Hva slags intervaller?
|
Hva slags intervaller?
21/01/2015 14:01
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg er en 95kg++ tung mann, i dårligere form enn de fleste her på forumet. Løper 10km på ca. én time, sykler Trulsrunden på ca. 40 min.
Årets mål er å gjennomføre Holmenkollmarsjen, Birkebeinerrennet, Birkenløpet og Birkenrittet, Terrengsykkelrittet og Sentrumsløpet. Jeg har ingen spesielle tidsambisjoner og det har blitt lite langrennsspesifikk trening.
På dagtid har jeg pappaperm og passer unge. Har Nordic Cab sykkel+joggevogn, ikke vinterutstyr og tror ikke det blir til at jeg kjøper det i år.
På kvelden er det mulig å trene både på treningsstudio, på sykkel, ski og løpe. Hva slags intervaller ville anbefale meg å trene? 1-2 ganger i uka. I tillegg til intervallene blir det et 1-2 vanlige joggeturer i rolig tempo, 5-10 km og en sykkeltur eller skitur.
|
|
|
Re: Hva slags intervaller?
[Re: larsdx]
21/01/2015 14:17
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
De som sykler fortest (av vanlige dødelige mosjonister) her på forumet ser ut til å være enige om at det viktigste er at man blir sliten på hardøktene, og deretter tar seg tid til å hvile igjen. Om man kjører 4x4, 3x8, eller en annen vilkårlig tallkombinasjon er kanskje underordnet.
Antakeligvis trår du ikke helt feil om du kjører som følger:
1 hardøkt med kortintervaller/mellomlange intervaller: Type 4x4, 4x8, 5x5 etc. Kjør så hardt at du akkurat klarer å gjennomføre alle dragene på tenkt intensitet/fart.
1 hardøkt med lange drag. Type 3x15, 2x20, 1x45 etc. Da må du litt ned i intensitet. Kjør så hardt at du må jobbe skikkelig for å gjennomfør, men likevel klarer å holde intensiteten oppe gjennom hele økta.
Videre ser det ut til å være viktig å holde pausene relativt korte, og å holde en viss intensitet også i pausene (omtrent 1-3 min på korte/mellomlange intervaller, kanskje litt lenger på lange intervaller).
Redigert av EHAa; 21/01/2015 14:17.
|
|
|
21/01/2015 20:21
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg tror jeg har grei kontroll på intensitet. Spørsmålet er om jeg skal løpe/gå langrenn/sykle/romaskin eller noe annet? Husker jeg slet med å få opp intensitet på korte intervaller på ski i fjor.
|
|
|
21/01/2015 22:08
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Jeg tror jeg har grei kontroll på intensitet. Spørsmålet er om jeg skal løpe/gå langrenn/sykle/romaskin eller noe annet? Husker jeg slet med å få opp intensitet på korte intervaller på ski i fjor. Ikke klarer å få opp intensiteten på ski, da må du slutte å kjøre bare utforbakker. Jeg går rett i rød sone med en gang jeg har litt fart i motbakker. På ski bruker du hele kroppen og derfor bør det være greit å få opp intensiteten.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: hrukin]
21/01/2015 23:16
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Jeg mener at Sone 1 i langrenn er forbeholdt landslaget. Ikke f... om jeg klarer å holde meg i sone 1 på en eneste tur. Umulig. 
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
22/01/2015 05:00
|
Henden
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg mener at Sone 1 i langrenn er forbeholdt landslaget. Ikke f... om jeg klarer å holde meg i sone 1 på en eneste tur. Umulig. . +1 haha. Kjenner meg igjen!
|
|
|
22/01/2015 07:02
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
 helt enig. Prøvde meg på en roligtur igår men det var opp i sone 4 så raskt det gikk oppover og man skulle prøve å ha god teknikk.
|
|
|
22/01/2015 08:26
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Umulig er det ikke, det spørs litt hvor god teknisk du er. Når jeg tok opp utholdenhetstrening etter 7-8 år uten klarte jeg ikke gå under mid sone 2, det meste ble sone 3. Men nå kan jeg fint gå en langtur i sone 1. Holdt rimelig ok tempo sist jeg gikk, hadde 3.39 pr km med elendige ski i -17, snittpuls på 75%. La meg bevisst i lav sone 2. Pigging/staking gir ikke like høy puls som klassisk, skøyting er vel mest krevende  jeg går bare sistnevnte og pigging pga en rygg som ikke er glad i diagonal.
