Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skivebremser sliter i kulda?

Skivebremser sliter i kulda? #1910907 13/01/2015 09:27
S
Søren Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Jeg har Formula (Oro?) K18 bremser på sykkelen som brukes i vinter. Bakbremsen klemmer nå altfor hardt på skiven så hjulet triller såvidt rundt.
Det virker for meg som jeg burde slippe ut litt trykk, men vet ikke helt hvordan jeg eventuelt gjør dette. Noen som kunne forklart hvor den rette skruen sitter?
Eller er det noe annet som forårsaker dette noe suboptimale fenomenet?

Kan legge til at bremsene er ca 6 år gamle og har aldri blitt luftet eller vedlikeholdt på noen måte (bortsett fra skifte av klosser). Dette er første gang denne sykkelen blir brukt om vinteren.

Re: Skivebremser sliter i kulda? [Re: Søren] #1910966 13/01/2015 11:12
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Søren

Kan legge til at bremsene er ca 6 år gamle og har aldri blitt luftet eller vedlikeholdt på noen måte (bortsett fra skifte av klosser). Dette er første gang denne sykkelen blir brukt om vinteren.

Uten å starte debatten om hydrauliske bremser vinterstid eller ikke, så antar jeg at mye(alt)av grunnen til problemene dine ligger i 6 år gamle bremser som ikke er vedlikeholdt på noen måte. Jeg tipper at stemplene dine ikke går tilbake som de skal, og er villig til å vedde en femmer på at de i det minste trenger en oppshining med dertil egnet middel.
Ta av hjulene, prøv å smøre silikon på stemplene(etter at du evt. har rengjort dem)og se om det hjelper. Et bytte av bremsevæske hadde sikkert ikke vært dumt heller.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Skivebremser sliter i kulda? [Re: Søren] #1910969 13/01/2015 11:13
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Spørs om problemet er manglende vedlikehold, og ikke kulda. Skivebremser fungerer aldeles utmerket også når det er kaldt - gitt at de har fått et minimum av vedlikehold.

Søk på nettet, gjerne Youtube, om hvordan du overhaler bremsene dine. Lykke til!

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Skivebremser sliter i kulda? [Re: voldemort] #1910981 13/01/2015 11:22
S
Søren Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Ok, det høres jo forsåvidt fornuftig ut. Grunnen til at jeg trodde det er kulda er at de har fungert bra helt til de fikk smake vinteren.
Takk for hjelpen!

Re: Skivebremser sliter i kulda? [Re: Søren] #1911021 13/01/2015 11:58
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Alt går treigere ved lave temperaturer, særlig ting som allerede burde hatt litt smøring av et eller annet slag for å bevege seg fritt.

Gaute
Re: Skivebremser sliter i kulda? [Re: Søren] #1911042 13/01/2015 12:23
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Hvis bremsevæsken er 6 år gammel, *kan* det hende at den har trukket til seg vann og skaper krøll hvis sykkelen står ute i kuldegrader. Ville begynt med å ta av hjulet og forsiktig prøve å presse stemplene tilbake med egnet verktøy, og se hva som skjer, vel å merke innendørs med "varm" sykkel.

Re: Skivebremser sliter i kulda? [Re: knutspeed] #1911067 13/01/2015 12:57
S
Søren Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Jeg burde kanskje sagt innledningsvis at det går helt fint å presse stemplene tilbake med skrutrekker. Jeg kunne da sykle hvis jeg ikke brukte bremsen (ikke helt heldig løsning). Utifra dette er det kanskje mest sannsynlig at det har lagt seg saltsørpe og annet grums på stemplene som gjør at de ikke beveger seg fritt? Kan jeg i så fall rense dette med rødsprit?

Re: Skivebremser sliter i kulda? [Re: Søren] #1911081 13/01/2015 13:12
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Sitat: Søren
Jeg burde kanskje sagt innledningsvis at det går helt fint å presse stemplene tilbake med skrutrekker. Jeg kunne da sykle hvis jeg ikke brukte bremsen (ikke helt heldig løsning). Utifra dette er det kanskje mest sannsynlig at det har lagt seg saltsørpe og annet grums på stemplene som gjør at de ikke beveger seg fritt? Kan jeg i så fall rense dette med rødsprit?

Du kan presse ut stemplene etter å ha fjernet bremseklossene. Vask så med egnet vaskemiddel, aller helst den type bremsevæske som er i systemet ditt. Jeg har med hell brukt både bremserens fra Biltema og silikonspray. Bruk en Q-tip.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden

Moderator  support