Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lavvo eller telt med ovn?

Lavvo eller telt med ovn? #1907388 04/01/2015 20:10
trygvecowboy Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Har et Helsport Femund Family 8 monster tunnelltelt. Har lyst å dra med familien ut på litt overnattinger i den kalde årstid, og tenkte da å ha muligheten til å fyre litt. Har x antall døgn vinterstid i feltarmeens lagstelt med multifuel – og det er jo stas med ovn i telt.

Den ene muligheten er å kjøpe en Helsport Varanger camp 12-14 med innertelt, lavvo ovn, bunnduk, kaffeknekt, tørkestativ osv. Ganske dyrt, men sikkert trivelig med alle 5 i familien i samme rom. Jeg har aldri overnattet i lavvo før, men synes det er dårlig plassutnyttelse i de med det der skråtaket. I tillegg vil vel mye av varmen fra ovnen legge seg i toppen av lavvoen, over hodehøyde?

Den andre muligheten er å sende Femund teltet til Helsports sydamer og få sydd inn et hull/luke i taket i midtrommet. Sette på noe isolasjonsmateriale rundt pipa der den går gjennom taket – og fyre i midtrommet. Vil vel tro at temperaturen i de to soverommene på hver side da vil bli like bra som i en lavvo?

Hvilke erfaringer/refleksjoner har folket om dette? Vil det funke å borre hull i Femund taket, eller er lavvo bedre vinterstid?

-Ja ja, sånn går no dagan...
Re: Lavvo eller telt med ovn? [Re: trygvecowboy] #1907393 04/01/2015 20:19
pblind Offline
Ivrig
Ivrig
Youtube - Winter hot tent

Re: Lavvo eller telt med ovn? [Re: trygvecowboy] #1907400 04/01/2015 20:41
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: trygvecowboy

Den andre muligheten er å sende Femund teltet til Helsports sydamer og få sydd inn et hull/luke i taket i midtrommet.

En veldig god ide - som jeg ville gått for - og det burde ikke være store vansker med å lage en røykgjennomføring i taket. Varmemessig sannsynligvis en bedre løsning enn en lavo. Lavvo er jeg generelt skeptisk til, du nevner skråtaket - et annet forhold å tenke på er enstangsløsningen. En klassisk lavvotype med en rekke stenger er safe men kan bli tung å drasse på. Enstangslavvo av type slik den du linker til opplever jeg som utrygg når vinden står på i høyfjellet, og jeg ville ikke dratt familien med på vinterfjellet med noe slikt. Det er mange telt å velge mellom, men Holmeslet lager et velegnet fjelltelt som har god plass, er rimelig vindstabilt og ikke så alt for tungt.

Moderator  support