Er listefyll i ritt med mest mulig sti og har lyst til å putte på en heve-/senkepinne på rittfulldemperen. Er det noen som har tips/erfaring med pinner som har kortere vandring enn det som er normalt for vanlig stisykling (100-125 mm)?
Trenger ikke være listefyll selv om du vil ha heve/senkepinne. Jeg har kjørt de fleste rittene mine i år med en reverb da alt i fra farrisrunden til VM. Jeg kjører nok Reverb neste år også, men det kommer jo flere og flere med kort vandring. Her er 2 av de som jeg har vurdert selv.
Takk for tips! Spec sin har det lille jeg er ute etter, men diameteren passer vel ikke med 31,6 mm som er på min SF 100? Er vel begrenset hva en adapter får til? Både Giant og KS seiler opp som gode alternativer. Tanken med kort vandring er at den i worst case blir defekt underveis i rittet, men at det allikevel er mulig å heise setet nok til at man ikke får følelsen av å sykle på barnesykkel.
Tester en rittfulldemper med Reverb for tiden. For en vanvittig forskjell på hvor fort og rått man kan kjøre i tekniske utforkjøringer. Dessverre er det ikke så mange ritt med lange partier med tekniske utforkjøringer, men i Terrengsykkelrittet er jeg ikke tvil om det lønner seg med senkepinne. Senkepinne gjør at du punkterer mindre også, da det er lettere å la sykkelen følge terrenget under deg, samt at du kan sykle med gaffelen mykere, da du får tyngdepunktet litt lavere og mer bakpå nedover. Det er fint i flate tråkkepartier med røtter og steiner.
De 300-400 grammene ekstra du får med en Reverb eller tilsvarende sammenlignet med en vanlig pinne taper du ikke mange tideler på i klatringene.
Spec sin har det lille jeg er ute etter, men diameteren passer vel ikke med 31,6 mm som er på min SF 100?
Du kan sikkert(?) shimme opp slik at du kan bruke Specialized Command Post XCP (27,2) i ramma.
Specialized-pinnen har lav vekt og en helt genial, styremontert bryter. Den korte vandringen gir deg akkurat nok til å kunne gi litt ekstra gass i utforkjøringene, men senket gir den også en fin høyde for ekstra balanse i småkupert terreng i høy fart - type av-og-på setet underveis.
Gaute
Re: Heve-/senkepinne med kort vandring
[Re: gauter]
#190752505/01/201508:51
Jeg er veldig fornøyd med Reverb som jeg har på RemedyŽen og den har fungert uten problemer i hele fjorårssesongen (knock on wood!). Leser imidlertid om at det fortsatt er en del problemer med kollaps. Det kan jeg leve med på koseturer på lokale stier. Utfordringen er hvis det skjer med rittfulldemperen seks mil ut i Ultrabirken. Fordelen med kort vandring (feks 35 mm på Spec Command Post og 65 mm på KS Lev C) er at jeg for mitt vedkommende har mye pinne å gå på, og kan derfor løsne boltene og heve pinnen til riktig høyde. Det blir sannsynlig ikke like enkelt med vandring på 100/125 mm, da det ikke er nok pinne å gå på. Kort vandring vil være dekkende på tekniske ritt, men lang vandring vil fortsatt være å foretrekke på koseturene.
Med Endura height collar kan du låse fast Reverb i høyeste stilling i tilfelle den feiler:
Har selv hatt den med i sekken på Ultra og andre lange turer, men har sluppet å bruke den.
Jeg har ikke vært mann til å dra ut kjeppen de gangene min har låst seg. Men den låser seg jo ikke sånn helt uten videre. Er den kjapp og fin på start så er den også fin ved målgang. Sørg for å lufte når den blir treig så går det deg fint her i verden. Å ha med reservedeler med tanke på at en dyr del skal feile synes jeg blir for pessimistisk.
Det er kanskje pga vakuum at du ikke har fått dratt den ut igjen? Hvis luften ble presset ut da den feilet. Da bør det gå å åpne luftventilen mens man drar, evt. pumpe litt med en vanlig pumpe.
