Arb, miljølov, Hovedavtale mm noen som kan litt?
|
Arb, miljølov, Hovedavtale mm noen som kan litt?
06/01/2015 21:58
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Kona jobber i en typisk kvinnedominert virksomhet hvor hovedavtalen og organiseringa ligger inn under Delta som igjen er under YS. Som vanlig på arbeidsplasser med bare damer så er konfliktnivået skyhøyt. Nå har en inkompetent daglig leder kommet tilbake etter ett års sykemelding med et mission om å ta tilbake all tapt makt. Hun prøver seg hele tiden og må grunnet et svakt styre/toppledelse bli tatt på fatuelle feil og glipper på formalia. Det startet med valg av ny tillitsvalgt. Jeg steilet over når jeg hørte at valget av tillitsvalgt ble en lydig understått på den måten at stemmen til daglig leder var den som skulle til for å få flertall. Jeg har selv jobbet som daglig leder, riktignok under et annet forbund, men gikk jo alltid på gangen når tillitsvalgt skulle velges, langt mindre satt jeg med en stemmeseddel i hånda. Damene på jobben tok kontakt med forbundet etter råd fra meg, men hevder de har fått beskjed om at daglig leder kan være med og stemme på tillitsvalgt.....det der kan jo ikke stemme eller?
Samme dama sitter og hevder hun kan beordre folk på jobb i akuttsituasjoner (som som oftest ikke innebærer trusler mot liv eller helse på jobben) samtidig som hun mener hun som daglig leder ikke skal stille opp når dette trengs. Her finnes det vel ganske strenge regler for når man kan ta folk ut av familiesettinga og turnus for å kommandere dem på jobb? Da er det jo bare å la vær tlf tenker sikkert mange og det er riktig det, men det å få tatt henne på inkompetanse og dokumentere dette er viktig for å få henne parkert.
Redigert av sanouka; 06/01/2015 22:00.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Arb, miljølov, Hovedavtale mm noen som kan litt?
[Re: sanouka]
07/01/2015 08:20
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Høres spesielt ut at hun stemte ved valg, men er TV på den aktuelle arbeidsplassen organisert slik at det også blir hennes TV må hun jo kunne stemme? Høres jo egentlig ut som det var kanske 50/50.
Det heter ikke beordring, men pålagt merarbeid. All overtid er pålagt merarbeid. Man kan pålegges inntil 200t på 52 uker utover de 1846t som full stilling i turnus innebærer. Organisasjonene har forhandlet seg fram til en akseptabel kompensasjon for dette, det kalles "overtidsbetaling". Kravet om liv og helse er fjernet. Jeg blir stadig like overrasket over at arbeidstakere ikke vil akseptere at også de har plikter i lov og avtaleverk. Det kan godt hende hun aldri burde vært leder, men dette hørtes tynt ut.
|
|
|
07/01/2015 08:22
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå er ikke jeg organisert gjennom disse forbundene, men ut fra min kjenskap til dette så har nok daglig leder rett. Daglig leder er jo ansatt på lik linje som de øvrige, selv om hun har andre betingelser. Således har hun anledning til å stemme på like linje som de øvrige. En tillitsvalgt skal fungere som "støtte" for alle, uavhengig av rolle i selskapet, på samme måte som et verneombud i selskapet fungerer for alle i bedriften uavhengig av stilling.
Når det gjelder å bli beordret på jobb er dette en typisk helsevesen-greie, det er ikke mange bedrifter der dette er dagligdags. Men at hun kan beordre folk på jobb uten at hun "babysitter" de er sikkert greit, det er ikke noe lovkrav slik jeg kjenner det som pålegger arbeidsgiver å stille med ledelse ved en slik situasjon.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
07/01/2015 09:20
|
henrikh
Ringrev
|
Ringrev
Ikke noe faktasvar fra meg, men jeg tror det er vanskelig å få folk uten direkte liv/helsekonsekvens i stillingen sin til å gå pga inkompetanse. Så lenge man jobber i en bedrift med OK økonomi og møter edru på jobben i tide virker det som man stort sett kan klore seg fast så lenge man vil 
|
|
|
07/01/2015 17:33
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Se på organisasjonsmodellen til sykehuset til dama di og spør deg selv hvem som trenger å bry seg om alle de ørten reglene sykepleiersjefen bryter.
