Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvilken fatbike (ca 20 000kr)

Hvilken fatbike (ca 20 000kr) #1903431 18/12/2014 20:37
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Jeg begynner egentlig å innse at jeg bør få meg en fatbike. Jeg ble møtt av en hyggelig kar i bymarka (sist søndag). Han sklei så fint avgårde på nysnøen. Så etter å ha benektet en hver eksistens av fatbike begynte lysten å trenge seg på. Jeg sier ikke at 20k er målet, men jeg forstår det slik at det er visse "regler" når det gjelder fatbike.
- 190mm bak?
- 100mm krank?
- 135mm front?
- 103mm felger?
- 4.8"+ dekk?

Korriger meg gjerne.
Er på jakt etter en sykkel som skal fungere godt på skare og i løypemaskinens frispor.
Har sett litt på nakamura/diamant og de virker ganske ok. Har i grunn lyst på noe under 13-14 kg. Hvis det lar seg gjøre da.

Tips og gode ideer mottas gjerne.

Re: Hvilken fatbike (ca 20 000kr) [Re: nyzeta] #1903463 18/12/2014 21:56
Lunvik Offline
Entusiast
Entusiast
Sjekk ut Specialized Fatboy serien. Fant min favoritt i fatboy Expert.

http://www.specialized.com/no/en/bikes/mountain/fatboy

http://www.xeedbikes.no/fat/fat-tubby/

Synes også Terrengsykkel's fatbike test var en god "guide".

Utviklingen av fatbike går fort og utvalget rimelig stort. Nye modeller dukker stadig opp.
Ikke enkelt å finne den rette tjukkasen men Gud for en artig fase!

Lykke til med jakten!

MAMIL på tur!
Diverge Expert 2018, S-works Stumpjumper 29 HT, Cervelo S1 på Elite Drivo og Fat Tony Carbon.

Re: Hvilken fatbike (ca 20 000kr) [Re: nyzeta] #1903494 19/12/2014 07:08
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Se http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1902684#Post1902684 for fersk diskusjon. Generelt: størst mulige dekk er ingen ulempe under vanskelige snøforhold, og demping er vesentlig på sti på barmark.

Re: Hvilken fatbike (ca 20 000kr) [Re: nyzeta] #1903563 19/12/2014 10:03
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: nyzeta
Jeg begynner egentlig å innse at jeg bør få meg en fatbike. Jeg ble møtt av en hyggelig kar i bymarka (sist søndag). Han sklei så fint avgårde på nysnøen. Så etter å ha benektet en hver eksistens av fatbike begynte lysten å trenge seg på. Jeg sier ikke at 20k er målet, men jeg forstår det slik at det er visse "regler" når det gjelder fatbike.
- 190mm bak?
- 100mm krank?
- 135mm front?
- 103mm felger?
- 4.8"+ dekk?

Korriger meg gjerne.
Er på jakt etter en sykkel som skal fungere godt på skare og i løypemaskinens frispor.
Har sett litt på nakamura/diamant og de virker ganske ok. Har i grunn lyst på noe under 13-14 kg. Hvis det lar seg gjøre da.

150/15mm front nav. Bluto klar
190/12mm bak. Litt stivere

Re: Hvilken fatbike (ca 20 000kr) [Re: nyzeta] #1903669 19/12/2014 13:09
Espen Offline
More than words
More than words
Scott Big Ed. Har alt en slik sykkel skal ha nå.

20 000,-

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Hvilken fatbike (ca 20 000kr) [Re: nyzeta] #1903680 19/12/2014 13:25
PugTheBlack Offline
Fersking
Fersking

Re: Hvilken fatbike (ca 20 000kr) [Re: nyzeta] #1903698 19/12/2014 13:57
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
takker for gode tilbakemeldinger folkens.
Synes Scott sin virker ganske OK, har syklet scott noen år og er godt fornøyd. Er ikke helt sikker på om demper + traktorhjul er nødvendig (?). Vil ikke lite luft på et 4.5-5.0 dekk ta opp like mye som en 100mm demper?

