Jada, jeg vet at "alle" lykter kommer med hjelmfeste, men jeg liker små, lette varianter, som f.eks. Exposure Joystick, som er flott (tror jeg) siden den ikke har noen ekstern batteripakke, eller Lupine Piko, selv om den har en liten batteripakke, som har plenty med lys og er bitteliten. Koster en formue, dog.
Finnes det tilsvarende, men billigere alternativer? har lett littegrann, men ikke funnet noe.
På styret sitter en Hope Vision 4 på 1000lm. Grei nok.
Re: Hjelmlykt. Finnes det noen rimeligere alternativ?
[Re: Stein]
#191052612/01/201511:26
Jeg sitter og lurer på om en Gemini Duo til 1140 ink frakt er så billig at jeg burde slå til. Ikke av de minste, men den får jo veldig mye skryt og vanlig pris er vel rundt 1500... http://www.runforest.no/gemini-lights-duo-light.html
#191053012/01/201511:28
Jeg vet ikke hvordan kvaliteten er på magicshine sine batterier, men legg merke til at med gemini så får du samsung celler. Det er slikt som kan motivere meg for å betale en del ekstra. Jeg bruker i dag en gemini olympia på styret som jeg er veldig fornøyd med.
Redigert av erikskon; 12/01/201511:39.
#191054312/01/201511:39
ebay. der er det mye billig. Kjøpte ei lykt derifra nå, litt større enn du har tenkt deg tror jeg men batteripakke sittende i stroppen. Oppgitt ett helt vannvittig lumentall men lyser veldig greit. Brukes som hodelykt sammen med mj872 på styret og fungerer knall til det. Eneste minuset syns jeg så langt er at den kansje lyser litt for blått i forhold til 872.
2015 Saracen Ariel 152 27.5" 2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
#191055912/01/201512:02
Vekta har nok ikke så mye å si i praksis, selvsagt. Bare kjekt å henge på så lite som mulig på hjelmen, tenkte jeg.
Er litt i samme "markedet" selv. Jeg har i dag en Magicshine 816 på hjelmen, og med oppgitte 170 gr (ekskl. batteripakke), så synes jeg den kunne vært lettere. Supert lys, men alt for mye mikk-makk, kabler og vekt
[Re: erikskon]
#191056112/01/201512:06
ebay. der er det mye billig. Kjøpte ei lykt derifra nå, litt større enn du har tenkt deg tror jeg men batteripakke sittende i stroppen. Oppgitt ett helt vannvittig lumentall men lyser veldig greit. Brukes som hodelykt sammen med mj872 på styret og fungerer knall til det. Eneste minuset syns jeg så langt er at den kansje lyser litt for blått i forhold til 872.
Jeg har litt noia for lithiumceller, spesielt når de sitter i batteripakker kjøpt fra kina/ebay, og sånn sett er det greit å kjøpe europeiske merker som Hope (og Lupine) der jeg synes jeg kan anta at sikkerheten er ivaretatt. Sånn sett er jeg fremdeles litt skeptisk til Magicshine, som er en typisk kinalykt, men den har blitt solgt i Norge i ganske stort antall etter hvert, og det gir jo en viss mengde empiri. Hadde sikkert hørt om det hvis den tok fyr i hytt og pine, mener jeg.
#191058212/01/201512:30
Vekta har nok ikke så mye å si i praksis, selvsagt. Bare kjekt å henge på så lite som mulig på hjelmen, tenkte jeg.
Er litt i samme "markedet" selv. Jeg har i dag en Magicshine 816 på hjelmen, og med oppgitte 170 gr (ekskl. batteripakke), så synes jeg den kunne vært lettere. Supert lys, men alt for mye mikk-makk, kabler og vekt
Olympia sine lykter er svært lette, rundt 70g uten batteri, merkes knapt at den er på hodet.
You are what you eat...mmm nuts
[Re: Hoaas]
#191062912/01/201513:29
Olympia sine lykter er svært lette, rundt 70g uten batteri, merkes knapt at den er på hodet.
Tenker du på Gemini Olympia? Er det 70 gr inkl. batteri? Det som er mere irriterende enn vekten på f.eks. Magicshine-lykten, er kablene, knappen og batteripakken som må plasseres en eller annen plass, og som alt for ofte er "i veien" eller vanskelig å få tak i ...
#191063712/01/201513:34
Tenker du på Gemini Olympia? Er det 70 gr inkl. batteri? Det som er mere irriterende enn vekten på f.eks. Magicshine-lykten, er kablene, knappen og batteripakken som må plasseres en eller annen plass, og som alt for ofte er "i veien" eller vanskelig å få tak i ...
Selvsagt, mente Gemini Olympia. 70gr er lykthodet, det er ofte batteriene som veier, og jo sterkere lykt du skal ha jo større batteri må du ha for at det skal vare i mer enn et blaff. Den BAD 4000 lykta jeg sykla med brukte over 50% av batteriet sitt på 2 timer på 80% styrke, batteriet var 8 000mah.
Vi har også en Silva (ræva) lykt, som har en svært trang lyskjegle på 210 lumen, lyser laaangt, denne har et batteri man kan feste på strikken, dette er vel på bare 2000mah.
Å feste batteri/lykt på sykkelen er jo greit, det er verre med hjelmfeste og batteripakke der. Jeg pleier å ha batteriet i sekken med kabelforlenger, sånn at jeg fint kan ta av meg sekken uten at den røsker med seg lykthodet på hjelmen. Har bare litt åpning på glidelåsen på sekken sånn at kabelen glir uhindret inn og ut når jeg snur på hodet eller tar av sekken.
You are what you eat...mmm nuts
[Re: Brusdalen]
#191065812/01/201514:02
Det som er mere irriterende enn vekten på f.eks. Magicshine-lykten, er kablene, knappen og batteripakken som må plasseres en eller annen plass, og som alt for ofte er "i veien" eller vanskelig å få tak i ...
Batteripakken bakerst på hjelmen og en kort ledning frem til lyktehodet burde vel ikke være så problematis? Knappen sitter jo på lyktehodet. 858 var ganske mye mindre og mer elegant enn jeg hadde sett for megt basert på de tidligere Magicshine-lyktene jeg har sett.
#191066412/01/201514:21
Noen som har prøvd noe fra Lezyne på hjelmen? F.eks. Macro drive skal gi 300 lumen i tre timer på full og er ikke mye større enn et 18650-batteri. Aberet er kanskje at den gir for lite spredning?
#191080212/01/201521:43
Magicshine MJ-890 er også ei kjekk lita lykt, men dog ikke så kraftig med sine 160 lumen. Den holder fint til tursykkling kveld/natt, i sommerhalvåret. Har man et lite solpanel slengende oppå bagasjen, så får man jo også ladet den. Nå som du får en batteripakke å forholde deg til når du får den nye lykta di og vil ha en skikkelig baklykt også, vil jeg ikke være sen med å anbefale MJ-818 heller. Bryteren er lettere "kinesisk". Ingen bestemte "hakk" på bryteren når man vrir på lykteringen liksom, men napper man ut strømmen for å slå den av, så har den siste settingen blitt lagert i minnet til mikrokontrolleren.
#191080512/01/201521:57
Den pakken som fulgte med min MJ-808 var ikke av de beste. Den har allerede tapt seg noe, til tross for at den kun er ca. 2,5 måned gammel. Sant skal sies så har de vært utsatt for vær av alle slag, både varmt og kaldt, og brukt jevnlig. Skal se når de tar kvelden om jeg ikke kan få gjort et lite hack på pakka og puttet inn noen Samsung celler.
#191120913/01/201519:26