Jeg gikk for Domane 4.3! ...Nå er det bare å finne ut hvilket utstyr jeg skal ha i tillegg. Har hjelm (kjøpt på XXL... trenger jeg spesifikk "racerhjelm"?), men utover det har jeg ingenting. Tenkte kjøpe kombipedaler så jeg ikke er helt stuck til kun sykkelsko. Og så må jeg vel ha bukse. Og sko selvfølgelig. Noe annet utover det?
Gratulerer med ny sykkel! Dette blir topp.
Jeg var selv nybegynner for få år siden og har gått gradene (som amatør/entusiast) og gjort tabbene. Så med fare for å blamere meg - her er mine velmente råd, så slipper du kanskje unna med færre kjøp og mindre utlegg enn hva jeg har bak meg:
- Invester først som sist i en topp sykkelbukse med god pad (og seler). Selv har jeg god erfaring med Assos. Koster penger, men er verdt hver krone. Bruk den uten undertøy/boxer fra første tur
- Kjøp først som sist pedaler for landeveissykling og et par gode landeveissko. Straks du får smaken på landeveissykling, vil du ikke sykle rundt i joggesko. Kombipedaler finnes så vidt jeg vet kun for mtb-pedaler/sko og fungerer etter min erfaring dårlig - knotete i praksis.
- Kjøp et par rimelig bra trøyer, en lett vindjakke + en varmere jakke for vår/høst. Et par gode sykkelhansker, gjerne både et par korte og et par lange. Unngå de billigste - ofte går sømmene opp i bruk.
- Bruk sykkelen til det den er bygget for. Om du i tillegg trenger sykkel for småturer/ærend og derfor tenker kombipedaler osv., kjøp en hybrid for et par tusen på salg.
- Lytt til fagfolk i spesialforretningene.
Det burde være det hele. God jul!