Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil)

Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) #1913996 20/01/2015 19:59
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Ny bil skal kjøpes. Nyere bruktbiler til pluss minus 300.000,- er i kikkerten. Fristes av diverse bruktimporterte biler. Muligens pga utstyrsnivå og pris, såklart. Likevel litt vanskelig å vurdere om de er riktig priset og om det er verdt risikoen det et å gi avkall på den norske nybilgarantien OSV...(har hørt/lest at den er 2 år på import og 5 på norskregistrert?)

-Hva bør/kan/må jeg kreve av forhandler?
-Hvor mye bør det faktum at det er bruktimport påvirke prisen?

Hvis det er noen der ute som har veldig peiling på sånt tar jeg gjerne en PM for å lufte noen aktuelle kjøp...

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: erlendisme] #1914061 20/01/2015 23:47
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Det er en ting til med bruktimporterte biler de fleste ikke er klar over, det er at man ofte får en bil uten nordisk klimapakke, det betyr dårligere isolasjon, svakere varmeapparat osv., dette er ting som kanskje koster 25 - 30 000 å oppgradere så jeg ville sjekka veldig nøye før jeg slo til, og den bør være veldig mye billigere.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: bvp] #1914096 21/01/2015 07:48
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: bvp
Det er en ting til med bruktimporterte biler de fleste ikke er klar over, det er at man ofte får en bil uten nordisk klimapakke, det betyr dårligere isolasjon, svakere varmeapparat osv., dette er ting som kanskje koster 25 - 30 000 å oppgradere så jeg ville sjekka veldig nøye før jeg slo til, og den bør være veldig mye billigere.

Dette er veldig avhengig av bilmodell. På biltypen jeg eier er eneste forskjell varenummer på en temperaturføler på innsuget, men ingen har klart å si meg hva forskjellen er. Ingen av mine biler har hatt nordisk klimapakke (alle har vært bruktimportert av meg selv), men de har blitt fort varme sammenlignet med merker som burde være i toppen på nordiske forhold som Volvo. Ville derfor ikke generalisert denne uttalelsen, men satt meg inn i hva som faktisk er forskjellen når man har bestemt seg for noen modeller man er interessert i.

Det er en kalkulert risiko i å importere brukt og det går i hovedsak på garantien som du nevner. Når bilen er ute av landet du henter den fra kan det være vanskelig å få forhandler i tale. Min nåværende bil kjøpte jeg tre år gammel, men det var en såkalt Premium Selection fra BMW (tilsvarende Volvo Select etc. Flere merker har slike ordninger. Junge Sterne heter vel Mercedes) med ett år garanti. Det er derfor like viktig å sjekke forhandler som selve bilen. Jeg har importert noen biler nå og de har alle vært kjøpt usett (selv om jeg også har reist ned og kjørt noen hjem har de vært betalt før avreise fra Norge). Jeg har typisk konsentrert meg om å kjøpe fra merkeforhandlere, gjerne forhandleren som solgte bilen ny og har fulgt opp servicer på den. Min erfaring er at tyske merkebilforhandlere er meget ryddige (i stor motsetning til hvordan jeg opplever de norske) og hjelpsomme. Viktig med god dialog og få bekreftet status på bilen grundig. Etterhvert opparbeider man seg en viss oversikt over de største forhandlerne og hvem som er seriøse eller ikke. Hva slags bil er du på utkikk etter? På Audi, Mercedes og BMW har jeg i hvertfall noen anbefalinger på forhandlere jeg er veldig fornøyd med.

Jeg for min del mener ikke bruktimport påvirker prisen mye. Det har heller aldri vært noe tema de gangene jeg har solgt bilene videre. Når det er sagt er det på de modellene jeg kjenner relativt lite å spare lengre. Jeg sparte rundt 80-90.000 da jeg tok inn min nåværende bil for to år siden, men i dag ser besparelsen ut til å ligge på max 30.000,-. Derimot får man et langt større utvalg av biler og ofte betydelig mer ekstrautstyr "i prisen". Mine erfaringer tilsier at det er veldig risikofritt (og veldig enkelt) å importere bil selv så lenge man bruker litt tid på forhånd.

Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: erlendisme] #1914106 21/01/2015 08:02
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Takk for utfyllende svar Larsemannen! Jeg tenker ikke å importere selv. Kjøper av forhandler som har importert bilen. Litt derfor jeg lurer på dette med pris OSV..

Når det gjelder videresalg av bruktimportert bil er vel prisen mest påvirket i garantiperioden. Altså før den er 5 år gammel? Etter dette spiller det kanskje mindre rolle hvor bilen er førstegangsregistrert? I mitt tilfelle, hvor bilen ikke skal være mer enn et par år gammel, er vel dette viktig? Jeg kan kanskje be om ekstra garanti fra forhandleren her i Norge?