Kanskje pessimistisk, men jeg kjøpte en "ødelagt" Reverb som jeg har skrudd opp og sammen igjen (måtte bytte et par O-ringer) den har holdt fint, men stoler ikke like mye på den som hvis jeg hadde kjøpt en flunka ny.
Det er kanskje pga vakuum at du ikke har fått dratt den ut igjen? Hvis luften ble presset ut da den feilet. Da bør det gå å åpne luftventilen mens man drar, evt. pumpe litt med en vanlig pumpe.
Det er ikke noe sted å pumpe på Stealth-kjeppene serru.
Men på syklene uten stealth er nok dette mulig. Men i en rittsituasjon virker ikke dette særlig ønskelig.
Stempelet på reverb er jo ikke mer enn 10-12mm i diameter, så å dra vakuum krever ikke særlig mer kraft enn den som vekten på sykkelen står for. Det er jo delvis dette som lager endel av problemene med Reverb, en o-ring som kryper og slipper inn luft når man løfter sykkelen etter setet, pga. at man drar vakuum i oljekammeret når man haler i setet, og kreftene skifter retning på den oringen som sitter på enden av det innerste, tynne røret. Jeg har skiftet denne ut med en 109 x-ring på fire-fem pinner nå, og begynner å få trua på det.
Jeg har skiftet denne ut med en 109 x-ring på fire-fem pinner nå, og begynner å få trua på det.
Dette krever bilde og paint-pil!
Sitat: sykkeloyvind
Det er ikke noe sted å pumpe på Stealth-kjeppene serru.
Øøøh, jeg pumper opp min Stealth-kjepp hver gang jeg har hatt service på den... Hvordan ellers skal man fylle? Anbefaler RTFM
Holder meg for god til å bruke F-ordet i hyggelig dialog. Andre har andre idealer. Men der lærte jeg noe nytt. Den ventilen er uansett ikke praktisk å bruke underveis i noe som helst, men den kan jo fungere som en nødløsning. Mitt råd gjelder fortsatt - Sørg for at Reverben er kvikk og fin før start på lange ritt. En treig Reverb som må på raskeste innstilling for i det hele tatt å komme opp er på vei til å låse seg. Lufting er en enkel prosedyre uten mye søl, heldigvis.
Etter litt mer grubling kommer jeg på at oringene i fjernkontrollen sikkert også kan suge luft inn i ytre system, om man løfter sykkelen etter setet. Da jeg luftet ene pinnen min, så kom det rikelig med metallpartikler ut sammen med svartfeldig, gammel olje. Ikke bra på noe vis.
Den ventilen er uansett ikke praktisk å bruke underveis i noe som helst, men den kan jo fungere som en nødløsning.
På Stealth så bør luftlekkasje ca. aldri (noensinne) være et problem, så luftpåfylling er nok bare aktuelt ved full service uansett. Istedet er det oljelekkasje ned i seterør og krankhus som helst er greia når Stealth trøbler.
Og om pinnen (ikke-stealth) stadig blir tregere, og man erfarer at lufting hjelper, skift denne:
Jeg var ikke helt våken da jeg skrev dette. Det er den andre, noe større, med dimensjon 1,8mm x 8,5mm som kanskje er synderen, men denne er mer vrien (umulig?) å få tak i som X-ring.
Jeg er nesten helt skråsikker på at det er 109-størrelse på stealthen også,
På stealth er det jo olje på begge sider av o-ringen i enden på stanga på bildet, så luft passerer ikke denne, i utgangspunktet. Da er det mer sannsynlig at det er IFP-o-ringene som er utslitt. På pakningen rundt nedre seglhovud så står det jo alltid oljetrykk på 250psi eller så, så den skulle ikke dra inn luft, uansett om man napper i setet.
Stealth burde dermed fint tåle å bli løftet etter setet.
Mulig gass dras ut av olja når det blir vakuum over stanga. Kollega Johannes-grevling, puttet et glass gaffelolje inn i vakuumskapet på jobben og fant ut at det kom bra med bobler opp, når trykket ble lavt.