Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Utenlandsk kollega, prøve langrenn, hva slags utstyr?

Utenlandsk kollega, prøve langrenn, hva slags utstyr? #1913530 19/01/2015 20:57
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Har en kollega fra India som har lyst til å lære seg å gå på ski uten å ha prøvd noen verdens ting tidligere, og jeg er selvsagt hyra inn som ekspert (som såvidt har begynt å gå på langrenn igjen etter snart 20 års opphold).

Hva vil gi mest skiglede? Så langt har jeg sagt at han nok vil ha det mest ukomplisert med smørefrie ski, evt et par greie markaski hvis han vil teste ut festesmurning. Noen som har noen formening? Evt dårligere gli på smørefrie ski kan jo egentlig være en viss fordel når man aldri har hatt joggeplanker eller andre ski på beina før ICON_SMILE

Per B.
Re: Utenlandsk kollega, prøve langrenn, hva slags utstyr? [Re: perbl] #1913534 19/01/2015 21:02
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sikkert mange som har mye mer å si om skiene men hvis du spør meg så er nok løypa mye viktigere enn skiene. Å ta han med på tur i en enkel lite kupert løype, trur jeg, vil gi mye bedre avkastning enn en løype med mye bakker.

Re: Utenlandsk kollega, prøve langrenn, hva slags utstyr? [Re: perbl] #1913537 19/01/2015 21:20
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ett par bra smørefria ski som passar honom tror jag blir det bästa. Hittils har ju denna vintern som de senaste varit rätt vansklig smöremässigt med mycket noll och klisterföre.

Enkla löyper är ju också en stor fördel. Henrikåsen-Elgseterhytte som väldigt många verkar gå på sina första turer är fin men egentligen inte väldigt lätt tycker jag.

Re: Utenlandsk kollega, prøve langrenn, hva slags utstyr? [Re: fredriks] #1913568 19/01/2015 22:11
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Storsvingen-Grønlia er fin. Slakt nedover til, slakt oppover fra. Kun én litt bratt kneik der man får fart.

Re: Utenlandsk kollega, prøve langrenn, hva slags utstyr? [Re: Øyvind V] #1913576 19/01/2015 22:49
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Øyvind V
Storsvingen-Grønlia er fin. Slakt nedover til, slakt oppover fra. Kun én litt bratt kneik der man får fart.

Godt forslag ja, så for meg noe sånt sjøl og. Er vel egentlig ikke så mange andre snillere steder å prøve seg på.

Per B.
Re: Utenlandsk kollega, prøve langrenn, hva slags utstyr? [Re: perbl] #1913638 20/01/2015 08:43
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
basert på mine opplevelser med utenlandske kolleger som prøver langrennsski for første gang, så trenger man ikke mange meter med spor første gangen.

Re: Utenlandsk kollega, prøve langrenn, hva slags utstyr? [Re: perbl] #1913654 20/01/2015 09:05
Odinpodin Offline
Avhengig
Avhengig
Vi handlet inn de billigste turskia på coop obs forrige vinter til en av våre kolleger fra india, trenger virkelig ikke mer, førsteprioritet er å klare å stå oppreist uten å dette.(nedoverbakker kan du glemme) Etter ett par økter klarte han å være med på 2-3km turer.

Testet skiene en tur også, og de var helt greie, men tunge å gå på

Redigert av Odinpodin; 20/01/2015 10:33.

"Don’t buy upgrades, ride up grades." Merckx
Re: Utenlandsk kollega, prøve langrenn, hva slags utstyr? [Re: peterpan] #1913681 20/01/2015 10:05
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: peterpan
basert på mine opplevelser med utenlandske kolleger som prøver langrennsski for første gang, så trenger man ikke mange meter med spor første gangen.

+1

Jeg tror heller ikke du bør ha ambisjoner om en skitur i norsk forstand de første gangene.
Bruk en plass som skiforeningen, barnehager, skiklubber eller lignende bruker til kurs for små barn. Da har du spor som kan brukes, og enkle bakker både oppover og nedover som han kan prøve seg i etterhvert som balansen kommer på plass.

Når (om) han knekker koden går det an å ta han med på litt lengre turer.

