Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Garmin vector

Garmin vector #1913452 19/01/2015 16:26
S
sallebbrandt Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei.
Har begynt å trene med vector pedaler og ønsker litt informasjon om verdier. Prøver å tilegne meg ett bedre rundtråkk for å sykle mer effektivt og lurer da på hvor andre ligger? Hvor høyt i prosent på jenvhet for pedaltråkk bør man ligge?
Noen som har erfaringer på dette?

Re: Garmin vector [Re: sallebbrandt] #1913544 19/01/2015 21:31
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jevnheten i tråkket vil variere etter hvor høy intensitet du tråkker med. Når du sykler forholdsvis kontrollert og godt under terskel så vil jevnheten variere, gjerne innenfor området 40-60 uten at det er noe unormalt eller stor variasjon. Når du øker intensiteten og kommer opp mot terskel bør variasjonen være mindre, helst innenfor 48-52.

Re: Garmin vector [Re: Open 1.0] #1913558 19/01/2015 21:43
L
larssr Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: Open 1.0
Jevnheten i tråkket vil variere etter hvor høy intensitet du tråkker med. Når du sykler forholdsvis kontrollert og godt under terskel så vil jevnheten variere, gjerne innenfor området 40-60 uten at det er noe unormalt eller stor variasjon. Når du øker intensiteten og kommer opp mot terskel bør variasjonen være mindre, helst innenfor 48-52.

Du tenker på balanse mellom høyre/venstre pedal.
Ser på mine egne økter at jeg ligger på ca 20-24 her på rolige økter på rulla, og nærmere rundt 26-28 da jeg tråkker på litt. Aldri tenkt for mye på denne dataen forøvrig, men ta heller en titt på sykkeldynamikken som Garmin slapp rett før nyttår. Den er mer interessant synes jeg! Om du ikke ser denne dataen på din Garmin, så må du oppdatere pedalene dine (Forutsetter forøvrig at du har enten Edge 510, 810 eller 1000 for å se disse dataene).

Re: Garmin vector [Re: sallebbrandt] #1923640 15/02/2015 08:09
S
sallebbrandt Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Takker for svar. Har oppdatert pedalene og kjører med 810. Det jeg startet med var hvor høyt bør man ligge i prosent rundtråkk? Siden jeg begynte med pedalene har jeg økt rundtråkk(jevnhet i pedaltråkk) med 5%. Etter oppdaterring kan jeg nå også se hvor jeg starter kraftpåvirkning og hvor den avsluttes i tråkket. Lengden på positiv kraftpåvirkning og hvor på pedalen kraften påføres.
Min venstre fot påfører kraften for langt ut på pedalen, jeg har prøvd å justere kloss uten at det har gitt noen særlig forbedring, kan det være at jeg må få støpt såle som passer foten for å få bedre kraftoverføring?

Re: Garmin vector [Re: sallebbrandt] #1923660 15/02/2015 09:29
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Såler, f.eks. fra Solestar, kan gi deg litt ekstra støtte og et bedre tråkk. Det er imidlertid mange faktrorer som påvirker tråkket og det er veldig vanskelig å analysere dette selv. Hvis du ønsker å få en skikkelig vurdering av tråkket ville jeg gjennomført en test hos en som driver med dette og har skikkelig utstyr. Jeg har selv benyttet Petter hos sykkeltilpasning.no og kan anbefale ham på det sterkeste dersom du bor i nærheten. Det er flere andre flinke der ute også hvis han bor langt unna deg.

Testen vil vise jevnheten i tråkket, lengden av tråkket, hvorvidt du løfter den "passive" foten og om det er noe å tjene wattmessig på et annet tråkk. Du vil også kunne se hvordan trykket er fordelt mellom foten og sålen i skoen. Personlig har jeg et litt "sent" tråkk, dvs at jeg tilsynelatende kunne tjene på å starte nedtråkket tidligere, men flere tester viser at hvis jeg gjør dette så mister jeg noe kraft i nedtråkket og jeg får ikke nok "løft" bak på den passive foten slik at jeg må bruke kraft fra nedtråkket til å løfte den andre foten. Totalt gir et annet tråkk meg betydelig lavere watt ut på hjulet og det beste er følgelig å fortsette med det tråkket jeg har. Analysen og konsekvensen av eventuelle endringer er umulig å se uten profesjonelt utstyr.

Moderator  support