Redigert av Hoaas; 22/01/2015 08:29.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
22/01/2015 08:26
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Landslaget? Pøsj. Jeg er ingen stor langrennsløper, men klarer å gå timevis i sone 1 hvis jeg vil 
|
|
|
22/01/2015 09:03
|
olechr
More than words
|
More than words
Liker du å gå på ski så gå på ski 2 ganger i uken. Hva slags intervaller? Gå på oppover, stak bortover og hvil nedover. Da får du trent kondisen, styrken og du får litt lengde.
Jeg er sikker på at går man langrenn på de harde dagene så blir man i vesentlig bedre form enn å sykle på feks rulle. Det var teorien min i fjor og det er teorien min i år. 1,5 mnd med jevnt ski og løp på meg nå og nå begynnner jeg å bli i ganske så bra form igjen.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
22/01/2015 09:11
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Liker du å gå på ski så gå på ski 2 ganger i uken. Hva slags intervaller? Gå på oppover, stak bortover og hvil nedover. Da får du trent kondisen, styrken og du får litt lengde.
Jeg er sikker på at går man langrenn på de harde dagene så blir man i vesentlig bedre form enn å sykle på feks rulle. Det var teorien min i fjor og det er teorien min i år. 1,5 mnd med jevnt ski og løp på meg nå og nå begynnner jeg å bli i ganske så bra form igjen. Jeg gjør det litt motsatt, jeg har i hovedsak hardøktene på rulla, mens jeg tar langturene på ski, også blir det noen skirenn utover vinteren. Å sykle mer enn halvannen time på rulla er jo en prøvelse i seg selv 
|
|
|
22/01/2015 09:19
|
KristianJ
Entusiast
|
Entusiast
Ja, man havner fort i sone 2 på ski om det er en ordentlig langrennsløype med greit med bakker og man ikke "labber" på skiene. Men det er kanskje ikke så ille om man føler at det går lett?
|
|
|
22/01/2015 09:25
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Med Holmenkollmarsjen og ski-Birken rett rundt hjørnet hadde jeg forsøkt å få så mye tid på ski som mulig. Naturlig intervall i en kupert lysløype er tidseffektivt og du får masse igjen for det på formen.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Hoaas]
22/01/2015 09:30
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
. Pigging/staking gir ikke like høy puls som klassisk, skøyting er vel mest krevende  jeg går bare sistnevnte og pigging pga en rygg som ikke er glad i diagonal. Jeg har gått noen renn på blanke ski og ligger stort sett 1-2% høyere i puls på disse enn på renn jeg har gått med smurning eller skøytet!
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
[Re: JayTe]
22/01/2015 09:37
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
. Pigging/staking gir ikke like høy puls som klassisk, skøyting er vel mest krevende  jeg går bare sistnevnte og pigging pga en rygg som ikke er glad i diagonal. Jeg har gått noen renn på blanke ski og ligger stort sett 1-2% høyere i puls på disse enn på renn jeg har gått med smurning eller skøytet! Mulig det varierer litt fra person til person da, eller at jeg ikke aktiverer beinmusklulaturen i like stor grad på min staking. Men tror kanskje det ligger i intensitetsforskjellen på rolig trening og konkurranse, jeg har ingen problemer med å komme meg skyhøyt i puls ved staking, men på langturer med opplevd lik intensitet ligger jeg ofte 2-5% lavere i puls på staking enn skøyting.
