Takk for tips folkens.
krisch, du spurte om treningsprogram. Det viktigste er at du søker råd hos noen som har dette som fagfelt. Jeg er verken fysioterapaut eller lege, så du bør være kritisk til råd fra sånne som meg.

Men kan fortelle litt om hva jeg ble fortalt av min fysioterapaut og hva jeg har lest. Mange fysioterapauter anbefaler eksentrisk styrketrening. Eksentrisk betyr at den største belastningen skal komme når muskelen strekkes ut.
Jeg fikk et treningsprogram der jeg daglig skulle kjøre 3 serier knebøy med 15 repetisjoner. Beinet med det vonde kneet skal ta mesteparten av belastningen når du går ned, også avlaster du med å bruke det friske beinet når du skal opp. Er begge knærne vonde må du bruke armene for å hjelpe til opp, f.eks ved å ha en stol e.l. på hver side. Bevegelsen ned skal gå rolig, ca 5-6 sekunder.
Belastningen bør ikke være for stor i starten, men etterhvert skal du ikke kunne ta så mange flere repetisjoner enn 15. Reguler belastningen med å fordele tyngden til det ene eller andre beinet. Ha sekk på ryggen hvis egen kroppsvekt ikke er nok. Hvis du ikke har trent knebøy før bør du vente til du blir vist hvordan det skal gjøres.
Selv kjørte jeg dette programmet ca tre-fire måneder og kneet ble bra.