de samme sykkelrutene ( http://www.skiforeningen.no/marka/showbikeroute.cgi?q=1&bybike=1&sort=byarea) som de sykler på om sommeren er nok av samme grunn som at de fleste skiløpere foretrekker oppkjørte løyper i skogen på blant annet snødekte sykkelruter istedenfor å brøyte spor selv eller å gå på ski langs snødekte, men til dels sterkt trafikkerte og nedsaltede bilveier.

Jag hade fått för mig att flertalet av fatbike syklisterna mest syklade sti på sommaren men enligt det du skriver så gissar jag att de flesta syklar mest grus och asfalt.

Kör de föresten opp skilöyper på offentliga veier i oslo med tanke på hur många sådana det fanns med på den listan?

.

Kan ikke snakke for andre fatbikere, men selv kjører jeg svært sjelden sti i Nordmarka da det som var stor stas på slutten av 80 tallet ble et gigantisk og gjørmete antiklimaks etter mange sesonger på tørre stier i USA. Kjører derimot mye sti (steinrøys) i Hemsedal.

Derimot så synes jeg det er fint å gå litt på ski om sommeren, f.eks med Start skøyteski, da de ruller veldig lett.
Jeg leser i tråden at mange sommersyklister ikke har noen problemer med at skiløperne får enerett på sykkelrutene i marka om vinteren. Den tanken er så uselvisk og sympatisk overfor skiløperne at jeg gjerne vil bidra med det samme om sommeren, nemlig at skiløperne får legge til rette for sommerskiløping på en del utvalgte stier i Oslo området Da jeg nå gjerne vil gå på ski på brede og flotte skitraseer asfaltert på en del av de nåværende stiene som jeg nevnte over så har jeg funnet ut at vi egentlig er helt enige, men der noen vil gi skiløperne enerett om vinteren, så vil jeg (og sikkert mange andre) gjøre det om sommeren istedet, da disse traseene er uinteressante for meg da, slik sykkelrutene i marka er uinteressante for mange om vinteren.

Et annet pluss er at disse stiene vil bli mye mer lettsyklet med asfaltdekke, til glede for de fleste, inkludert rullestolbrukere, og kanskje spesielt for gutta på sånne racersykler med skikkelig smale dekk. Hvis ikke skiløperne henstiller om at syklister skal holde seg helt vekk fra sine tidligere traseer, da, men kanskje vi kan forhandle vintertilgang, som en slags hestehandel.

Det nevnes tidligere i tråden at Nordmarksveien fra Hammeren skal være fin for sykling, så da bør jo den være et godt alternativ i tilfelle Vegard Ulvang & co, får gjennomslag for tilrettelegging for rulleski på en god del av de stedene som stisyklistene nå bruker.

Ang offentlige veier:
Kjenner ikke til eierstrukturen overalt i marka, men Løvenskiold eier mye, men det er nok lenger nord. Vil tro at mye lenger sør i marka er kommunens grunn.
Så ja, det kjøres nok opp mye spor på offentlige sykkelruter:
Her lister Skiforeningen opp Sykkelrutene i Nordmarka Syd:
http://www.skiforeningen.no/marka/sykkelruter/index.cgi?q=1&bybike=1&area_id=7

Trondheim høres forøvrig knall ut, Fredrik.

Redigert av Espen W; 10/02/2015 20:46.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1922109 10/02/2015 20:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jeg leser i tråden at mange sommersyklister ikke har noen problemer med at skiløperne får enerett på sykkelrutene i marka om vinteren.

Och jag läser om sommarsyklister (också från Oslo) som verkar tycka att det fremdeles finns en massa sommar sykkelruter som inte prepareras för ski på vintern. Jag tror desverre inte helt på din version av hur det är i oslo marka.

Quote:

Ang offentlige veier:
Kjenner ikke til eierstrukturen overalt i marka,

Jag trodde att offentlig vei var samma sak som vei öppen för allmän färdsel. Den första sykkelveien i din link är visar ju för exempel en fylkesvei. Jag betvivlar att den prepares för ski på vintern...

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: fredriks] #1922127 10/02/2015 20:25
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever

Jeg leser i tråden at mange sommersyklister ikke har noen problemer med at skiløperne får enerett på sykkelrutene i marka om vinteren.

Och jag läser om sommarsyklister (också från Oslo) som verkar tycka att det fremdeles finns en massa sommar sykkelruter som inte prepareras för ski på vintern. Jag tror desverre inte helt på din version av hur det är i oslo marka.

Quote:

Ang offentlige veier:
Kjenner ikke til eierstrukturen overalt i marka,

Jag trodde att offentlig vei var samma sak som vei öppen för allmän färdsel. Den första sykkelveien i din link är visar ju för exempel en fylkesvei. Jag betvivlar att den prepares för ski på vintern...