|
|
|
[Re: sveinaa]
22/01/2015 09:44
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Problemet med langrennintervaller og intensitet er vel teknikken. Jeg har mye å hente og derfor går det vel litt tregere. Om jeg løper liknende motbakker er pulsen oppe og koker med en gang. Med Holmenkollmarsjen og ski-Birken rett rundt hjørnet hadde jeg forsøkt å få så mye tid på ski som mulig. Naturlig intervall i en kupert lysløype er tidseffektivt og du får masse igjen for det på formen. Grunnlaget er ekstremt tynt, så på Holmenkollmarsjen blir målet bare å gjennomføre uten å klokke inn på sperretid. Klarer jeg det er jeg svært fornøyd. Frem til Birken skal jeg få trent litt mer langrenn. Men med barn og ikke bil er jeg nesten avhengig av at det er nok snø til å gå i lysløypa der vi bor.. Akkurat nå er det jo ikke noe problem.
|
|
|
22/01/2015 10:33
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Mulig det varierer litt fra person til person da, eller at jeg ikke aktiverer beinmusklulaturen i like stor grad på min staking. Men tror kanskje det ligger i intensitetsforskjellen på rolig trening og konkurranse, jeg har ingen problemer med å komme meg skyhøyt i puls ved staking, men på langturer med opplevd lik intensitet ligger jeg ofte 2-5% lavere i puls på staking enn skøyting.
Er håpløst å generalisere ut fra seg selv. Jeg ligger ofte 4-5% lavere på langtur skøyting enn langtur staking. Dvs jeg har nå sluttet med langturer i staking fordi jeg merker teknikken blir feil og siden practice makes permanent blir det staketurer i sone 2 og 3.
|
|
|
[Re: rasmusic]
22/01/2015 10:39
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Det har vært mange slike debatter her om hva slags intervaller/trening som er best. Sjelden diskuteres det hvilke konsekvenser ulikheter i fysikk bør få. Det er mange grunner til at de som sykler fortest på forumet her gjør det. De trener bra og/eller mye, har gunstig fysikk osv. Men det som passer midt i blinken for en av dem er ikke nødvendigvis Gralen for en annen . Leste en artikkel hvor mellomdistanseløper Marius Bakken tar til orde for at folk med mest raske muskelfibre bør prioritere korte intervaller med korte pauser, typ 45/15 eller 30/15-sekunders. Dette gir veldig mening for min del. Har ikke prøvd så mye av det selv, men kjenner igjen dette med at lengre intervaller «brenner ut» muskulaturen. De få slintrene jeg måtte ha av treige muskelfibre får en ensom jobb på lange drag :-P. De få gangene jeg har prøvd 45/15 på sykkel har jeg ikke opplevd at det er noe problem å få tid i høy intensitet så lenge seriene er lange nok. Tenkte å prioritere denne intervallformen fremover, også på ski, for å se om det kan gi et løft. Når det gjelder styrketrening har jeg en helt ukvalifisert teori om at folk som har mest treige fibre, mager kropp og anlegg for kondis bare kan beine på å leke husky. De kommer fort i mål uansett. Folk med mest kjappe fibre bør kanskje trene mer tungt/få reps. Så vidt jeg forstår skal dette gi en effekt når det kommer til musklene evne til å yte etter lang belastningstid med høy intensitet. Når man først har litt å dra på må det være en fordel at mest mulig av det man drar på spiller på lag og ikke blir dødvekt. Dessuten bør en jo tenke gjennom hva det er verdt å dyrke av de egenskapene en faktisk har fått. Kanskje er det litt meningsløst å bekjempe naturlige talenter for å bli en litt mindre middelmådig syklist/skiløper/løper? En annen ting som jeg ikke har sett noen eksperter uttale seg om, er om hvilke konsekvenser ulike egenskaper knyttet til hjertet skal få. Noen bruker lang tid på å komme opp i puls, andre har rask pulsrespons. Skal man tenke ulikt om draglengde/intensitet da? Det skulle vært interessant å høre noen smartinger si noe om det. Artikkelen med Marius Bakken: http://bit.ly/1yvg136
|
|
|
22/01/2015 10:41
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
. Pigging/staking gir ikke like høy puls som klassisk, skøyting er vel mest krevende  jeg går bare sistnevnte og pigging pga en rygg som ikke er glad i diagonal. Jeg har gått noen renn på blanke ski og ligger stort sett 1-2% høyere i puls på disse enn på renn jeg har gått med smurning eller skøytet! Rå i overkroppen du da? Trener du mye styrke? Mvh
|
|
|
[Re: BjKj]
22/01/2015 10:45
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Før jeg fikk meg trener på november hadde jeg ikke trent styrke på 15 år, men jeg har staket mye, langt og bratt ja.