Har sett på nakamura også ja. Liker big-boben. både 5.0 og 6.0

Re: Hvilken fatbike (ca 20 000kr) [Re: Espen] #1903707 19/12/2014 14:21
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen
Scott Big Ed. Har alt en slik sykkel skal ha nå.

20 000,-

e

80mm felger er innafor?

Re: Hvilken fatbike (ca 20 000kr) [Re: nyzeta] #1903708 19/12/2014 14:26
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Er ikke helt sikker på om demper + traktorhjul er nødvendig (?). Vil ikke lite luft på et 4.5-5.0 dekk ta opp like mye som en 100mm demper?

Ikke i nærheten! Store dekk tar unna små ugjevnheter som røtter o.l., men alt annet havner rett i håndleddene dine. Det er heller ingen demping, bare fjæring.

Re: Hvilken fatbike (ca 20 000kr) [Re: PugTheBlack] #1903746 19/12/2014 18:05
R
Rukus Offline
Avhengig
Avhengig
R
Sitat: PugTheBlack

Og bestiller man BB 6.0 nå, så får man levert den på nyåret med karbonramme ICON_LAUGH det liker vi!

det vanskelige er en lek, det umulige en utfordring....
Re: Hvilken fatbike (ca 20 000kr) [Re: nyzeta] #1903945 20/12/2014 19:09
S
SalsaBeargrease Offline
Medlem
Medlem
S
- 190mm bak?
- 100mm krank?
- 135mm front?
- 103mm felger?
- 4.8"+ dekk?

Korriger meg gjerne.

Her er det nok flere hensyn å ta spør du meg. Det er en stor hype om dagen mht. store dekk. Det er bare en ting som er klart at det er ikke en perfekt sykkel til alle typer terreng, føre og type sykling.

Du kan self. eliminere mye med carbon. ramme og hjul evt, 2 hjulsett 80/100mm, men tenk på hva du skal bruke sykkelen din til før du velger.

Husmerkene til kjedene i Norge har en del du bør sjekke før du kjøper. Det er bl.a. akslinger og felger som du bør sjekke om du liker både dimensjon og utførelse på, før du kjøper.
Det er også noen merkelige valg av standard dekk på disse 100mm felgene de selges med. Felgene er svært vanskelig å sette opp slangeløst og slangeløse dekk som For eksempel Bulldozer, som etter min mening er ubrukelig dekk både til barmark og til snøsykling, henger som en lefse rundt felgringen. Er det ikke vanskelig nok å sette opp en fatbike slangeløst ifra, før så blir det ikke lettere med disse forutsetningene.

Videre stiller jeg noen spm. til stivheten i disse aluminiumsrammene, og har kolleger samt sett på nettet at de er lette men ikke så stive. Du får ikke all verden stivt oppsett med standard QR akslinger heller. Da får du lite tråkkrespons og mye energitap. Legger du til svært tunge dekk med 400 grams slanger så får du i hvert fall trening. Paradokset er at en fatbike med stålramme kan føles mer kvikk enn enkelte av disse lettvekterne?

Sykler du mye terreng på sti før vinteren setter ordentlig inn, så er det om å gjøre å få lettest mulig dekk på sykkelen. Du får en mye mer leken sykkel med smalere og lettere dekk og felg. Er det behov for pigg er det som regel hardt også, og da trenger du ikke flyt i 5" dekk.

Dempegaffel gjør at sykkelen blir mer anvendelig, men er strengt tatt ikke nødvendig om du sykler skiløyper og snille stier. Er du ute etter mer anvendelig sykkel for terreng sykling er dempergaffel nødvendig.

Har du råd til to hjulsett og kan bytte på med to dekksett, så har du den mest ideelle komboen. Drømmen må være å ha to hjulsett i karbon, men det koster like mye som en sykkel? Husk at det er ikke ideelt å ha 4" dekk på en 100 mm. felg.