Gi noe som varer, gi fan
Re: Utenlandsk kollega, prøve langrenn, hva slags utstyr? [Re: KjellMa] #1913717 20/01/2015 11:17
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: KjellMa
Sitat: peterpan

+1

Jeg tror heller ikke du bør ha ambisjoner om en skitur i norsk forstand de første gangene.
Bruk en plass som skiforeningen, barnehager, skiklubber eller lignende bruker til kurs for små barn. Da har du spor som kan brukes, og enkle bakker både oppover og nedover som han kan prøve seg i etterhvert som balansen kommer på plass.

Når (om) han knekker koden går det an å ta han med på litt lengre turer.

Hehe, nei, jeg har på ingen måte ambisjoner om å få ham med verken til Elgsethytta eller til toppen på Vassfjellet når vi skal teste nedoverski ICON_SMILE

Hvor ligger sånne plasser egentlig? Granåsen? Jeg er fantastisk dårlig kjent med langrennsløypene her i byen, har gått mest på ski hjemme i Oppdal egentlig, og kjenner egentlig lite til annet enn området rundt Henriksåsen og inn til Elgsethytta her i byen når det gjelder ski.

En flat stadion-type plass med spor og et par småbakker i nærheten hadde nok vært det beste.

Redigert av perbl; 20/01/2015 11:18.

Per B.
Re: Utenlandsk kollega, prøve langrenn, hva slags utstyr? [Re: perbl] #1913727 20/01/2015 11:26
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Granåsen er perfekt. Masse flate han kan begynne med, og så har du en fin bakke ut fra stadion han kan øve på å gå både opp og kjøre ned.

Re: Utenlandsk kollega, prøve langrenn, hva slags utstyr? [Re: perbl] #1913730 20/01/2015 11:28
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Från saupstad kan man gå 1-1.5 km där det är nestan helt platt och sen samma vei tillbake. Där kan man också testa lite rundt stadion.

Stadion på granåsen kan vara rätt bra då det lutar lite, inte mycket men det ger variation, plus att man kan gå så långt opp man vill i en backe.

Granåsen opp mot och över storsätermyran är annars en lätt och fin tur (till rönningen blir det rätt tungt).

Henriksåsen och runt lite på myra och ned mot vintervannet är också en fin i början.

Lättaste turen in till någon hytte är storsvingen-grönlia.

Lyslöpypan från storsvingen är inte så vansklig den heller.

Sen är det ju rätt många nybeggynare som tar sig in till elgseterhytta men det brukar ligga en del folk i backarna på fina dagar ICON_WINK

Re: Utenlandsk kollega, prøve langrenn, hva slags utstyr? [Re: perbl] #1913737 20/01/2015 11:36
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Jeg foreslår Estenstadmarka til Estenstadhytta:-) Da får man litt spenning i hverdagen (hvis han i det hele tatt kommer opp og får i seg en kanelsnurr) !

Fra spøk til alvor. Granåsen eller Saupstad er nok best! Saupstad er jo flatt helt inn til skaret opp til Smistad.

Div. sportsremedier ...
Re: Utenlandsk kollega, prøve langrenn, hva slags utstyr? [Re: fredriks] #1913738 20/01/2015 11:42
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
Lyslöpypan från storsvingen är inte så vansklig den heller.

Har man aldri gått på ski før tror jeg lysløypa kan bli en utfordring... Det begynner med en lang motbakke, fortsetter med en lang nedkjøring, og så går det jevnt oppover i evigheter før man får en svært rask (på dette føret...) nedkjøring igjen.

Re: Utenlandsk kollega, prøve langrenn, hva slags utstyr? [Re: universalis] #1913744 20/01/2015 11:47
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Lättare att komma opp än ned i estenstadsmarka ICON_WINK

En annan sak som kan var värd att tänka på är föret. Nu tror jag förexempel att det är bra mycket bättre före för en nybörjare runt henriksåsen än vad det är längre ned i marka. Det gäller framför allt där det inte är nyligen kört med pistmaskin men det är rätt hårt där det har varit kört med maskin längre ned i marka.

Re: Utenlandsk kollega, prøve langrenn, hva slags utstyr? [Re: Øyvind V] #1913752 20/01/2015 11:52
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Enig, men det var därför jag skrev den långt ned i min lista (som var sorterad sån ca efter vansklighetsgrad). Efter ett tag är den ingen omöjlighet.

Det som är bra med den är ju att motbakken varierar en del i lutning och det är inte mycket som är spesiellt bratt. Nedför går det ju nestan bara rakt fram så det fungerar bra om man får nedfarten lite med plogning.

Moderator  support