Jumpers knee
|
Jumpers knee
19/12/2014 21:45
|
kolli
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Har siden juli slitt med Jumpers Knee, fikk den etter å ha jaget Strava rekorder på nedoverbakkeløping, der jeg ikke hadde vett til å ta det roligere etter kjenning på mindre knesmerter. Noen joggeturer senere ble det ille, hoppet noen uker rundt på krykker, har etterhvert blitt gradvis bedre men kjenner fortsatt vondt/ømt ved hvert steg.
Har vært igjennom kurer på Voltaren/Voltarol, salve hjelper ihvertfall ikke. Har siden oktober gått jevnlig til Naprapat, med uttøying, knemassasje, nåler i kneet og kjører nå styrkeprogram med fokus på eksentrisk, rolig trening. Trener benpressmaskin 3-4 x per uke, 6-12 rep på 2-4 serier avhengig av belastning, samt rolige, kontrollerte knebøy. Trener også 3-4x per uke i Elipsemaskin, sykkel eller ski, uten at jeg synes dette forverrer tilstanden. Etter ei tung eksentrisk styrkeøkt oppleves kneet som bedre samme dag, men dagen etter er ubehaget tilbake. Tar ikke sjansen på å begynne å jogge igjen, selv om lokal løplabbet oppfordret til å begynne igjen nå med korte økter. Hvis jeg ikke blir bedre over jul er trykkbølgebehandling neste for meg. Noe her her med erfaring på dette?
Har googlet og lest masse på web om div treningsprogrammer, eksentrisk skråplan 2x pr dag, foam rolls, stretching etc. Hva er deres erfaring med dette svineriet av en skade? Hva hjelper, og hva bør nedprioriteres? Finnes sikkert ikke noe fasitsvar, hvert skadetilfelle kan ha ulike rotårsaker. Men ønsker gjerne å høre om noen har blitt friskmeldt av dette, begynner å tvile nå.
|
|
|
Re: Jumpers knee
[Re: kolli]
19/12/2014 22:06
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag har ingen erfarenhet med jumpers knee men har desverre haft en del andra skader.
Min erfaring är att det kan ta lång tid att bli av med skader (och det går nog inte alltid) och det kan vara väldigt irriterande. När jag läser ditt inlägg så verkar det som att du kanske stressar för mycket? Om jag har en skada och det blir sakta bättre så fortsätter jag med de aktiviterna som inte verkar förvära skadan (men kanske lite försiktigare än vanligt) och hoppas att tiden tillslut läker skaden.
Om det inte blir klart värre av löpning så tror jag att det eventuellt kan vara bra att testa lite löpning. Jag fick själv ont i en leg på grund av för mycket löping för en massa år sedan och bestämde mig väl för att jag inte skulle löpa innan skaden blev bra. Vilket den inte blev på många år. Tillslut så begynnte jag ändå med en del löping och jag har fremdeles mycket mer problem med det benet än med det andra men jag har blivit klart bättre.
Löping tycker jag både sliter en del men det styrker också benen och kroppen en hel del.
|
|
|
19/12/2014 23:16
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Jeg begynte å trene (igjen, etter mange års opphold) i fjor høst. Første løpetur var på ca 2 timer. Kjente at det gjorde ekstremt vondt dagen derpå, klarte ikke å gå trapper osv. Satt på møterommet hele dagen, i stedet for å bli med de andre til lunsj.
Jeg prøvde meg på noen flere løpeturer, men det ble alltid vondt etter en stund. Da tok jeg pause i nesten et år. I september i år skulle jeg begynne å løpe igjen. Jeg klarte 800 m, så måtte jeg begynne å gå.
Siden september har jeg fortsatt med minst 1 løpetur i uka, og har bygd på gradvis mer lengde, fart og varighet. Det tok noen uker før jeg var oppe på 3 km. Nå kan jeg fint løpe 10 km, altså nok til å kunne kalle det en treningsøkt. I løpet av vinteren og våren håper jeg å bli såpass skadefri at det ikke lenger er kneet som stopper meg.
Min suksessformel så langt: take it easy, bygg på gradvis, stopp når det gjør vondt. 1-2 løpeturer i uka, så får kneet hentet seg inn igjen for hver gang. Jeg løper også slik det faller seg naturlig for meg, med landing på hæl / midt på foten. Kneet ble mye bedre når jeg sluttet å tvinge meg fram på foten.
