Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Erfaring med ødelagt korsbånd i kne og utforsykling

Erfaring med ødelagt korsbånd i kne og utforsykling #1911816 14/01/2015 23:26
I
IngridG Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
I
Min samboer klarte i sommer og ødelegge kneet under utforsykling. Status i dag er: fremre korsbånd er revet tvers av, og leddbånd utside av kneet er delevis revet helt av (henger i en tynn tråd). Har nå starter opptrening med veiledning av terapeuter fra aktivklinikken Lillehammer. De forteller at det er en alvorlig kneskade som har oppstått, og vi skal ikke regne med at samboer kan fortsette med blant annet ballspill, BJJ (bryting), kickboksing som aktivitet.

Vi skal trene opp kneet før samboer får operasjon.

Mitt spørsmål er følgende. Er det noen her som har erfaring med denne type skade? Hva er status etter endt opptrening, og evt operasjon?

Redigert av IngridG; 14/01/2015 23:27.

Ingrid:)
Re: Erfaring med ødelagt korsbånd i kne og utforsykling [Re: IngridG] #1911821 15/01/2015 00:18
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Her høres det ut som om en 2nd opinion med Lars Engebretsen er en god ide, har du tenkt på å ta kontakt med Oslo Sports Trauma research senter? I og med at både BJJ-utøvere og LCL-skader er sjelden vare, så ville jeg hatt en annen mening og kanskje en som har mer volum på slike operasjoner. Kjipe greier.

Re: Erfaring med ødelagt korsbånd i kne og utforsykling [Re: IngridG] #1911836 15/01/2015 05:15
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg har nå levd 16 år uten fremre korsbånd i høyre kne og det har vært helt uproblematisk. Har for eksempel aldri hatt kneet ute av ledd på hele denne tiden. Sykling funker fin-fint, lange vandreturer går bra og utforski også. Det som ikke funker like bra er langrenn og titimerspass med bilkjøring.

Ingen grunn til å bli fullstendig deprimert altså, men derimot definitivt viktig å sjekke med flere leger om hvorvidt en operasjon kan ha noe for seg. Selv fikk jeg høre at siden jeg ikke drev med "eksplosiv sport", som innebandy eller squash, og i tillegg var så gammel, da 32 år, så gadd de ikke å operere. Det burde jeg muligens ikke ha slått meg til ro med. (Jeg fikk selvfølgelig artroskopi for å rydde opp litt i meniskbiter og slikt, men de prøvde ikke å sy sammen leddbåndet.)

Re: Erfaring med ødelagt korsbånd i kne og utforsykling [Re: IngridG] #1912999 18/01/2015 08:21
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Har erfraing med korsbåndskade og operasjon men din samboer har mer, så det er vanskelig å sammenligne. Min største skade er avreven lårmuskel, noe som kompliserte opptrening etter operasjon fordi musklene ikke fungert optimalt. Det ble ikke noe problem med opptrening, men ved løping får jeg hevelse og smerter i kneet. Sykling har jeg ingen problemer med.

Mange lever fint uten korsbånd, også de som løper og spiller ball. Det er som regel spørsmål om å opprettholde styrke i alle musklene rundt kneet. Jeg valgte operasjon pga. at jeg opplevde kneet som ustabilt og utrygt, og at jeg på vinterføre ofte fikk episoder der foten skle litt og førte til bevegelse i kneet med smerter.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Erfaring med ødelagt korsbånd i kne og utforsykling [Re: IngridG] #1913256 19/01/2015 08:30
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Har omtrent samme skade som nevnes her. Fremre korsbånd røket pg et leddbånd strukket/tynnslitt. Det er ca 11 år siden jeg gjorde et lite krumspring i alpinanlegget og det endte som du sikkert kan forstå ganske idiotisk. Den dag i dag kan jeg ikke stå mange turene på snowboard før kneet blir helt idiot. Det gjør vondt bare jeg begynner rotasjonene som skal til for å svinge snowboardet. Det og ukontrollerte fotutglidninger på is osv (type avverge fall) gjør ikke noe spesielt godt.

Det kroppen i praksis gjør er å bygge opp støttemusklatur rundt kneet. Så det er viktig å trene seg opp tidlig. Jeg begynte å sykle nettopp for å støtte opp kneet. I dag kan jeg fint løpe ei mil. Jeg går gjerne en 2-3mil i marka. Sykler gjerne 4-5mil på sti.
Når det gjelder downhill så vet jeg ikke helt hvor tøffe nedslagene kan finne på å bli, men jeg har ikke merket noe til det i de små hoppene på jeg har gjort på sykkel. Det som kan være litt plagsomt er hvis jeg er sliten i kroppen og skal løse meg ut av klikkpedalene. Da hender et at jeg ikke "holder igjen" godt nok i kneet også får jeg ilinger/frysninger pågrunn av rotasjon i kneleddet. Det går over når jeg bare får gått litt frem og tilbake etterpå.

Moderator  support