Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lange intervaller - sykkel, ski og løping

Lange intervaller - sykkel, ski og løping #1903823 19/12/2014 23:06
N
Nemz Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Jeg følger filosofien om lange drag i sone 3, hvor jeg øker lengden på dragene utover vinteren. (1x40 / 2x20 / 4x10 etc). Som variasjon i treningen, ettersom motivasjonen på rulle er lav, lurer jeg hvordan effekten av disse øktene vil fungere på for eksempel løping og ski. I mangel på snø kjører jeg for tiden to økter i uken på mølle (med 12% stigning) og en på rulle. Hvordan høres et slikt opplegg ut? Har lange intervaller om vinteren noe mer for seg enn pushing av watt? Vil dette bygge en relativt god base til våren?

På forhånd takk for svar og input!

Redigert av Nemz; 19/12/2014 23:21.
Re: Lange intervaller - sykkel, ski og løping [Re: Nemz] #1903836 20/12/2014 06:56
N
nesteby Offline
Entusiast
Entusiast
N
Lange intervaller på ski er supert. Får brukt litt andre muskler, det kan være skadeforebyggende og du får en bedre stabilitet (kjernemusklatur) som kan hjelpe deg til å få mere watt ned i pedalene. Jeg trener ofte 40-60 min hardt i skøyting på vinteren, men bruk gjerne klassisk også. Velg terreng så du får gått mye diagonal? I tillegg kan som du sier mye rulletrening være drepen for motivasjonen.

Re: Lange intervaller - sykkel, ski og løping [Re: nesteby] #1903839 20/12/2014 07:18
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Hva som er drepen for motivasjonen er indivduelt. Drap av min motivasjon er ski som skal smøres, løyper som skal kjøres til på kalde og mørke kvelder. Da er det mye mer motiverende å vite at jeg har en rulle i boden som står og venter, mye god underholdning på skjermen og så godt "vær" at kun bib er nok.

Re: Lange intervaller - sykkel, ski og løping [Re: nesteby] #1903854 20/12/2014 09:00
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: nesteby
Lange intervaller på ski er supert. Får brukt litt andre muskler, det kan være skadeforebyggende og du får en bedre stabilitet (kjernemusklatur) som kan hjelpe deg til å få mere watt ned i pedalene. Jeg trener ofte 40-60 min hardt i skøyting på vinteren, men bruk gjerne klassisk også. Velg terreng så du får gått mye diagonal? I tillegg kan som du sier mye rulletrening være drepen for motivasjonen.

Kona og jeg går mye ski om vinteren. Som gamle (skiløpere) har det ikke vært noe anna enn klassisk som gjelder, men har tenkt litt på at skøyting gir bedre trening for ankel og legger/lår i forhold til sykling. Gikk derfor til innkjøp av skøyteski, og kjenner ihvertfall at ankelen får kjørt seg i forhold til klassisk. Mye støttemuskler som er i aksjon, samme med balansen. Noen som har noe erfaring med skøyting kontra klassisk i forhold til overføringsverdien til sykkel?

Re: Lange intervaller - sykkel, ski og løping [Re: kaiost] #1903857 20/12/2014 09:09
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Skøyting er mest likt sykling og klassisk mest likt løping..
Men får "tyngre" bein av skøyting så går klassisk for det meste for da har jeg bedre bein til jeg skal kjøre hardt på rulla.
Hardøkter på ski går jo fint, men da tenker jeg ikke på om det blir jevnt og sone. Da går jeg en runde på en time omtrent så fort jeg klarer. Det blir i praksis sone 3-4 oppover, staking i sone 2 da pinglearmene her får syra lenge før pulsen og pauser når jeg kjører utfor.. Farts"lek" er det vel det heter..

Re: Lange intervaller - sykkel, ski og løping [Re: Nemz] #1903859 20/12/2014 09:27
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bruker ski som en del av treningen min gjennom vinteren, for det meste blir det rolige langturer på ski og hardøkter på rulla. Jeg går kun skøyting, mest fordi korsryggen låser seg når jeg går klassisk, men også fordi jeg har lest at det gir mest overføringsverdi til sykling. Har pleid å kjøre noen piggeøkter også, som ren avlastning på beina. Jeg ville bare knalla på med ski og løping som alternativ trening, er kjempebra ICON_SMILE Godt å variere litt.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Lange intervaller - sykkel, ski og løping [Re: Nemz] #1903860 20/12/2014 09:30
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: Nemz
[…] to økter i uken på mølle (med 12% stigning) og en på rulle.

Dette er ganske mykje terskeltrening. For eigen del kan eg seia at det ville ha vore for mykje, men slikt er jo individuelt.

Når det gjeld mølleøktene, synest eg 12 % er altfor bratt. Dersom du spring litt fortare på flatare underlag, vil du truleg få eit langt betre løpssteg.

Re: Lange intervaller - sykkel, ski og løping [Re: traktoregg] #1903869 20/12/2014 10:56
N
nesteby Offline
Entusiast
Entusiast
N
Sitat: traktoregg
Hva som er drepen for motivasjonen er indivduelt. Drap av min motivasjon er ski som skal smøres, løyper som skal kjøres til på kalde og mørke kvelder. Da er det mye mer motiverende å vite at jeg har en rulle i boden som står og venter, mye god underholdning på skjermen og så godt "vær" at kun bib er nok.

Nevnte det med motivasjon pga at trådstarter nevnte det. Som du sier er jo dette veldig individuelt.
Personlig skøyter jeg mest pga at jeg er tidligere skiskytter, og er såpass god til å skøyte at jeg får godt utbytte av skøytingen. Ville sagt klassisk for de som er mindre drevne på ski. Men unngå "Sjusjøenterreng". Der blir det bare staking...

Re: Lange intervaller - sykkel, ski og løping [Re: Nemz] #1903875 20/12/2014 11:25
N
Nemz Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Kjører rundt 12 % på mølle pga av hensyn til knær.. I tillegg har jeg hørt motbakkeløping ligner sykling mer med tanke på muskelbruk (så spørs det i hvilken grad dette stemmer?). Samme gjelder vel skøyting.

Nå kjemper ikke jeg i toppen på resultatlistene, så jeg vil tro jeg har mye å hente også på en god "kondisjonsbase" gjennom vinteren. Forsøker i alle fall å ha 1 sykkel-spesifikk økt pr uke for å holde musklaturen ved like..

Re: Lange intervaller - sykkel, ski og løping [Re: Nemz] #1903915 20/12/2014 17:03
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Nemz
I tillegg har jeg hørt motbakkeløping ligner sykling mer med tanke på muskelbruk (så spørs det i hvilken grad dette stemmer?).

Her må jeg bare nevne en kompis av meg som bor i Bergen. Han sykler til og fra jobb hver dag året igjennom (ca 2 mil hver vei) og tar seg en joggetur på søndager i ny og ne. Han har løpt Stoltzekleiven opp på 9:51 (= dritfort) uten annen trening enn dette. Det kan jo indikere en viss sammenheng mellom motbakkeløp og sykling :-)

Moderator  support 

Registrer bruker Logg In terrengsykkelforumet.no Arena Trening Lange intervaller - sykkel, ski og løping
Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå