Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bygge sykkel, nybegynner! Vil noen synse/hjelpe?

Bygge sykkel, nybegynner! Vil noen synse/hjelpe? #1909873 10/01/2015 01:26
O
optimist Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Vurderer å få bygd meg en ganske rimelig racer nå i vinter, er ikke veldig dreven når det kommer til mekking og hvertfall ikke bygging så hadde vært fint med litt innspill og hjelp her tenkte jeg.

Har sett meg ut noen deler allerde som jeg vurderer, disse er:

Gruppe: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?f...uery=gruppesett

Ramme: http://www.ebay.com/itm/white-carbon-roa...=item3a9769f865

Vil tro denne ramma her er en kina-replika, og vet mange synes det er no go, men jeg vurderer denne likevel. Andre gode forslag til samme pris?

Styre/stem: Tenkte kina carbon for å gjøre det rimelig, evt aluminium.

Videre kommer hjulsett, diverse lager, wire/strømper +++ Hjulsettet blir nok av den billige sorten i første omgang, får evt oppgradere senere. Så om noen har, rop ut! gjelder også andre deler.

Planen var å havne under 10k, er dette realistisk? Og er det veldig vanskelig å få bygd seg en sykkel med lite erfaring? Tenker også at det her er moro og bra læring å bygge en sykkel.

Takker for svar! ICON_SMILE

Re: Bygge sykkel, nybegynner! Vil noen synse/hjelpe? [Re: optimist] #1909897 10/01/2015 07:41
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Piratkopiert ramme er etter min mening no-go!
Kjøp heller samme eller tilsvarende de ramme uten den teite piratlakkeringen, så vil jeg tro de fleste synes dette er et fint byggeprosjekt.

Den gruppa er fin - Vær oppmerksom på at det er standardkrank (ikke kompakt).

Ingen av delene på en sykkel er vanskelig å montere.
Mulig du trenger noe spesialverktøy til enkelte komponenter, men "byggingen" innebærer hovedsakelig å stramme skruer.
Mulig du trenger presseverktøy for styre og/eller kranklager?

Fordelen med å montere selv (I tillegg til at det er gøy og tilfredsstillende ) er at du vet hvordan alle delen "fungerer " som gjør det letter å vedlikeholde /reparere /bytte.

Med karbonelementer er det fordel med momentverktøy, men det går an å klare seg uten - Vær litt forsiktig og tenk deg om før du drar til.

Re: Bygge sykkel, nybegynner! Vil noen synse/hjelpe? [Re: optimist] #1909899 10/01/2015 07:48
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Bortsett fra at jeg ikke liker kina-rammer som har rappet navnet fra kjente sykkelmerker så ser både gruppe og ramme bra ut. Gruppa er en eldre 10-delt modell, men den fungerer bra for det.

Det er ikke veldig vanskelig å sette sammen en sykkel, men du trenger noe spesialverktøy, men ettersom ramma du ser på har BSA-kranklagergjenger så er vel det viktigste "skiftnøkkelen" som skrur fast kranklagerkoppene i ramma. Til det aller meste annet bruker du unbrako- og torcx-nøkler. Pass på at du bruker fett der du skal og vær obs på at det varierer veldig fra del til del hvor hardt du skal skru til hver enkelt skrue.

Hvis du finner et rimelig hjulsett er det fullt mulig å komme i mål for 10'.

Hvis du ønsker en bra sykkel (også fra Kina) som er ferdig montert så er dette et godt alternativ;

http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykl...NAM-p0000032574

Re: Bygge sykkel, nybegynner! Vil noen synse/hjelpe? [Re: optimist] #1909914 10/01/2015 08:54
O
optimist Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Får vurdere den ramma litt, mulig det blir en helt svart istede for en med Bianchi merket på.

Slik jeg har lest litt rundt og slik jeg tror er vel selve monteringa av komponenter ikke så alt for vanskelig. Det jeg ser på som det vanskligste er alt med wire og strømper oh det med kjøp av krank/styrelager. Noen som kan poste en lenke med noe som kan passe, ikke av det dyre slaget. Montering av krank og lager kan jeg nogenlunde. Her blir det vel såkalte "cups"? Eller er jeg helt på jordet? Montering av styrelager har jeg ikke peiling på, vanskelig?

Re: Bygge sykkel, nybegynner! Vil noen synse/hjelpe? [Re: optimist] #1909919 10/01/2015 09:00
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Googling og nerding er jo halve moroa... Dette fikser du fint.
Dette med wire og strømper er muligens det "vanskeligste" - men det er ikke rakettforskning. Uansett er dette noe du kan/bør/må bytte 1-2 ganger pr år, så du kan like gjerne lære deg det først som sist.

Re: Bygge sykkel, nybegynner! Vil noen synse/hjelpe? [Re: optimist] #1909940 10/01/2015 10:25
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Ellers får du "merkevare" mange steder. Her er f.eks en del gode alternativer: http://www.planetx.co.uk/c/q/frames/road-bike-frames
http://www.ribblecycles.co.uk/pp/road-track-bike/road-bike-frames/frar

Ser du på "Salg Deler" er det lagt ut en Shimano ubrukt 105 gruppe i dag til 2000.- ikke dumt det heller.

Redigert av Espen E; 10/01/2015 11:00.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Bygge sykkel, nybegynner! Vil noen synse/hjelpe? [Re: optimist] #1910034 10/01/2015 15:52
robst Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg bygget min sykkel på kinaramme og divere bruktdeler i sommer, super læring og det har gjort at jeg har full kontroll på vedlikeholdet nå i etterkant. Om du har andre sykkelkompiser som har bygd før, så kan det kanskje være lurt å invitere over på pils og sykkelbygging. Greit med litt hjelp underveis, det er fort gjort å bli litt usikker når man står der i boden aleine.

Re: Bygge sykkel, nybegynner! Vil noen synse/hjelpe? [Re: robst] #1910133 10/01/2015 20:52
O
optimist Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Hvilken type ramme brukte du? Helt svart uten decaler/navn?

Lurer også på hvordan det evt blir å selge videre en sykkel med kinaramme, er det stort marked for dette?

Re: Bygge sykkel, nybegynner! Vil noen synse/hjelpe? [Re: optimist] #1910192 11/01/2015 10:24
otto Offline
Salmakersvenn
Salmakersvenn
Er det ikke rett å slett forbudt å importere piratkopier?

Du må gjerne kjøpe "kina" ramme. Det er billig, men kvaliteten er litt som i lotto. Mye bedre å kjøpe en fin "brukt" ramme av nyere dato. Koster sannsynligvis det dobbelte av en "kina", men gjør ikke så veldig mye mere på totalen.

Mvh
O2

Jaeger-Liteseat, carbon seat for bikers!
----------------------------------------
www.jaeger-liteseat.no
http://www.facebook.com/jaeger.liteseat
Re: Bygge sykkel, nybegynner! Vil noen synse/hjelpe? [Re: otto] #1910194 11/01/2015 10:28
S
SoneX Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: otto

Du må gjerne kjøpe "kina" ramme. Det er billig, men kvaliteten er litt som i lotto. Mye bedre å kjøpe en fin "brukt" ramme av nyere dato. Koster sannsynligvis det dobbelte av en "kina", men gjør ikke så veldig mye mere på totalen.

Mvh
O2

er lov til eget bruk, men du kan ikke selge produktet igjen uten og bryte loven.

Re: Bygge sykkel, nybegynner! Vil noen synse/hjelpe? [Re: optimist] #1910199 11/01/2015 10:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: optimist
Lurer også på hvordan det evt blir å selge videre en sykkel med kinaramme, er det stort marked for dette?

Vel, jeg ville ikke kjøpt et selvbygg med kinaramme. For mange usikkerhetsmomenter. Men et originalt selvbygg på en anerkjent ramme med særpreg, som en av dem Espen E foreslår, evt. Genesis, On One e.l., ville jeg kjøpt med glede. Sikker kvalitet og skyhøy kulhetsfaktor.

Sitat: SoneX
Sitat: otto

er lov til eget bruk, men du kan ikke selge produktet igjen uten og bryte loven.

Kanskje lov i Norge, jeg vet ikke (og tviler ærlig talt), men mange land jeg ikke ville tatt sjansen på å ta den med til, f.eks. USA. Uansett er piratkopi helt uakseptabelt, både av respekt for dem som lager originalen og fordi det er like harry som en falsk Rolex. Piratkopi kan du i hvert fall glemme å selge videre.

Ellers har jeg aldri bygget sykkel selv, så kan ikke gi deg andre gode råd ICON_SMILE

Re: Bygge sykkel, nybegynner! Vil noen synse/hjelpe? [Re: optimist] #1910200 11/01/2015 11:03
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Lov å importere til privat bruk i Norge. I andre land (feks Italia som er et relevant land å dra på sykkelferie til) er det forbudt å "ha på seg" (ref fake Rolex), så det vil jeg tro gjelder bruke av piratkopiert sykkelramme også. Om det er en reell risiko vet jeg ikke, ref hvor sløve Finn er på å sile ut piratkopierte sykkelprodukter selv om de godkjenner alle annonser manuelt.

Re: Bygge sykkel, nybegynner! Vil noen synse/hjelpe? [Re: optimist] #1910201 11/01/2015 11:03
robst Offline
Ringrev
Ringrev
Hvilken type ramme brukte du? Helt svart uten decaler/navn?

Ja, bare svart. FM069 fra Hong Fu.
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...866#Post1820866

Re: Bygge sykkel, nybegynner! Vil noen synse/hjelpe? [Re: optimist] #1910676 12/01/2015 14:52
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Vet ikke om du allerede har bestilt ramme, men vil gjøre oppmerksom på at Giant Store Drammen har Giant Composite rammer i M og L med styre,stem,setepinne,styrelager og hjul nedsatt til kr 9.999, se https://www.facebook.com/media/set/?set=a.638550682917588.1073741891.148810418558286&type=1

Oppsettet av komponenter kan sikkert diskuteres med forhandleren og evt. endres. Har utelukkende god erfaring fra butikken.

Re: Bygge sykkel, nybegynner! Vil noen synse/hjelpe? [Re: optimist] #1910681 12/01/2015 15:04
O
optimist Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Har slått fra meg kina-ramme opplegget. Blir evt en brukt ramme, eller en ny fra ett mindre kjent merke.

Fikk ett tilbud fra carbonrepratør Ottp Jaeger om å kjøpe en Merida scultura 909 SL ramme til 6000 som han reparerer. Denne ramma koster vel ny ca 10 000++ så er jo en god deal forsåvidt. Litt over hva jeg hadde planlagt så må vurdere det litt.

Giant ramma ser meget fin ut den, men 10k blir litt for mye, selv med komponenter.

Re: Bygge sykkel, nybegynner! Vil noen synse/hjelpe? [Re: optimist] #1910684 12/01/2015 15:15
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Giant ramma ser meget fin ut den, men 10k blir litt for mye, selv med komponenter.

Du kan jo si det til Giant-gutta i Drammen og se hva de svarer ICON_WINK Vinteren er tiden for tøffe forhandlinger og gode kjøp!

Moderator  support, Valentino