Fredrik, du er herved høytidelig invitert til Oslo for følgende:
1)Inspeksjon av preppestatus på sykkelrutene ut fra Kjelsås, Brekke, Sognsvann og Frognerseteren.
2) Hard og ikke minst edel kappestrid for å avgjøre om fatbike er raskere enn langrennski

Sommer sykkelrute som ikke prepareres om vinteren: Nordmarksveien (med avstikkere) og veien opp Skådalen til Tryvannstua
For å komme på Nordmarksveien må man sykle flere kilometer langs en nedsaltet og høytrafikkert (skiløpere) bilvei. (minst 3. gang jeg nevner dette i denne tråden, begynner å minne om Groundhog Day, dette, men det er kanskje hensikten.)
Denne er stort sett hålkete og de fastboende kjører relativt grisete der på vinteren.
Som jeg nevnte: siden denne veien tydeligvis er stas for en del sommersyklister som har fremhevet den, så vil jo den være ypperlig å bruke hvis Ulvang sin plan om asfalterte rullskiløyper på nåværende stisykkeltraseer skulle gå gjennom. Godtar man ikke denne som trase etter å ha bedt andre om å nøye seg med den, så møter man jo bare seg selv i døra og må droppe den argumentasjonen. Blir blåstisykling forbudt i Oslo, så får man jo enda bedre muligheter til å benytte Nordmarksveien. En annen sak er at en såpass respektert interesseorganisasjon som Østmarkas Venner og andre fotturorganisasjoner pent henstiller syklistene om å ikke sykle der. I god ånd fra vinteren er det vel derfor naturlig at en del stisyklister hører på den henstillingen og dropper blåstisykling der, slik det forventes at fatbikere skal rette seg etter Skiforeningens henstilling om å ikke sykle på mange av de populære sykkelrutene hvis det er hvitt på bakken.
For å ikke tenke på alle de bilistene som har betalt veiavgift og derfor høflig henstiller om at landeveissyklistene holder seg borte fra bilveiene. Denne henstillingen kommer jo ofte godt fram i kommentarfelt etter nettartikler om sykkel i trafikken.
Leve som man lærer, ikke bare når konsekvensene ikke rammer en selv.

NB: svært mange av sykkelrutene i Skiforeningens link over brukes som løype i vintersesongen. Jeg skal la være å uttale meg om spesifikke løyper i Trondheim, og du må nok lese deg opp på geografien i Oslo for å uttale deg om forholdene her.

Redigert av Espen W; 10/02/2015 20:55.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1922135 10/02/2015 20:34
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Den kappestriden vil jeg være vitne til ICON_WINK

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: rørleggern] #1922150 10/02/2015 20:58
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: rørleggern
Den kappestriden vil jeg være vitne til ICON_WINK

Vi booker en dato en gang etter første snøfall til høsten, da den nye 7.8kg fatbiken min er kjøreklar.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1922154 10/02/2015 21:11
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

En annen sak er at en såpass respektert interesseorganisasjon som Østmarkas Venner og andre fotturorganisasjoner pent henstiller syklistene om å ikke sykle der. I god ånd fra vinteren er det vel derfor naturlig at en del stisyklister hører på den henstillingen og dropper blåstisykling der, slik det forventes at fatbikere skal rette seg etter Skiforeningens henstilling om å ikke sykle på mange av de populære sykkelrutene hvis det er hvitt på bakken.
For å ikke tenke på alle de bilistene som har betalt veiavgift og derfor høflig henstiller om at landeveissyklistene holder seg borte fra bilveiene. Denne henstillingen kommer jo ofte godt fram i kommentarfelt etter nettartikler om sykkel i trafikken.
Leve som man lærer, ikke bare når konsekvensene ikke rammer en selv.

Du bidrar ikke akkurat til å begrense Groundhog day faktoren selv da...

Noch ein mal:
Det er ikke Østmarkas Venner som sørger for at blåstiene er fremkommelig for syklister om sommeren og det er ikke bilistene som sørger for at veiene er åpne og tilgjengelige på to hjul.
Skal du prøve deg på latterliggjøring med sarkastiske analogier er det et minimumskrav at de henger på greip :-)

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1922161 10/02/2015 21:23
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Såvidt jeg kan se så bidrar Østmarkas venner svært positivt også for syklistene, ved å begrense kraftgater, de har hindret ny skytebane, de har stoppet planer om boligbygging, osv.
Som en takk for dette kunne det kanskje være på sin plass å lytte til deres argumenter og henstillinger, og kun holde seg på de mange fin-fine sykkeltraseene i området.
Ser at det koster kun 150kr for et medlemsskap, så de driver tydeligvis en effektiv organisasjon.
Det finnes kanskje en Nordmarkas Venner også.

