Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Vintersyklingssko

Vintersyklingssko #1909935 10/01/2015 09:59
D
Desmo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
D
Fins det noen rimelige sko til vintersykling som duger? De åpenbare valgene 45nrth Wolfhammer og Lake 303 er utenfor mitt budsjett.

Bruken er fatbikesykling i skog og mark, men sjeldent veldig kaldt (maks -5 til -7 tenker jeg). Bør også være greie og bruke i overgangssesongen.

Vurderer disse fra XXL:

Diadora polarex plus

Og

northwave Gelius artic

Er det noen som har erfaring med noen av de?

Er det andre sko i tilsvarende prisklasse som bør vurderes?

Re: Vintersyklingssko [Re: Desmo] #1909944 10/01/2015 10:42
Loki Offline
Besatt
Besatt
Bruker Shimano MT71 hele året. Blir kanskje litt kald på lengre turer under -10 °C, men det er sjelden aktuelt uansett.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Vintersyklingssko [Re: Desmo] #1909968 10/01/2015 12:11
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H

Re: Vintersyklingssko [Re: Desmo] #1909980 10/01/2015 12:29
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Specialized har også Defroster, men er kanskje litt dyre.

Re: Vintersyklingssko [Re: Desmo] #1910039 10/01/2015 16:13
D
Desmo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
D
Har vært på XXL og prøvd begge skoene jeg linket til over.

Northwave celcius skoen virket litt smal, så jeg ble fryktelig i tvil om den.

Diadora polarex hadde de ikke i riktig størrelse, den jeg prøvde ble noe stor. Men jeg lite godt boa-søringene på de.

De som slår meg med begge skoene er at de ikke har mønster som er egnet til å gå på på glatta.

Re: Vintersyklingssko [Re: Desmo] #1910053 10/01/2015 16:56
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Du kan komme langt med et sett gode såler og skikkelig skotrekk på sko som ikke er helt toppers i kulda i utgangspunktet.

Re: Vintersyklingssko [Re: Desmo] #1910055 10/01/2015 17:04
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Northwave er overraskende dårlig å gå med på glatta, men man kan jo montere bedre pigger foran. Burde helt klart vært utstyrt med bedre gummisåle for bedre grep. Merk at jeg har utgaven som er noen år gammel, så det kan ha blitt bedre...

Jeg har ganske breie fotblad, men syns det går greit nok i disse. Ikke optimalt, men de er såpass varme og gode at jeg kan tåle litt dårligere plass i perioder ICON_SMILE

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Vintersyklingssko [Re: Desmo] #1910084 10/01/2015 18:39
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg er på tredje sesong med daglig bruk av Northwave Arctic vinteren gjennom og er vel fornøyd. Sitter godt på foten og former seg etter foten i bruk. Skoene holder føttene varme og tørre i kulden. I varmere vintervær - les: regn - holder de føttene tørre til et visst punkt, Min erfaring er at heller ikke regntrekk over alminnelige sykkelsko holder føttene tørre på lange turer i drittvær. Har ikke prøvd regntrekk over Arctic'n. Prisen XXL tilbyr - en snau tusenlapp - er meget bra.

Om det er skikkelig glatt er det bare å sette brodder på skoene - jeg bruker Nordic Grip Easy www.xxl.no/sko/skotilbehor/brodder-og-pigger/nordic-grip-nordic-grip-easy-brodder/p/1087797_1_style. Fungerer prikkfritt. Kan kombineres med Nordic Grip Mini www.xxl.no/sko/skotilbehor/brodder-og-pi...1096178_1_style

Se også Steins tråd om sykkelsko med pigger: https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1905410#Post1905410

Re: Vintersyklingssko [Re: Sepeda] #1910147 10/01/2015 21:45
D
Desmo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
D
Sitat: Sepeda
Jeg er på tredje sesong med daglig bruk av Northwave Arctic vinteren gjennom og er vel fornøyd. Sitter godt på foten og former seg etter foten i bruk.

Om det er skikkelig glatt er det bare å sette brodder på skoene - jeg bruker Nordic Grip Easy www.xxl.no/sko/skotilbehor/brodder-og-pigger/nordic-grip-nordic-grip-easy-brodder/p/1087797_1_style. Fungerer prikkfritt.

Følte du skoene tilpasset seg føttene etterhvert? Er veldig i tvil om jeg skal ta sjansen på disse, de var ikke vonde på men ikke helt hundre heller.

Tror alternativet må bli Shimano mw81, da jeg har vært fornøyd med passord på shimano sko. Er nok ikke like varme men...

