Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Spinning som trening

Spinning som trening #1910065 10/01/2015 17:40
S
Saffer Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Både rulle og ergometersykkel (alene) er for kjedelig. Skal jeg få tråkket noe i vinter må det bli spinning.

Inntrykket mitt er at de fleste spinningtimer er litt hummer og kanari: man er innom det meste av pulssoner og tråkkalternativer. Hovedmålet synes å være fettforbrenning.

Spørsmålet mitt er litt vagt: hva kan man få ut av 3-4 spinningtimer i uken? Hvordan skal jeg prøve å legge opp treningen basert på spinningtimer? Grunnlaget mitt er 4-5 timers sykling i uken om sommeren, med halvpart landeveissykkel og halvparten hardtail. Jeg skulle helst syklet mest mulig i sone 1/2 nå i vinter for å bygge base, istedenfor sone 3/4 noe de fleste spinningtimer legger opp til.

Redigert av Saffer; 10/01/2015 17:44.
Re: Spinning som trening [Re: Saffer] #1910078 10/01/2015 18:09
C
Cyload Offline
Entusiast
Entusiast
C
De aller fleste spinningtimer er vel intervalltimer?

Mitt tips er å sette opp rulla foran tv-en, så blir det ikke så kjedelig ICON_SMILE

Re: Spinning som trening [Re: Saffer] #1910080 10/01/2015 18:31
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ha en plan for spinningrimen, som om du skulle ha kjørt på rulle hjemme. Jeg har kjørt spinning om vinteren i ca 10 år, og kjører helt unntaksvis helt etter instruktørens program. Dvs at jeg kjører mye lange sone tre intervall, helst sittende. Og legger inn noen kortere som gjerne kan følge opplegget i timen. 1-2 timer i uka kjører jeg spinning etter styrke og roøkter , og kjører da spinningtimen med styrketråkk og deretter fartslek.
Kjører også gjerne to spinngtimer sammenhengende, hvis planen min tilsier det.

Rulla foran TV'n funker ikke for meg, dritkjedelig.

Redigert av HeavyDude; 10/01/2015 18:32.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Spinning som trening [Re: Saffer] #1910082 10/01/2015 18:32
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Skudd fra hofta:

3-4 korte, harde økter i uka kan jo bli knallbra? Hvis du ikke trener mer enn noen få timer i uka, hvorfor skal du trene i sone 1-2? Mitt tips: Kjør på, gi jernet, sørg for å hvile godt, og lytt til kroppen når den prøver å fortelle deg noe. Etter at det er på plass er det bare å nyte framgangen:)

Jeg trener ikke så mye mer enn deg. Den eneste grunnen til at jeg har ca 1 rolig tur i uka er at jeg elsker det. Da blir det stisykling på fatbike eller en skitur.

Re: Spinning som trening [Re: Saffer] #1910107 10/01/2015 19:52
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sett deg på en sykkel litt langt bak i salen så er det ingen som registrerer at du sykler i sone 1/2 de dagene du ønsker en litt roligere økt.

Re: Spinning som trening [Re: Saffer] #1910118 10/01/2015 20:23
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Saffer
Både rulle og ergometersykkel (alene) er for kjedelig. Skal jeg få tråkket noe i vinter må det bli spinning.

Inntrykket mitt er at de fleste spinningtimer er litt hummer og kanari: man er innom det meste av pulssoner og tråkkalternativer. Hovedmålet synes å være fettforbrenning.

Spørsmålet mitt er litt vagt: hva kan man få ut av 3-4 spinningtimer i uken? Hvordan skal jeg prøve å legge opp treningen basert på spinningtimer? Grunnlaget mitt er 4-5 timers sykling i uken om sommeren, med halvpart landeveissykkel og halvparten hardtail. Jeg skulle helst syklet mest mulig i sone 1/2 nå i vinter for å bygge base, istedenfor sone 3/4 noe de fleste spinningtimer legger opp til.

Du bygger da base i sone 3 og. Det er de "trø til du døøøøøør" greiene noen få spinninginstruktører driver med, du skal holde deg unna.

'...once more, and more intensity!'
Re: Spinning som trening [Re: EHAa] #1910673 12/01/2015 14:49
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: EHAa
Hvis du ikke trener mer enn noen få timer i uka, hvorfor skal du trene i sone 1-2? Mitt tips: Kjør på, gi jernet, sørg for å hvile godt, og lytt til kroppen når den prøver å fortelle deg noe.

Jeg er enig i dette. Jeg syns også det å sitte på en rulle kan være fryktelig kjedelig, så det blir til at jeg kun gjør det 1-2 ganger i uka, avhengig av jobbsituasjon. Da er det med Sopranos på den bærbare, og gjerne sweetspot i 2x20 minutter. Det er med watt, og litt lettere å styre intensiteten for min egen del.

Liker spinning, men jeg kjører mitt eget opplegg da jeg syns mange av timene er lagt opp for hardt til mitt opplegg. Det fører til at jeg setter meg inn i salen 10 min før timen starter for å varme opp, og når musikken starter går jeg i gang med 1x45 min / 2x20 min i området rundt terskel. Gjør du dette 3 ganger i uken, har du ca to timer effektivt i området rundt terskel, noe som har funket bra for meg. Jeg legger dog inn enkelte 7x3 min litt over terskel noen uker, samt 20 min FTP-tester.

Har du mulighet til en 4. økt, hadde jeg tatt meg en tur på ski (heldiggriser i Norge som har mulighet til dette) eventuelt løpt meg en tur en times tid i snakketempo. En spinningtime på ca en time i sone 1 vil etter min overbevisning ikke bygge base, men hvis man kjører på lav nok intensitet vil den være en utmerket restitusjonsøkt.

Denne årstiden er forøvrig en utmerket tid for karakterbyggende aktiviteter a la den jeg hadde i går på 4½ time på cx'en med vindkast på orkanstyrke. ICON_SMILE Oppsummert ville jeg, forutsatt at jeg hadde 3 økter i uka, prioritert harde økter, og så heller fylle på med rolige, restitusjonsaktige turer når du hadde mulighet for en 4. økt.

Lykke til !

Re: Spinning som trening [Re: Saffer] #1910798 12/01/2015 21:32
S
Saffer Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Takk for tilbakemeldingene.

3-4 timers sykling utgjør halvparten av aktivitetsmengden. Det går med like mange timer til langrenn, off-pise skikjøring og svømming. Mesteparten av aktiviten må derfor gå i sone 1/2. Det er kun sykling som er aktuelt å drive med mer enn 1-2 timer av gangen. Men om vinteren blir det vanskelig å få noe lengde ut av øktene.

Sånne entimers spinningtimer er ikke lange nok. Kanskje jeg møter opp en halvtime før, og så prøver å holde motivasjonen oppe frem til timen begynner.

Moderator  support