Transport: Varetilhenger - anbefalinger?
|
Transport: Varetilhenger - anbefalinger?
10/01/2015 19:12
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Har ikke bil, har ikke tenkt å skaffe meg bil og bruker sykkel til det meste. Men har ikke lastekapasitet. Etter en tur til Ikea i dag med overfylte busser, køer og trakking i snø og slaps med Ikea-pose over skulderen er jeg drittlei og innser at jeg trenger det. Skulle bare ha en stor lampeskjerm, noen dørmatter, en liten rullegardin og diverse andre saker som lett skulle kunne gå på en henger med bag og stropper. Selvfølgelig vil jeg helst ha en transportsykkel, f.eks. Surly Big Dummy  som perbl, men jeg har kommet til at bruken er såpass begrenset at det ikke rettferdiggjør utlegget. Og jeg legger heller pengene til side for å oppgradere til landeveissykkel med skivebremser, tenker jeg. Vil gjerne høre hva som er deres erfaring med hengere som helst er tilgjengelig helst i Oslo, evt. Norge for øvrig eller evt. lett kan bestilles fra utlandet. Rimelig og bra. Helst med medfølgende stor veske for hverdagstransport eller reiser. Og helst enkel og rask å ta av og på. Tenkte noe i retning av BOB Ibex, men helst rimeligere. Ser at Bikeshop har et rimelig bra utvalg: http://bikeshop.no/Sykkel/Vogner/Transportvogn Om du har erfaring med BOB Ibex, BOB Yak og/eller Topeak Journey Drybag vs den rimeligere M-Wave Cargo Trailer, håper jeg å høre fra deg Skal også studere denne oversikten: http://transportsykkel.no/utstyrsguiden/Har en 29er med stiv gaffel som bruks-/vintersykkel. Vanlig QR på bakaksel. Tips og vink tas imot med takk! Om noen har en henger å selge, send gjerne PM.
|
|
|
Re: Transport: Varetilhenger - anbefalinger?
[Re: Sepeda]
11/01/2015 14:52
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Driver intens research på nettet og har foreløpig havnet på at til mitt bruk (primært transport i hverdagen og evt. langtur på asfalt og grus) vil en tohjuling gi bedre stabilitet, være enklere ved parkering og i tillegg tåle mer vekt. Tenker i retning av Burley Nomad e.l. Ved turer i terreng er åpenbart en enhjuling som Bob Ibex å foretrekke. Håper å høre synspunkter! Er for øvrig skeptisk til de billige tilhengerne på Biltema, Clas Ohlsson og Jula både hva gjelder generell kvalitet, mangel på bag og strenge begrensninger på fart - helt ned til maks 16 km/t.
|
|
|
11/01/2015 15:35
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Litt OT, men iallefall Ikea Trondheim har el-sykler med noe lastekapasitet til utlån. Aner ikke om det gjelder alle Ikea-varehusene. Så akkurat den turen kan tas uten å handle egen sykkel 
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
11/01/2015 15:39
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Takk for godt tips, Espen! Artig. Skal sjekke om det samme er tilfellet i Oslo. Men jeg trenger nok min egen uansett
|
|
|
11/01/2015 16:27
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Eg brukte Burley Nomad ein periode. Sykla mellom anna rundt på Island i tre veker med all bagasje i vogna. Akkurat til det formålet vil eg ikkje seia at Nomad-en er optimal, men til bruken din burde dette vera eit perfekt produkt.
Fordelar: – lastekapasitet (og plass til store ting) – lågt tyngdepunkt – stabil i fart; påverkar sykkelen i veldig liten grad (t.d. var sykling utan hendene på styret uproblematisk) – god tilkopling til sykkelen (dog passar den ikkje alle dropouts)
Ulemper: – ikkje solid nok til ekspedisjonsbruk (ekstremt dårlege vegar på Island) – tre hjulspor (uheldig i teknisk terreng, og svært irriterande på asfaltvegar med «rumlestripe») – lita klaring til underlaget (uheldig i teknisk terreng)
|
|
|
11/01/2015 16:39
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Takk, dagfink! Veldig nyttig tilbakemelding.
Ja, jeg skulle gjerne hatt en henger som fungerer optimalt både til hverdagslig transportsykling og ekspedisjonsbruk, men det ser ut til at jeg må velge.
Hvor kjøpte du din Nomad, forresten?