|
|
|
22/01/2015 10:55
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mulig det varierer litt fra person til person da, eller at jeg ikke aktiverer beinmusklulaturen i like stor grad på min staking. Men tror kanskje det ligger i intensitetsforskjellen på rolig trening og konkurranse, jeg har ingen problemer med å komme meg skyhøyt i puls ved staking, men på langturer med opplevd lik intensitet ligger jeg ofte 2-5% lavere i puls på staking enn skøyting.
Er håpløst å generalisere ut fra seg selv. Jeg ligger ofte 4-5% lavere på langtur skøyting enn langtur staking. Dvs jeg har nå sluttet med langturer i staking fordi jeg merker teknikken blir feil og siden practice makes permanent blir det staketurer i sone 2 og 3. Mulig, men for mange vil jeg tro det er enklere å holde lav intensitet på klassisk kontra skøyting.
|
|
|
[Re: BjKj]
22/01/2015 11:11
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det har vært mange slike debatter her om hva slags intervaller/trening som er best. Sjelden diskuteres det hvilke konsekvenser ulikheter i fysikk bør få. Det er mange grunner til at de som sykler fortest på forumet her gjør det. De trener bra og/eller mye, har gunstig fysikk osv. Men det som passer midt i blinken for en av dem er ikke nødvendigvis Gralen for en annen . Leste en artikkel hvor mellomdistanseløper Marius Bakken tar til orde for at folk med mest raske muskelfibre bør prioritere korte intervaller med korte pauser, typ 45/15 eller 30/15-sekunders. Dette gir veldig mening for min del. Har ikke prøvd så mye av det selv, men kjenner igjen dette med at lengre intervaller «brenner ut» muskulaturen. De få slintrene jeg måtte ha av treige muskelfibre får en ensom jobb på lange drag :-P. De få gangene jeg har prøvd 45/15 på sykkel har jeg ikke opplevd at det er noe problem å få tid i høy intensitet så lenge seriene er lange nok. Tenkte å prioritere denne intervallformen fremover, også på ski, for å se om det kan gi et løft. Når det gjelder styrketrening har jeg en helt ukvalifisert teori om at folk som har mest treige fibre, mager kropp og anlegg for kondis bare kan beine på å leke husky. De kommer fort i mål uansett. Folk med mest kjappe fibre bør kanskje trene mer tungt/få reps. Så vidt jeg forstår skal dette gi en effekt når det kommer til musklene evne til å yte etter lang belastningstid med høy intensitet. Når man først har litt å dra på må det være en fordel at mest mulig av det man drar på spiller på lag og ikke blir dødvekt. Dessuten bør en jo tenke gjennom hva det er verdt å dyrke av de egenskapene en faktisk har fått. Kanskje er det litt meningsløst å bekjempe naturlige talenter for å bli en litt mindre middelmådig syklist/skiløper/løper? En annen ting som jeg ikke har sett noen eksperter uttale seg om, er om hvilke konsekvenser ulike egenskaper knyttet til hjertet skal få. Noen bruker lang tid på å komme opp i puls, andre har rask pulsrespons. Skal man tenke ulikt om draglengde/intensitet da? Det skulle vært interessant å høre noen smartinger si noe om det. Artikkelen med Marius Bakken: http://bit.ly/1yvg136 Mener du her muskelfiber type 1 samt type 2a og b?