Ingen tvil om at det et mer utstyr i importbilene. Mangelen er kanskje at den typiske "Norgespakken" har webasto/dieselvarmer OSV...

Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: erlendisme] #1914112 21/01/2015 08:22
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Jeg har hørt(!) at ved feil som skal dekkes av garanti, må man - hvis man har importert bilen - først legge ut for selv, og så søke om refusjon. Dette har jeg ikke satt meg inn i, siden vi endte med å kjøpe av norsk forhandler, men kanskje verdt å sjekke.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: erlendisme] #1914114 21/01/2015 08:24
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Jeg har også forstått det sånn Christian.

Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: erlendisme] #1914147 21/01/2015 09:37
C
chippo Offline
Entusiast
Entusiast
C
Hvis du kjøper en såpass ny bil ville jeg som du sier bedt om 2 år bruktbilgaranti. Tenker du å kjøpe av en ren bruktbilforhandler?

Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: erlendisme] #1914149 21/01/2015 09:42
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Jeg ser på biler hos reine bruktbilforhandlere, ja.

En av disse hever at de tegner en utvidet garanti i form av en forsikring. Litt usikker på hva dette innebærer.

Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: erlendisme] #1914155 21/01/2015 09:45
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hva ligger i denne garantien, utover det du får gjennom reklamasjonsretten?

Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: Øyvind V] #1914160 21/01/2015 09:55
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: erlendisme
En av disse hever at de tegner en utvidet garanti i form av en forsikring. Litt usikker på hva dette innebærer.

Vi fikk en tilsvarende forsikring når vi kjøpte nyimportert bil via Din Bilpartner. Sjekk ordlyden nøye, jeg fant ut i ettertid at den kom i ulike versjoner med ulik dekning. Den dyreste gir såvidt jeg kan se samme rettigheter som forhandlergarantien, men den var ikke standardvalget og måtte velges til.

Sitat: Øyvind V

Hvis man bruktimporterer selv er vel reklamasjonsretten lite verdt. Du må forholde deg til forbrukerlovverket i det landet du handler fra, f.eks. har Sverige 3 års reklamasjonsrett såvidt jeg husker, og du må vel selv bekoste frakt av bil til forhandler, dvs ganske høy terskel om man handler fra Tyskland.

Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: Arne_And] #1914180 21/01/2015 10:30
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Arne_And

Hvis man bruktimporterer selv er vel reklamasjonsretten lite verdt. Du må forholde deg til forbrukerlovverket i det landet du handler fra, f.eks. har Sverige 3 års reklamasjonsrett såvidt jeg husker, og du må vel selv bekoste frakt av bil til forhandler, dvs ganske høy terskel om man handler fra Tyskland.

Joda, men her var det vel snakk om å kjøpe fra (norsk?) forhandler som hadde importert bilen brukt fra utlandet. Kjøper man ny bil fra forhandler er jo også bilen importert.

Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: erlendisme] #1914200 21/01/2015 10:55
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Kommer an på hvor den er registrert første gang. Bruktimportert bil er registrert i annet land og man må forholde seg til opprinnelseslandets regler. Veit ikke om andre land enn Norge som har 5 års nybilgaranti.

Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: erlendisme] #1914207 21/01/2015 11:03
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Det gjelder sikkert for garantien, siden garanti er noe som leverandør/produsent selv gir på et produkt. Reklamasjonsretten har man uansett, og jeg kan ikke tro at den reduseres ved at bilen er registrert første gang i utlandet; gitt at den selges her av en forhandler. Hvis dette stemmer må det være god butikk for norske forhandlere å importere biler registrert i utlandet for å avkorte den norske reklamasjonsretten.

Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: erlendisme] #1914224 21/01/2015 11:35
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Om den norske butikken kjøper inn bilen og selger den til forbruker så gjelder reklamasjon mot butikken. Om butikken vil være en megler og kun assisterer deg i å handle med den utenlandske forhandleren så kan det bli vanskelig(ere) å hevde reklamasjon mot den norske butikken.

Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: erlendisme] #1914226 21/01/2015 11:38
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når du kjøper fra norsk forhandler, er det vel irrelevant om bilen er impoortert?

(bortsett fra den delen med klimapakke og utstyr da).

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: erlendisme] #1914228 21/01/2015 11:41
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Bruktimporterete nylig bil med webasto fra tyskland. Du kan jo velge selv hvilken bil du vil importere. Litt mindre utvalg om man trenger webasto, men det finnes.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: Knirkekne] #1914231 21/01/2015 11:43
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Knirkekne
Når du kjøper fra norsk forhandler, er det vel irrelevant om bilen er impoortert?

(bortsett fra den delen med klimapakke og utstyr da).