Bilistene betaler bompenger og årsavgift (på langt nær alle syklister som har bil og betaler årsavgift). I tillegg betaler (ihvertfall en del av dem) skatt, som også går til utbygging av veiene. Navnet bilvei gjør det vel også rimelig klart hva slags trafikk de er bygget for.
Mener å huske fra tidligere argumentasjon fra sommersyklistene at det mest populære navnet på traseen i stor grad skal bestemme hva slags bevegelsesform som utøves.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1922163 10/02/2015 21:24
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Etter min mening bærer denne dikusjonen preg av at folk tror at fatbiken ødelegger skiløypene, og media bruker det til det fulle for å skaffe seg noen lettjente reklamekroner. Om man tar seg en tur ut i marka på fatbiken så skjønner man fort at det faktisk ikke er noen konflikt, i Oslomarka hvertfall.

Jeg har så langt ikke møtt ett eneste menneske som har sagt noe negativt til meg når jeg har syklet i løypa. Jeg får flere brede glis og hyggelige kommentarer per tur på fatbiken enn jeg har fått gjennom hele min skikarriere. Folk stopper meg for å slå av en prat, og de roper kommentaerr som «Det der så skikkelig morsomt ut». På søndag øverhørte jeg på en skiløper på en markastue som var tydelig skuffet over å ikke ha sett en eneste fatbike så langt på turen.

Jeg gikk ski i samme løype på søndag som jeg syklet på lørdag. Ikke ett eneste spor etter sykkel, men en hel haug med spor etter skiløpere.

De som skaper farlige situasjoner i skiløypene er jo uten tvil skiløpere og hundeeiere. Nedoverbakker på ski i fullpakka Oslomark er jo komplett galskap, med hunder som løper fritt frem og tilbake over sporet og barn som har gått på tryne midt i bakken, mens det kommer 4-5 personer plogende uten sjangse til å stoppe. Hver skitur jeg er på i marka ser jeg flere såkalte "konflikter" skifolk imellom, enn jeg ser mellom gående å syklister gjennom en en hel sykkelsesong.
Skiløperne går også ski på grusveneiene i marka, men det ville vært absurd å be de komme seg bort fordi grusveiene "er mine". For ikke snakke om alle de ubehagelige vaskebrettene løypemaskinene lager når de transportkjører på grusveiene mellom skiløypene.

Hovedgrunnen min til å bruke skiløypene er for å komme meg fra sti til sti, for å kunne oppleve noe av det morsomste jeg har gjort i mitt liv. Sykle nedover-singletrack på fatbike, blant annet ned Vettakollen. Slenge bakenden fra side til side nedover, ha litt for stor fart, tryne ut i løssnøen uten å knekke ett eneste ribben ICON_LAUGH

Til helgen skal jeg ut å sykle i en skiløype som egentlig egner seg best som fatbikeløype, noe som kanskje er grunnen til at nesten ingen på ski bruker den. De fleste går jo i kø i samme løype mellom Frognerseteren, Sognsvann og Kikut.
Jeg vil ikke anbefale å sykle de mest populære skiløypene i Oslorushet på lørdag og søndag, ettersom det fort blir fryktelig kjedelig å måtte ta så mye hensyn. For som syklister må vi ta ekstremt mye hensyn for at vi ikke skal bli "stengt ute".

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1922165 10/02/2015 21:30
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Såvidt jeg kan se så bidrar Østmarkas venner svært positivt også for syklistene, ved å begrense kraftgater, de har hindret ny skytebane, de har stoppet planer om boligbygging, osv.
Som en takk for dette kunne det kanskje være på sin plass å lytte til deres argumenter og henstillinger, og kun holde seg på de mange fin-fine sykkeltraseene i området.
Ser at det koster kun 150kr for et medlemsskap, så de driver tydeligvis en effektiv organisasjon.
Det finnes kanskje en Nordmarkas Venner også.

Bilistene betaler bompenger og årsavgift (på langt nær alle syklister som har bil og betaler årsavgift). I tillegg betaler (ihvertfall en del av dem) skatt, som også går til utbygging av veiene. Navnet bilvei gjør det vel også rimelig klart hva slags trafikk de er bygget for.
Mener å huske fra tidligere argumentasjon fra sommersyklistene at det mest populære navnet på traseen i stor grad skal bestemme hva slags bevegelsesform som utøves.

Analogien holder ikke; stiene hadde vært fremkommelige uten ØV og veiene hadde vært fremkommelige uten bilistene.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Side 17 av 25 1 2 15 16 17 18 19 24 25

Moderator  support