Har syklet daglig de siste tre vintrene på mtb og cx, hovedsaklig i tett Oslo-trafikk, men også på gang/sykkelsti og grusveier. Min klare anbefaling er å bruke sykkelsko med alle de velkjente fordelene som følger.
Straks en venner seg til klikkpedaler/sykkelsko er det ikke noe problem å raskt ta foten av pedalen, forutsatt at festet er riktig innstilt. Man utvikler refleks.
Om du skal sykle mye på vinteren, anbefaler jeg gode vinter-sykkelsko fremfor skotrekk.
Og for å komplisere det hele en smule:
For økt trygghet og å unngå nesten-velt i trafikken, som du skriver, kan det etter min erfaring lønne seg å lære å stå tilnærmet stille på sykkelen uten å måtte støtte seg med foten. Det er overraskende enkelt å lære seg slik balansekunst og man unngår å matte løse ut foten foran hvert røde lys, ved vikeplikt eller bare behov for å stå tilnærmet stille pga trafikken rundt. Se også How to Track Stand Like a Pro:
https://www.youtube.com/watch?v=nRR4paQnUsQ Men OBS slike tricks er ingen forutsetning for å føle seg trygg, ref. mitt første punkt.
Tillegg: Men selvsagt må du velge det du selv foretrekker! Ikke noe galt i å bruke flatties (pedaler uten klikk) om du er mer bekvem med det. Men om du er vant til å sykle med klikkpedaler, tror jeg det vil føles mer utrygt med flatties, også i trafikken. Det er i hvert fall min erfaring. Man trekker opp foten og regner med at pedalene følger med osv