Det med dropout må jeg sjekke nærmere. Utdyp gjerne.
|
|
|
11/01/2015 16:50
|
Ole
More than words
|
More than words
Hvis du vil ha skikkelig lastekapasitet er det vanskelig å komme unna Surly Bill. 130kg lastekapasitet, og skikkelig god å sykle med selv med tung last. 
|
|
|
[Re: Ole]
11/01/2015 16:53
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Hvis du vil ha skikkelig lastekapasitet er det vanskelig å komme unna Surly Bill. Ja, imponerende sak. Men langt over kapasiteten jeg trenger. Sikkert ikke dumt å ha el-sykkel når noe sånt skal trekkes. Neste gang jeg skal flytte, kanskje 
|
|
|
11/01/2015 17:31
|
RobertS
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har kun erfaring med de billige barnehengerne fra G-Sport. Selv om de sikkert ikke er optimale, ville jeg følt meg helt trygg med en sånn på Ikea. God plass og stabil. Tror det er vanskelig å finne en henger som både passer til hverdagshandling og til ny Billyhylle.
Hva med Extrawheel til tur og hverdagshandling og en stor billighenger til de sjeldne anledningene?
|
|
|
11/01/2015 17:59
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Etter å ha gått gjennom alternativene på http://transportsykkel.no/utstyrsguiden/ er det nå blant tohjulingene to modeller som peker seg ut som funksjonelle og i utgangspunktet tilgjengelig i Norge: 1. Burley Nomad Vekt: 6,7 kg Kapasitet:45,4 kg Innvendig høyde: 42,5 cm Lasteplass:105,0 liter Hjulstørrelse: 40,6 cm Innvendig bredde:41,9 cm Pris: ? 2. Croozer CargoVekt: 9.8 kg Max nyttelast: 40kg Dimensjoner (uten håndtak eller sykkeldrag): •Lengde: 84cm •Bredde: 69cm •Høyde: 66cm Hjulstørrelse: 16" Pris: Kr 2600-2800 Finner ikke noen som har Burley'n inne, hverken i Norge eller i utenlandske nettbutikker. Finner derfor heller ikke pris, men vil tippe den ligger på 3.500+. Er det noen som vet? Nomaden har lettest vekt og størst lastekapasitet i vekt, men ikke volum (bag). Den kan også bygges ut med et stativ som gjør det mulig å laste den i to etasjer. Er tilbøyelig til å tro at Burley er beste kvalitet, men pris og tilgjengelighet spiller også en rolle. Croozer'n er hele 3 kg tyngre og har litt lavere lastekapasitet. Samtidig har den større volum. Det enkle designet tiltaler meg. Vil tro at den er priset nærmere tusenlappen under Burley'n. Regndekke må kjøpes separat. Er det noen som har erfaring med Croozer'n og kan si noe mer om kvalitet? Mulig at jeg kan få et godt tilbud på en Croozer, så jeg er takknemlig for alle anbefalinger eller evt. advarsler!
|
|
|
11/01/2015 18:07
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Takk, dagfink! Veldig nyttig tilbakemelding.
Ja, jeg skulle gjerne hatt en henger som fungerer optimalt både til hverdagslig transportsykling og ekspedisjonsbruk, men det ser ut til at jeg må velge.
Hvor kjøpte du din Nomad, forresten?
Det med dropout må jeg sjekke nærmere. Utdyp gjerne. Ekspedisjonsbruk: Nomad-en min hang jo saman etter tre veker (til tider med overvekt) på Island, men den ville neppe ha tolt mange slike turar. Dersom ein held seg til greie grus- og asfaltvegar, er eg ikkje i tvil om at ein kan sykla jorda rundt med ein Nomad. Men til skikkeleg røff bruk: niks. Trur eg kjøpte min via Ebay. Hugsar ikkje heilt. Lenge sidan. Kompatibilitet med dropout: Festebraketten kviler mot venstre dropout og bør liggja mot ei relativt plan flate. Dersom sykkelen din har mykje ornamentikk i området rundt dropout-en, er det ikkje sikkert at braketten vil sitja skikkeleg mellom ramme og hurtigkopling.
