Hvis du ikke trener mer enn noen få timer i uka, hvorfor skal du trene i sone 1-2? Mitt tips: Kjør på, gi jernet, sørg for å hvile godt, og lytt til kroppen når den prøver å fortelle deg noe.
Jeg er enig i dette. Jeg syns også det å sitte på en rulle kan være fryktelig kjedelig, så det blir til at jeg kun gjør det 1-2 ganger i uka, avhengig av jobbsituasjon. Da er det med Sopranos på den bærbare, og gjerne sweetspot i 2x20 minutter. Det er med watt, og litt lettere å styre intensiteten for min egen del.
Liker spinning, men jeg kjører mitt eget opplegg da jeg syns mange av timene er lagt opp for hardt til mitt opplegg. Det fører til at jeg setter meg inn i salen 10 min før timen starter for å varme opp, og når musikken starter går jeg i gang med 1x45 min / 2x20 min i området rundt terskel. Gjør du dette 3 ganger i uken, har du ca to timer effektivt i området rundt terskel, noe som har funket bra for meg. Jeg legger dog inn enkelte 7x3 min litt over terskel noen uker, samt 20 min FTP-tester.
Har du mulighet til en 4. økt, hadde jeg tatt meg en tur på ski (heldiggriser i Norge som har mulighet til dette) eventuelt løpt meg en tur en times tid i snakketempo. En spinningtime på ca en time i sone 1 vil etter min overbevisning ikke bygge base, men hvis man kjører på lav nok intensitet vil den være en utmerket restitusjonsøkt.
Denne årstiden er forøvrig en utmerket tid for karakterbyggende aktiviteter a la den jeg hadde i går på 4½ time på cx'en med vindkast på orkanstyrke.

Oppsummert ville jeg, forutsatt at jeg hadde 3 økter i uka, prioritert harde økter, og så heller fylle på med rolige, restitusjonsaktige turer når du hadde mulighet for en 4. økt.
Lykke til !