|
|
|
[Re: sveinaa]
22/01/2015 11:25
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Ja, eller type IIA og IIX? men x er kanskje det samme som B
Mvh
|
|
|
22/01/2015 13:05
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Er håpløst å generalisere ut fra seg selv. Jeg ligger ofte 4-5% lavere på langtur skøyting enn langtur staking. Dvs jeg har nå sluttet med langturer i staking fordi jeg merker teknikken blir feil og siden practice makes permanent blir det staketurer i sone 2 og 3. Mulig, men for mange vil jeg tro det er enklere å holde lav intensitet på klassisk kontra skøyting. Jeg synes det er lettere å gå med lav intensitet på skøyting enn klassisk. Bakker hvor du må klemme til litt for å komme opp på klassisk kan jeg i større grad gli opp med lavere intensitet. En kan jo alltids labbe i fiskebein, men det blir fort kjedelig.
|
|
|
[Re: Boas]
22/01/2015 13:11
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Litt OT, men læll: På en sykkeløkt i Strava får jeg opp %-vis fordeling av pulsen i de forskjellige sonene. Hvorfor får man ikke dette når man logger en økt som "Nordic Ski"?
|
|
|
22/01/2015 13:22
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vad man kan gå lättast i på lav intensitet beror mycket på det psykologiska och en del på kuperingen.
De ända tillfällena där jag inte tror att det nestan bara är psykologiskt är vid stakning i branta backar eller när alternativet till diagonal är att gå fiskebein och man inte vill göra det.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
22/01/2015 13:31
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
För att strava på många sett bara handlar om sykkel och löpning. Många funktioner finns inte för andra aktiviteter.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
26/01/2015 10:59
|
dOLe!
Entusiast
|
Entusiast
Litt OT, men læll: På en sykkeløkt i Strava får jeg opp %-vis fordeling av pulsen i de forskjellige sonene. Hvorfor får man ikke dette når man logger en økt som "Nordic Ski"? Jeg får opp % per sone i appen, men ikke på web.
|
|
|
26/01/2015 11:54
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Tilbake til trådstater (meg) sitt opprinnelige spørsmål: Jeg er usikker på hvor mye jeg skal trene intervaller på langrenn. Jeg går skikkelig treigt på ski, det har sikkert med form å gjøre, men også teknikk. De fleste går vel raskere på ski enn de jogger, for meg virker det omvendt. Vinteren må vel brukes på å gjøre noe med dette, men jeg ser at påmeldingen til Holmenkollmarsjen 54km var litt optimistisk.
Spørsmålet er vel om jeg ikke vil få mer effektive intervalløkter om jeg løper eller sykler?
|
|
|
26/01/2015 12:04
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Tilbake til trådstater (meg) sitt opprinnelige spørsmål: Jeg er usikker på hvor mye jeg skal trene intervaller på langrenn. Jeg går skikkelig treigt på ski, det har sikkert med form å gjøre, men også teknikk. De fleste går vel raskere på ski enn de jogger, for meg virker det omvendt. Vinteren må vel brukes på å gjøre noe med dette, men jeg ser at påmeldingen til Holmenkollmarsjen 54km var litt optimistisk.
Spørsmålet er vel om jeg ikke vil få mer effektive intervalløkter om jeg løper eller sykler? Har du forsøkt å gå diagonalgang på flata uten staver? Dette er egentlig teknikktrening men om du får opp pulsen så kan det være en fin måte å få intervall og teknikk samtidig. Bare husk at du ikke må "jage" for mye sånn at teknikken blir for dårlig. Evt. kan du gå 3x5 min uten staver rolig og kjøre noen hufse drag i motbakke etterpå feks 4x3 min bånn gass (Trenger da bare en sekk du kan ha joggeskoene i.).
|
|
|
|
|