|
|
|
[Re: RobertS]
11/01/2015 18:10
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Hva med Extrawheel til tur og hverdagshandling og en stor billighenger til de sjeldne anledningene? Takk for forslag. Har tenkt i samme baner, men til hverdag kan jeg like godt bruke vesker på egen sykkel som Extrawheel. Det er for de litt større varene som ikke går inn i vesker jeg trenger ekstra kapasitet. Sjelden jeg trenger virkelig stor henger - da kan jeg heller leie bil/henger. Så det er mellomtingen jeg trenger. Henger for barn er et alternativ, men synes ikke det er optimalt - og prisen nærmer seg raskt varevogn. Har selv tenåring, så flerbruk er ikke aktuelt
|
|
|
11/01/2015 18:23
|
RobertS
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Skjønner! Uansett hva du ender opp med håper jeg du poster erfaringene dine her.
|
|
|
12/01/2015 18:52
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Er fortsatt i tenkeboksen og begynner å helle mer og mer til enhjuler. Tenker å bruke den året rundt og f.eks. i dag i Oslo ville det vært vanskelig med 2-hjuler langs brøytekanter og på ujevnt underlag. Og med en 1-hjuler kan man jo også holde høyere fart, gi seg i kast med lange turer og drømme om ekspedisjoner. Uansett, har lagt ut annonse på Finn. Om noen kjenner noen som vurderer å selge en henger, tips gjerne om denne: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=54922101&searchclickthrough=true
|
|
|
12/01/2015 19:28
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Tohjulshengjar toler ein god del humpar, altså. Til vanlege handleturar har den også den fordelen at den er stødigare i stasjonær modus.
|
|
|
[Re: dagfink]
12/01/2015 19:58
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Dagfink - ja, jeg ser at det er mange fordeler med tohjulshenger, som større kapasitet, enklere å laste, enklere å parkere, i noen tilfeller rimeligere. Påvirker heller ikke styring av sykkelen i særlig grad så lenge man holder seg i rolig fart, så vidt jeg forstår. Men samtidig større fare for velt i svinger ved høyere fart eller at den vipper over om et av hjulene treffer et hinder i fart. Frykter at den lettere kommer ut i grøftekant, støter på fortauskant osv. Og dårligere egnet for ujevnt underlag enn enhjulinger. I mitt tilfelle vil transportetapper typiske skje over 5-10 km, ofte på trafikkert vei, utenfor sentrum. Der vil jeg gjerne kunne holde høy fart og ha fleksibel styring. Samtidig vil jeg også kunne bruke den på dagsturer på delvis ujevnt underlag. Alt det taler for enhjuling. Enhjulingene har gjerne en stor bag som kan fylles og siden løftes på hengeren. Derfor håper jeg at det ikke blir for komplisert å laste raskt selv om parkering er vanskeligere med enhjuling. Korriger meg gjerne om jeg har trukket gale konklusjoner!Samtidig er det med hengere som med sykler - man kan vanskelig få alt i ett. Vurderer derfor også kombinasjon av enkel, rimelig henger på to hjul med god kapasitet for større transport og en mer påkostet enhjuling for rask transport i hverdagen og turer. For langtur synes det vanskelig å slå Extrawheel, men den blir litt begrenset for transport i hverdagen av pakker og gjenstander av et visst volum. Men hvem vet? Her går det unna med godt lastede Extrawheels: https://www.youtube.com/watch?v=6ijnEr1kn98
|
|
|
12/01/2015 20:33
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Sliter for øvrig med å finne gode og ikke altfor dyre tohjulere. Burley Nomad synes ikke å være å oppdrive i Norge - jeg har i hvert fall ikke funnet den - og 2014-modellen ligger på 320 Euro på Bike24 før frakt og norsk moms. Croozer Cargo er lettest tilgjengelig og rimeligere, men betydelig tyngre. Og jeg ble litt skeptisk etter å ha sett denne: The Croozer Cargo goes to the lake
|
|
|
13/01/2015 04:54
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Velt i sving? – Njet. Eg har aktivt prøvd. Ikkje sjans. Burley sporar også veldig bra (litt til venstre, faktisk – noko som kjennest veldig trygt i trafikken). Hugs at einhjulingar har lettare for å få wobbling. Eg trur det er tohjuling som er det beste kompromisset i ditt tilfelle.