PS: jeg aner ikke nøyaktig hva som er/var galt med mitt kne, og om det i det hele tatt er sammenliknbart med ditt. Jeg mener heller ikke å anbefale å lande på hælen, jeg sier bare at det beste for meg er å IKKE tenke hvordan jeg løper.
|
|
|
20/12/2014 08:52
|
Thomasen
Entusiast
|
Entusiast
Radikal trykkbølgebehandling hadde god effekt da jeg hadde jumpers knee for 4-5 år siden. I tillegg til den obligatoriske eksentriske styrketreningen, og tapeing av kneet før sykling og etter hvert løping.
|
|
|
20/12/2014 09:08
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har ikke hatt jumpers knee, men runners knee. Begynte etter et halvmaraton for 3 år siden. FIkk hinsides stikking på utsiden av kneet mot slutten av løpeturen, dagen etter klarte jeg ikke gå uten å dope meg ned først. Det gikk over i løpet av noen dager, så forsøkte meg på ny tur, men da kom jeg meg 500 meter før det ble akutt vondt. Da lot jeg være å løpe nesten et helt år. Når jeg begynte å løpe så smått igjen var det korte turer, om jeg kjente antydning til smerter begynte jeg å gå, løp en del på mølle med slak stigning. I motsetning til hva EHAa opplevde, så måtte jeg legge om løpestilen fra hæl-løping til å lande på midt/framfot. Fra da var det bare å øke lengden gradvis. Siste løpeturen jeg hadde var på 12km og kjente ingen ting i kneet da.
Jeg ville tatt ting gradvis, trene det opp sakte men sikkert og trykkbølgebehandling er de eneste tingene som funker. Søstra mi fikk runners knee i sommer, etter trykkbølgebehandling og gradvis opptrening er hun nå tilbake og kan løpe 1 mil. Som triatlet er det altså enda et stykke igjen til 4,2mil. Selv om runners knee ikke er samme skade, vil jeg tro du har nogenlunde samme opptreningstid og metoder. Forskjellen er at man vet hva som gjør vondt ved runners knee og hvor skaden sitter, med jumpers knee kan det være mye forskjellige skader rundt om i kneet.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
20/12/2014 12:09
|
lille gutt
Avhengig
|
Avhengig
Har slitt med jumpers knee, valgte å gå til idrettslege som ved ultralyd viste meg hvor sena i kneet var uregelmessig. Tar ett beins knebøy rolig med en kile på ca 4 -6 cm under hælen og går så langt ned at kneet subber i bakken. Tar 3 serier * 7 stk, det er sykt tungt og klarte kanskje bare 3 * 3 i starten. Tar det gjerne 3 - 5 ganger i uka når plagene melder seg og helst rett etter avsluttet joggetur/sykkel tur da det gir best effekt. Fikk plagene rundt 30 års alderen, er nå over 40 men holder plagene i sjakk med nevnte øvelse, har ikke tatt øvelsene de siste året da plagene kommer å går litt. Har ikke blitt frisk meldt, men knebøyene som jeg tar så fort jeg kjenner noe er gull verdt. Mindre problemer de seinere år, da jeg varierer treningen mere
|
|
|
20/12/2014 13:46
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er i samme bås som deg Kolli. Fikk Jumpers knee etter en periode med mye sykling og lite restitusjon i juli. Kjører knebøy på skåplan (25 grader), et ben av gangen. Legcurl og benpress med fokus på den eksentriske bevegelsen. Skal kjøre disse øvelsene så mange ganger jeg gidder i løpet av en uke. Håper jeg kan begynne å sykle ordentlig igjen ut på nyåret en gang.
|
|
|
20/12/2014 22:49
|
kolli
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for gode tilbakemeldinger folkens. Har lest at kun hvile ikke hjelper, da kommer skaden tilbake ved aktivitet. Jeg er forsåvidt fornøyd med at tilstand ikke forværres av korte, intensive økter og har klart å hold kondisen nogenlunde status siste mnd.
Synes enfots knebøyene til Lillegutt virket vel røffe, har fått beskjed fra min Naprapat om å stoppe ved 90 graders vinkel. Men her finnes sikkert mange forskjellige forslag til trening avhengig av hvor skadeårsaken er lokalisert.
Jeg kommer ihvertfall til å starte løpingen svært pent, mål om 2-3 timers turene får vente til påske. Som Hoaas har også jeg fundert på å endre løpesett fra hel-landing til for/mellomfot. Så skal teste dette i romjula, får da stikke innom løplabbet en tur for test og kanskje kjøp av nye sko. Har ikke kompetanse til å bind opp kneet forbi avlaste kneskåla, men mulig jeg bør/kan google meg opp på dette. Bruker nå kne-strap, synes dette fungerer ok på intensive økter.
