Longtail
|
Longtail
30/12/2014 08:28
|
Hans Wilhelm
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Blir mer og mer fysen på en transportsykkel for å løse daglige transportbehov i nærområdet. Jeg tar meg i å føle meg litt uvel hver gang jeg starter opp bilen for å frakte meg selv og litt småtteri hit og dit. Det er jo SÅ mye triveligere å sykle! Har i utgangspunktet sett meg ut longtail som det best egnede da det er plass til litt større kolli på disse enn en "vanlig" sykkel med vesker samtidig som jeg har inntrykk av at de er omtrent som vanlige å sykle.
Transportbehovet er ett varierende antall esker på til sammen ca20-40kg noen få kilometer til Posten (driver nettbutikk), en gutt på 7 år, og det som ellers måtte dukke opp fra tid til annen :-). Selvfølgelig skal den ha flatties, skjermer og mulighet for å sykles i vanlige klær uten å henge seg fast i krankdrev osv osv... Helårsbruk.
Aktuelle kandidater er som jeg ser det:
- Trek Transport; + Rimelig, kan bestilles hos Trek-forhandlere, leveres med bagasjebrett foran - tåler ikke mest last har jeg forstått, V-brems bak
- Surly Big Dummy + God lastekapasitet, masse tilbehør, skivebremser også bak - Relativt kostbar
- Kona Ute. + Rimelig (tror jeg) - Vanskelig å få tak i (tror jeg)
Eventuelle andre forslag og synspunkter mottas med takk. Har lest en del på transportsykkel.no, inkl guider etc,
MEN, er det noen som faktisk har dette i butikk så det er mulig å få tatt på og prøvd før kjøp, og er det i det hele tatt noen som importerer Kona? Når jeg knapt nok har sett en longtail live føles det litt usikkert å bare bestille noe...
|
|
|
Re: Longtail
[Re: Hans Wilhelm]
30/12/2014 09:07
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har du mye bakker så er vel elmotor noe å vurdere? Blir vel fort tungt om du skal opp en del bakker med 20-40kg bakpå.
|
|
|
30/12/2014 09:23
|
Hans Wilhelm
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Relativt flatt så får tro bena gjør jobben inntil videre. Det er ikke snakk om noen "bilerstatter", men å bruke sykkelen istedenfor bilen på en god del av de korteste reisene.
Redigert av Hans Wilhelm; 30/12/2014 09:26.
|
|
|
30/12/2014 10:34
|
frogstar
Avhengig
|
Avhengig
Sykkelbutikken (i Bergen) selger i alle fall Kona. De har en Ute på nettsidene: Kona Ute. Litt langt å reise for å "ta på", kanskje - men de har nettbutikk og sender over alt. Har selv fått bestilt "spesialKona" derfra dengang Jake the Snake ikke var i standardutvalget... - Fx
move 'zig'
|
|
|
30/12/2014 12:24
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Er ikke Kona Ute utgått? Tror de har fortsatt med Minute, men den er ikke like lang som de andre.
|
|
|
30/12/2014 18:47
|
perbl
More than words
|
More than words
Skal du jevnlig frakte mye, ville jeg kanskje også vurdert kassesykkel. Disse kan nok ha visse utfordringer på vinterstid sammenlignet med en Dummy med standard-deler, men vil tro de funker bedre for de største lastene.
Men ellers kan jeg ikke få skrytt nok av Dummyen, den er en fabelaktig sykkel, og den av alternativene du lister opp med både beste lastfordeling ift hjulene, samt den med de beste lastesystemene.
Redigert av perbl; 30/12/2014 18:51.
Per B.
|
|
|
30/12/2014 22:11
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Noe sånt? 
|
|
|
[Re: perbl]
30/12/2014 22:43
|
Hans Wilhelm
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Skal du jevnlig frakte mye, ville jeg kanskje også vurdert kassesykkel. Disse kan nok ha visse utfordringer på vinterstid sammenlignet med en Dummy med standard-deler, men vil tro de funker bedre for de største lastene.