|
|
|
13/01/2015 06:50
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Godt å høre, dagfink! Da har jeg overdrevet betydningen av enkelte historier jeg har kommet over på nettet. Nå har jeg faktisk fått tilbud om en ubrukt Croozer som ser ut til å egne seg ypperlig for enkel transport i hverdagen. Den selges til en såpass rimelig penge at jeg innenfor budsjettet for en ny BOB eller Burley i tillegg kan kjøpe en seperat henger for ekspedisjoner, som f.eks. Extrawheel eller pent brukt enhjuling. Noen som har erfaring med eller kan si noe om denne? (Youtube-video'n jeg linket til tidligere legger jeg ikke så stor vekt på. Hengeren syntes å være tom og dermed ustabil.)
|
|
|
14/01/2015 23:23
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Croozer'n ble dessverre snappet opp av annen kjøper. Da fortsetter jeg å være på utkikk. Har lagt ut ønske om kjøp av pent brukt henger både på forumet og på Finn. Har bestilt ny, større bag - Ortliebs klassiske Messenger Bag - med praktisk ekstrautstyr . Gleder meg som et barn. Godt utvalg og Ortlieb-kampanje i nettbutikken til Syklistenes Landsforening.
|
|
|
15/01/2015 09:58
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Har sykla mye med billig (barne)henger med masse last, både barn og gods, og syns det er helt greit. De tåler 30-35km/t. Hvis en sykkelhenger velter så er det fordi den har for godt grep på ytterhjulet til å skrense, og for lite vekt til å holde innerhjulet nede. Mao. løses det med elendige dekk eller litt ekstra ballast i bunn på vogna - for å senke farten i svingene regner jeg som uaktuelt.. ;-)
|
|
|
15/01/2015 10:08
|
btm
Besatt
|
Besatt
Nå er kanskje ikke den Croozer-henger like aktuell lenger, men likevel. Jeg sykler daglig med en Croozer Kid 2, og opplever den som veldig stabil. Både med to unger i, full av handleposer og når den er tom.
btm
|
|
|
17/01/2015 22:30
|
SvenR
Fersking
|
Fersking
Jeg har brukt en Bob i mange år nå. Har prøvd å bruke den til IKEA-transport, men den er faktisk litt liten til det. Det jeg får plass til oppi hengeren kan jeg også bære, og å stable store tunge ting på høykant i en etthjulshenger tar hvertfall ikke jeg sjansen på. Jeg bruker den til å frakte bøker med (jeg er lærer på forskjellige steder) og på langtur. Den er god å sykle med, men er så stor at den lager litt vanskeligheter på buss og fly. Hvis du likevel skal ha henger, og ikke sykle på sti, synes jeg du skal gå for Burley Nomad. Den demonteres til et lite knippe av aluminiumsrør og cordura, og kan fint sjekkes inn sammen med sykkelen hos SAS eller Norwegian 
Redigert av SvenR; 17/01/2015 22:31.
|
|
|
18/01/2015 15:01
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Tusen takk for alle gode råd og tips! Nå har jeg bestilt henger (!), og den ble overraskende enkel og billig. I mangel av bil ønsket jeg en enkel henger til bruk nå og da i hverdagen, d.v.s. transport av varer/pakker/deler som ikke går inn i sykkelbag/vesker, over forholdsvis korte avstander, maks et par mil. Ikke primært for touring/ekspedisjon der behovet vil variere etter reisemål og sykkel. En ren transportsykkel som Surly Big Dummy er langt utenfor budsjettet. Jeg havnet etter hvert på disse preferansene; - To hjul for stabilitet og enkel parkering/lasting - Helst enkel, firkantet henger med vegger for kjapt å kunne laste varer/esker i enhver form - Pålitelig og rimelig nok for bruk under alle forhold, også i snø og slaps eller i regn - Enkelt å bytte ut slitedeler og trekk - Lett å flatpakke for oppbevaring innendørs eller for å ta med seg på tog o.l. Løsningen ble XLC Carry Van, som dere gjerne vil kjenne igjen som den klassiske pre-2013 modellen av Croozer Cargo. Det er samme henger, laget av tyske Zweipluszwei, men selges nå under det tysk/nederlandske merket XLC. XLC er stor i sykkeldeler på kontinentet. Kan bestilles rimelig fra Bike24 til rundt halv pris av Burley Nomad og godt under det som en gang var veiledende pris for klassiske Croozer Cargo i Norge. Bike24 selger ekstra utstyr som regntrekk og parkeringsdekke så vel som reservetrekk for hele hengeren og andre reservedeler. Med stålramme og 11+ kg er den forholdsvis tung, men vekten er underordnet til mitt bruk. Både det minimalistiske designet og fargen tiltaler meg. Ser ut som en henger for bil, bare i mini-format  Jeg liker den ærlig talt bedre enn den nye, dyrere Cargo Croozer i oransje og brun/sandgrå, men det er en smakssak. Gleder meg til den ankommer og håper å få stor nytte og glede av den! Skal anskaffe noen stropper og evt. nett for feste av bagasje av større volum. En god ting er at innen budsjettet for f.eks. en Bob Ibex har jeg fått både en klassisk messenger bag fra Ortlieb, en funksjonell henger og fortsatt har jeg nok igjen til f.eks. Extrawheel om jeg skulle legge ut på ekspedisjon. Ellers ser jeg at hengeren gjennom årene er blitt brukt og misbrukt til de mest forskjellige formål Ny sykkel? Enda en sykkel. Tja...Da er det bare å håpe at DHL får hengeren frem til meg raskt!