Har trua på tålmodighet og struktur i opptreninga, og så lenge tilstanden ikke forverrer seg fra der jeg er nå så er dette for meg en levelig, men dog irriterende diagnose.
|
|
|
21/12/2014 08:03
|
vux
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Min løsning på problemet.
Kortere og kjappere steg hjalp meg mot knesmerter på løping. 90 steg i minuttet er vel anbefalt(kjøpte en sånn kadensmåler til skoen). Når man gjør det så lander man også automatisk mye mer på forfoten. I begynnelsen føltes det som at skolissene på venstre og høyre fot var knyttet sammen, men etter en stund ble det veldig bra. Før dette hadde jeg en veldig gampete/sprettende løpestil med mine lange ben og fikk alltid ondt i knær når jeg løp langt :-)
2014 Canyon Ultimate CF SLX Ultegra di2 (Powertap P1) 2015 Big Bob 7.0 2014 Whaoo Kickr
|
|
|
21/12/2014 08:40
|
lille gutt
Avhengig
|
Avhengig
Mulig jeg beskrev enfots knebøyene litt fort, jeg har feks en bok under hælen tar knebøy slik at det andre beinet nesten subber nede i bakken, da kommer jeg ned i ca 90 grader. Tar knebøyene rolig og kontrollert ned. Tar knebøy på begge beina for å forebygge også det friske beinet, pluss at du blir jo sterk i beina av dette og får god balanse. Ja, de er blytunge og i starten blir man veldig støl i hamstring og rumpa. Jeg var så plaget i kneet at jeg i perioder måtte gå baklengs ned trapper, husker jeg fikk sprøyte med kortison av fastlegen og beskjed om at det ville gå over av seg selv, særlig..... I starten mener jeg at jeg hadde en stol ved siden av slik at jeg brukte den til å støtte meg med og å hjelpe meg opp igjen, da det er den eksentriske fasen på vei ned som er viktig. Ellers så er jeg enig at hvile ikke hjelper, det kommer fort tilbake når du starter opp aktivitetene igjen, så her må det trenes. Virker som du har en god plan , lykke til.
|
|
|
21/12/2014 12:16
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Fikk runners knee for noen år siden, utløst av traume (falt og fortsatte allikevel å løpe ferdig turen på 2t). Prøvde selvdiagnose og internett i evigheter uten hell. Til slutt fulgte jeg fatters filosofi (han er lege): "hvis noe gjør vondt, ikke gjør det. Finn på noe annet. Prøv så litt etterhvert, og vær tålmodig". Det funka som fjell. Brukte ikke medisiner av noe slag da jeg var redd for at det skulle maskere over smertene. Trente alt som ikke gjorde vondt, og prøvde forsiktige løpeturer innimellom. Stoppet øyeblikkelig ved ubehag. Etterhvert økte distansen til at det ikke var skaden som stoppet meg  Ironisk nok var det i den perioden jeg fikk smaken på sykling, og konverterte etterhvert. Løper innimellom nå, men pga at kroppen ikke er vant til det kan jeg kjenne kneet på plutselige langturer. Men har prøvd å trene meg tulbake til løping, og det går helt fint så lenge jeg bygger opp distanse progressivt over 3-4 uker.
|
|
|
21/12/2014 12:18
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Kanskje verd å merke seg at jeg hadde en periode på et par mnd hvor løpinga gikk uten problem i ganske nøyaktig 3km, så kom smertene. Uavhengig av terreng og underlag...
|
|
|
22/12/2014 15:06
|
perbaa
Avhengig
|
Avhengig
Hadde det samme problemet for noen år siden da jeg løp og spillt ballspill mye. Løsningen ble en stropp med en salgs pølse forran som presser på kneet. Dette funka utmerket og jeg kjente ingen smerte når jeg brukte denne. Brukte denne helt til skaden gikk over av seg selv og det uten at jeg måtte ta noen spesielle hensyn. Kunne løpe og spille ballspill som vanlig! En slik du ser på bilde under her, funka fjell!
Redigert av perbaa; 22/12/2014 15:07.