Du bør også teste om du liker å sykle med bredt krankhus, noen får vondt i knea.

Re: Hvilken fatbike (ca 20 000kr) [Re: nyzeta] #1903975 20/12/2014 21:07
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Vanskelig å sette opp slangeløst på alufelg? Hm. Tar 10 min på en helt bar felg..
Skal sette opp slangeløst med buldozer til neste uke, for en venn. Tror ikke det blir noe problem.

Re: Hvilken fatbike (ca 20 000kr) [Re: nyzeta] #1904018 21/12/2014 06:15
E
EirikM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
"Det er også noen merkelige valg av standard dekk på disse 100mm felgene de selges med. Felgene er svært vanskelig å sette opp slangeløst og slangeløse dekk som For eksempel Bulldozer, som etter min mening er ubrukelig dekk både til barmark og til snøsykling, henger som en lefse rundt felgringen. Er det ikke vanskelig nok å sette opp en fatbike slangeløst ifra, før så blir det ikke lettere med disse forutsetningene. "

Vet ikke hvor mye erfaring du har med å sette opp slangeløst og med hvilken dekk på feks 103mm felgene. Min erfaring er vel stikk motsatt når det gjelder å sette opp slangeløst. Der er Vee langt enklere å sette opp enn feks Spez, Surley +. Buldozer er for meg det dekket jeg likte mest i sommer som allround tjukkdekk. På snø har veksler jeg mellom Bud/Lou på et felgsett og SS XL på et annet (slangeløst og uten pigger så langt). Enkelt å teste to vidt forskjellige dekk under samme forhold. Erfaring er så langt min 3 vinter på tjukksykkel (sti også om vinteren, ikke grus, asfalt eller skiløype), men smak og behag er som kjent forskjellig!

Redigert av EirikM; 21/12/2014 06:16.
Re: Hvilken fatbike (ca 20 000kr) [Re: EirikM] #1904867 23/12/2014 21:58
S
SalsaBeargrease Offline
Medlem
Medlem
S
Sitat: EirikM
"Det er også noen merkelige valg av standard dekk på disse 100mm felgene de selges med. Felgene er svært vanskelig å sette opp slangeløst og slangeløse dekk som For eksempel Bulldozer, som etter min mening er ubrukelig dekk både til barmark og til snøsykling, henger som en lefse rundt felgringen. Er det ikke vanskelig nok å sette opp en fatbike slangeløst ifra, før så blir det ikke lettere med disse forutsetningene. "

Vet ikke hvor mye erfaring du har med å sette opp slangeløst og med hvilken dekk på feks 103mm felgene. Min erfaring er vel stikk motsatt når det gjelder å sette opp slangeløst. Der er Vee langt enklere å sette opp enn feks Spez, Surley +. Buldozer er for meg det dekket jeg likte mest i sommer som allround tjukkdekk. På snø har veksler jeg mellom Bud/Lou på et felgsett og SS XL på et annet (slangeløst og uten pigger så langt). Enkelt å teste to vidt forskjellige dekk under samme forhold. Erfaring er så langt min 3 vinter på tjukksykkel (sti også om vinteren, ikke grus, asfalt eller skiløype), men smak og behag er som kjent forskjellig!

Merkelig at det er erfarne hjulbyggere her inne som sliter med å sette opp tubeless her på disse 103 mm felgene da??? Vet ikke helt om du sikter til å bruke metervis med forskjellig tape og isopor/ sitteunderlag eller hva det enn blir brukt, sammen med gladpakk eller palleplast. Alt sammen er jo vel så tungt til sammen at det veier til sammen mer enn å kjøre med slange og et lett felgbånd. Den eneste fordelen er at du kan unngå snakebite. Akkurat det så ut til å være et stort problem på et slik oppsett som min kollega har på sin 103 mm felg. Med bulldozer på 103 mm felg var det så utsatt for snakebite at han punkterte 2 ganger på 3 km. Samme dekket som jeg måtte bruke skoen for å tråkke av på min 80mm Surly felg hang som en slapp "lefse" rundt felgbanen. Det var faktisk så slapt at du måtte konsentrere deg for å få det til å bli på plass når vi pumpa opp med håndpumpa. Da må dere faktisk fortelle meg grundig hvordan du på en enkel måte ivaretar tubeless oppsett på en slik felg. Tenker på grøss og gru med Bud/Lou som er enda slappere på en slik felg.

