Optimal allround klinge til XX1?
|
Optimal allround klinge til XX1?
#1910974
13/01/2015 11:17
|
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 27
optimist
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 27 |
Har nå i vinter fått meg ny terrengsykkel med sram xx1, altså ett drev forran. Tidligere har jeg syklet med X0. Siden jeg ikke har prøvd xx1/enkel klinge før tenkte jeg høre her om noen har erfaring.
Det jeg lurer på er hvilket drev som er det mest optimale for allround sykling. Sykler mest marathon/turritt og ikke rundbane. Trening går på grus og en del "lett" sti. Flytsti og ikke de mest krevende partiene.
Det står nå på ei 34t klinge, og slik jeg tror blir dette for lett. Burde kanskje opp på 36t eller 38t, til og med 40t? men er altså det her jeg lurer på.
Kan også legge til at jeg ikke er interessert i å bytte klinge fra tur til tur eller fra ritt til ritt, så derfor vil jeg prøve å finne den klinga som er mest "allround".
For å illustrere nivået mitt ble Birken 2014 sykla på rett under 3 timer.
Redigert av optimist; 13/01/2015 11:18.
|
|
|
Re: Optimal allround klinge til XX1?
[Re: optimist]
#1910978
13/01/2015 11:21
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Dette avhenger av hjulstørrelse. 34 er bortimot optimalt til den bruken du skisserer. Jeg ville dog byttet til 36 eller 38 kun for Birken. Bratte klatringer med noe større klinge enn 34 vil kunne gi deg mer trøbbel enn du ønsker. Spesielt hvis du har 29er-hjul.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Optimal allround klinge til XX1?
[Re: sykkeloyvind]
#1910986
13/01/2015 11:26
|
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 27
optimist
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 27 |
Ja stemmer, glemte skrive hjulstørrelse. Det er en 29r ja.
Prøvde sykkelen på en liten tur før snøen kom, og merka da at når jeg bikka 40km/t gikk beina som visper. Er jo en del ganger i ritt at man ligger over 40km/t og har lyst til å tråkke på så det kan kanksje bli et problem med 34t?
|
|
|
Re: Optimal allround klinge til XX1?
[Re: optimist]
#1911006
13/01/2015 11:46
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
I hvilke ritt ligger du over 40 i partier der du tjener på å tråkke? Annet enn Birken selvsagt.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Optimal allround klinge til XX1?
[Re: sykkeloyvind]
#1911027
13/01/2015 12:07
|
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 27
optimist
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 27 |
I omtrent alle av norske marathon ritt er det mye grusbanking. Ligger man i litt slak nedover kommer man fort opp i 40 km/t, og hvertfall om man ligger i ett felt. Så vil vel si at det er relativt mange norske ritt man tjener på å tråkke selv i 40km/t.
Mange ritt er jo ganske like Birken også, med innsalg av litt flere terrengpartier. Kan jo nevne mange, men feks Raumerittet, Trysilrittet, Grenserittet, Sykkelenern, Skarverittet, BMC 1814+++++ Av de få rittene man kanskje ikke ligger mye i høy hastighet er muligens Bukkerittet og Furusjøen rundt.
|
|
|
Re: Optimal allround klinge til XX1?
[Re: optimist]
#1911030
13/01/2015 12:12
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
hastighet=v (km/t) dekkbredde=dekkhøyde=D (mm) Felgdiameter=Ø (26"=559mm, 27,5"=594mm og 29"=622mm) tråkkfrekvens=t (rpm) Antall tenner krank=K Antall tenner nav=N v=(( Ø+2 D)*3,14* t* K*3,6)/(1000*60* N) Å putte dette inn i et regneark overlates som en øvelse til leseren. 
|
|
|
Re: Optimal allround klinge til XX1?
[Re: optimist]
#1911033
13/01/2015 12:13
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
I omtrent alle av norske marathon ritt er det mye grusbanking. Ligger man i litt slak nedover kommer man fort opp i 40 km/t, og hvertfall om man ligger i ett felt. Så vil vel si at det er relativt mange norske ritt man tjener på å tråkke selv i 40km/t.
Mange ritt er jo ganske like Birken også, med innsalg av litt flere terrengpartier. Kan jo nevne mange, men feks Raumerittet, Trysilrittet, Grenserittet, Sykkelenern, Skarverittet, BMC 1814+++++ Av de få rittene man kanskje ikke ligger mye i høy hastighet er muligens Bukkerittet og Furusjøen rundt. Men på sånne ritt er det vel heller ikke hensiktsmessig med 1x11!?
|
|
|
Re: Optimal allround klinge til XX1?
[Re: baronKanon]
#1911037
13/01/2015 12:19
|
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 27
optimist
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 27 |
Men på sånne ritt er det vel heller ikke hensiktsmessig med 1x11!?
Tja det kan jo diskuteres. Men vet at brorparten av maratoneliten sykler med 1x11, så det er vel ikke helt dumt å bruke(uten at jeg sammenligner meg med disse). Er også andre fordeler med 1x11 som feks vekt og større driftsikkerhet.
|
|
|
Re: Optimal allround klinge til XX1?
