Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Myser på vintersykling. Ikke tjukksykkel...

Myser på vintersykling. Ikke tjukksykkel... #1907579 05/01/2015 10:25
M
Mosjonist1 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Jeg sykler til og fra jobb, et lite stykke.
Ønsket meg, og fikk disse til jul av samboerinnen: http://bikeshop.no/Bekledning/Klær/Hansker-lange/45nrth/45Nrth-Cobrafist-Pogie-Geniale-styremuffer-for-kalde-dagerHT4545-p0000052716

-Jeg har syklet noe på vinterstid i lengre strekk, men nå frister det å prøve litt mer. Det blir jo litt mer realistisk en spinningsykkelen nede i kjelleren...
Syklingen må stort sett foregå etter trafikkert vei, og jeg er litt skeptisk til å sykle med føttene låst i pedalene. I løpet av årene har jeg vært borti noen ekle situasjoner med nestenvelt i nærheten av biler.
-Men sykler en uten sykkelsko/uten faslåsing blir jo tråkket "feil" uten løft.
Hva mener den vante vintersyklist?
Trenger en vintersykkelsko?

Jeg betalte 300.- for mine 300gr terreng-SPD pedaler hos Biltema.
- Hva betalte du for dine Shimano Xtr pedaler, og hvor tunge er de?
Re: Myser på vintersykling. Ikke tjukksykkel... [Re: Mosjonist1] #1907597 05/01/2015 11:01
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har syklet daglig de siste tre vintrene på mtb og cx, hovedsaklig i tett Oslo-trafikk, men også på gang/sykkelsti og grusveier. Min klare anbefaling er å bruke sykkelsko med alle de velkjente fordelene som følger.

Straks en venner seg til klikkpedaler/sykkelsko er det ikke noe problem å raskt ta foten av pedalen, forutsatt at festet er riktig innstilt. Man utvikler refleks.

Om du skal sykle mye på vinteren, anbefaler jeg gode vinter-sykkelsko fremfor skotrekk.

Og for å komplisere det hele en smule:

For økt trygghet og å unngå nesten-velt i trafikken, som du skriver, kan det etter min erfaring lønne seg å lære å stå tilnærmet stille på sykkelen uten å måtte støtte seg med foten. Det er overraskende enkelt å lære seg slik balansekunst og man unngår å matte løse ut foten foran hvert røde lys, ved vikeplikt eller bare behov for å stå tilnærmet stille pga trafikken rundt. Se også How to Track Stand Like a Pro: https://www.youtube.com/watch?v=nRR4paQnUsQ

Men OBS slike tricks er ingen forutsetning for å føle seg trygg, ref. mitt første punkt.

Tillegg: Men selvsagt må du velge det du selv foretrekker! Ikke noe galt i å bruke flatties (pedaler uten klikk) om du er mer bekvem med det. Men om du er vant til å sykle med klikkpedaler, tror jeg det vil føles mer utrygt med flatties, også i trafikken. Det er i hvert fall min erfaring. Man trekker opp foten og regner med at pedalene følger med osv ICON_SMILE

Re: Myser på vintersykling. Ikke tjukksykkel... [Re: Sepeda] #1907661 05/01/2015 12:34
M
Mosjonist1 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Det står kombipedaler på hybriden, så jeg har muligheten.
Klikkpedaler er jeg vant med, men det blir noe annet på fjellet og stien sammen med elg og tiur, enn mot Scaniaen:-)

Finnes det noe glattere enn sporene etter glidelabbene på en brøytebil mo'n tro...
Jeg får se om jeg får en tynn såle i sykkelskoene, og bruke skotrekk for å øve litt. Det koster jo litt for vintersykkelsko også.

Jeg betalte 300.- for mine 300gr terreng-SPD pedaler hos Biltema.
- Hva betalte du for dine Shimano Xtr pedaler, og hvor tunge er de?
Re: Myser på vintersykling. Ikke tjukksykkel... [Re: Mosjonist1] #1907668 05/01/2015 12:44
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Mosjonist1
Finnes det noe glattere enn sporene etter glidelabbene på en brøytebil mo'n tro...

Ja, gode piggdekk er alfa og omega. Mange tråder om det på forumet med gode tips. Det viktigste er at du føler deg vel og får glede av syklingen yes

Re: Myser på vintersykling. Ikke tjukksykkel... [Re: Mosjonist1] #1907940 05/01/2015 22:03
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Å sykle i vanlige sko med trekk prøvde jeg og ga opp ganske fort da temperaturen krøp ned mot null. Hvis du aldri fryser på beina går det kanskje greit.

Re: Myser på vintersykling. Ikke tjukksykkel... [Re: larsdx] #1907950 05/01/2015 22:30
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ettersom trådstarter vurderer vanlige sko, kan jeg innrømme at jeg en vinter for noen år siden syklet rundt med ullsokker i fjellsko. Det fungerte det også ICON_SMILE

Om det ikke er plass til tykke sokker i sykkelskoene (noe det ikke skal være...) tror jeg også det raskt blir kaldt. Det skal visstnok finnes tykkere trekk for vinter. Har aldri prøvd og tviler på om det fungere godt.

Vinter-sykkelsko er selvsagt best.

Re: Myser på vintersykling. Ikke tjukksykkel... [Re: Mosjonist1] #1907963 05/01/2015 23:30
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Har brukt klikkpedaler i mange år, så jeg føler meg ikke komfortabel med flate pedaler. Dette tror jeg blir smak og behag. Sverger til klikkpedaler. Bruker stort sett Shimano SPD og stiller de veldig løst slik at jeg kan klikke ut lynkjappt. I tillegg bruker jeg SH56-klosser som kan utløses enda lettere enn SH51.
Til bysykling synes jeg terrengsykkel med Ice Spiker Pro gir best grep og sikkerhet, ift en CX med piggdekk.
Ullsåler gir bare litt varmere sko. Problemet kan være at de tar så mye plass at du får trange sko som ikke er gunstig på vinteren. Til pendling er det sannsynligvis nok med "vanlige" vinterstøvler, feks Northwave Celsius Artic eller Diadora Polarex Plus (tilbud XXL nå), og de kan du ha skotrekk over ved mye slaps eller kulde. Neoprentrekk gir litt varmere sko, men gjør ikke underverker fordi kulda sniker seg inn fra undersiden og gjennom metallklossene. Ved lengre turer ville jeg brukt Lake 303 eller 45nrth Wölvhammer.

Redigert av Håvard Berger; 05/01/2015 23:37.
Re: Myser på vintersykling. Ikke tjukksykkel... [Re: Mosjonist1] #1908161 06/01/2015 11:50
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Jeg har et sett med SH56 cleats liggende et sted du kan få. Kjøpte feil i Italia i sommer.

Jeg syklet rundt om Å i 12-14 minus for et par vintre siden med vanlige sko, litt tjukke ullsokker og varmesåler. Det funker greit hvis du ikke skal være ute så veldig lenge.

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Myser på vintersykling. Ikke tjukksykkel... [Re: Mosjonist1] #1908177 06/01/2015 12:18
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Syklet noen mil i regn og generelt møkkavær i dag morges. Glad for å oppdage at mine forholdsvis rimelige Northwave Celcius Artic vintersko holdt meg tørr så vel som varm på føttene, uten overtrekk.

Moderator  support