Hei. Etter inspirasjon fra Espen E sitt bygg, så trenger hjelp til å finne rimelige deler for å bygge om min ombygde hybrid med felgbremser til en sykkel med diskbremser. Sykkelen blir brukt som sykletiljobbensykkel i den mørke og "kalde tiden" i Bergen. Rammen er en Everest Trekking 1 fra tidlig 2000 året. Den ble levert med Deore 24 girs løsning. Jeg har satt på bukkestyre og 105 gir, og montert et treningsjul fra raceren, med 10 delt krans. Har låst framgir til å kun gire mellom de to største drevene. Sykkelen fungerer supert MEN bremseefekten er heller laber, og i drittværet så "spiser" bremsene felg. Jeg ønsker derfor rimeligst mulig å konvertere til diskbremser. Jeg må derfor ha nye hjul, bremseskiver og bremser som går sammen til 105 hendlene. For bekbrems satser jeg på A2Z DM-Uni Retrofits skivebremsadapter Vil dette passe til denne sykkelen, og funker det? Kan noen linke til rimelige hjul, gaffel, bremser og skiver? Dersom noen har noe rimelig å selge, gi en lyd. Her er sykkelen:
Nå er jeg ingen ekspert, men etter å ha vært igjennom akkurat det samme (FrankenCX var på sin første test i Bergen i dag faktisk), så mener jeg å ha lest at det ikke er anbefalt å bare bruke adaptere for skivebrems da ramme/gaffel som ikke er designet for skive er for svake i festepunktene og vil derfor med kraftig oppbremsing bøye seg og kunne bli farlige.
Men det er bare konklusjonen min etter googling, godt mulig det lar seg gjøre med rett adapter.
Alternativet er å kjøpe seg en ny(billig CX), og la denne få fast tilhold på rullen. MEN det kommer nok ikke fruen til å like, da stallen inneholder for mange sykler allerede......
Jupp, var samme vurdering jeg også tok. Oppgraderte felgene nå men har beholdt resten. Videre oppgradering (nytt gruppesett + skikkelige canti-bremser) kan likegodt bli ny CaadX e.l.
+ Før du vet ordet av det så blir det vår og da har man skikkelig sykkel igjen (ja, jeg lever i håpet..)
Heisann, hyggelig å være til inspirasjon. Kan nok ikke nok om skivebremsadaptere for bakrammen, men om det er usikkerhet om soliditet kan jo et alternativ være å bare droppe det bak og kjøre kun skive foran. Gaffel jeg brukte var en Diamant Photon som jeg bestilte via den lokale G Sportbutikken. Fikk oppgitt følgende varenummer: For 16’’ sykkel, bestill varenr. 416805 For 18’’ sykkel, bestill varenr. 416806 For 20’’ sykkel, bestill varenr. 416807 For 22» sykkel, bestill varenr. 416808 Forskjellen er lengden på kronerøret, ikke AC
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
Vurderer å selge min Kona Sutra, om det skulle være interessant.
Touringsykkel med stålramme. Ypperlig pendlesykkel. Rammestr. 56 cm. Trenger litt innstilling på fremgiret, men er ellers i god stand. Kjede og wire/strømper er nylig skiftet.
Miks av 105- og Deore utstyr. Trippel racingkrank (Truvativ) og MTB-kassett og Deore bakgir. Avid mekaniske skivebremser.
Jeg bruker den sjelden nå da jeg har både racer og CX. Jeg er også i Bergen, så den kan ses og prøves om det skulle ha interesse.
Re: Bygge om "Frankenbike" CX / pendlersykkel.
[Re: mogens]
#191408621/01/201507:33
Takker for tilbudet mogens, men jeg trenger ikke enda en frankensykkel. Dersom Everesten ikke skaffer seg diskbremser, kommer det nok en komplett CX i hus. Størelsen på din kona er nok også i minste laget for en kar på 189cm.
Kan forresten være greit å ta en kikk på de tyske nettbutikkene etter hjul. Bike-components.de, bike24.de, bike-discount.de.
Jeg kjøpte et rimelig ekstra hjulsett til min CX, for å ha piggdekk på det og kunne skifte enkelt frem og tilbake. Kjøpte på bike-discount.de. Det jeg kjøpte hadde nav for 6-bolts bremseskive, men også felg med bremsebane, så man kan bruke enten skivebrems eller felgbrems.
Jeg slo ifra meg tanken å gå på disc, ser at en del av de Belgiske proffene fortsatt kjører cantilever, så er det godt nok for de..
Jeg kjøpte Fulcrum Racing 7 LG CX fra Bike24, tok meg en uke å få de og de virker veldig bra. Godt mulig bedre hjul/bremser hjelper mot at bremsene spiser felgene som du sier.
(Alternativt bruker proffene canti fordi de har råd til å bygge felger hele tiden.. )
Da har den ene raceren fått ny eier, og det åpnet opp en mulighet for å skaffe seg en CX med skivebremser. Jeg trenger ikke CX sine egenskaper(bruker Scale 920 dersom jeg får lyst på grus/enkelt terreng), men ville ha bukkestyre og skivebremser samt plass til bredere dekk og piggdekk til vinteren. Dette blir min helårs jobbsykkel, så jeg trengte ikke en sykkel fra øverste hylle siden vet er mye slaps, salt og dritt vær i Bergen, og da slites syklene mye. Sykkelen åpenbarte seg på finn, en 2013 modell Everest CX disk med apex gir system, kjøpt i februar 2014, og knapt brukt. Fikk den for en MEGET hyggelig pris. Har ikke syklet med SRAM gir før, så prøver det, dersom jeg ikke finner meg til rette her, så flytter jeg over 105 fra Franken CX-en. Ellers så havner annet sete, 4season dekk og skjermer på, så er den klar til jobbsykling på mandag:)
Jeg har et spørsmål angående å bygge om min hybridsykkel. Diskbremser har jeg, men jeg lurer på hvordan det er med bukkestyre og bremsehendler.
Er det bare å kjøpe et bukkestyre og et par bremsehendler, eller er det noe jeg må sjekke ut på forhånd?
Er det noe hvermansen kan klare å fikse selv, eller er det lurt å sette arbeidet bort til et verksted hvis man ikke er en altfor kyndig hobbymekaniker?
Ting jeg fant ut når jeg bygget om hybriden min: Gir og bremser er gjerne "paret" opp mot spesifikke skiftere, f.eks var v-bremsene mine designet for vanlige hendler og når jeg byttet til STI (bukkestyre hendler med gir og brems) så var utvekslingen feil slik at istedet for å ha relativt brukbar kontroll på bremsene så var det enten ingen bremsing eller full stopp (lås).
Kort fortalt: Om f.eks bremsene er laget for vanlige (rett styre) bremsehendler hvor maks tiltrekking av wire er 12mm (hypotetisk) mens bukkestyre hendlene er laget for bremser hvor maks wire er 20mm så vil jo bukkestyre gi 100% bremsekraft med knapt 50% av hendelen trykt inn.
Det samme vil ofte være tilfelle ved gir (som jeg fant ut), at forskjellige serier / modeller fra Shimano er laget for forskjellige gir, så jeg fikk aldri helt til 3-girs Claris hendel mot et Deore fremgir da Deore hadde en helt annen utveksling.
Takk for en oppklaring om gir og bremser. Må i verste fall kjøpe nye bremser også, da. For øvrig er bremsene og bremsehendlene jeg har nå av forskjellig merke. Hendlene er Shimano, mens bremsene husker jeg ikke i farten.