Et par kold kutters i sålen vil fikse grepet på glatta.

Re: Vintersyklingssko [Re: Desmo] #1910148 10/01/2015 21:47
D
Desmo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
D
Kan forresten få god pris på Specialized defroster trail, men har ikke mulighet til å få prøvd de. Er det noen som kan si noe om hvordan de er i størrelser og bredde?

Re: Vintersyklingssko [Re: Desmo] #1910158 10/01/2015 23:07
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg brukte 11 koldkutters i går. Helt sykt feste på is. Kunne gå opp veldig bratte bakker med blåis.

Re: Vintersyklingssko [Re: Desmo] #1910163 10/01/2015 23:39
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Desmo
Følte du skoene tilpasset seg føttene etterhvert? Er veldig i tvil om jeg skal ta sjansen på disse, de var ikke vonde på men ikke helt hundre heller.

Northwave Arctic har passet meg godt, men jeg valgte bevisst en litt mer romslig størrelse enn sommerskoene slik at jeg kan bruke tykkere sokker. Skoen er utvilsomt hardere i formen enn mtb-sommersko, men jeg vil tro det gjelder de fleste vintersko. Jeg opplevde formen som god fra begynnelsen og enda bedre etter hvert. Men om skoen ikke sitter bra på foten din i utgangspunktet, skal jeg ikke råde deg til å kjøpe den.

Re: Vintersyklingssko [Re: Desmo] #1910182 11/01/2015 09:03
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Der som setter inn pigger i skoene,hvordan gjør dere det inne.Er de så skarpe at det tar gulvbelegget.

Re: Vintersyklingssko [Re: Desmo] #1910190 11/01/2015 10:13
K
konduktans Offline
Entusiast
Entusiast
K

Hei, har erfaring med begge to.

Litt bakgrunnsinfo. Er veldig avhengig av at skoen sitter "låst" til foten for at det skal føles bra. Sykler litt MTB, mest CX og landevei(hovedsaklig på landevei og grus). Bruker Diadora Vortex Pro (toppmodell karbonsko med BOA-snøring) på vei, og Diadora X-Vortex Pro (samme sko, men med SPD) på grus/i skog. Har tidligere hatt Diadora X-Tornado. Alle i størrelse 44. Bruker 44 i vanlige sko. Har prøvd diverse andre modeller også, men av de jeg har prøvd er det kun Diadora som passer godt på min fot. Har hatt NW Scorpis SRS, men den var direkte vond å ha på foten ved harde økter. Bor i Bærum, så har relativt mild vinter.

I høst kjøpte jeg først NW GTX Artic Celcius og hadde den et par måneder, da den visstnok tåler flest minusgrader. Mener å huske jeg kjøpte størrelse 45 for å få plass til ullsokker. Det er en OK sko, men sitter veldig løst på foten. Innvendig er det en slags pels som gjør at det er lite friksjon. Jeg fikk veldig vondt i føttene av å bruke skoen, siden den ikke satt skikkelig fast, og fordi den var så glatt og løs at jeg måtte spenne alle muskler for å få skikkelig grep. Dette er dog veldig varme sko, og jeg hadde nok lidd igjennom smertene hvis jeg bodde et sted der det ofte er -10 eller mer. Denne har samme såle som Scorpius SRS.

Jeg dro tilbake til XXL og forklarte saken, og fikk byttet til Diadora Polarex Plus. Har nå hatt disse ca to måneder. Denne sitter ikke like godt på foten som Vortex Pro, men pga boasnøring er sitter den godt nok. Er relativt stiv rundt ankelen. Bittelitt større i størrelsen enn sommervariantene, så er plass til ekstra tykke sokker. Kjøpte størrelse 44. Denne skoen er varm nok til "mild vinter"(opp til -10 kanskje?), men kan også brukes på høst/vår. Brukte denne på spinning, det var i varmeste laget, men gikk helt greit. Denne skoen er perfekt til mitt bruk(eneste ting som hadde gjort den bedre er enda strammere snøring og karbonsåle)

TL;DR: Hvis du ikke trenger en sko som sitter "låst" til foten, liker NW-såler og trenger en sko som tåler mange minusgrader, kjøp Northwave Celcius Artic GTX. Ønsker du en "sommersko for vinteren", med kraftig snøring som gjør at skoen sitter som støpt, foten din passer til Diadora-såler og du ønsker en sko som fungerer fra tidlig høst til sen vår, velg Diadora Polarex Plus.