[Re: optimist]
#1911051
13/01/2015 12:33
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Hvis vi tar utgangspunkt i at en 26" sykkel med 2,2" dekk og 42/11-utveksling, gir en hastighet på ca. 39 Km/t ved 80 tråkk pr. minutt, noe som er en ganske vanlig utveksling i birken-ritt i alle år, betyr det at for å oppnå det samme med 29" og XX1 som har 10 tenners klinge som minste på kassetten, må vi ha en klinge med minst 35 tenner. Altså i praksis en 36t klinge. De fleste som klarer å holde 40 Km/t på flatene burde IMNSHO klare å holde en jevn tråkkfrekvens på over 80rom også.  ...Men gjør man ikke det, får man velge 38, da, på bekostning av noen lette gir. Med nevnte 36t foran og 10-42 bak får man et letteste gir med 29" felger og 2,2" dekk som gir en hastighet på 9,5 Km/t ved 80rpm. Dette tilsvarer en 22/26-utveksling på en 26" sykkel med 2,2" dekk. Altså har man på denne (gitt en 11-32 eller 11-34t kassett) ytterligere et par lettere gir å bruke, men jeg klarer ikke helt å se for meg at man har bruk for disse girene i noen norske XC-ritt. ...I hvert fall ikke hvis man er av typen som sitter i felt som går i over 40 Km/t. En 36t klinge med 11-42 bak på en 29-er, gir deg altså i alle praktiske henseende alle brukbare utvekslinger som en 26-er med 3x9 eller 3x10-giring har hatt i alle år.
|
|
|
Re: Optimal allround klinge til XX1?
[Re: Stein]
#1911065
13/01/2015 12:51
|
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 27
optimist
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 27 |
Hvis vi tar utgangspunkt i at en 26" sykkel med 2,2" dekk og 42/11-utveksling, gir en hastighet på ca. 39 Km/t ved 80 tråkk pr. minutt, noe som er en ganske vanlig utveksling i birken-ritt i alle år, betyr det at for å oppnå det samme med 29" og XX1 som har 10 tenners klinge som minste på kassetten, må vi ha en klinge med minst 35 tenner. Altså i praksis en 36t klinge. De fleste som klarer å holde 40 Km/t på flatene burde IMNSHO klare å holde en jevn tråkkfrekvens på over 80rom også.  ...Men gjør man ikke det, får man velge 38, da, på bekostning av noen lette gir. Med nevnte 36t foran og 10-42 bak får man et letteste gir med 29" felger og 2,2" dekk som gir en hastighet på 9,5 Km/t ved 80rpm. Dette tilsvarer en 22/26-utveksling på en 26" sykkel med 2,2" dekk. Altså har man på denne (gitt en 11-32 eller 11-34t kassett) ytterligere et par lettere gir å bruke, men jeg klarer ikke helt å se for meg at man har bruk for disse girene i noen norske XC-ritt. ...I hvert fall ikke hvis man er av typen som sitter i felt som går i over 40 Km/t. En 36t klinge med 11-42 bak på en 29-er, gir deg altså i alle praktiske henseende alle brukbare utvekslinger som en 26-er med 3x9 eller 3x10-giring har hatt i alle år. 36t kan virke som det beste ja, så får´n tråkke på litt ekstra nedover. Evt 34t om løypa er jæv*** bratt/kupert, men tror fortsatt 34t blir for lett i lettere partier. PS. Er ikke av typen som ligger i felt som går 40km/t, men oppnår nok den farten ett par ganger i ett ritt når det går nedover/slakt, noe som jeg tror også du gjør. Er jo greit og ha noe å tråkke med da. 
|
|
|
Re: Optimal allround klinge til XX1?
[Re: optimist]
#1911066
13/01/2015 12:56
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
PS. Er ikke av typen som ligger i felt som går 40km/t, men oppnår nok den farten ett par ganger i ett ritt når det går nedover/slakt, noe som jeg tror også du gjør. Er jo greit og ha noe å tråkke med da. Jeg? Jeg har ikke syklet ritt siden... Hmmm: 1995, eller noe slikt.  Jada, men med 36/10 på 29" med litt feite dekk så holder du jo 40 Km/t med 80 tråkk i minuttet, og man bør ta mål av seg til å kunne tråkke litt fortere enn det også. I alle fall i relativt korte perioder. Klarer du å tråkke 100rpm, holder du jo plutselig 50 Km/t.
|
|
|
Re: Optimal allround klinge til XX1?
[Re: optimist]
#1911102
13/01/2015 13:52
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Er det ikke bedre for de fleste å bruke kreftene i oppoverbakker og så hente seg inn i slake nedoverbakker og "bare" holde 35-40km/t?
e
|
|
|
Re: Optimal allround klinge til XX1?
[Re: Espen]
#1911105
13/01/2015 13:57
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Er det ikke bedre for de fleste å bruke kreftene i oppoverbakker og så hente seg inn i slake nedoverbakker og "bare" holde 35-40km/t?
e Sikkert, men med en tid på under 3 timer i Birken, antar jeg at trådstarter ikke er "de fleste". 
|
|
|
Re: Optimal allround klinge til XX1?
[Re: optimist]
#1911111
13/01/2015 14:05
|
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 2,545
HNK
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 2,545 |
Med den Birken tiden, så bør du ha rett og slett ha flere klinger.
Syklet 2014 sesongen på en 650b med XX1 og brukte 38 på Birken. Det var bra nok for min del (3t24min) På en 29er blir utveksling litt tyngre, men til Birken og Nordsjørittet er det kun største drev som gjelder pga teknsik vanskelighetsgrad.
Til andre mer tekniske ritt, Sandefjordrittet, Farrisrunden f.eks, hadde jeg slengt på 36 eller kanskje til og med et 34 drev. Er litt personlige preferanser som spiller inn også, og personlig så vil jeg heller ha litt høy tråkkfrekvens på fartsstrekkene og lette nok gir i f.eks tekniske klatringer, enn å ha bøttevis med fart, og blytunge klatringer på letteste gir.
|
|
|
|
|