Cruise?
|
Cruise?
18/01/2015 14:43
|
jan erik
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Fruen vil gjerne på cruise til sommern. Jeg er skeptisk til ferieformen. Påtvunget tips? Ikke lov til å ta med seg vin ombord? Dårlig med trening? Stress og dyrt å lomme seg i land? Noen her som har vært på et vellyket cruise? Blir det noe vil jeg helst i Middelhavet.
|
|
|
Re: Cruise?
[Re: jan erik]
18/01/2015 15:35
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg var på cruise i påsken, og var nok veldig i tvil i forkant. Så for meg at det skulle bli dørgende kjedelig.
I etterkant kan jeg vel si at én uke på cruise er noe jeg kan takle senere også, men noen ting skal vi i tilfelle gjøre annerledes tror jeg. Det viktigste er å sørge for at det blir mye tid på land. For vår del var det på noen av dagene kun 4-5 timer, og det blir for lite. Vi reiset Barcelona-Marseille-Genova-Napoli-Messina-Tunis-Barcelona, med MSC. Forsåvidt helt kurrant, men virker for at MSC foretrekker at folket er mest mulig ombord. Det kan ha noe med prisen på cruiset å gjøre, og på billige cruise ønsker de vel mer salg ombord.
Ombord var det relativt OK med ting å finne på, og treningssalen ble mye brukt. Flusst med serveringssteder og servering 22 timer i døgnet, og det føltes såpass trygt ombord at jeg ikke ville være redd for å la en 8-åring løpe fritt. Vi hadde kjøpt drikkepakker slik at ungene kunne spise så mye is og drikke så mye brus de ønsket. Vi kunne da også drikke så mye vi ville av et begrenset utvalg av øl og vin. Maten i buffeten var OK, men ikke noe gourmet-måltid, og om ønskelig kunne man kjøpe bedre på andre restauranter.
Vi hadde planlagt litt og var på guidet tur til Pompeii. Det var definitivt verdt prisen etter min mening.
Det som er OK med cruise er at man kan finne noe som passer hele storfamilien, og ombord var det en blanding av barn, unge, voksne og eldre omtrent som i samfunnet ellers.
Er du av typen som liker solstoler hele dagen, så topp. Om ikke, pass på å få en del tid på land.
Mener å huske at man måtte levere alkohol man hadde kjøpt på land, for å få det tilbake når man reiste. Sikkerhetskontrollen ved ombordstigning er omtrent som på en flyplass, hver dag.
EDIT: Jeg tror kanskje jeg vil styre unna de billigste rederiene. Du kan få det veldig billig med for eksempel Costa, men jeg ville nok ikke valgt de. Det du ikke betaler i prisen på cruiset, vil du nok betale senere i form av dårligere opplevelse eller mindre inkludert.
EDIT2: Vi valgte å bestille gjennom reisebyrå da disse ofte kan hjelpe med mer enn man får ved nettbestilling (plassering av lugarer om man reiser mange sammen, etc). Ptrisen merner jeg ikke var noe stor forskjell på.
Redigert av EgilS; 18/01/2015 16:02.
|
|
|
18/01/2015 17:05
|
altitude
Avhengig
|
Avhengig
Var på cruise i sommer. Var også skeptisk men ble veldig positivt overrasket. Var i caribien med Royal Caribian Cruise Line og vi brukte Solfaktor til å pakke turen med hotell i USA, limo service til transport osv . Men opplevelsen er nok avhengig av både av cruiseselskap, skip og destinasjon. All inclusiv er praktisk og kjøper en drikkepakke i tillegg så er en godt dekket. Det eneste du bør tenke på er å planlegge aktiviteten godt og booke disse på forhånd før dere drar. Er det litt størrelse på skipet så er det mye å finne på at en ikke rekker over alt og det er ingen fare for måtte kjede seg på soldekket hele dagen. Skipet vi var på Oasis of the Seas hadde et treningstudio på nivå med det beste jeg har sett i Norge og 700 meter løpebane rundt skipet, så det var ikke noe problem å få trent.
Edit: Passasjerene var forresten fra hele spekteret av aldersgrupper og familiesammensetninger og gjennomssnittsalderen overraskende lav med mye unge folk. Tips var inkludert i prisen, men det er alltid en god investering og gi den som har ansvaret for lugaren litt tips tidlig på turen.
Redigert av altitude; 18/01/2015 17:08.
|
|
|
19/01/2015 12:17
|
jan erik
OP
Besatt
|
OP
Besatt
|
|
|
19/01/2015 12:52
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Gå for en type "freestyle" cruise som f eks NCL tilbyr. Da kan du spise når du vil, hvor du vil og så ofte du vil. Slik får dere fleksibilitet til å gjøre mer når det passer dere. Vet det er selskaper som har faste spisetider og til og med faste bord... Når du er i land, få tak i en lokal sjåfør og dra dit resten av båten ikke drar, det kan fort bli kaotisk i havnebyen, spes hvis det er flere båter der samtidig.
Redigert av Howard; 19/01/2015 12:53.
|
|
|
19/01/2015 13:06
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Enig med Howard. Jeg var på cruise i middelhavet og det var digg det, men det var plagsomt med de faste spisetidene (med "dresscode"). Vi hadde en toåring som var to timer på etterskudd med legging da vi spiste middag i ett ganske stivt miljø med hvite duker.... God stemning!! Jeg kunne se hatet i blikket til servitøren når vi kom med "monsteret" :-D
Ang utflukter. Disse er insane dyre og det er nok ganske mye billigere (og kulere) og fikse dette selv. Men det kan være litt trøblete hvis havna er langt unna byen. Likevel pleier det å være en haug med taxi-sjåfører som henger rundt havna og kan kjøre deg dit du vil for mye mindre penger enn det selskapet skal ha :-)
-Tobias
Redigert av tobiast; 19/01/2015 13:07.
|
|
|
[Re: Howard]
19/01/2015 17:33
|
altitude
Avhengig
|
Avhengig
Gå for en type "freestyle" cruise som f eks NCL tilbyr. Da kan du spise når du vil, hvor du vil og så ofte du vil. Slik får dere fleksibilitet til å gjøre mer når det passer dere. Vet det er selskaper som har faste spisetider og til og med faste bord... Godt tips, bør sjekkes. Men tror de fleste større skipene/selskapene nå tilbyr begge løsninger så en kan velge det som passer best hver dag.
|
|
|
[Re: altitude]
19/01/2015 20:27
|
EgilS
More than words
|
More than words
Vi hadde faste spisetider, og valgte å bruke disse. Det var faktisk litt trivelig den uken det pågikk, å spise litt "penere" middag ann hva man vanligvis gjorde. Kan for såvidt skjønne at det ikke er like stas med småunger som er avhengig av å legge seg tildlig, men våre har alltid tilpasset seg middelhavsleggetid på ferie.  For øvrig var det alltid annen mat tilgjengelig om man ikke ville spise "pent" en kveld.
Redigert av EgilS; 19/01/2015 20:28.
|
|
|
21/01/2015 18:25
|
kjetilraknerud
Medlem
|
Medlem
Har vært på cruise tre ganger - to ganger med Royal Caribbean og én gang med Celebrity Cruises. Har kombinert det med 3-5 i dager i Milano, Venezia, Roma og Miami. Kanon ferieform for vår del, våkner i en ny by hver dag, mat og service er upåklagelig. Og fint med en unnskyldning til å finne frem smokingen, henger stort sett til pynt i klesskapet :-)
|
|
|
|
|