Og at bilen sannsynligvis ikke har vært kjørt i salt, avhengig av hvor den er hentet fra (: Det kan være greit å sjekke om det er behov for et lag med understellsbehandling før den tas i bruk i norsk vinter.

Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: erlendisme] #1914233 21/01/2015 11:46
M
Marius.S Offline
Fersking
Fersking
M
Hvis du er på +- 300000,- så kan du jo begynne å titte på nye biler med 5 års garanti, jobber med bil til vanlig og ser ofte disse "såkalte" garantiene man kan kjøpe ekstra på en import bil, står som regel masse med små bokstaver over ting som ikke dekkes, og med nyere biler med mer og mer elektronik så er det ikke mange verkstedbesøk man skal ha før det har kostet deg masse penger, mitt råd er at kan du ikke bil og vil ha et problemfritt bilhold kjøp ny i Norge

Går ikke fort, men det går
Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: Marius.S] #1914261 21/01/2015 12:19
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Sitat: Marius.S
Hvis du er på +- 300000,- så kan du jo begynne å titte på nye biler med 5 års garanti, jobber med bil til vanlig og ser ofte disse "såkalte" garantiene man kan kjøpe ekstra på en import bil, står som regel masse med små bokstaver over ting som ikke dekkes, og med nyere biler med mer og mer elektronik så er det ikke mange verkstedbesøk man skal ha før det har kostet deg masse penger, mitt råd er at kan du ikke bil og vil ha et problemfritt bilhold kjøp ny i Norge

Delte meninger om dette. Men du har sikkert rett i at det er tryggest å kjøpe en ny norskregistrert bil. "Problemet" er at man da må gå for den varianten med minst utstyr og minst motor for å komme meg under budsjett. Litt kjedelig, men trygt,

Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: erlendisme] #1914268 21/01/2015 12:29
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Trenger ikke kjøpe helt ny; kjøper du en ett år gammel bil fra forhandler har du veldig forutsigbart bilhold de neste fire årene. Utvalget er selvsagt mindre enn om man bestiller en ny bil, men du er jo omtrent like trygg.

Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: erlendisme] #1914631 22/01/2015 11:16
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Hva slags bil ser du etter?

Det er i mine øyne veldig trygt å kjøpe bil fra Tyskland. Som det påpekes her, vesentlig mindre salt og vinterkjøring og kjørte km er i stor grad langkjøring sammenlignet med norske biler. Jeg ville helt klart importert da det er en veldig lav risiko. Om man kjøper med litt gunstig Euro sparer man ofte også såpass mye at man trygt kan reparere ganske store ting på bilen selv uten å gå i minus sammenlignet med å kjøpe norsk bil.

Jeg har importert bl.a. Audi og da kan man finne biler som har en egen utstyrskode som innebærer 5 års fabrikkgaranti kjøpt på bilen ny som hvilket som helst annet ekstrautstyr. Da er det bare å levere bilen hos norsk forhandler om det er noe og du får identisk behandling som om bilen var solgt ny i Norge. På BMW, som jeg har kjøpt med typisk 1 år Premium Selection bruktbilgaranti, må man legge ut selv. Får du en forhandler til å importere på bestilling tar de typisk 20.000,- for å lete og ordne alt for deg. Da er jeg usikker på hvordan det stiller seg med garanti. Kjøper du bil forhandler har importert for salg er de pålagt å gi bruktbilgaranti, men det må ikke blandes sammen med norsk nybilgaranti.

Og jeg vil gjenta, frykten for bil uten nordisk pakke er totalt unødvendig om du ser på noen av de tre store, tyske.

Å skulle gå for å kjøpe ny bil i Norge er på grensa til dommedagsprofeti. Sorry sterke ord, men jeg er så lei folk som rister på hodet av at jeg er råflott og skal ha fin bil når jeg bruker mindre på 2-3 år gammel BMW enn de gjør på sin nye Skoda. Etter to år kan jeg nå fortsatt selge min for det jeg ga. Spør etter hvor mye verditapet på Octaviaen har vært på to år siden den var ny ICON_WINK

Import av bil gir deg noen muligheter mtp. utstyr og litt besparelse selv nå med kronekursen på noen modeller til veldig lite risiko.

Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: erlendisme] #1914655 22/01/2015 11:50
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Akkurat nå ser jeg faktisk på Skoda, importert fra Sverige og Tyskland. Veldig stor forskjell på utstyrsnivå på klassiske Møller Bil Skoda og disse importerte bilene. Navigasjon, motorstørrelse OSV...

Ny bil er ikke aktuelt uansett. Verditap og det du får av utstyr og motor for mitt budsjett vil gi meg en rimelig ribba ny bil som det antakelig er vanskelig å få igjen penger for.