|
|
|
23/12/2014 08:52
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Hvis jeg var deg ville jeg oppsøkt en fysioterapeut som har erfaring med dette, og gjort som hun/han sier. Men det er viktig at det er en som har peiling og som du synes følger deg opp på en god måte. (Etter en kneoperasjon havnet jeg hos en veldig avslappet type, da måtte jeg skifte fysioterapeut). Det er etter min mening det eneste rådet du trenger, det å begynne å innhente treningstips på internett med en slik type skade vil jeg fraråde. Jeg har hatt jumper's knee selv. Jeg tok det aldri helt på alvor, og da ble jeg heller ikke kvitt skaden. Det som tilslutt hjalp var at jeg fikk en veldig alvorlig kneskade som tvang meg til å avslutte all aktivitet og kun drive veldig forsiktig opptrening i flere måneder (trening som får trim for eldre til å virke intenst). Deretter begynte jeg veldig gradvis med styrketrening, det tok tilsammen over ett år før jeg var tilbake der jeg hadde vært. Som en heldig bieffekt av denne treningen forsvant jumper's knee helt. Dette var i 1999, og den har ikke kommet tilbake. Har siden juli slitt med Jumpers Knee (...) kjenner fortsatt vondt/ømt ved hvert steg. (...) Har siden oktober gått jevnlig til Naprapat, med uttøying, knemassasje, nåler i kneet og kjører nå styrkeprogram med fokus på eksentrisk, rolig trening. Trener benpressmaskin 3-4 x per uke, 6-12 rep på 2-4 serier avhengig av belastning, samt rolige, kontrollerte knebøy. Trener også 3-4x per uke i Elipsemaskin, sykkel eller ski, uten at jeg synes dette forverrer tilstanden. Etter ei tung eksentrisk styrkeøkt oppleves kneet som bedre samme dag, men dagen etter er ubehaget tilbake. Jeg lurer på om du trener for mye. 3-4 styrkeøkter og 3-4 kondisøkter per uke når du fortsatt "kjenner vondt/ømt ved hvert steg" er supert hvis du tar det veldig rolig, men du skriver "tung styrkeøkt" og da blir jeg skeptisk. Det viktigste med jumper's knee er etter min mening å tenke langsiktig, det tar tid å bli bra og du må ta den tiden det tar. Start forsiktig, fortsett forsiktig.  Tar ikke sjansen på å begynne å jogge igjen, selv om lokal løplabbet oppfordret til å begynne igjen nå med korte økter. Jogging er etter min mening galskap hvis du fortsatt har vondt. Hvis jeg ikke blir bedre over jul er trykkbølgebehandling neste for meg. Noe her her med erfaring på dette?
Har googlet og lest masse på web om div treningsprogrammer, eksentrisk skråplan 2x pr dag, foam rolls, stretching etc. Hva er deres erfaring med dette svineriet av en skade? Hva hjelper, og hva bør nedprioriteres? Finnes sikkert ikke noe fasitsvar, hvert skadetilfelle kan ha ulike rotårsaker. Men ønsker gjerne å høre om noen har blitt friskmeldt av dette, begynner å tvile nå. Som jeg innledet: finn en fysioterapeut du stoler på, ikke lag din egen treningscocktail basert på internett. Det kan fort bli for mye, og hvordan kan man vite om de som skriver har peiling på hva de skriver om?
|
|
|
25/12/2014 10:56
|
SoneX
Avhengig
|
Avhengig
jeg har også jumperskne, og har hatt det i mange år, men først nå har jeg gått til fysioterapaut for og få hjelp, svaret for min del var enkelt, tren styrke i benene!
jeg fikk et trenings programm som består av knebøy, benpress osv, som skal gjøres tre ganer i uken, i tilegg har jeg fått trykk bølge behandling 5 ganger. fikk beskjed om at dette var ting som tok tid, men etter en måned merket jeg markant forbedring!
anbefaler som andre og ta en tur til fysioterapaut for og få råd der.
|
|
|
05/01/2015 13:48
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Min løsning er som følger var denne øvelsen som ble anbefalt av en kompis som er fysio. http://www.klokavskade.no/no/Skadefri/Ar...-for-hopperkne/Jeg har jumpers i begge knær. Når jeg er flink til å gjennomføre denne øvelsen gir symptomene seg nesten 100%. Du vil aldri bli kvitt problemet så vidt jeg vet, jeg har hatt det siden militæret, dvs snart 15 år. Men det går som regel helt greit og jeg er nok ikke like mye plaget som mange andre. Det verste jeg kan gjøre er å kjøre telemark og jogging/gåing i nedoverbakker og det begrenser jeg derfor til nesten aldri. Men om jeg gjør det smeller det til i knærne nesten umiddelbart og da må jeg dra frem overnevnte øvelser som fjerner smertene etter rimelig få dager. Lykke til!
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
05/01/2015 18:08
|
SoneX
Avhengig
|
Avhengig
den øvelsen fikk jeg beskjed om at de brukte før, men hadde nå funnet ut at det jeg fikk var bedre vist man hadde tilgang på treningssenter.
jeg har brukt en kombinasjon av den øvelsen du viser og det jeg skrev, funker som fjell
|
|
|
06/01/2015 07:36
|
dOLe!
