Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Høydemeter (Strava vs.Garmin Connect)

Høydemeter (Strava vs.Garmin Connect) #1904985 24/12/2014 14:31
W
Wilier Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
W
Har brukt en Garmin Forerunner 110 på de siste treningsturene. Når jeg laster øktene opp på Garmin Connect får jeg en høydestigning. Høydestigningen viser seg å variere kraftig på Garmin Connect. Hvis jeg skrur av "Høydekorigering" på Garmin Connect, viser den fort 100-200 meter mindre, enn når den er skrudd på. Når jeg skrur "høydekorigering," begynner den å få høydemetre som ligner på den jeg laster opp på strava, men ikke helt likt.

1. Er høydestigningen antall meter en har gått opp og ned, eller er det bare opp?
2. Hva er mest nøyaktig av Strava eller Garmin Connect sin høydestigning? Etter aktivitetene jeg har lastet opp på Strava, viser Strava for min del å være mye mer nøyaktig enn Garmin Connect.

God jul ICON_SMILE

Re: Høydemeter (Strava vs.Garmin Connect) [Re: Wilier] #1904989 24/12/2014 15:00
RoyE Offline
Besatt
Besatt
1. Høydemeter er antall klatrede meter.
2. Aner ikke. Alt mulig av dingser viser forskjellige verdier. Har ti stykker vært på tur sammen har du ti forskjellige resultater. Ta en titt på hva folk logger på ritt for eksempel, det varierer MYE! Så høydemeter tellet kan du bruke som en veiledende verdi, det er ingen dønn nøyaktig måling.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Høydemeter (Strava vs.Garmin Connect) [Re: Wilier] #1904995 24/12/2014 15:57
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Om du har en gps med barometer så får du ett rätt bra värde. Mellan olika gps:er med barometer kan det kanske skilja 5% (om de fungerar, min 910xt får problem på varma dagar när jag har den på armen).

Om du har gps utan barometer och ser på rådatan så för du en alldeles för många höjdemetrar och det gäller framför allt om löypan är ganska flatt men felet är alltid för stort. (problemet är att gps höjden variarar +-15 m eller något sånt på en rätt kort tid trots att den riktiga höjden inte ändras).

Både garmin connect och strava försöker lösa problemet med gps höjd (utan barometer) med en autokorrigering som baserar sig på kart data. Strava sin korrigering kan ofta i norge vara väldigt dårlig och ge alldeles för många höjd meter. På birken ger den ca det dubbla av det korrekta... Min erfaring från trondheim är dock att datan kan ofta vara rätt dårlig om man ser på ett parti men totala stigningen brukar vara rätt ok.

Hur garmin connect autokorrigering fungerar vet jag inte.

Generellt kan man säga att total stigning är rätt vanskligt att måla nöyaktigt och små fel i datan kan ge stora skillnader i totala stigningen. Detta gäller mest där det är rätt flat eller bölgande terreng. Om det är en lång brant backe är det enklare.

Moderator  support