Tryggheten F.eks Møller Bil gir er jo for så vidt fristende. Men nesten like fristende er en bil med skikkelig ytelse og godt med utstyr.

En annen ting jeg ser er at disse importerte bilene ofte har mye på kilometertelleren. 2012 modell med 60-70 tusen kilometer er vel i overkant? Kanskje særlig med dsg, automatgir. Som slaktes i diverse forum...

Noen forhandlere tilbyr 12 mnd bruktbilgaranti, med muligheten til å selv tegne en egen forsikring. Andre tilbyr faktisk en slags engen nybilgaranti, til og med 100.000 / 5 år.

Redigert av erlendisme; 22/01/2015 11:55.

Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: erlendisme] #1914656 22/01/2015 11:53
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: erlendisme
Akkurat nå ser jeg faktisk på Skoda, importert fra Sverige og Tyskland. Veldig stor forskjell på utstyrsnivå på klassiske Møller Bil Skoda og disse importerte bilene. Navigasjon, motorstørrelse OSV...

Ny bil er ikke aktuelt uansett. Verditap og det du får av utstyr og motor for mitt budsjett vil gi meg en rimelig ribba ny bil som det antakelig er vanskelig å få igjen penger for.

Tryggheten F.eks Møller Bil gir er jo for så vidt fristende. Men nesten like fristende er en bil med skikkelig ytelse og godt med utstyr.

En annen ting jeg ser er at disse importerte bilene ofte har mye på kilometertelleren. 2012 modell med 60-70 tusen kilometer er vel i overkant?

Noen forhandlere tilbyr 12 mnd bruktbilgaranti, med muligheten til å selv tegne en egen forsikring. Andre tilbyr faktisk en slags engen nybilgaranti, til og med 100.000 / 5 år.

60-70000, aldri vinterkjørt, aldri salt, aldri fartsdump... men mye 100-150km/t, altså der de er laget for å kruse?
Her hjemme med 40000km, i saktegående kø i saltslaps, og resten i 30km/t og farthumper?

Jeg vet ikke, men km betyr ikke alltid allverden.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: erlendisme] #1914660 22/01/2015 11:57
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Du har vel rett i det, kanskje... Flere som sier at man heller skal velge en ny bil med mange km enn en eldre bil med få km.

Når det gjelder DSG-kassa i disse bilene har vel likevel kilometer en del å si?

Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: erlendisme] #1914666 22/01/2015 12:08
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Bra jeg brukte Skoda som eksempel da ICON_WINK

30.000km per år er helt normal km i Tyskland.

Har ikke kjøpt brukt bil hos norsk forhandler så kjenner ikke til ordningene, men får du kjøpt bruktbil med 5 år garanti høres jo det veldig forlokkende ut skjønner jeg. Man kan jo også tegne forsikring som inkluderer motor og drivlinjeforsikring i bilforsikringen uten at det koster noe særlig.

Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: Øyvind V] #1914667 22/01/2015 12:08
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Arne_And

Joda, men her var det vel snakk om å kjøpe fra (norsk?) forhandler som hadde importert bilen brukt fra utlandet. Kjøper man ny bil fra forhandler er jo også bilen importert.

Det har du rett i, jeg tror jeg blandet sammen med et forslag om å bruktimportere selv.

Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: RazeFaze] #1914689 22/01/2015 12:33
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: RazeFaze
[60-70000, aldri vinterkjørt, aldri salt, aldri fartsdump... men mye 100-150km/t, altså der de er laget for å kruse?
Her hjemme med 40000km, i saktegående kø i saltslaps, og resten i 30km/t og farthumper

Nu, de har da steder med både salt, slaps og fartshumper i Tyskerland også :-D

Ang krusing i Skoda: Var i Danmark i sommer. 2.0 Skoda med 170 HK og 6trinns manuell.
Den vippa på 2500-3000 o/min i 130 km.t
Turboen jobber godt i det registret, og bra respons på gassen men litt masete turtall :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: erlendisme] #1914777 22/01/2015 14:58
E
erlendisme Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
I Sverige gruser de vel istedenfor salting?

Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: erlendisme] #1914782 22/01/2015 15:22
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Saltes ikke i Sverige så vidt jeg har sett. I hvert fall ikke mellom Ørje-Karlstad. Kjører der rett som det er. Digg med ekte snøveier!

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Bileksperter i huset? (Bruktimportert bil) [Re: Knirkekne] #1914789 22/01/2015 15:41
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Knirkekne
Var i Danmark i sommer. 2.0 Skoda med 170 HK og 6trinns manuell.
Den vippa på 2500-3000 o/min i 130 km.t

I 6. gir, altså? Drøyt. Min Alfa 159 med 1.9 150hk diesel ligger under 2k i samme hastighet.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support