|
|
|
18/01/2015 15:26
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Har lært mye om hengere den siste tiden. Havnet altså på klassiske XLC Carry Van/Croozer Cargo, se forrige innlegg. I den grad det er nyttig for andre, her er mine observasjoner om andre modeller på markedet. Alt med forbehold om at jeg ikke har prøvd dem selv! Enhjulere:Enhjulernes store styrke ligger i fremkommelighet på variert underlag og stier. Samtidig påvirker enhjulerne styringen av sykkelen mer enn tohjulerne og er vanskeligere å parkere. BobBob Ibex (med demper, tilgjengelig i Norge f.o.m. mai) og Bob Yak (uten demper, tilgjengelig i Norge fra mars) er anerkjent som ypperlige for krevende ekspedisjoner på variert underlag og i terrenget. Se også test på Terrengsykkel. Føres av mange forhandlere og nettbutikker. Beste pristilbud har jeg fått fra Ørjan på Sykkelkomponenter, selv om hengerne ikke ligger ute på hjemmesiden. Vær oppmerksom på at begge modellene har feste kun for QR-aksler, noe som er en stor ulempe nå som stadig flere har thru axle på terrengsykler. Men lykkeligvis er det en løsning: Et entusiastisk ektepar i Oregon har startet produksjon av hengerfeste for thru axle for Bob og diverse andre modeller. Kan bestilles direkte fra The Robert Axle Project. Topeak JourneyTopeak Journey er en henger som kommer varmt anbefalt også av kolleger på forumet. Går nå til langt under veiledende pris på Bikeshop. Ulempen er at hengeren kun kan brukes til QR. Importør Stians Sport har oppgitt til meg at Topeak ikke planlegger overgang til thru axle med det første. Fra Chris i Oregon fikk jeg dette svaret: “I'm sorry, we do not have an axle compatible with the Topeak trailers. We do offer a Yoke Mount axle that provides M10x1 threads to attach products similar to "BOB Nuts" that many trailer companies supply. I have not seen a similar solution from Topeak”. M-Wave Cargo TrailerM-Wave tilbyr den rimeligste hengeren, som ifølge Bikeshop likevel skal være solid og ha mange fornøyde brukere. Ulempene er at det neppe lages overgang til thru axle og at reservedeler ikke synes å oppdrive. ExtrawheelPolske Extrawheel har mange fordeler, både lav vekt og høy fremkommelighet, om enn den skal være følsom for ubalansert vekt. Finnes i forskjellige modeller for hjul av forskjellig størrelse. Skal attpåtil være mulig å få for fatbike. Og viktig: The Robert Axle Project tilbyr feste for thru axle. Extrawheel er løsningen jeg trolig selv vil gå for den dag jeg setter ut på langtur på variert underlag, med mindre jeg anskaffer en touring-sykkel som tåler tyngre vesker. www.extrawheel.comTohjulere:Som bl.a. Dagfink har påpekt har tohjulshengere mange fordeler som enklere styring, større stabilitet og enklere parkering og lasting. Men fungerer dårligere enn enhjulinger på humpete veier, smale stier og i terrenget. Burley NomadBurley Nomad anbefales av mange som den beste tohjuleren for touring. Lett og med høy kapasitet. Se ellers Dagfinks gode oppsummering av fordeler og ulemper (tidligere i denne tråden). En god ting er at feste for thru axle kan bestilles fra The Robert Axle Project. Croozer CargoI 2013 ble den klassiske hengeren Croozer Cargo oppgradert med bl.a. alu-ramme i nytt, høyere design, nytt trekk og sterkere bunn (samme som hundevognen). Den veier mindre og tar tyngre last enn tidligere modeller, men koster mer. Skal være en utmerket henger. The Robert Axle Project skal ha overgang til thru axle for Croozer, men det bør sjekkes nærmere. XLC Carry VanDen klassiske pre-2013 Croozer Cargo gjenoppstod som XLC