Entusiast
|
Entusiast
Hva er fordelene av å gjøre denne øvelsen med noe under hælen, frem for å gjøre ettbeins knebøy på flatt underlag, eller hva med ustabilt underlag?
|
|
|
06/01/2015 13:50
|
SoneX
Avhengig
|
Avhengig
vinkelen gjør at du får belastningen der du skal i kneet .
|
|
|
06/01/2015 14:09
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Flat underlag har ingen virkning hos meg iallfall. Vinkelen gjør hele forskjellen.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
10/02/2015 18:03
|
kolli
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Da har jeg vært igjennom 3 trykkbølgebehandlinger, foreløbig må jeg si at effekten er fraværende. Kjørte siste på maks effekt på maskina, blir øm og småstøl men smertene under kneskåla består på minst samme nivå.
Har samtidlig tatt noen av tilbakemeldingene her til etteretning, har lagt mosjoneringen på hylla siste ukene. Prøver å kjøre eksentrisk økter 3-4 dager i uka, men tror de helt dype enfots eksentriske knebøyene foreløbig blir for tøffe - merker da smerter. Eksentriske, rolige øvelser på treningssenter er bedre, og før jul synes jeg også kombinasjonen med rolige knebøy med moderate vekter gjorde tilstanden noe bedre.
Får kjøre ferdig siste 1-2 behandlinger før jeg resignerer. Løpekarriæren er lagt på is, men har fremdeles en drøm om å få noen gode turer på stisykkelen i sommer.
|
|
|
10/02/2015 21:36
|
SoneX
Avhengig
|
Avhengig
trener du noe styrke i tilegg til tryggbølgebehandlingen? benpress spesielt gjorde underverker for meg i kombinasjon med trykkbølge
|
|
|
[Re: SoneX]
11/02/2015 22:06
|
kolli
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
trener du noe styrke i tilegg til tryggbølgebehandlingen? Jepp, trener eksentrisk enfots knebøy med bok under hælen eller styrkemaskin på SATS. I tillegg en del stretching og noen minutter foam roller hver dag. Knee strap ble handlet inn før jul. Synes jeg gjør alt etter boka nå, men får vel bare være tålmodig. Operasjon er jo heller ingen garantert suksess, så håper i det lengste å slippe. Men bør få tatt en MR før sommeren.
|
|
|
13/03/2015 09:09
|
BigHomer
Entusiast
|
Entusiast
Bruker denne tråden jeg.
Har slitt med kneet i flere år under løping. Stort sett droppet løpingen og byttet ut med ski på vinteren, men nå merker jeg det på ski også (stort sett skate).
Etter gårsdagens skøytetur kjente jeg det litt i kneet i tillegg til at det hovnet opp. Noen som har anelse på hva det kan være? Prøver å tøye etter hver økt, men siden tøying er så gøy blir det ikke hver gang.
Kanskje jeg bare er svak rundt kneregionen?
|
|
|
20/03/2015 17:25
|
kolli
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Knevondt som du beskriver kan skyldes så mye BigHomer, anbefaler tur til fysio-spesialist. Noen som har en god fysioterapeut e.l.å anbefale i Trondheim? Hvile i februar og halve mars gjorde meg litt bedre, men etter noen sykkelturer siste uke kjenner jeg at dette heller ikke er bra. Hvis jeg må holde meg inaktiv resten av livet trenger jeg også tips til en god psykolog, eventuelt resept på antidepressiva 
|
|
|
20/03/2015 20:34
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan er pedaltråkket ditt Kolli? Lager kneet ditt en sirkelbevegelse når du tråkker?
|
|
|
20/03/2015 20:44
|
kolli
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Prøver å tråkke rundt, men realistisk sett er jeg sikkert elendig til dette. Skal prøve neste gang på FS'en med åpen demper for å se hvor mye det gynger. Er det ok test, eller noen annen måte å bli bedre på dette? Hva med enfots tråkk?
|
|
|
21/03/2015 09:36
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Tenkte mer på om kneet ditt faller innover mot ramma når du trår. Jeg har i tilegg til eksetrisk trening samt gode såler og fokus på rette hofter ved ettbeins knebøy fått merkbart bedre knær.
Redigert av ArneW; 21/03/2015 09:38.
|
|
|
21/03/2015 10:48
|
kolli
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for tipset ArneW! Har observert at kneet faller lett innover når jeg går opp trapper, så dette kan være en del av årsaken, også når jeg sykler. Nå blir det fullt fokus på eksentrisk styrketrening fremover. Mulig jeg også må justere cleats på sykkelsko slik at fotstillingen blir mer hjulbent enn kalvbent?
|
|
|
|
|