Men ellers kan jeg ikke få skrytt nok av Dummyen, den er en fabelaktig sykkel, og den av alternativene du lister opp med både beste lastfordeling ift hjulene, samt den med de beste lastesystemene. Kassesykkel kunne sikkert vært fint til akkurat fraktingen av pakker, men ser jo for meg å bruke den til mer enn det. Også liker jeg ikke kasser, men er fasinert av longtail :-). "Pakketransporten" er bare ca 2,5km litt nedover og ellers flatt, så ikke særlig krevende. Desto større grunn til IKKE å bruke bilen på strekningen. Jeg er ingen utpreget miljøverner, men hvis jeg kan bidra til å senke det lokale utslippet litt hver dag er jo det også hyggelig. Dummyen har vel sansynligvis bare ett problem for meg, og det er at jeg sliter med å rettferdiggjøre å skulle bruke nesten det dobbelte på en kontre en Trek eller Kona.
|
|
|
31/12/2014 00:58
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Hva med en Omnium? http://transportsykkel.no/omnium-raskt-lasteplan-pa-to-hjul/ Må importeres fra danmark, jeg aner heller ikke hva de koster, men du får jo da noe unikt, valget mellom 3 bagasjebrett-lengder, slipper en klassisk kassevogn, og det ser jo ut fra artikkelen som at det er en sykkel som kan sykles meget raskt også om man får lyst til å yppe seg i lokale asfaltritt med den.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
31/12/2014 07:49
|
Hans Wilhelm
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hva med en Omnium? http://transportsykkel.no/omnium-raskt-lasteplan-pa-to-hjul/ Må importeres fra danmark, jeg aner heller ikke hva de koster, men du får jo da noe unikt, valget mellom 3 bagasjebrett-lengder, slipper en klassisk kassevogn, og det ser jo ut fra artikkelen som at det er en sykkel som kan sykles meget raskt også om man får lyst til å yppe seg i lokale asfaltritt med den. Har sett de. Sikkert godt egnet til bagage men foretrekker nok fortsatt en longtail tror jeg.
|
|
|
31/12/2014 13:09
|
perbl
More than words
|
More than words
Dummyen har vel sansynligvis bare ett problem for meg, og det er at jeg sliter med å rettferdiggjøre å skulle bruke nesten det dobbelte på en kontre en Trek eller Kona. Jeg antar du har lest Geir Anders sin artikkel der han skriver om hvorfor han bytta fra Transport til Dummy? http://transportsykkel.no/longtailtesten-trek-vs-surly/Koker nok ned til hva du vil legge i det, men for meg personlig var valget lett, i det siste halvannet året har jeg klart meg greit med Dummy som varetransportmiddel. Det at jeg betalte noen tusen ekstra for denne var verdt det for å ha en sykkel som for meg har gjort at jeg har klart meg fullstendig uten bil. Jeg smiler fortsatt mest inni meg når jeg setter meg på denne sykkelen, til tross for at jeg har kjøpt meg noen andre artige sykler også etterhvert. I byen skal jeg fortsatt klare meg med sykkel, men for transport av ski og sykler til fjells er jeg for øyeblikket litt på gli med å anskaffe meg bil. Dummyen er litt strevsom for å frakte med seg både en racer og en stisykkel til Oppdal i løpet av en kveld 
Redigert av perbl; 31/12/2014 13:10.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
01/01/2015 16:21
|
Hans Wilhelm
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Dummyen har vel sansynligvis bare ett problem for meg, og det er at jeg sliter med å rettferdiggjøre å skulle bruke nesten det dobbelte på en kontre en Trek eller Kona. Jeg antar du har lest Geir Anders sin artikkel der han skriver om hvorfor han bytta fra Transport til Dummy? http://transportsykkel.no/longtailtesten-trek-vs-surly/Koker nok ned til hva du vil legge i det, men for meg personlig var valget lett, i det siste halvannet året har jeg klart meg greit med Dummy som varetransportmiddel. Det at jeg betalte noen tusen ekstra for denne var verdt det for å ha en sykkel som for meg har gjort at jeg har klart meg fullstendig uten bil. Jeg smiler fortsatt mest inni meg når jeg setter meg på denne sykkelen, til tross for at jeg har kjøpt meg noen andre artige sykler også etterhvert. I byen skal jeg fortsatt klare meg med sykkel, men for transport av ski og sykler til fjells er jeg for øyeblikket litt på gli med å anskaffe meg bil. Dummyen er litt strevsom for å frakte med seg både en racer og en stisykkel til Oppdal i løpet av en kveld Har lest den ja, og ser nå at jeg ikke har hatt nok fokus på "bagasjerommet". Det er jo som skrevet der enormt stor forskjell i opplegget på disse 2. Fra den faste og satte løsningen på Trek, til den ekstremt fleksible på Surly.
