Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fysioterapaut med peiling på knær i Oslo?

Fysioterapaut med peiling på knær i Oslo? #1903658 19/12/2014 12:53
R
rogerha Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Noen som kan anbefale en fysioteraput eller manuellterapaut som er god til å behandle knær i Oslo?

Har et kne som er problematisk igjen. Har tidligere slitt med Jumper's knee, som jeg fikk et treningsopplegg for og ble kvitt. Nå er det noe annet som er galt, men usikker på hva. Mesteparten av tiden fungerer det helt fint, men noen ganger er det et visst ubehag i kneet og beinet kan finne på å svikte uten forvarsel, f.eks når jeg går i trapper. Ganske upraktisk.

Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
Re: Fysioterapaut med peiling på knær i Oslo? [Re: rogerha] #1903661 19/12/2014 13:04
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
Simen Boretti. Vallhall.

Re: Fysioterapaut med peiling på knær i Oslo? [Re: rogerha] #1903741 19/12/2014 17:45
K
krisch Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: rogerha
Noen som kan anbefale en fysioteraput eller manuellterapaut som er god til å behandle knær i Oslo?

Har et kne som er problematisk igjen. Har tidligere slitt med Jumper's knee, som jeg fikk et treningsopplegg for og ble kvitt. Nå er det noe annet som er galt, men usikker på hva. Mesteparten av tiden fungerer det helt fint, men noen ganger er det et visst ubehag i kneet og beinet kan finne på å svikte uten forvarsel, f.eks når jeg går i trapper. Ganske upraktisk.

Hvordan treningsopplegg fikk du? Sliter med symptomene til jumpers knee.

Re: Fysioterapaut med peiling på knær i Oslo? [Re: rogerha] #1903744 19/12/2014 18:02
VingleRæva Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Simen Boretti på Valhall. Fiksa både knær og armer på denne karen.

Respect for the man with the icecream van.
Re: Fysioterapaut med peiling på knær i Oslo? [Re: VingleRæva] #1903754 19/12/2014 18:32
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Har slitt en del med kneproblemer selv(kjenner meg igjen i problematikken du beskriver her), og har fått god hjelp av Naprapat Mats Finsen på Naprapatkontoret på Myrens.

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Fysioterapaut med peiling på knær i Oslo? [Re: rogerha] #1903782 19/12/2014 20:21
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jostein Holen hos Holten Institutt lærte denne karen å gå og sykle igjen etter ruptur i lårmusklene.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Fysioterapaut med peiling på knær i Oslo? [Re: rogerha] #1903882 20/12/2014 12:25
R
rogerha Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Takk for tips folkens.

krisch, du spurte om treningsprogram. Det viktigste er at du søker råd hos noen som har dette som fagfelt. Jeg er verken fysioterapaut eller lege, så du bør være kritisk til råd fra sånne som meg. ICON_WINK

Men kan fortelle litt om hva jeg ble fortalt av min fysioterapaut og hva jeg har lest. Mange fysioterapauter anbefaler eksentrisk styrketrening. Eksentrisk betyr at den største belastningen skal komme når muskelen strekkes ut.

Jeg fikk et treningsprogram der jeg daglig skulle kjøre 3 serier knebøy med 15 repetisjoner. Beinet med det vonde kneet skal ta mesteparten av belastningen når du går ned, også avlaster du med å bruke det friske beinet når du skal opp. Er begge knærne vonde må du bruke armene for å hjelpe til opp, f.eks ved å ha en stol e.l. på hver side. Bevegelsen ned skal gå rolig, ca 5-6 sekunder.

Belastningen bør ikke være for stor i starten, men etterhvert skal du ikke kunne ta så mange flere repetisjoner enn 15. Reguler belastningen med å fordele tyngden til det ene eller andre beinet. Ha sekk på ryggen hvis egen kroppsvekt ikke er nok. Hvis du ikke har trent knebøy før bør du vente til du blir vist hvordan det skal gjøres.

Selv kjørte jeg dette programmet ca tre-fire måneder og kneet ble bra.

Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.

Moderator  support