Re: Vintersyklingssko [Re: Desmo] #1910793 12/01/2015 20:56
D
Desmo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
D
Var å fikk prøvd Shimano mw81 i dag. Shimano sko passer foten min godt.
Har store føtter og prøvde derfor skoene i størrelse 48, for å kunne ha plass til en tykk sokk. Ble overrasket da størrelse 48 ble akkurat litt små. Må være ekstremt små i størrelsen...

Har prøvd NW celcius i 48, og de hadde god plass.
Prøvde Diadora polarex i 48, og de var for store.

Ikke lett å finne noe som passer.

Re: Vintersyklingssko [Re: Desmo] #1912627 16/01/2015 16:09
D
Desmo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
D
Ser ut til at det blir Diadora Polarex Plus på meg.

Litt spent på hvordan den blir når minus gradene kommer snikende, og hvordan feste blir når man er av sykkelen. Det blir fort litt tråkking til fots når man er på fatbike "ekspedisjoner".

Drømmen er Lake 303, men det passer ikke inn i budsjettet akkurat nå.

Pøs gjerne på med brukererfaringer på Diadora skoen, finner svært lite info om den på nett...

Re: Vintersyklingssko [Re: Desmo] #1912671 16/01/2015 19:10
A
audungk Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Jeg kjøpte 45Nrth Fasterkatt på tilbud hos G-Sport til 1500,-, og det må være et av de beste kjøpene jeg har gjort.

Skoene er bygd som en litt varm sommersko, hvor "skotrekkene" er sydd fast i sålen, slik at det hele blir en halvhøy sykkelsko med høy grad av vanntetthet. De er såpass smale i mansjettene at det er lett å få en regnbukse (jeg bruker Sturmnuss) til å tette rundt overlappen sko-ankel. Det eneste ankepunktet jeg har er at "lisse-kappen" noen ganger slipper innmaten ut igjennom hull i siden, som gjør at lissen må bearbeides litt for å kunne åpens og lukkes skikkelig. Varme og gode med enkelt ullsokk ned til -8, har ikke testet de lavere enn det...

Re: Vintersyklingssko [Re: Desmo] #1912682 16/01/2015 19:37
D
Desmo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
D
Har også sett på Fasterkatt men ikke funnet noen i min størrelse.
Synes prisen er veldig nært opp til Lake 303, og hadde nok heller godt for de da.

Re: Vintersyklingssko [Re: Desmo] #1912713 16/01/2015 20:59
mogens Offline
Besatt
Besatt
Var å fikk prøvd Shimano mw81 i dag. Shimano sko passer foten min godt.
Har store føtter og prøvde derfor skoene i størrelse 48, for å kunne ha plass til en tykk sokk. Ble overrasket da størrelse 48 ble akkurat litt små. Må være ekstremt små i størrelsen...

Har prøvd NW celcius i 48, og de hadde god plass.
Prøvde Diadora polarex i 48, og de var for store.

Ikke lett å finne noe som passer.

Northwave Arctic Celsius er betydelig varmere enn Shimano MW81. Jeg har begge. MW81 vil jeg ikke si er en vintersko for norsk vinter. Jeg bruker den høst/vinter og sommer når det er vått (det hender her i Bergen). NW har en slags lodden fleece-fôring mot foten, mens MW81 ikke har noe annen fôring enn Goretex-laget på innsiden.

Re: Vintersyklingssko [Re: konduktans] #1912715 16/01/2015 21:07
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitat: konduktans

Hei, har erfaring med begge to.

Litt bakgrunnsinfo. Er veldig avhengig av at skoen sitter "låst" til foten for at det skal føles bra. Sykler litt MTB, mest CX og landevei(hovedsaklig på landevei og grus). Bruker Diadora Vortex Pro (toppmodell karbonsko med BOA-snøring) på vei, og Diadora X-Vortex Pro (samme sko, men med SPD) på grus/i skog. Har tidligere hatt Diadora X-Tornado. Alle i størrelse 44. Bruker 44 i vanlige sko. Har prøvd diverse andre modeller også, men av de jeg har prøvd er det kun Diadora som passer godt på min fot. Har hatt NW Scorpis SRS, men den var direkte vond å ha på foten ved harde økter. Bor i Bærum, så har relativt mild vinter.

I høst kjøpte jeg først NW GTX Artic Celcius og hadde den et par måneder, da den visstnok tåler flest minusgrader. Mener å huske jeg kjøpte størrelse 45 for å få plass til ullsokker. Det er en OK sko, men sitter veldig løst på foten. Innvendig er det en slags pels som gjør at det er lite friksjon. Jeg fikk veldig vondt i føttene av å bruke skoen, siden den ikke satt skikkelig fast, og fordi den var så glatt og løs at jeg måtte spenne alle muskler for å få skikkelig grep. Dette er dog veldig varme sko, og jeg hadde nok lidd igjennom smertene hvis jeg bodde et sted der det ofte er -10 eller mer. Denne har samme såle som Scorpius SRS.