Carry Van. Selges bl.a. av Bike24. Dette er modellen jeg selv har valgt til transport ved behov i hverdagen, se mitt forrige innlegg. Rimelige hengere fra XXL, Biltema, Jula m.m.Det er en rekke helt enkle, rimelige hengere til salgs for under tusenlappen. Jeg så ikke nærmere på dem p.g.a. vekt og fartsbegrensninger. Fungerer sikkert helt utmerket til kortere turer i rolig tempo. Finnes også større kvalitetshengere for tung last, som Surly Bill, se Oles innlegg tidligere i tråden. En god kilde til mer informasjon er Transportsykkel. www.velo-city.org/touring-trailers/
|
|
|
02/07/2015 20:29
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Bringer opp igjen denne tråden. Sepeda, har du gjort deg noen erfaringer med hengeren du kjøpte? Kvalitet, enkelhet i bruk, etc. Er den enkel å feste og løsne fra sykkelen?
|
|
|
[Re: mogens]
03/07/2015 07:32
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Hei, Mogens! Jeg er vel fornøyd med min XLC Carry Van Catgo, vel og merke til mitt bruk. Mitt bruk er kortere turer på asfalt (1-2 mil), typisk for frakt av varer som ikke får plass i sykkelveske og koffert til/fra kontoret i anledning jobbreiser. Når det er sagt, har den sine svakheter. Har brukt den både vinter og sommer. Pluss: - Praktisk og enkel å parkere og laste. Tohjuling er absolutt riktig valg til mitt bruk. - Solid. - Såpass rimelig at jeg parkerer den hvor som helst uten å bekymre meg for tyveri. - Bike24 har ekstrautstyr (som regndekke og ekstra fester) og slitedeler (som hjul og sidepaneler, se link over). Minus: - Vekt. 11-12 kg egenvekt merkes, så for lengre turer ville jeg vurdert lettere alternativer. - Beskyttelse. I vått vær kommer det inn litt fuktighet og skitt i glipene mellom sidepaneler og bunn, selv med regndekke. For touring ville jeg valgt annen modell med bedre beskyttelse. - Skrangling. Hjulene er sikret med splinter med festanretninger i metall som skrangler en smule. Helt greit for meg, men ikke hyggelig under lange turer. Har tenkt på å tape noe rundt metallet for å hindre skrangling. - Stabilitet. Stabiliteten er rimelig bra, men med tom vogn har jeg opplevd velt ved uvøren kjøring over fortauskanter med ujevn snø/is. Kanskje ikke så mange som bruker vogn under slike forhold. Ingen dramatikk - sykkelen holder seg rett. - Festeanretning: Kan være vanskelig å få av, ja. Spesielt i varmt vær når metallet utvider seg. Det er to utfordringer når man skal få av vognen: - Det krever kraft å løsne splinten som går gjennom hullet i festet (se foto). Hender at jeg bruker nøkkel for å benne løs festet. - Å trekke løs selve armen krever også kraft, særlig i varmt vær. Alt i alt kan jeg anbefale den til kortere transportturer om du har litt kraft i klypene  For touring ville jeg sett på andre, lettere modeller med bedre beskyttelse.
|
|
|
03/07/2015 08:15
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Takk for tilbakemeldinger! Ser ut som denne kunne vært anvendelig for mitt bruk, som ville vært å frakte større/tyngre ting over relativt korte avstander. Malingsspann, ting som skal til gjenbruksstasjon, etc. Litt bekymret for om en slik sak blir ristet i filler på brosteinen på Nordnes, men farten begrenser seg vel naturlig med noen kilo på slep.
|
|
|
[Re: mogens]
03/07/2015 08:26
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Tror den skal kunne tåle bruk som du beskriver, ja. Det er mulig at den nyere Croozer Cargo er hakket bedre, men den koster også mer. Verdt å se nærmere på. For tung og/eller lang last bør man gjerne se på Surly Bill Trailer.
|
|
|
|
|