Re: Hvilken fatbike (ca 20 000kr) [Re: SalsaBeargrease] #1904880 24/12/2014 00:09
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Vet ikke helt om du sikter til å bruke metervis med forskjellig tape og isopor/ sitteunderlag eller hva det enn blir brukt, sammen med gladpakk eller palleplast. Alt sammen er jo vel så tungt til sammen at det veier til sammen mer enn å kjøre med slange og et lett felgbånd.

Du trenger seriøst å ta fram digital vekt og veie et felgbånd og en fb slange.
Og deretter veie det du trenger for å sette opp slangeløst på 103 mm felg.
Du setter opp slangeløst med guffe på begge hjulene lettere enn en tykk fb slange.
På dette sparer man faktisk mye vekt.

Tar du en titt på tråden RTL Tubeless fat-bike. Tenker jeg du har nok informasjon til å finne ut hvor lett det egentlig er å sette opp. Selv med bud/lou. Tom de erfarne hjulbyggerne kan ta en titt på den tråden, vis de har problemer å sette opp slangeløst.

Re: Hvilken fatbike (ca 20 000kr) [Re: nyzeta] #1904955 24/12/2014 12:07
S
SalsaBeargrease Offline
Medlem
Medlem
S
Hvordan kan du spare så mye vekt, om du bruker q-tube på 240 gram og tyvek felgbånde på 10 gram. Da ha har du vel et oppsett som garantert er på linje med eller lettere enn tubeless. Ja du har en garanti mot snakebite på tubeless, men du har ikke garanti mot "fising" ved lave dekktrykk med tubeless. Jeg nekter å tro at du får de "slappeste" dekkene til å bli tette nok mot "fising" på hardt underlag og stisykling. Det sies at det er en total vekt på 450 gram på 2 hjul inne på RTL tråden med tubeless stasj, men det forutsetter veldig sparsommelig bruk av guffe spør du meg. For en uerfaren tubeless fyr som meg og mange andre, så kan faktisk dette ta mye tid og plunder for å få det i det hele tatt tett. I tillegg så blir du stående ute i skogen da, med slangen likevel om du fiser ut eller punkterer likevel.

Re: Hvilken fatbike (ca 20 000kr) [Re: nyzeta] #1905014 24/12/2014 22:32
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Lettest mulig RTL er vel på ca 60 gram på to hjul og guffemengde velger man selv. Jeg bruker 1,2 dl pr dekk. Blir ca 300 g tilsammen. Vee rubber dekkene. Er lette å få tett uten fising. RTL på bud/lou blir litt tyngre pga slapp kant tråd.
Det er ikke bare vekt som er positivt på slangeløst. Rullemotstand, mye bedre følelse til underlag og hull.
Får man problemer i skogen. Bør jo ha med ekstra slange. Jeg kjører carbonhjulsettet selv, som er lette å sette opp slangeløst. Bare å pumpe opp xl dekkene med håndpumpe.

Kan være litt plunder og heft i starten på å sette opp slangeløst (RTL). Når man har funnet en måte å gjøre det. Så er det griselett. Når jeg begynte med det, kjørte jeg uten guffe i to uker. Det seig ut litt luft, men ikke mye. Tett med guffe. Leste om en på mtbr som kjørte uten guffe i to år. Noe ikke jeg ville gjort.

Unnskyld til trådstarter. At det har sklidd litt ut.

Moderator  support