Jeg dro tilbake til XXL og forklarte saken, og fikk byttet til Diadora Polarex Plus. Har nå hatt disse ca to måneder. Denne sitter ikke like godt på foten som Vortex Pro, men pga boasnøring er sitter den godt nok. Er relativt stiv rundt ankelen. Bittelitt større i størrelsen enn sommervariantene, så er plass til ekstra tykke sokker. Kjøpte størrelse 44. Denne skoen er varm nok til "mild vinter"(opp til -10 kanskje?), men kan også brukes på høst/vår. Brukte denne på spinning, det var i varmeste laget, men gikk helt greit. Denne skoen er perfekt til mitt bruk(eneste ting som hadde gjort den bedre er enda strammere snøring og karbonsåle)

TL;DR: Hvis du ikke trenger en sko som sitter "låst" til foten, liker NW-såler og trenger en sko som tåler mange minusgrader, kjøp Northwave Celcius Artic GTX. Ønsker du en "sommersko for vinteren", med kraftig snøring som gjør at skoen sitter som støpt, foten din passer til Diadora-såler og du ønsker en sko som fungerer fra tidlig høst til sen vår, velg Diadora Polarex Plus.

Jeg har også Northwave Arctic GTX. Jeg tror det også har litt med strammeløsningen å gjøre at du ikke får den helt "låst" på foten. Den hurtiglissesnøringen er vanskelig å stramme hardt, og den løsner gjerne litt i løpet av turen. Men for min del opplevde jeg det ikke som et problem. Kjøpte disse i fjor høst, brukte dem relativt hyppig gjennom vinteren og nå fra ca. oktober igjen, har ingenting å utsette på dem. I vått, men mildere vær foretrekker jeg Shimano MW-81. Jeg har begge parene i 46, mens alle andre sykkelsko jeg har (Shimano, Specialized, Northwave og FiveTen) er i 45.

Re: Vintersyklingssko [Re: Desmo] #1912806 17/01/2015 10:48
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Hadde Polarex Pro i 14 dager før jeg leverte de tilbake.
Bra som sykkelsko, romslig passform,relativt stiv såle og boa snøring, men altfor kald for min del.
Tror du med fordel kan bytte sålen til en filt/ull såle med en gang og spare original sålen til høst og vår sykling. Sitter og på underlaget når du går av sykkelen, men dårlig på is.

Byttet til Wölvhammer som er i en helt annen liga

40+ and still climbing......
Re: Vintersyklingssko [Re: Desmo] #1912954 17/01/2015 21:56
D
Desmo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
D
Har også kjøpt Polarex plus, men er ikke helt fornøyd med hvordan den sitter på foten. Får den ikke til å sitte skikkelig på helen.
Så det er mulig at mine også går i retur.

For de som passer Northwave celsius så kan de gjøre et kupp nå, 699,- hos XXL.

Re: Vintersyklingssko [Re: Desmo] #1912982 18/01/2015 00:16
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Fins det noen rimelige sko til vintersykling som duger? De åpenbare valgene 45nrth Wolfhammer og Lake 303 er utenfor mitt budsjett.

Hvis du har veldig små føtter, så har Gsport på Strømmen Storsenter Lake 303 (eller var det 302, tro?) i størrelse 40 og 38 til 1000,- nå.

EDIT: ... og nå så jeg akkurat at du skrev du brukte størrelse 48, så da er det kanskje ikke så aktuelt, nei ICON_SMILE

Redigert av trondmm; 18/01/2015 00:18.
Re: Vintersyklingssko [Re: audungk] #1915010 23/01/2015 09:45
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
Sitat: audungk
Jeg kjøpte 45Nrth Fasterkatt på tilbud hos G-Sport til 1500,-, og det må være et av de beste kjøpene jeg har gjort.

Vurderer å bestille et par Fasterkatt for Stavanger vinterne, hvilken størrelse bruker du i normale sko (type joggesko) og hvilken størrelse har du gått for i Fasterkatt? ser for meg at det må være greit å ha plass til en ullsokk type skisokk.

Re: Vintersyklingssko [Re: nordfonn] #1915044 23/01/2015 10:30
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: nordfonn
Vurderer å bestille et par Fasterkatt for Stavanger vinterne, hvilken størrelse bruker du i normale sko (type joggesko) og hvilken størrelse har du gått for i Fasterkatt? ser for meg at det må være greit å ha plass til en ullsokk type skisokk.