|
|
|
01/01/2015 17:47
|
perbl
More than words
|
More than words
Har lest den ja, og ser nå at jeg ikke har hatt nok fokus på "bagasjerommet". Det er jo som skrevet der enormt stor forskjell i opplegget på disse 2. Fra den faste og satte løsningen på Trek, til den ekstremt fleksible på Surly.
Skal du ofte frakte litt større esker, tror jeg hvertfall at jeg ville satt pris på fleksibiliteten til å f.eks sette på et par Wideloader-bøyler for ting som er større enn hva du får plass til i veskene. (Som f.eks en ny sykkel, som vist under, denne syklet jeg hjem med fra postkontoret).  På Ute og Transport er det du kjøper det du får, mens på Surly eller Xtracycles sykler kan du jo slå deg løs og handle både blender og sidevogn hvis behovene skulle endre seg.
Redigert av perbl; 01/01/2015 17:49.
Per B.
|
|
|
01/01/2015 18:45
|
Hans Wilhelm
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Dessverre alt for sjelden jeg kommer hjem med ny sykkel i pappeske, men definitivt fascinerende hva det er mulig å få med seg på disse. Jeg bruker, og har, jo bil (kassebil til og med) så de største transportoppdragene skal jeg nok klare meg uten longtail til. Leste du kjøpte rammesett på CRC. Klarer ikke finne de noe sted nå, eller er jeg bare dårlig til å lete? Skal mjeg først bruke rundt 20' på noe slikt vil jeg foretrekke hydrauliske bremser, og da må den vel monteres selv.
|
|
|
01/01/2015 19:54
|
perbl
More than words
|
More than words
Kjøpte min ramme på CC (cyclecomponents.com).
Skal du bare bytte bremser, skulle det ikke forbause meg om det likevel vil lønne seg å kjøpe komplett sykkel og bytte bare bremsene.
Du får SLX eller XT-bremser til rundt over tusenlappen.
Per B.
|
|
|
01/01/2015 20:03
|
Hans Wilhelm
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
CC selvsagt, tasteleif.
Men finnes det Norske forhandlere som har Surly eller Trek inne? Føler dette er såpass ukjent at jeg føler for å ta og føle på litt før evt. kjøp. Og da egentlig helst Trek'en. Hvis jeg finner løsningene på den gode nok er det nok definitivt en fordel for lommeboken om jeg lar være å kikke på Surly... Er jo tilsynelatende enighet om at Surly er den beste av de 2 og dermed egentlig bare ett spørsmål om jeg føler behovet rettferdiggjør merkosten.
|
|
|
01/01/2015 20:16
|
perbl
More than words
|
More than words
Treken har jeg sett hos butikk her i Trondheim, Sportsbua her i byen tok inn en for en stund siden, men usikker på om den er der nå. De fleste butikker med Trek kan sikkert skaffe, men skjønner jo at det er ønskelig å prøve før man fatter beslutningen. Når det gjelder Surlyen, er det Browncoach/Fatbikes.no som inporterer hit til lands. Er du i Oslo av og til, kan du jo sjekke om det er mulig å få prøvesitte en der, det er vel flere Dummyer som triller rundt i hovedstaden. Geir Anders har jo også de senere årene arrangert en transportsykkelpiknik der både Dummyer og det som verre er trilles fram i dagslys blant vanlige folk  Farter du innom Trondheim kan du hvertfall få prøvekjøre min.