Media og arbeidstilsynet er hete tips. Dere må være mange nok som klager, og klagene bør gå på at folk blir sykemeldt eller dårlige av å jobbe med den tilbakevendte sjefen. Klag direkte over sjefen på ufin adferd, og finn på argumenter som går på mobbing, trakkassering, osv. Men hvis ikke dere allerede har tenkt på dette, så er det kanskje en grunn til at dama di ikke er blitt sjef?
|
|
|
07/01/2015 18:37
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Jeg har aldri hørt om at noen fra ledelsen deltar på fagforenings- eller klubbmøter for å velge tillitsvalgt eller ellers. Ta kontakt med forbundet, dette virker svært spesielt. "Hos meg" har daglig leder hverken møte- eller stemmerett.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: rockphotog]
07/01/2015 18:41
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har aldri hørt om at noen fra ledelsen deltar på fagforenings- eller klubbmøter for å velge tillitsvalgt eller ellers. Ta kontakt med forbundet, dette virker svært spesielt. "Hos meg" har daglig leder hverken møte- eller stemmerett. Det er nok avhengig av kultur på arbeidsplassen også. Normalt så vil jo en leder kjenne sin besøkelsestid og holde seg unna fagforeningenes aktiviteter.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
08/01/2015 00:02
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Jeg har aldri hørt om at noen fra ledelsen deltar på fagforenings- eller klubbmøter for å velge tillitsvalgt eller ellers. Ta kontakt med forbundet, dette virker svært spesielt. "Hos meg" har daglig leder hverken møte- eller stemmerett. Det er nok avhengig av kultur på arbeidsplassen også. Normalt så vil jo en leder kjenne sin besøkelsestid og holde seg unna fagforeningenes aktiviteter. ...
Redigert av rockphotog; 08/01/2015 00:10.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
08/01/2015 21:07
|
TEK
Entusiast
|
Entusiast
Hei Hvorfor ikke høre med den som kan dette? Arbeidstilsynets svartjeneste kan gi deg hjelp i slike spørsmål: Arbeidstilsynet - 815 48 222 Åpningstider svartjenesten: 08:00 - 15:30 Tast 1: For generelle spørsmål om arbeidsmiljø, rettigheter og plikter (Arbeidstilsynets svartjeneste)
Eventuelt Generelle spørsmål om arbeidsmiljø, rettigheter og plikter sendes svartjenesten@arbeidstilsynet.no
Scott Spark RC 2011 Hard Rocx Equilibrium Cambrium Discimus 2007
|
|
|
08/01/2015 21:18
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har du tatt kontakt med Delta om saken ? Delta er en dyktig og god fagforening, de kan sikkert hjelpe deg her.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
08/01/2015 22:44
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det er etter tlf til Delta at de har fått beskjed om at dgl leder har stemmerett. Tenkte jeg bare skulle dobbeltsjekke siden det er en haug med kvinnfolk i alle ledd. At dgl leder har stemmerett bryter jo mot all fornuft, men bekrefter bare nok en gang hvor lite som egentlig funker i styre og stell når det kommer til stykket. Jeg har hørt om dgl leder som har samme forbund og dermed også samme tillitsvalgt, men ingen stemmerett og ingen innblanding i klubbvirksomhet..........alt annet er jo helt krokanrull. Ang overtid vs beordring som jeg hadde i tankene så er det vel en viss forskjell på å måtte bli lengre (akutt eller planlagt) enn å bli ringt opp midt på natten/dagen for å steppe inn grunnet personalfrist. Det er naturlig nok få som har motivasjon til dette grunnet dgl leders egen holdning til dette......sånne ting ordner seg jo på et sted hvor teamfølelsen er høy. Takk for info fra alle.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
10/01/2015 01:41
|
Nailz
Entusiast
|
Entusiast
Vil bare legge til dette med pålagt overtid, AML sier følgende om fritak for dette: Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre. For det første skal det altså være helt nødvendig å pålegge overtid i det hele tatt. Småbarnsforeldre er de som oftest faller innunder "vektige sosiale grunner" men også andre forhold som gjør at man må hjem til normal tid skal gi unntak fra pålagt overtid, samt selvfølgelig helse. Det kan jo tenkes at denne lederen ikke deltar i overtidsarbeidet siden hun selv muligens har redusert helse og arbeidskapasitet?
|
|
|
|
|