Er vel fornøyd med mine NW Arctic på kaldeste vinteren, men er likevel i ferd med å bestille et par Fasterkatt som vanntette kvalitetssko for tidlig vår, sen høst og mild vinter.

Ifølge størrelsesguiden på 45nrth, se "Sizing" på http://45nrth.com/products/footwear/fasterkatt, er jeg størrelse 43. Det er størrelsen jeg vanligvis bruker. Men under prøving opplevde jeg 43 som for liten. Jeg vil derfor selv gå opp til 44. I tester jeg har lest anbefales det å gå opp en-to størrelser, avhengig av hvor tykke sokker man vil få plass til. Skoen utvider seg visstnok ikke, så for liten sko forblir for liten.

Har også lest i tester at om man bytter den medfølgende varme skosålen med en tynnere i varmt vær, vil skoen fungere helt opp mot 15 grader C.

Vær oppmerksom på at skoen nå går for kr. 1200 på lagertømming hos Bikeshop. Har nettopp fått bekreftet derfra at det er den forbedrede 2015-modellen som Bikeshop selger. 2015-modellen har bl.a. grovere glidelås og en passform som skal være bedre for flertallet av oss.

Re: Vintersyklingssko [Re: nordfonn] #1915247 23/01/2015 18:20
A
audungk Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Jeg bruker 43 i alt av sko, både sykkel- og jogge. Valgte 44 i fasterkatt. Kunne valgt 45, men liker at skoen sitter litt tight på foten. Får plass til to par sokker, men da blir det litt trangt. Med en tykk ullvangsokk opplever jeg det som komfortabelt på ca -7.

Om det er 2015-modellen som er hos bikeshop er det et tullete bra kjøp. På mine 2014-sko er det akkurat de endringene som ville tatt skoen fra suveren til fantastisk..

Re: Vintersyklingssko [Re: audungk] #1915259 23/01/2015 18:56
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: audungk
Om det er 2015-modellen som er hos bikeshop er det et tullete bra kjøp. På mine 2014-sko er det akkurat de endringene som ville tatt skoen fra suveren til fantastisk..

Etter min henvendelse til Bikeshop er omtalen av skoene endret. Nå står det spesifisert at det er 2015-modellen og det er lagt ved størrelsesguide. Men min erfaring etter måling og prøving er man altså bør velge 1-2 størrelser over det guiden tilsier og over det man vanligvis bruker, slik du skriver.

Nyhetsbrevet fra Bikeshop kom nettopp i innboksen og der er salget på Fasterkatt slått stort opp.Det er fortsatt over 10 par igjen i de fleste størrelser, men det vil nok gå unna kjapt.

Har nettopp bestilt et par selv.

Re: Vintersyklingssko [Re: Desmo] #1915338 23/01/2015 22:19
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
Bestilte de selv i kveld, ble 44, da jeg normalt er 43. Satser på at det er stort nok, bruker alltid kun et par med tekniske ullsokker, føler det er vinneren ifm. skisko ihvertfall. Måtte betale frakt hos bikeshop selv om jeg totalt havnet på over 1500.. de reklamerer jo med at det skal være gratis når man passerer denne summen?

Re: Vintersyklingssko [Re: nordfonn] #1915341 23/01/2015 22:36
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: nordfonn
Måtte betale frakt hos bikeshop selv om jeg totalt havnet på over 1500.. de reklamerer jo med at det skal være gratis når man passerer denne summen?

Det er jo dette da: "Fri frakt gjelder ikke på ordre av komplette sykler, sykkelkoffert, sykkelvogner, tunge treningsapparater, ruller/trainere eller andre artikler med lignende vekt/volum. Er du usikker på om ett produkt kvalifiserer til fri frakt ta kontakt med kundeservice på telefonnummer 330 74 850 eller via e-post support@bikeshop.no." www.bikeshop.no/våre-fordeler

Kan vanskelig forstå at et par sko skal falle inn i kategorien "lignende vekt/volum", så sikkert smart å ringe eller sende raskt av sted en e-post. Du kan jo nevne at det diskuteres på forumet ICON_WINK

Re: Vintersyklingssko [Re: Desmo] #1915344 23/01/2015 22:42
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
Orket ikke å vente med å bestille og avklare for å spare 59kr.. så det ble til at jeg sendte en e-post sporenstraks når jeg fikk bekreftelsen. Regner med de har et godt svar.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support