Redigert av perbl; 01/01/2015 20:17.
Per B.
|
|
|
01/01/2015 20:18
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
|
|
|
01/01/2015 21:06
|
Hans Wilhelm
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Fant ut at Oslo transportsykkel er utsolgt for Sulry frem til April, men at de har en til utlån.
Sendte en forespørsel til Foss sykler om de kunne hjelpe med en forhandler på Østlandet med en Trek Transport inne så får vi se om jeg får noe svar.
|
|
|
01/01/2015 22:06
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har en elektrifisert big dummy. Kjøpte den på browncouch. Utrolig bra service. Hentet den seint en kveld og da kom innehaveren ned og møtte meg ved sjappa kl 2200. Satte på krankmotor sammen med Geir Anders og en annen dude hos oslo elsykkel. ( http://transportsykkel.no/surly-big-dummy-bafang-bbs01/) Knall sykkel som dekker mine (og stort sett familiens) transportbehov i Oslo fra Mars til Desemver. Er litt skeptisk til å bruke den i saltslaps, så lar den stå når det saltes som verst. Som perbl har vist har sykkele stor lastekapasitet. Med wide-loaders kan du få med hva det skal være. Og hvis du skal ha med mer er det bare å kjøpe en slik: https://www.youtube.com/watch?v=2PfpYTSimZs
Redigert av tobiast; 01/01/2015 22:13.
|
|
|
11/01/2015 20:46
|
Hans Wilhelm
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har hatt kontakt med Foss og de sitter vistnok med sykler på lager, og har "gode priser" til forhandlere om dagen. Har forespørsel inne hos lokal forhandler og får forhåpentligvis svar tidlig i uken.
Er det en grei sak å oppgradere til skivebrems bak på Trek Transport?
|
|
|
12/01/2015 13:19
|
gare
More than words
|
More than words
Har hatt kontakt med Foss og de sitter vistnok med sykler på lager, og har "gode priser" til forhandlere om dagen. Har forespørsel inne hos lokal forhandler og får forhåpentligvis svar tidlig i uken.
Er det en grei sak å oppgradere til skivebrems bak på Trek Transport? Skal man dømme etter bilder og artikkel her, å er sykkelen klargjort for skivebremser bak, i hvert fall er ramma klar for en kalliper, og det bakhjulet på bilde er det vel bare å bolte en 6-skrues-skive på? Har Trek gjort noen betydelige forandringer på de senere modellene er alle mine innspill her muligens verdiløse 
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
14/01/2015 12:59
|
Hans Wilhelm
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Da har jeg bestilt meg en Trek Transport hos lokal forhandler. Blir spennende når den dukker opp.
Da er det pedaler og skjermer som står øverst på handlelisten, sammen med ekstra styre for junior bak. Brukes bare ett vanlig stem og ett styre, eller er det noe som kjøpes komplett?
|
|
|
27/01/2015 15:28
|
Hans Wilhelm
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Da er sykkelen i hus og Schwalbe ISP er satt på.
Har prøvd den noen få korte turer. Hatt en tur med pakker, ca 25kg. Alt på en side. Gikk helt greit, men kjenner jo at den blir litt sidetung. Høydepunktet kom i ettermiddag. Hentet junior på 7 år hos en kompis med sykkelen. Han har ikke vært særlig gira på å sitte på hittil. Men nå slang han seg på, da slapp han jo å gå :-).
Tok 2 meter, så kom det "kom igjen pappa!" "Dette var kulere enn jeg trodde", "WOHOO, fortere!" SUKSESS!
Edit: Og nå har vi vært ute på aketur og spist middag ute i akebakken. Transporten ble selvsagt besørget av Trek Transport ;-)
Redigert av Hans Wilhelm; 27/01/2015 17:26.
|
|
|
27/01/2015 20:33
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Gratulerer med Trek Transport!  Ser frem til bilde og nye rapporter. Har lyst på en transportsykkel selv, men har av budsjettmessige grunner foreløpig havnet på en varehenger som er underveis fra bike24. Men en dag...
|
|
|
|
|